Blöder plånboken? Kostnaderna för mat, bensin, el och räntor trotsar gravitationen i takt med inflationen och i många delar av världen följer annonspriserna med. Därför är viktigare än någonsin att se över din annonsering
1. Dyrare annonsplatser på andra sidan Atlanten
På kort tid har annonspriserna i USA stigit med upp till 70 procent. Det finns inget enkelt svar på varför det har skett, utan beror troligtvis på flera olika faktorer. För TikTok handlar det om att de fortsätter dra till sig användare, vilket i sin tur trissar upp priserna. Även om priserna fortfarande inte dragit i väg i Sverige ännu kan vi vänta oss höjningar här också. För vad som händer i USA stannar oftast inte i USA.
2. Fler slåss om uppmärksamheten
Fler aktörer använder sig av de billiga (och till synes enkla) marknadsföringsmetoderna på sociala medier. Samtidigt gäller tyvärr inte allemansrätten på Facebook. Antalet annonsplatser är begränsade och blir dyrare ju fler som vill vara med och synas. Så se till att nå ut med kvalitet snarare än kvantitet
3. Kakfesten är över
GDPR took the cookie from the cookie jar. Och sedan dess är det kämpigare att nå fram till rätt person ute på världens vida nät. Annonseringen som för ett ögonblick sedan sköttes per automatik måste nu hanteras manuellt. Men skjut inte bredare för det. Snarare med än mer precision. Läs vidare för att ta reda på hur!
Så fixar du effektivare annonsering
Låt oss inte deppa över svunna tider. Det finns sätt att nå igenom bruset, ända fram till den inre kärnan: din persona. Det kallas effektiv annonsering. Caroline Odén, growth lead på Chiffer, berättar hur du lyckas.
– Det gäller att kanalanpassa innehållet. Att göra ett enda inlägg för alla sociala medier räcker inte. Vill du nå ut på Instagram, Facebook, TikTok, YouTube och så vidare måste du komma ihåg att varje medium har sin nisch och kräver sin anpassning. På Instagram är till exempel det visuella i fokus, medan det på TikTok gäller att möta sin publik på ett så autentiskt sätt som möjligt. Det är helt olika spelregler beroende på var du befinner dig. Sedan är det också många som missar en sådan uppenbar sak som att formatanpassa efter placering. Det är minst lika viktigt för att din mottagare ska nås av ditt innehåll, säger Caroline Odén, growth lead på Chiffer.
Sluta prata om dig och undvik det vanligaste misstaget
Caroline menar att allt för många fokuserar på sig själva och sitt erbjudande i sin annonsering.
– I stället ska du försöka förstå din målgrupp så väl att du vet vad den vill höra. Sedan börjar du prata om precis det. Det kan handla om hur de bäst sparar tid, når sina drömmar eller presterar bättre. Då kommer de att lyssna.
Hon menar också att den strategiska uppsättningen av annonsen är minst lika viktig.
– Digital annonsering kräver rätt tänk. Se till att välja rätt målsättning för vad du vill uppnå med din annons. Många gör misstaget att de i en och samma kampanj försöker nå ut till så många som möjligt och samtidigt som de säljer en produkt eller tjänst. Det leder ofta till platt pannkaka och stora dollars i annonskostnaderna.
Styrkan i content, growth och kreativitet
Känns det lite som en djungel? Inte så konstigt. Det finns en uppsjö av metoder för att lyckas med digital annonsering och det är svårt att göra alla rätt. Chiffer använder content, kreativitet och growth som en treenighet för att lyckas med detta. Och vi hjälper dig mer än gärna att lyckas med din annonsering. Du har oss ett mejl eller telefonsamtal bort.