Nyligen släppte Internetstiftelsen sin rapport ”Svenskarna och internet 2018”, om hur internetanvändandet ser ut i Sverige 2018. Här är några intressanta spaningar för dig som vill fortsätta skapa relevant innehåll i sociala medier.
1. Allt färre i digitalt utanförskap
Hela 98% av Sveriges befolkning har numera tillgång till internet i hemmet. Det har gjort att de som känner sig mindre delaktiga i det digitala samhället hela tiden blir hela färre och färre. Just nu är sällan- och ickeanvändarna 1,1 miljoner, medan de som använder internet dagligen ökar.
2. Vi kommunicerar parallellt i många kanaler
E-post, Skype, Whatsapp, Facebook Messenger, Instagram DM – det finns många ställen att nå sin målgrupp på. Nästan varannan svensk använder fler än fem meddelandetjänster. Facebook Messenger växer snabbast i alla åldrar, utom de äldsta.
3. Vi delar gärna andras inlägg
Att skapa innehåll som andra vill dela med sig av kommer vara viktigare än någonsin. Rapporten visar att äldre till och med hellre delar andras inlägg än skriver egna.
4. Åldern spelar roll
En något överraskande nyhet är att YouTube är den största sociala kanalen bland 40-talisterna. Hela 56% av 40-talisterna ser på video via internet medan bara varannan använder Facebook. Bland 50-talisterna är YouTube-användandet ännu större – 79%, följt av Facebook och Instagram. Bland ungdomarna är Snapchat störst – så mycket som 95% av 12-15-åringarna använder Snapchat som kommunikationskanal.
5. Facebook fortsatt störst
En majoritet använder sociala medier – 83%, vilket är en ökning med 2 procentenheter sedan förra året. Facebook minskar, men är fortfarande det mest använda sociala mediet, följt av Instagram och Snapchat. Så här ser fördelningen ut:
-
Facebook 76%
-
Instagram 60%
-
Snapchat 38%
-
LinkedIn 30%
-
Twitter 22 %
-
Pinterest 21%
Läs hela rapporten Svenskarna och internet 2018 här.