just nu_foretagsblog_fullbredd
Chiffer spanar

10 fördelar med företagsblogg

Jayson DeMers är föreläsare, kolumnist och expert på sökordsoptimering. Han är en stor förespråkare av företagsbloggar och har i Forbes listat tio anledningar till att ett företag bör driva en blogg som ett sätt att stärka varumärke och affär.

1. Ökar trafiken från sökmotorer

DeMers liknar bloggande med fiskande. Ju mer krokar man slänger ut desto större är chansen att du får napp. Ju mer innehåll du har på hemsidan desto mer kommer du att synas i sökmotorerna.

2. Gör ditt varumärke mer personligt

En blogg ger dig och dina anställa möjligheten att visa vad ni brinner för. På så sätt skapas en unik möjlighet att vara personlig. Det kommer att öka förtroendet för ditt företag och ditt företags ”likability”.

3. Ger stöd åt dina sociala kanaler

Det är svårt att hålla dina sociala kanaler levande utan innehåll av bra kvalitet. Du vill dessutom leda läsarna till din hemsida och det blir svårt om du inte har eget innehåll att locka med. Relevant blogginnehåll ger dessutom bra uppslag för ditt nyhetsbrev.

4. Bygger auktoritet inom din bransch

En blogg är det kanske bästa sättet att etablera företaget som ”expert” inom ditt område. Dels ger det dig en plattform att sprida viktiga insikter om branschen du jobbar i. Men också auktoritet inom branschen och att kunden håller dig ”top of mind”.

5. Ökar konvertering

En aktiv blogg skickar signalen att ditt företag lever och är omtyckt. Kvalitetsinnehåll skapar lojalitet vilket ökar konverteringen. Enligt Hubspot ökar också det som kallas ”return of investment”, alltså det man får tillbaka per investerad krona.

6. Skapar externa länkar till din hemsida

Med nytt innehåll som används som källa av journalister, kolumnister, bloggare och andra hemsidor skapas länkar in till din hemsida vilket är en viktig grundpelare för sökordsoptimering.

7. Hjälper din ranking på sökord

Utan blogg kan du hamna högt upp på sökord som innehåller ditt företagsnamn, men du får väldigt svårt att hamna högt upp på rankingen över sökord som berör den bransch eller det ämne du jobbar inom.

8. Ökar antalet potentiella kunder

Ju mer sidor en hemsida har, desto mer potentiella kunder får den. Det visar en rapport från Hubspot.

9. Förenklar värdefull diskussion

Att driva en blogg ger dig möjligheten att diskutera med dina kunder och skapa transparens. Det signalerar att du är öppen för kommentarer, feedback och kritik. Dessutom är det värdefullt för ditt företag att veta vad dina kunder tycker och tänker.

10. Ökar möjligheten att kännas aktuell

Google älskar nytt innehåll och ”belönar” hemsidor som skapar nytt innehåll ofta.

Läs hela artikeln i Forbes.

Jayson DeMers avslutar med att understryka att bloggen kan vara ditt sätt att skilja dig från dina konkurrenter. Genom unika tankar och insikter ökar trafiken till hemsidan samtidigt som förtroendet från kunderna ökar.

Har du en blogg för ditt företag. Inte? Låt oss hjälpa dig att komma igång.

Artikeln senast uppdaterad: 24 juni, 2015
3 skäl till en rörlig logga
Framgångsfaktorn: 07 nov 2019

3 skäl till en rörlig logga

En logotyp kommunicerar snabbt och enkelt vilken typ av företag ni är. Med en animerad version finns fler möjligheter att stärka... Läs mer
Guld, silver & brons i Publishingpriset!
Nyheter: 08 nov 2019

Guld, silver & brons i

Det blev rena medaljregnet för Chiffer i Publishingpriset. Grannliv vann i klassen Kundtidningar B2C och Plattform knep silver i... Läs mer
5 viktiga spaningar om svenskarnas internetvanor
Nyheter: 18 okt 2019

5 viktiga spaningar om

Det rör på sig inom rörligt och mottagarnas krav på relevant innehåll ökar. Det är några av Chiffers spaningar ur rapporten... Läs mer
Vi lanserar årets designhändelse – Rosa Bandet
Nyheter: 02 okt 2019

Vi lanserar årets

Rosa Bandet är ett symbolladdat och omsorgsfullt designat smycke som är sammankopplat med årets största insamlingskampanj. Läs mer
Chiffer breddar och vässar med tre nyanställningar
Nyheter: 27 sep 2019

Chiffer breddar och vässar med

I takt med ökade uppdrag inom rörligt stärker contentbyrån Chiffer sin personalstyrka med en motion designer, en strategisk... Läs mer
Interflora hyllar barnbarnens hjältar
Nyheter: 06 sep 2019

Interflora hyllar barnbarnens

Grandparents Day firas i många länder runt om i världen, men har inte uppmärksammats i Sverige. Förrän nu. Chiffer har hjälpt... Läs mer
Tre nomineringar till Publishingpriset!
Nyheter: 06 sep 2019

Tre nomineringar till

Tre av våra magasin är nominerade till Publishingpriset, Sveriges äldsta heltäckande kommunikationstävling. Läs mer
3 tips – köp i sociala medier
Framgångsfaktorn: 05 jun 2019

3 tips – köp i sociala medier

Tre skäl till varför du måste köpa i sociala medier och tre tips för att lyckas. Lisa Wouda, byråchef på Chiffer, listar det du... Läs mer
Nytt kommunikationskoncept för Granngården
Nyheter: 24 maj 2019

Nytt kommunikationskoncept för

Tillsammans med Granngården släpper Chiffer tre reklamfilmer inom ett nytt kommunikationskoncept – Stöttar drömmar.  Läs mer