Infinite hashtag background, 3d rendering, technology and digital media concepts
Kundnytta

4 tips om hashtags

Allt började 2007 när en ensam Twitterpionjär bestämde sig för att i en tweet föreslå symbolen # som ett sätt att skapa grupper. Resten är som man brukar säga historia och hashtags är idag en lika självklar del av vår vardag som att andas. Men hur ska du som marknadsförare egentligen använda hashtags?

Vad är en hashtag?

En bra start kan vara att förklara vad en hashtag egentligen är och vilken funktion den faktiskt fyller. En hashtag kan sägas vara för sociala medier vad nyckelord är för SEO. När någon använder en hashtag i ett inlägg blir den registrerad av det sociala nätverket och sökbar för användare. Om användaren sedan klickar på hashtaggen kommer den att hamna på en sida där alla inlägg med samma hashtag samlas i realtid. Får en hashtag tillräckligt stort momentum kallas det för att den trendar. Att en hashtag trendar innebär inte nödvändigtvis att det är den mest populära hashtaggen för nätverket. Det innebär snarare att den har prickat rätt för ett specifikt segment.

Det här bör du tänka på:

  1. Se till att göra en grundlig hashtag-research.
    Om du ska använda en hashtag som en del i ditt varumärke så vill du inte att den ska användas av någon annan. Den bör med andra ord vara unik. Om du däremot vill associera ditt innehåll till något särskilt bör du använda en hashtag som används frekvent eller trendar för det du vill associeras med. Det finns ett antal olika verktyg och tjänster som du kan använda för att hålla koll på vilka hashtags som trendar eller om den används av någon annan.
  2. En hashtag ska inte vara för lång.
    En kort hashtag är lättare att komma ihåg och enklare att ta till sig. Det är därmed också större chans att den får fäste hos andra och får en positiv inverkan på ditt innehåll.
  3. Använd olika strategier för olika sociala medier. Hashtags har något olika funktioner på olika sociala medier. Det går därför inte att använda sig av samma hashtagstrategi över alla dina kanaler. Ta reda på vad som gäller för de kanaler du befinner dig i.
  4. Var sparsam.
    En sanning för nästan alla sociala medier är att engagemanget minskar vid för många hashtags. För Facebook och Twitter blir engagemanget avsevärt mycket mindre när antalet hashtags överstiger 2. Det krävs alltså inte mycket för att det ska bli för mycket och få en negativ inverkan på ditt innehåll. När det kommer till Instagram kan man med fördel använda sig av en något större mängd, men vid 10 hashtags sjunker engagemanget även där.

Det råder ingen tvekan om att hashtags är ett viktigt verktyg när man skapar innehåll för sociala medier och vill engagera sin målgrupp. En hashtag som används på rätt sätt kan stärka både ditt varumärke och dina kampanjer. #såundvikhashtagssomdenna och sätt igång med din research redan nu!

Av: Felix Schenk

Källa:
SproutSocial
SearchEnginePeople
SocialMediaToday

Behöver du hjälp med contentstrategier eller strategier för sociala medier? Chiffer hjälper dig! Kontakta oss, så berättar vi mer.

Artikeln senast uppdaterad: 4 december, 2017
Vad innebär Facebooks nya algoritm?
Kundnytta: 12 Dec 2017

Vad innebär Facebooks nya

Hur kan man som marknadsförare bäst nyttja Facebooks nya flöde? Vi frågade en expert – Amanda Oxell. Läs mer
ICA – ett år på Snapchat
Nyheter: 08 Dec 2017

ICA – ett år på Snapchat

Drygt ett år har gått sedan ICA Sverige började använda Snapchat i sin marknadsföring. Vi tar reda på hur det har gått. Läs mer
Minskat förtroende för varumärken
Kundnytta: 06 Dec 2017

Minskat förtroende för

Konsumenter blir alltmer skeptiska mot varumärken, så få som 5 procent tycker att varumärken är öppna och ärliga. Så blir ditt... Läs mer
Vad är ett värdegrundsarbete?
Kundnytta: 04 Dec 2017

Vad är ett värdegrundsarbete?

Alla vinner därmed på att börja arbeta med företagets värdegrund – så här kommer du igång. Läs mer
Accelerera er affär!
Kundnytta: 01 Dec 2017

Accelerera er affär!

Relevans, smidighet, snabbhet och innovation är det företag måste fokusera på för att inte ge utrymme för konkurrens. Läs mer
4 tips om hashtags
Kundnytta: 29 Nov 2017

4 tips om hashtags

Allt började 2007 när en ensam Twitterpionjär bestämde sig för att i en tweet föreslå symbolen # som ett sätt att skapa grupper.... Läs mer
Från livsmedelsbolag till livsstilsbolag
Framgångsfaktorn: 24 Nov 2017

Från livsmedelsbolag till

Oatly har kommit långt genom att vara transparanta och ta kundrelationer till en högre nivå - så här lyckades de. Läs mer
Less is more
Felix Färgskola: 22 Nov 2017

Less is more

För marknadsförare har tryckta produkter alltid varit en viktig beståndsdel och det arbetas mycket med färger på olika sätt inom... Läs mer
Vikta kampanjen rätt
Kundnytta: 20 Nov 2017

Vikta kampanjen rätt

Ska kampanjen bygga varumärket eller leda till affär? Lyckas bättre genom att vikta rätt mellan branding och business i all... Läs mer