just nu_foretagsblog_fullbredd
Chiffer spanar

10 fördelar med företagsblogg

Jayson DeMers är föreläsare, kolumnist och expert på sökordsoptimering. Han är en stor förespråkare av företagsbloggar och har i Forbes listat tio anledningar till att ett företag bör driva en blogg som ett sätt att stärka varumärke och affär.

1. Ökar trafiken från sökmotorer

DeMers liknar bloggande med fiskande. Ju mer krokar man slänger ut desto större är chansen att du får napp. Ju mer innehåll du har på hemsidan desto mer kommer du att synas i sökmotorerna.

2. Gör ditt varumärke mer personligt

En blogg ger dig och dina anställa möjligheten att visa vad ni brinner för. På så sätt skapas en unik möjlighet att vara personlig. Det kommer att öka förtroendet för ditt företag och ditt företags ”likability”.

3. Ger stöd åt dina sociala kanaler

Det är svårt att hålla dina sociala kanaler levande utan innehåll av bra kvalitet. Du vill dessutom leda läsarna till din hemsida och det blir svårt om du inte har eget innehåll att locka med. Relevant blogginnehåll ger dessutom bra uppslag för ditt nyhetsbrev.

4. Bygger auktoritet inom din bransch

En blogg är det kanske bästa sättet att etablera företaget som ”expert” inom ditt område. Dels ger det dig en plattform att sprida viktiga insikter om branschen du jobbar i. Men också auktoritet inom branschen och att kunden håller dig ”top of mind”.

5. Ökar konvertering

En aktiv blogg skickar signalen att ditt företag lever och är omtyckt. Kvalitetsinnehåll skapar lojalitet vilket ökar konverteringen. Enligt Hubspot ökar också det som kallas ”return of investment”, alltså det man får tillbaka per investerad krona.

6. Skapar externa länkar till din hemsida

Med nytt innehåll som används som källa av journalister, kolumnister, bloggare och andra hemsidor skapas länkar in till din hemsida vilket är en viktig grundpelare för sökordsoptimering.

7. Hjälper din ranking på sökord

Utan blogg kan du hamna högt upp på sökord som innehåller ditt företagsnamn, men du får väldigt svårt att hamna högt upp på rankingen över sökord som berör den bransch eller det ämne du jobbar inom.

8. Ökar antalet potentiella kunder

Ju mer sidor en hemsida har, desto mer potentiella kunder får den. Det visar en rapport från Hubspot.

9. Förenklar värdefull diskussion

Att driva en blogg ger dig möjligheten att diskutera med dina kunder och skapa transparens. Det signalerar att du är öppen för kommentarer, feedback och kritik. Dessutom är det värdefullt för ditt företag att veta vad dina kunder tycker och tänker.

10. Ökar möjligheten att kännas aktuell

Google älskar nytt innehåll och ”belönar” hemsidor som skapar nytt innehåll ofta.

Läs hela artikeln i Forbes.

Jayson DeMers avslutar med att understryka att bloggen kan vara ditt sätt att skilja dig från dina konkurrenter. Genom unika tankar och insikter ökar trafiken till hemsidan samtidigt som förtroendet från kunderna ökar.

Har du en blogg för ditt företag. Inte? Låt oss hjälpa dig att komma igång.

Artikeln senast uppdaterad: 24 juni, 2015
Sätt en säker stil
Kundnytta: 14 feb 2019

Sätt en säker stil

Koll på designtrender ger trovärdighet och gör det enkelt att skapa ett tilltalande innehåll för en stilmedveten målgrupp. Vi... Läs mer
Chiffer kan bli Årets byrå
Nyheter: 11 jan 2019

Chiffer kan bli Årets byrå

Chiffer är glädjande nog en av tre byråer som kan vinna pris som Årets contentbyrå 2018. Läs mer
Contentresan den nya köpresan
Chiffer spanar: 09 jan 2019

Contentresan den nya köpresan

Med grunden i McKinseys köpresa är contentresan vårt viktigaste verktyg. Den tar tid att sätta sig in i och förstå, men när det... Läs mer
5 tips för bättre storytelling
Framgångsfaktorn: 14 Dec 2018

5 tips för bättre storytelling

Snabba knep för lyckad storytelling i sociala medier. Läs mer
Marknadschefens nya roll
Framgångsfaktorn: 29 Nov 2018

Marknadschefens nya roll

Marknadschefernas förståelse för kundens krav, behov och beteende har fått ledningsgrupperna att omvärdera deras roll. Läs mer
Tidningen Lera vinner Publishingpriset – igen
Nyheter: 09 Nov 2018

Tidningen Lera vinner

För andra året i rad tog magasinet Lera hem segern i Publishingpriset. Läs mer
Lisa Wouda ny projektledare
Nyheter: 05 Nov 2018

Lisa Wouda ny projektledare

Lisa Wouda är ny projektledare och kommer framför allt att arbeta med Cancerfonden som nyligen valde Chiffer som... Läs mer
Vi välkomnar Cancerfonden
Pressmeddelande: 18 okt 2018

Vi välkomnar Cancerfonden

Chiffer blir Cancerfondens contentbyrå och kommer att jobba långsiktigt med organisationens content marketing-arbete. Läs mer
5 internettrender att hålla koll på
Nyheter: 24 okt 2018

5 internettrender att hålla

Rapporten Svenskarna och internet 2018 är här. Chiffer har summerat rapporten i fem viktiga internettrender att hålla koll på... Läs mer