Varför måste man köpa i sociala medier?
Varför måste man köpa på sitt innehåll i sociala medier? Borde inte bra innehåll sprida sig självt, undrar många. Svaret är att bra innehåll premieras, men det distribueras inte av sig självt. På grund av mängden innehåll som publiceras sållar Facebook vilket innebär att alla inte möts av allt innehåll. Tvärtom räknar man med att en till två procent av dina följare ser ditt organiska innehåll, alltså det innehåll som du inte köpt på. Köp är därför nödvändigt för att få ut innehållet till fler personer. Genom Facebooks köpverktyg Ads Manager skapas många möjligheter. Här kan du segmentera ut den målgrupp du önskar, placera innehållet på olika ställen i plattformarna, tidsinställa och A- och B-testa ditt innehåll. Sist med inte minst får du mängder av data som ger möjligheter att analysera och utvärdera ditt innehåll.
3 fördelar med att köpa i sociala medier
Segmentering. Rikta ditt innehåll mot målgrupper baserade på kön, ålder, yrke, geografisk tillhörighet eller intressen och nå exakt de mottagare som är intresserade av ditt innehåll.
Placering. Genom köpet får du möjlighet att välja var ditt innehåll ska synas: flöde, högerkolumn, marketplace eller stories.
Skapa tvillingar. Att skapa tvillingar är ett enkelt och billigt sätt att hitta nya målgrupper som liknar den man redan jobbar med. Vet du att en viss målgrupp fungerar så hjälper Facebook till att hitta andra målgrupper med liknande livsstil och intressen som med stor sannolikhet också är intresserade av ditt innehåll.
3 tips – så lyckas du med ditt köp
A- och B-testa. Skapa två inlägg som ser likadana ut men som skiljer sig på en parameter. Det kan till exempel vara olika bilder eller olika rubrik eller copy. På så sätt blir det tydligt om en viss typ av bild eller text fungerar bättre och på så sätt blir mer kostnadseffektiv.
Segmentera. Segmentera hellre ut en mindre målgrupp som verkligen efterfrågar ditt innehåll än en större som du vet mindre om. Det finns inget värde i att nå många om de inte uppskattar ditt innehåll.
Tänk långsiktigt. Ha en genomtänkt strategi för hur och när du pratar med din målgrupp. Var noga med att det du ger dem är relevant. Ett vanligt misstag är att pumpa ut kampanjer med förhoppning om snabb försäljning, men satsa istället på att bygga en långsiktig relation med relevant innehåll.
Format och beteenden skiljer sig åt på plattformarna – därför måste också innehållet göra det
På både Instagram och Facebook publicerar vi innehåll som vi tror att våra följare vill mötas av i flödet. När innehållet blir nischat och vi tror att det endast tilltalar en del av våra följare, eller till och med en helt ny målgrupp, så skapar vi dark posts. Genom dark posts kan du rikta innehållet mot en specifik målgrupp (exempelvis kön, ålder, yrke, intressen eller geografisk tillhörighet). Ditt innehåll syns då bara för dem som du tror är intresserade av det. På Instagram väljer du mellan flödet och stories. Stories passar bra för rörligt innehåll och sådant som du tror engagerar och uppmuntrar till interaktion.
Glöm inte…
…att sätta av pengar för köp i projekts budget. Ofta glömmer man att budgetera för köp, men kan man inte distribuera får man ingen effekt. Sätt alltid av en del av budgeten till köp.
Kan vi hjälpa dig att bygga ditt varumärke i sociala medier? Kontakta oss!