korta_filmklippens_ar_1800x888
Nyheter

Det korta filmformatets år

Allt talar för att det rörliga materialet i sociala medier blir kortare för att konsumenten ska orka titta. Klimax i slutskedet är passé. Nya grepp måste testas för att hålla kvar intresset. Vi presenterar ett par lyckade exempel.

Snapchat har skapat ett nytt beteende och behov hos konsumenterna – folket vill se korta och snabba filmklipp. Det här ställer helt nya krav på filmskaparna, oavsett om det är en contentbyrå eller en reklambyrå som står för produktionen. Att ha avsändaren i slutet på en tjugosekundersvideo fungerar inte, folk slutar titta redan efter sex sekunder. Folk scrollar i flödet och stannar bara upp om något speciellt fångar deras uppmärksamhet. Filmklippen i sociala medier kan därför inte skapas med den traditionella dramaturgimodellen med klimax i sista skedet. En presentation och ett klimax måste ingå i de första sex sekunderna för att besökaren ska hänga kvar. Är det ens möjligt?

Google, Facebook, Fox och Youtube har alla presenterat satsningar på korta reklamfilmer. Youtube kallar sin sexsekundersversion för bumper ads och resultat är att 38 procent fler kommer ihåg avsändaren än tidigare. Anledningen är att vi klarar av att hålla fokus hela tiden, utan att göra något annat samtidigt. Utmaningen framöver kommer därför vara att få fram varumärkets budskap på bara sex sekunder. Relevant och kort material där vi förstår avsändaren. Här kommer ett par exempel vi tycker är tydliga. De två första klippen har vi gjort på uppdrag av kund, vilka båda har skapat ett stort engagemang och spridning.

Alcro Klippet visar effektivt vad färg kan göra för trista byggnader och får folk engagerade i Färgfonden.
Beckers Rinnande färg ur en färgburk för att inspirera till att måla i blåa kulörer, enkelt och effektivt.
Duracell Kort, direkt och tydlig med avsändaren.
Krispy Kreme Vi får se hur munkarna med originalglasyr tillverkas, väldigt lustfyllt och bara fem sekunder lång.

Vi vet att formatet inte passar alla företag. Har man en berättelse man vill nå ut med räcker inte sex sekunder till. Vi kan ta Ikea som exempel, deras i flera fall känslomässiga reklamfilmer ”Där livet händer” lyckas gripa tag i en och vi förstår avsändaren, trots att det kommer sent. För vi fortsätter titta. Det gäller alla fängslande historier. Dessa filmer går såklart inte att komprimera till sex sekunder med samma resultat, men det är som att jämföra äpplen med päron.

På Chiffer har vi under hela 2017 arbetat aktivt med insiktsdriven kommunikation för våra kunder, både det rörliga materialet vi skapar men också för allt content vi gör. Det innebär att vi ser på mönster och beteenden och läser av statistiken dagligen. Hur länge följde besökaren med? Var hoppade hen av? Hann hen se vem avsändaren var? Inte, då gör vi om det.

Idag skapar vi kreativt rörligt material som bygger på de insikterna vi har med oss i bagaget och som genererar ett stort engagemang och får bred spridning. Självklart ändras beteenden ständigt och därför följer vi hela tiden upp resultatet och anpassar vårt material efter efterfrågan. När skiftet nu sker till korta filmer står vi därför redo.

Peter Söderberg

Artikeln senast uppdaterad: 9 februari, 2018
Vem äger din data?
Krönika: 27 Mar 2018

Vem äger din data?

Har du koll på vilken information Facebook och andra sociala medier egentligen har om dig? Frågan är högaktuell i svallvågorna av... Läs mer
Få fler följare på Facebook
Kundnytta: 26 Feb 2018

Få fler följare på Facebook

Följare och likes skapar förtroende kund och företag emellan. Så här kan du enkelt öka antalet följare till din... Läs mer
Marknadsföringsåret 2018
Nyheter: 20 Feb 2018

Marknadsföringsåret 2018

Marknadsföring är en värld i ständig förändring. Det som var sant igår kanske är helt fel imorgon. Därför är det viktigt för... Läs mer
Kvalitet eller kvantitet?
Krönika: 12 Feb 2018

Kvalitet eller kvantitet?

Åsikterna går isär bland experterna i contentbranschen. En förespråkar få inlägg med hög kvalitet, en annan hävdar att kvantitet... Läs mer
Är Facebook på väg bort?
Nyheter: 06 Feb 2018

Är Facebook på väg bort?

Mer än hälften av alla svenskar använder Facebook dagligen och det är fortsatt det största sociala mediet i Sverige. Men det är... Läs mer
Skapa hunger hos den mätta konsumenten
Framgångsfaktorn: 28 Jan 2018

Skapa hunger hos den mätta

Postkodlotteriet har knäckt koden och fått många engagerade och lojala kunder, så här gjorde de. Läs mer
10 trender för sociala medier 2018
Kundnytta: 22 Jan 2018

10 trender för sociala medier

2017 bjöd på mer rörligt och ett större behov av att betala för att nå ut med sitt innehåll i sociala medier. Hur kommer 2018 att... Läs mer
SEO-optimera din webbsida
Kundnytta: 15 Jan 2018

SEO-optimera din webbsida

Följ dessa tolv steg så kommer din hemsida få mer trafik! Läs mer
Nyord 2017
Språkskolan: 12 Jan 2018

Nyord 2017

Trots fejkade nyheter och cringeiga dabklipp har vi tagit oss igenom 2017 och in i ett nytt år. Varje år presenterar Språkrådet... Läs mer