korta_filmklippens_ar_1800x888
Nyheter

Det korta filmformatets år

Allt talar för att det rörliga materialet i sociala medier blir kortare för att konsumenten ska orka titta. Klimax i slutskedet är passé. Nya grepp måste testas för att hålla kvar intresset. Vi presenterar ett par lyckade exempel.

Snapchat har skapat ett nytt beteende och behov hos konsumenterna – folket vill se korta och snabba filmklipp. Det här ställer helt nya krav på filmskaparna, oavsett om det är en contentbyrå eller en reklambyrå som står för produktionen. Att ha avsändaren i slutet på en tjugosekundersvideo fungerar inte, folk slutar titta redan efter sex sekunder. Folk scrollar i flödet och stannar bara upp om något speciellt fångar deras uppmärksamhet. Filmklippen i sociala medier kan därför inte skapas med den traditionella dramaturgimodellen med klimax i sista skedet. En presentation och ett klimax måste ingå i de första sex sekunderna för att besökaren ska hänga kvar. Är det ens möjligt?

Google, Facebook, Fox och Youtube har alla presenterat satsningar på korta reklamfilmer. Youtube kallar sin sexsekundersversion för bumper ads och resultat är att 38 procent fler kommer ihåg avsändaren än tidigare. Anledningen är att vi klarar av att hålla fokus hela tiden, utan att göra något annat samtidigt. Utmaningen framöver kommer därför vara att få fram varumärkets budskap på bara sex sekunder. Relevant och kort material där vi förstår avsändaren. Här kommer ett par exempel vi tycker är tydliga. De två första klippen har vi gjort på uppdrag av kund, vilka båda har skapat ett stort engagemang och spridning.

Alcro Klippet visar effektivt vad färg kan göra för trista byggnader och får folk engagerade i Färgfonden.
Beckers Rinnande färg ur en färgburk för att inspirera till att måla i blåa kulörer, enkelt och effektivt.
Duracell Kort, direkt och tydlig med avsändaren.
Krispy Kreme Vi får se hur munkarna med originalglasyr tillverkas, väldigt lustfyllt och bara fem sekunder lång.

Vi vet att formatet inte passar alla företag. Har man en berättelse man vill nå ut med räcker inte sex sekunder till. Vi kan ta Ikea som exempel, deras i flera fall känslomässiga reklamfilmer ”Där livet händer” lyckas gripa tag i en och vi förstår avsändaren, trots att det kommer sent. För vi fortsätter titta. Det gäller alla fängslande historier. Dessa filmer går såklart inte att komprimera till sex sekunder med samma resultat, men det är som att jämföra äpplen med päron.

På Chiffer har vi under hela 2017 arbetat aktivt med insiktsdriven kommunikation för våra kunder, både det rörliga materialet vi skapar men också för allt content vi gör. Det innebär att vi ser på mönster och beteenden och läser av statistiken dagligen. Hur länge följde besökaren med? Var hoppade hen av? Hann hen se vem avsändaren var? Inte, då gör vi om det.

Idag skapar vi kreativt rörligt material som bygger på de insikterna vi har med oss i bagaget och som genererar ett stort engagemang och får bred spridning. Självklart ändras beteenden ständigt och därför följer vi hela tiden upp resultatet och anpassar vårt material efter efterfrågan. När skiftet nu sker till korta filmer står vi därför redo.

Peter Söderberg

Artikeln senast uppdaterad: 9 februari, 2018
Är flest hashtags bäst?
Kundnytta: 29 Maj 2018

Är flest hashtags bäst?

Hashtags kan hjälpa ditt content att nå nya målgrupper. Men vid överanvändning kan de däremot få motsatt effekt. Vi har... Läs mer
Gör ni rätt på LinkedIn?
Kundnytta: 29 Maj 2018

Gör ni rätt på LinkedIn?

Chiffer lyfter blicken och ser vad andra i branschen gör, vad LinkedIn förespråkar och vad företag vi följer gör som gör dem så... Läs mer
Integritetspolicy Chiffer Media AB
Nyheter: 21 Maj 2018

Integritetspolicy Chiffer Media

Integritetspolicy Chiffer Media AB Läs mer
Selecta väljer Chiffer
Nyheter: 16 Maj 2018

Selecta väljer Chiffer

Chiffer och Selecta har under våren inlett ett samarbete med fokus på att ytterligare stärka företagets kommunikation och närvaro... Läs mer
Strategisk AD sökes
Platsannons: 02 Maj 2018

Strategisk AD sökes

Vi söker en strategisk AD som delar vår passion för välgjort innehåll. På Chiffer skapar vi innehåll som är värdefullt för både... Läs mer
Välj rätt influencer
Krönika: 26 Apr 2018

Välj rätt influencer

Att influencer marketing är på väg bort är långt ifrån sanning. Rätt samarbete kan bli en guldgruva för företagen som... Läs mer
”GDPR är bara början”
Kundnytta: 25 Apr 2018

”GDPR är bara början”

Idag lever många sina liv uppkopplade och lämnar ständigt digitala spår efter sig. Därför behövs en uppdatering som skyddar... Läs mer
Chiffer söker projektledare
Nyheter: 23 Apr 2018

Chiffer söker projektledare

Chiffer växer och söker en projektledare som delar vår passion för välgjort innehåll. På Chiffer skapar vi innehåll som är... Läs mer
Vem äger din data?
Krönika: 27 Mar 2018

Vem äger din data?

Har du koll på vilken information Facebook och andra sociala medier egentligen har om dig? Frågan är högaktuell i svallvågorna av... Läs mer