Infinite hashtag background, 3d rendering, technology and digital media concepts
Kundnytta

4 tips om hashtags

Allt började 2007 när en ensam Twitterpionjär bestämde sig för att i en tweet föreslå symbolen # som ett sätt att skapa grupper. Resten är som man brukar säga historia och hashtags är idag en lika självklar del av vår vardag som att andas. Men hur ska du som marknadsförare egentligen använda hashtags?

Vad är en hashtag?

En bra start kan vara att förklara vad en hashtag egentligen är och vilken funktion den faktiskt fyller. En hashtag kan sägas vara för sociala medier vad nyckelord är för SEO. När någon använder en hashtag i ett inlägg blir den registrerad av det sociala nätverket och sökbar för användare. Om användaren sedan klickar på hashtaggen kommer den att hamna på en sida där alla inlägg med samma hashtag samlas i realtid. Får en hashtag tillräckligt stort momentum kallas det för att den trendar. Att en hashtag trendar innebär inte nödvändigtvis att det är den mest populära hashtaggen för nätverket. Det innebär snarare att den har prickat rätt för ett specifikt segment.

Det här bör du tänka på:

  1. Se till att göra en grundlig hashtag-research.
    Om du ska använda en hashtag som en del i ditt varumärke så vill du inte att den ska användas av någon annan. Den bör med andra ord vara unik. Om du däremot vill associera ditt innehåll till något särskilt bör du använda en hashtag som används frekvent eller trendar för det du vill associeras med. Det finns ett antal olika verktyg och tjänster som du kan använda för att hålla koll på vilka hashtags som trendar eller om den används av någon annan.
  2. En hashtag ska inte vara för lång.
    En kort hashtag är lättare att komma ihåg och enklare att ta till sig. Det är därmed också större chans att den får fäste hos andra och får en positiv inverkan på ditt innehåll.
  3. Använd olika strategier för olika sociala medier. Hashtags har något olika funktioner på olika sociala medier. Det går därför inte att använda sig av samma hashtagstrategi över alla dina kanaler. Ta reda på vad som gäller för de kanaler du befinner dig i.
  4. Var sparsam.
    En sanning för nästan alla sociala medier är att engagemanget minskar vid för många hashtags. För Facebook och Twitter blir engagemanget avsevärt mycket mindre när antalet hashtags överstiger 2. Det krävs alltså inte mycket för att det ska bli för mycket och få en negativ inverkan på ditt innehåll. När det kommer till Instagram kan man med fördel använda sig av en något större mängd, men vid 10 hashtags sjunker engagemanget även där.

Det råder ingen tvekan om att hashtags är ett viktigt verktyg när man skapar innehåll för sociala medier och vill engagera sin målgrupp. En hashtag som används på rätt sätt kan stärka både ditt varumärke och dina kampanjer. #såundvikhashtagssomdenna och sätt igång med din research redan nu!

Av: Felix Schenk

Källa:
SproutSocial
SearchEnginePeople
SocialMediaToday

Behöver du hjälp med contentstrategier eller strategier för sociala medier? Chiffer hjälper dig! Kontakta oss, så berättar vi mer.

Artikeln senast uppdaterad: 14 maj, 2018
Sätt en säker stil
Kundnytta: 14 feb 2019

Sätt en säker stil

Koll på designtrender ger trovärdighet och gör det enkelt att skapa ett tilltalande innehåll för en stilmedveten målgrupp. Vi... Läs mer
Chiffer kan bli Årets byrå
Nyheter: 11 jan 2019

Chiffer kan bli Årets byrå

Chiffer är glädjande nog en av tre byråer som kan vinna pris som Årets contentbyrå 2018. Läs mer
Contentresan den nya köpresan
Chiffer spanar: 09 jan 2019

Contentresan den nya köpresan

Med grunden i McKinseys köpresa är contentresan vårt viktigaste verktyg. Den tar tid att sätta sig in i och förstå, men när det... Läs mer
5 tips för bättre storytelling
Framgångsfaktorn: 14 Dec 2018

5 tips för bättre storytelling

Snabba knep för lyckad storytelling i sociala medier. Läs mer
Marknadschefens nya roll
Framgångsfaktorn: 29 Nov 2018

Marknadschefens nya roll

Marknadschefernas förståelse för kundens krav, behov och beteende har fått ledningsgrupperna att omvärdera deras roll. Läs mer
Tidningen Lera vinner Publishingpriset – igen
Nyheter: 09 Nov 2018

Tidningen Lera vinner

För andra året i rad tog magasinet Lera hem segern i Publishingpriset. Läs mer
Lisa Wouda ny projektledare
Nyheter: 05 Nov 2018

Lisa Wouda ny projektledare

Lisa Wouda är ny projektledare och kommer framför allt att arbeta med Cancerfonden som nyligen valde Chiffer som... Läs mer
Vi välkomnar Cancerfonden
Pressmeddelande: 18 okt 2018

Vi välkomnar Cancerfonden

Chiffer blir Cancerfondens contentbyrå och kommer att jobba långsiktigt med organisationens content marketing-arbete. Läs mer
5 internettrender att hålla koll på
Nyheter: 24 okt 2018

5 internettrender att hålla

Rapporten Svenskarna och internet 2018 är här. Chiffer har summerat rapporten i fem viktiga internettrender att hålla koll på... Läs mer