Målgrupp
Kundnytta

Vilken målgrupp vill du nå?

Det finns både likheter och stora skillnader mellan våra allra största målgrupper – Baby boomers, Generation Xers och Millennials. Det visar en undersökning! Vilken målgrupp vill du nå?

Så gott som samtliga företag och varumärken som jobbar med marknadsföring riktar sina insatser mot en eller flera målgrupper, fokusgrupper de vill nå ut med sitt erbjudande eller sin information till. Oavsett om du riktar dig till pensionärer, familjer med småbarn eller tonåringar är det viktigt att ha klart för sig hur målgruppen konsumerar innehåll för att på så sätt kunna spetsa innehållet och anpassa innehållet efter kanal och tidpunkt.

I en undersökning som Fractl och BuzzStream gjort och som över 1 200 personer svarat på råder det ganska stor skillnad mellan målgrupperna. I undersökningen jämförs svaren från de som kallas Baby boomers (efterkrigstiden, ungefär 1946-1964) med svaren från Generation Xers (1965-1977) och Millennials (1977-1995).

Baby boomers konsumerar mest digitalt innehåll

Det visar sig något överraskande att Baby boomers som idag är någonstans mellan 50 år och 70 år spenderar mer än 20 timmar i snitt per vecka till att konsumera digitalt innehåll, betydligt mer än de yngre målgrupperna som spenderar mellan 5 och 10 timmar i veckan.

Har du Baby boomers, Generation Xers eller Millennials som målgrupp? Då kan dessa siffror hjälpa dig i din marknadsföring!

  1. Baby boomers konsumerar mest innehåll på förmiddagen mellan 09 och 12 medan både Generation Xers och Millennials är överlägset mest aktiva under dygnets sista timmar, från 20:00 till midnatt.
  2. Baby boomers och Generation Xers konsumerar mest innehåll via desktop medan Millennials i högst utsträckning använder mobilen. Av de som föredrar att ta del av innehåll på mobilen är 52 % Millennials jämfört med 34 % Generation Xers och bara 14 % Baby boomers. Har du 20–40 åringar som primär målgrupp (Millennials) är det extra viktigt att exempelvis mobilanpassa din hemsida eller blogg.
  3. Alla tre målgrupperna är eniga om att en artikel eller ett blogginlägg är bäst om det är runt 300 ord långt. Generation Xers kan i vissa fall även föredra längre stycken som överstiger 500 ord.
  4. Vilken typ av innehåll tycker målgrupperna om? Baby boomers föredrar underhållning men också världsnyheter och politik. Generation Xers föredrar också underhållning men läser gärna om hälsa medan Millennials föredrar sport, underhållning och teknik.
  5. De tre målgrupperna väljer ungefär samma sociala kanaler. Facebook är överläget mest populärt följt av YouTube. Baby boomers är aningen mer aktiva på Google+ medan Generation Xers föredrar Twitter mer än de andra två målgrupperna.

Den målgrupp eller generation som det kanske talas mest om idag men som inte fanns med i den här undersökningen är Generation Z eller Generation Zero. De har huvudsakligen vuxit upp under 2000-talet och är därmed barn av den digitala tidsåldern med tillgång till sofistikerad informationsteknik, bärbara datorer, läsplattor och smartphones. Alltid trådlöst uppkopplade mot både interner och sociala kanaler.

Innan du sätter igång med din innehållsmarknadsföring är det väldigt bra att göra en grundlig målgruppsanalys för att kunna fokusera marknadsföringsinsatserna på rätt sätt. Vill du ha hjälp med det? Kontakta oss!

Artikeln senast uppdaterad: 19 april, 2017
Sätt en säker stil
Kundnytta: 14 feb 2019

Sätt en säker stil

Koll på designtrender ger trovärdighet och gör det enkelt att skapa ett tilltalande innehåll för en stilmedveten målgrupp. Vi... Läs mer
Chiffer kan bli Årets byrå
Nyheter: 11 jan 2019

Chiffer kan bli Årets byrå

Chiffer är glädjande nog en av tre byråer som kan vinna pris som Årets contentbyrå 2018. Läs mer
Contentresan den nya köpresan
Chiffer spanar: 09 jan 2019

Contentresan den nya köpresan

Med grunden i McKinseys köpresa är contentresan vårt viktigaste verktyg. Den tar tid att sätta sig in i och förstå, men när det... Läs mer
5 tips för bättre storytelling
Framgångsfaktorn: 14 Dec 2018

5 tips för bättre storytelling

Snabba knep för lyckad storytelling i sociala medier. Läs mer
Marknadschefens nya roll
Framgångsfaktorn: 29 Nov 2018

Marknadschefens nya roll

Marknadschefernas förståelse för kundens krav, behov och beteende har fått ledningsgrupperna att omvärdera deras roll. Läs mer
Tidningen Lera vinner Publishingpriset – igen
Nyheter: 09 Nov 2018

Tidningen Lera vinner

För andra året i rad tog magasinet Lera hem segern i Publishingpriset. Läs mer
Lisa Wouda ny projektledare
Nyheter: 05 Nov 2018

Lisa Wouda ny projektledare

Lisa Wouda är ny projektledare och kommer framför allt att arbeta med Cancerfonden som nyligen valde Chiffer som... Läs mer
Vi välkomnar Cancerfonden
Pressmeddelande: 18 okt 2018

Vi välkomnar Cancerfonden

Chiffer blir Cancerfondens contentbyrå och kommer att jobba långsiktigt med organisationens content marketing-arbete. Läs mer
5 internettrender att hålla koll på
Nyheter: 24 okt 2018

5 internettrender att hålla

Rapporten Svenskarna och internet 2018 är här. Chiffer har summerat rapporten i fem viktiga internettrender att hålla koll på... Läs mer