korta_filmklippens_ar_1800x888
Nyheter

Det korta filmformatets år

Allt talar för att det rörliga materialet i sociala medier blir kortare för att konsumenten ska orka titta. Klimax i slutskedet är passé. Nya grepp måste testas för att hålla kvar intresset. Vi presenterar ett par lyckade exempel.

Snapchat har skapat ett nytt beteende och behov hos konsumenterna – folket vill se korta och snabba filmklipp. Det här ställer helt nya krav på filmskaparna, oavsett om det är en contentbyrå eller en reklambyrå som står för produktionen. Att ha avsändaren i slutet på en tjugosekundersvideo fungerar inte, folk slutar titta redan efter sex sekunder. Folk scrollar i flödet och stannar bara upp om något speciellt fångar deras uppmärksamhet. Filmklippen i sociala medier kan därför inte skapas med den traditionella dramaturgimodellen med klimax i sista skedet. En presentation och ett klimax måste ingå i de första sex sekunderna för att besökaren ska hänga kvar. Är det ens möjligt?

Google, Facebook, Fox och Youtube har alla presenterat satsningar på korta reklamfilmer. Youtube kallar sin sexsekundersversion för bumper ads och resultat är att 38 procent fler kommer ihåg avsändaren än tidigare. Anledningen är att vi klarar av att hålla fokus hela tiden, utan att göra något annat samtidigt. Utmaningen framöver kommer därför vara att få fram varumärkets budskap på bara sex sekunder. Relevant och kort material där vi förstår avsändaren. Här kommer ett par exempel vi tycker är tydliga. De två första klippen har vi gjort på uppdrag av kund, vilka båda har skapat ett stort engagemang och spridning.

Alcro Klippet visar effektivt vad färg kan göra för trista byggnader och får folk engagerade i Färgfonden.
Beckers Rinnande färg ur en färgburk för att inspirera till att måla i blåa kulörer, enkelt och effektivt.
Duracell Kort, direkt och tydlig med avsändaren.
Old Spice Effektiv och humoristisk reklamfilm som får en att haja till.
Krispy Kreme Vi får se hur munkarna med originalglasyr tillverkas, väldigt lustfyllt och bara fem sekunder lång.

Vi vet att formatet inte passar alla företag. Har man en berättelse man vill nå ut med räcker inte sex sekunder till. Vi kan ta Ikea som exempel, deras i flera fall känslomässiga reklamfilmer ”Där livet händer” lyckas gripa tag i en och vi förstår avsändaren, trots att det kommer sent. För vi fortsätter titta. Det gäller alla fängslande historier. Dessa filmer går såklart inte att komprimera till sex sekunder med samma resultat, men det är som att jämföra äpplen med päron.

På Chiffer har vi under hela 2017 arbetat aktivt med insiktsdriven kommunikation för våra kunder, både det rörliga materialet vi skapar men också för allt content vi gör. Det innebär att vi ser på mönster och beteenden och läser av statistiken dagligen. Hur länge följde besökaren med? Var hoppade hen av? Hann hen se vem avsändaren var? Inte, då gör vi om det.

Idag skapar vi kreativt rörligt material som bygger på de insikterna vi har med oss i bagaget och som genererar ett stort engagemang och får bred spridning. Självklart ändras beteenden ständigt och därför följer vi hela tiden upp resultatet och anpassar vårt material efter efterfrågan. När skiftet nu sker till korta filmer står vi därför redo.

Peter Söderberg

Artikeln senast uppdaterad: 17 januari, 2018
SEO-optimera din webbsida
Kundnytta: 15 Jan 2018

SEO-optimera din webbsida

Följ dessa tolv steg så kommer din hemsida få mer trafik! Läs mer
Nyord 2017
Språkskolan: 12 Jan 2018

Nyord 2017

Trots fejkade nyheter och cringeiga dabklipp har vi tagit oss igenom 2017 och in i ett nytt år. Varje år presenterar Språkrådet... Läs mer
Det korta filmformatets år
Nyheter: 08 Dec 2017

Det korta filmformatets år

Det rörliga materialet i sociala medier blir kortare och kortare för att konsumenten ska orka titta. Nya grepp måste testas för... Läs mer
Insiktsdriven kommunikation
Kundnytta: 04 Jan 2018

Insiktsdriven kommunikation

Vi på Chiffer levererar content som vi vet genererar engagemang. Detta lyckas vi med genom att arbeta med smarta verktyg och att... Läs mer
SEO-trender 2018
Kundnytta: 04 Jan 2018

SEO-trender 2018

Nytt år och dags att börja fundera över vad vi kan förvänta oss av 2018 gällande sökordsoptimering. Läs mer
Framtiden är här
Krönika: 21 Dec 2017

Framtiden är här

Virtual reality, förkortat VR, är numera en del av vardagen. 2016 korades VR-glasögonen till årets julklapp och kan enkelt köpas... Läs mer
Vad innebär Facebooks nya algoritm?
Kundnytta: 12 Dec 2017

Vad innebär Facebooks nya

Hur kan man som marknadsförare bäst nyttja Facebooks nya flöde? Vi frågade en expert – Amanda Oxell. Läs mer
ICA – ett år på Snapchat
Nyheter: 08 Dec 2017

ICA – ett år på Snapchat

Drygt ett år har gått sedan ICA Sverige började använda Snapchat i sin marknadsföring. Vi tar reda på hur det har gått. Läs mer
Misstro till varumärken
Kundnytta: 06 Dec 2017

Misstro till varumärken

Konsumenter blir alltmer skeptiska mot varumärken, så få som 5 procent tycker att varumärken är öppna och ärliga. Så blir ditt... Läs mer