Infinite hashtag background, 3d rendering, technology and digital media concepts
Kundnytta

4 tips om hashtags

Allt började 2007 när en ensam Twitterpionjär bestämde sig för att i en tweet föreslå symbolen # som ett sätt att skapa grupper. Resten är som man brukar säga historia och hashtags är idag en lika självklar del av vår vardag som att andas. Men hur ska du som marknadsförare egentligen använda hashtags?

Vad är en hashtag?

En bra start kan vara att förklara vad en hashtag egentligen är och vilken funktion den faktiskt fyller. En hashtag kan sägas vara för sociala medier vad nyckelord är för SEO. När någon använder en hashtag i ett inlägg blir den registrerad av det sociala nätverket och sökbar för användare. Om användaren sedan klickar på hashtaggen kommer den att hamna på en sida där alla inlägg med samma hashtag samlas i realtid. Får en hashtag tillräckligt stort momentum kallas det för att den trendar. Att en hashtag trendar innebär inte nödvändigtvis att det är den mest populära hashtaggen för nätverket. Det innebär snarare att den har prickat rätt för ett specifikt segment.

Det här bör du tänka på:

  1. Se till att göra en grundlig hashtag-research.
    Om du ska använda en hashtag som en del i ditt varumärke så vill du inte att den ska användas av någon annan. Den bör med andra ord vara unik. Om du däremot vill associera ditt innehåll till något särskilt bör du använda en hashtag som används frekvent eller trendar för det du vill associeras med. Det finns ett antal olika verktyg och tjänster som du kan använda för att hålla koll på vilka hashtags som trendar eller om den används av någon annan.
  2. En hashtag ska inte vara för lång.
    En kort hashtag är lättare att komma ihåg och enklare att ta till sig. Det är därmed också större chans att den får fäste hos andra och får en positiv inverkan på ditt innehåll.
  3. Använd olika strategier för olika sociala medier. Hashtags har något olika funktioner på olika sociala medier. Det går därför inte att använda sig av samma hashtagstrategi över alla dina kanaler. Ta reda på vad som gäller för de kanaler du befinner dig i.
  4. Var sparsam.
    En sanning för nästan alla sociala medier är att engagemanget minskar vid för många hashtags. För Facebook och Twitter blir engagemanget avsevärt mycket mindre när antalet hashtags överstiger 2. Det krävs alltså inte mycket för att det ska bli för mycket och få en negativ inverkan på ditt innehåll. När det kommer till Instagram kan man med fördel använda sig av en något större mängd, men vid 10 hashtags sjunker engagemanget även där.

Det råder ingen tvekan om att hashtags är ett viktigt verktyg när man skapar innehåll för sociala medier och vill engagera sin målgrupp. En hashtag som används på rätt sätt kan stärka både ditt varumärke och dina kampanjer. #såundvikhashtagssomdenna och sätt igång med din research redan nu!

Av: Felix Schenk

Källa:
SproutSocial
SearchEnginePeople
SocialMediaToday

Behöver du hjälp med contentstrategier eller strategier för sociala medier? Chiffer hjälper dig! Kontakta oss, så berättar vi mer.

Artikeln senast uppdaterad: 14 maj, 2018
Är flest hashtags bäst?
Kundnytta: 29 Maj 2018

Är flest hashtags bäst?

Hashtags kan hjälpa ditt content att nå nya målgrupper. Men vid överanvändning kan de däremot få motsatt effekt. Vi har... Läs mer
Gör ni rätt på LinkedIn?
Kundnytta: 29 Maj 2018

Gör ni rätt på LinkedIn?

Chiffer lyfter blicken och ser vad andra i branschen gör, vad LinkedIn förespråkar och vad företag vi följer gör som gör dem så... Läs mer
Integritetspolicy Chiffer Media AB
Nyheter: 21 Maj 2018

Integritetspolicy Chiffer Media

Integritetspolicy Chiffer Media AB Läs mer
Selecta väljer Chiffer
Nyheter: 16 Maj 2018

Selecta väljer Chiffer

Chiffer och Selecta har under våren inlett ett samarbete med fokus på att ytterligare stärka företagets kommunikation och närvaro... Läs mer
Strategisk AD sökes
Platsannons: 02 Maj 2018

Strategisk AD sökes

Vi söker en strategisk AD som delar vår passion för välgjort innehåll. På Chiffer skapar vi innehåll som är värdefullt för både... Läs mer
Välj rätt influencer
Krönika: 26 Apr 2018

Välj rätt influencer

Att influencer marketing är på väg bort är långt ifrån sanning. Rätt samarbete kan bli en guldgruva för företagen som... Läs mer
”GDPR är bara början”
Kundnytta: 25 Apr 2018

”GDPR är bara början”

Idag lever många sina liv uppkopplade och lämnar ständigt digitala spår efter sig. Därför behövs en uppdatering som skyddar... Läs mer
Chiffer söker projektledare
Nyheter: 23 Apr 2018

Chiffer söker projektledare

Chiffer växer och söker en projektledare som delar vår passion för välgjort innehåll. På Chiffer skapar vi innehåll som är... Läs mer
Vem äger din data?
Krönika: 27 Mar 2018

Vem äger din data?

Har du koll på vilken information Facebook och andra sociala medier egentligen har om dig? Frågan är högaktuell i svallvågorna av... Läs mer