Lojalitet mot varumärke
Nyheter

Hur lojala är vi egentligen?

De yngre målgrupperna är på frammarsch och har ändrat vårt sätt att se på lojalitet mot företag och varumärken. Nu gäller det för företagen att anpassa sig till en nya verklighet där lojalitet tar helt andra uttryckssätt. 

Att skaffa sig lojala och på så sätt återkommande kunder är en av företagens stora drivkrafter över hela världen. Faktum är att 90 procent av alla företag har någon form av lojalitetsprogram kopplat till sin verksamhet och den siffran växer.

I en undersökning som företaget Accenture gjort har över 25 000 konsumenter i 33 länder över hela världen fått säga sitt. Det visar sig att många företag har svårt att träffa rätt med sina lojalitetsprogram när antalet konsumenter växer och den yngre generationens krav ökar. Dessutom tror många företagsledare att lojalitetsinsatserna bär frukt när de i själva verket inte gör det.

Här är några intressanta siffror

57 procent av konsumenterna spenderar mer på varumärken som de är lojala mot. Det innebär att 43 procent spenderar lika mycket eller mindre. Hela 36 procent av de konsumenter som svarat hävdar att lojalitet är helt irrelevant vid köptillfället.

71 procent menar att lojalitetsprogram inte skapar lojalitet.

77 procent av alla konsumenter säger att de snabbare tar tillbaka sin lojalitet än de gjorde för tre år sedan.

23 procent säger att de är likgiltiga eller till och med negativt inställda till ”lojalitetsinsatser” och den siffran stiger framförallt i de yngre målgrupperna. För företagen och varumärkena innebär det att de ofta kostsamma insatserna för att öka lojaliteten bland konsumenterna i en fjärdedel av fallen snarare skadar varumärket.

Det finns alltså en diskrepans mellan hur mycket som satsas på lojalitetsinsatser och hur kunden tar emot insatserna. Accenture kommer med några förslag på hur företagen ska tänka i framtiden:

# 1

Identifiera alla dina lojalitetsinsatser och se vilket resultat varje enskild insats har. När insatserna som inte ger någonting har identifierats kan du stänga ner dem och använda pengarna på de bättre fungerande insatserna istället.

# 2

Lojalitetsprogrammen ger inte det försäljningslyft som många företagsledare tror. Istället för att satsa på att lojala kunder ska köpa oftare och mer så tycker Accenture att insatserna ska läggas på att kunderna rekommenderar andra istället. Identifiera de riktigt nöjda kunderna och ge dem anledning att tala gott om ditt företag.

# 3

”Millennials” (födda mellan 1977 och 1995) är den yngre målgruppen som är mest skeptiskt till lojalitetsprogram. Därför är det viktigt att kommunicera på målgruppens villkor och språk och veta vad målgruppen tycker om och inte.

Enligt undersökningen som Accenture gjort föredrar ”Millennials” åsikter från influencers, att stödja goda ändamål, personligt tilltal, innovation och tillgång till exklusiva erbjudanden och partnerskap. ”Millennials” byter snabbare varumärke, spenderar mindre hos företag de är lojala mot, delar positiva erfarenheter med familj och vänner, använder flera olika kanaler för att kommunicera och söker perfektion som motsvarar deras högt ställda förväntningar.

# 4

Eftersom lojalitet inte är lika viktigt vid köpbeslutet som det en gång var är det viktigt för företagen att fokusera sina insatser mot kundernas agerande. Mer än hälften av de lojala kunderna rekommenderar aktivt en produkt eller tjänst till vänner och familj. 14 procent visar sin lojalitet genom att rekommendera och försvara ett varumärke i sociala kanaler. Det om något är till stort värde för företag.

Vi på Chiffer ser som vår största och viktigaste uppgift att stärka våra kunders varumärken med hjälp av content marketing. Vill du ha hjälp med att göra varumärkesbyggande insatser som både ökar lojaliteten hos dina kunder och skapar mervärde för ditt företag? Kontakta oss!

Artikeln senast uppdaterad: 31 mars, 2017
Sätt en säker stil
Kundnytta: 14 feb 2019

Sätt en säker stil

Koll på designtrender ger trovärdighet och gör det enkelt att skapa ett tilltalande innehåll för en stilmedveten målgrupp. Vi... Läs mer
Chiffer kan bli Årets byrå
Nyheter: 11 jan 2019

Chiffer kan bli Årets byrå

Chiffer är glädjande nog en av tre byråer som kan vinna pris som Årets contentbyrå 2018. Läs mer
Contentresan den nya köpresan
Chiffer spanar: 09 jan 2019

Contentresan den nya köpresan

Med grunden i McKinseys köpresa är contentresan vårt viktigaste verktyg. Den tar tid att sätta sig in i och förstå, men när det... Läs mer
5 tips för bättre storytelling
Framgångsfaktorn: 14 Dec 2018

5 tips för bättre storytelling

Snabba knep för lyckad storytelling i sociala medier. Läs mer
Marknadschefens nya roll
Framgångsfaktorn: 29 Nov 2018

Marknadschefens nya roll

Marknadschefernas förståelse för kundens krav, behov och beteende har fått ledningsgrupperna att omvärdera deras roll. Läs mer
Tidningen Lera vinner Publishingpriset – igen
Nyheter: 09 Nov 2018

Tidningen Lera vinner

För andra året i rad tog magasinet Lera hem segern i Publishingpriset. Läs mer
Lisa Wouda ny projektledare
Nyheter: 05 Nov 2018

Lisa Wouda ny projektledare

Lisa Wouda är ny projektledare och kommer framför allt att arbeta med Cancerfonden som nyligen valde Chiffer som... Läs mer
Vi välkomnar Cancerfonden
Pressmeddelande: 18 okt 2018

Vi välkomnar Cancerfonden

Chiffer blir Cancerfondens contentbyrå och kommer att jobba långsiktigt med organisationens content marketing-arbete. Läs mer
5 internettrender att hålla koll på
Nyheter: 24 okt 2018

5 internettrender att hålla

Rapporten Svenskarna och internet 2018 är här. Chiffer har summerat rapporten i fem viktiga internettrender att hålla koll på... Läs mer