Hotell och mäklare tidiga – nu ansluter sig fler branscher
Nyfikenheten på att uppleva miljöer på distans hade väckts redan innan pandemin. Hotellbranschen och mäklare var tidiga med att erbjuda potentiella kunder en virtuell visning av hotellrum och bostäder. I år har, inte helt oväntat, intresset för 360-filmning exploderat. Bland de nya branscherna som väljer att möta sina kunder virtuellt och visa upp sitt erbjudande på det här sättet finns bland annat museer, gallerier och andra kulturinstitutioner samt butiker, restauranger och utbildningsverksamheter.
360-filmning – så funkar det
För att återskapa en lägenhet, ett kontor eller annan miljö används en kamera som fotar i 360 grader, den tar alltså bilder på hela rummet samtidigt, och sätter ihop dem till en helhet.
Interaktiva delar informerar och engagerar
Många väljer också att lägga till interaktiva delar i sina virtuella miljöer – du kan till exempel klicka på ett verk i en konstutställning, ställa frågor till en virtuell butiksmedarbetare eller delta i tävlingar.
Hur kan 360-miljöer stötta din verksamhet?
Tack vare den här tekniken kan en mäklare bjuda in till lägenhetsvisning utan att spekulanterna behöver lämna hemmet, Nationalmuseums samlingar kan upplevas från soffan och kurser och utbildningar med praktiska moment kan hållas digitalt. Bland verksamheterna som sett fördelarna med detta finns bland annat byggbolag som låtit medarbetare följa arbetet på byggarbetsplatsen på distans och sjukhus och universitet som erbjuder medicinska utbildningar i virtuell miljö. Vilken typ av miljö skulle du vilja bjuda in dina kunder till?
Står ditt företag inför nya utmaningar? Kontakta oss!