Vi befinner oss mitt i ett paradigmskifte. Historieböcker kommer skrivas om den här tiden, och det kommer finnas ett ”före” och ett ”efter” AI-revolutionen. Här sammanfattar vi Chiffers lärdomar efter 10 månader med generativ AI.
Vi bestämde oss tidigt för att undersöka, testa och förstå. Internt har vi testat en lång rad olika generativa AI-verktyg och delat våra upptäckter med varandra löpande. Externt har vi arrangerat fyra AI-labb där vi tillsammans med drygt 20 olika varumärken djupdykt i de hot och möjligheter som AI innebär för oss marknadsförare.
Rädsla, nyfikenhet och strutsar i kostym
Vi såg tidigt att olika personer, företag och organisationer tacklade den nya tekniken på helt olika sätt. Vissa mötte den med rädsla, oro och skepticism. De hittade olika förklaringar till varför just de inte skulle påverkas av AI och därmed inte behövde intressera sig.
Nästa grupp tog sig an tekniken med nyfikenhet och upptäckarlust. De testade och utvärderade, ofta utan att ha en plan för hur tekniken skulle kunna bidra i verksamheten. De lärde sig nya saker och var öppna för förändring.
Den tredje gruppen stoppade huvudet i sanden. De valde aktivt att inte bry sig om AI-utvecklingen.
Den grupp som möter utvecklingen med nyfikenhet är förstås den som kommer stå bäst rustad i takt med att den nya tekniken tar allt större plats i våra verksamheter. Den sista gruppen – strusarna som stoppar huvudet i sanden – kommer med stor sannolikhet att bli förbisprungna av mer positivt inställda konkurrenter.
Framtiden är nu
Vi började aktivit följa utvecklingen inom AI hösten 2022. Vi testade OpenAI:s bildgenerator Dall-E och diskuterade hur den typen av verktyg skulle komma att påverka vår bransch. Där och då var det få som upplevde någon brådska.
Det verkliga uppvaknandet kom förstås 30 november när samma företag släppte ChatGPT. Även om vi haft ögonen på GPT sedan ett drygt år tillbaka kom lanseringen av ett publikt verktyg som en överraskning. Och det genomslag ChatGPT fick var större än någon kunnat föreställa sig. Efter fem dagar hade tjänsten över en miljon användare, och plötsligt var generativ AI huvudnyhet i TV och tidningar.
Vi fördjupade oss i Gartners Hype Cycle för AI och kunde konstatera att utvecklingen gick mycket fortare än vad någon hade kunnat föreställa sig. Vid den här tiden talade man om att uppdateringen från GPT 3.5 till GPT 4 skulle ske ”inom ett år”. Faktum var att det bara dröjde några månader.
Vi kunde konstatera att alla framtidsspaningar om AI kom att bli verklighet mycket snabbare än väntat. Och så har det fortsatt.
Kunskapskultur och ny struktur
När vi började bjuda in företag till våra AI-labb var det de mest framåtlutade och nyfikna företagen som anmälda sig först. De som snarare såg potential än fara i AI. Samtidigt kunde vi konstatera att gemensamt för de flesta deltagare var att de upplevde att de ”låg efter”.
Detta berodde på en felaktig uppfattning att andra företags implementation av AI-teknik korrelerade med den uppmärksamhet som tekniken får i media. En falsk känsla av att ”alla jobbar redan med AI” infann sig trots att de företag som deltog ofta var tidigt ute på planen och nyfiket letade lösningar.
Under våra AI-labb har vi kunnat konstatera att en förutsättning för att lyckas med implementation av AI kräver en kunskapskultur. Man måste vilja och våga testa nya saker, och man måste uppmuntra att tid och resurser läggs på att inhämta ny kunskap. För företag som redan har en sådan kultur på plats kommer implementationen av AI gå mycket snabbare och mer smärtfritt än hos de företag som måste skapa en ny kultur.
Mycket mer än teknik
En annan viktig lärdom från våra AI-labb har varit att frågeställningarna inte stannar vid den egna verksamheten, olika verktyg, tekniska och juridiska funderingar eller metoder för att implementera AI. För många är det en mycket större fråga än så.
När högröstade alarmister har talat om att AI i förlängningen kommer innebära slutet för mänskligheten är det svårt att värja sig. Det kan vara svårt att se fördelarna med AI i den egna organisationen när man samtidigt befarar det värsta. Detta är en naturlig reaktion mot en ny och oetablerad teknik.
Här har vi försökt hålla en neutral och positiv grundsyn, utan att väja för de svåra frågorna. Som användare av AI i våra yrkesroller kommer vi inte bidra till någon AI-katastrof, men vi ska samtidigt vara medvetna om att verktygen är kraftfulla och kan användas med onda avsikter. Vi behöver inte vara rädda, men vi ska vara försiktiga.
För marknadsförare innebär det att vi ska vara vaksamma på vilken data vi delar med oss av till AI och vi ska vara medvetna om att GPT och andra modeller kan vara bias i vissa frågor och inte alltid ger oss de rätta svaren. Vidare måste vi förstå de juridiska aspekterna av användandet av AI i komersiella sammanhang.
Slutsats
Väldigt mycket har hänt, på väldigt kort tid. Medan vissa företag har rusat in i framtiden med nyfiken blick har andra valt att skeptiskt stanna kvar i startblocken och följt utvecklingen på avstånd. Nya tekniker och verktyg har lanserats i rasande fart och det har varit svårt att hänga med.
Vi kan dock konstatera att generativ AI är här för att stanna. Den kommer förenkla mycket och den kommer förändra mycket. Saker som vi tagit för givna i decennier kommer förändras på mycket kort tid, och yrkesroller som varit självklara kommer att utmanas.
De företag och organisationer som är nyfikna och har en kultur som premierar nytänkande och utforskande är de som kommer ha bäst förutsättningar att lyckas i en nära framtid som i stor grad kommer att påverkas av AI.
Vi på Chiffer kommer fortsätta att utforska AI och nyfiket ta oss an nya utmaningar.