Snart sätts sista spiken i kistan för 2021. Vi kan konstatera att få saker blir som vi tänker oss och att framtiden är bångstyrig som en kalufs i busväder. Men något måste vi människor ha att förhålla oss till, därför bjuder vi på några insikter om hur det kommande året kan komma att formas.
Location, location, location
Covid-eran har gjort oss till lokalister. Normalläget ett armlängsavstånd från hemmet har drivit oss till att börja spana på grannhaket och shoppa prylar i butiken på torget. Och det känns så bra. Hållbart, enkelt, smidigt. Och familjärt. Vi känner numer igen ansiktet på människorna vi delar vår omgivning med.
Långa transporter ”bara för att”, när vi har det mesta utanför dörren, är inte längre försvarbart. Och appropå det. Håller det verkligen att ha en bil som bara tillhör en enda familj på uppfarten? Medvetenheten har kickat in och det gör att vi helst fortsätter att prenumerera på eller hyra de prylar vi behöver.
Generationsvärldar
Att prata med vänner via chatt eller i verkliga livet är lika lätt för 12–15-åringar. Det påstår Internetstiftelsen i årets rapport. Kanske föga förvånande, men det säger desto mer om hur vi marknadsförare måste förhålla oss till våra olika målgrupper.
I Rättvisaren 2021 är fem olika mediekonsumerande generationer kartlagda och det står tydligt att generationerna förhåller sig med vitt skilda inställningar till media och reklam.
Zara Larssons generation Z (1996-2005) och Kicki Danielssons generation Baby Boomers (1946-1964) befinner sig av naturliga skäl långt ifrån varandra. Gen Z verkar i en medievärld där plattformar, avsändare och varumärken är sammanlänkade. De bedömer varje innehåll för sig själv, oavsett om det är en nyhetsartikel eller ett sponsrat inlägg. Baby boomers, å andra sidan, bedömer innehållet utefter dess ursprung, som de i sin tur har gjort en helhetsbedömning av när det kommer till trovärdighet och användningsområde.
Marknadsförare 2022 måste förhålla sig till dessa olika innehållsvärldar för att lyckas nå ut med sina budskap. Reklambladet kanske inte helt kan ersättas med närvaro på Tiktok. Och vice versa förstås.
Avatarer – en del av folkhemmet
Att ABBA går i bräschen för ny teknik år 2022 är något av en skräll. Men så är det. Deras kommande konserter bygger på avatarer. Och när metaverse smyger sig inpå husknuten kommer avatarerna ännu närmare vår vardag. Faktum är att de redan är här. Nästa år kan du skjuta ut dig själv från Teams-mötet och lyfta in en vikarierande, valfritt avbildad liten gubbe som representerar dig istället för dig. Och det är bara början på en ny era. Möt Ruth. En virtuell kakexpert från Nestlé som guidar dig genom bakningen. Det är inte en dag för sent att börja fundera på hur du kan använda avatarer i din marknadsföring