Svenskar-och-internet. jpg
Nyheter

5 internettrender att hålla koll på

Nyligen släppte Internetstiftelsen sin rapport ”Svenskarna och internet 2018”, om hur internetanvändandet ser ut i Sverige 2018. Här är några intressanta spaningar för dig som vill fortsätta skapa relevant innehåll i sociala medier.

1. Allt färre i digitalt utanförskap

Hela 98% av Sveriges befolkning har numera tillgång till internet i hemmet. Det har gjort att de som känner sig mindre delaktiga i det digitala samhället hela tiden blir hela färre och färre. Just nu är sällan- och ickeanvändarna  1,1 miljoner, medan de som använder internet dagligen ökar.

2. Vi kommunicerar parallellt i många kanaler

E-post, Skype, Whatsapp, Facebook Messenger, Instagram DM – det finns många ställen att nå sin målgrupp på. Nästan varannan svensk använder fler än fem meddelandetjänster. Facebook Messenger växer snabbast i alla åldrar, utom de äldsta.

3. Vi delar gärna andras inlägg

Att skapa innehåll som andra vill dela med sig av kommer vara viktigare än någonsin. Rapporten visar att äldre till och med hellre delar andras inlägg än skriver egna.

4. Åldern spelar roll

En något överraskande nyhet är att YouTube är den största sociala kanalen bland 40-talisterna. Hela 56% av 40-talisterna ser på video via internet medan bara varannan använder Facebook. Bland 50-talisterna är YouTube-användandet ännu större – 79%, följt av Facebook och Instagram. Bland ungdomarna är Snapchat störst – så mycket som 95% av 12-15-åringarna använder Snapchat som kommunikationskanal.

5. Facebook fortsatt störst

En majoritet använder sociala medier – 83%, vilket är en ökning med 2 procentenheter sedan förra året. Facebook minskar, men är fortfarande det mest använda sociala mediet, följt av Instagram och Snapchat. Så här ser fördelningen ut:

  1. Facebook 76%
  2. Instagram 60%
  3. Snapchat 38%
  4. LinkedIn 30%
  5. Twitter 22 %
  6. Pinterest 21%

Läs hela rapporten Svenskarna och internet 2018 här

Artikeln senast uppdaterad: 24 oktober, 2018
3 skäl till en rörlig logga
Framgångsfaktorn: 13 nov 2019

3 skäl till en rörlig logga

En logotyp kommunicerar snabbt och enkelt vilken typ av företag ni är. Med en animerad version finns fler möjligheter att stärka... Läs mer
Guld, silver & brons i Publishingpriset!
Nyheter: 08 nov 2019

Guld, silver & brons i

Det blev rena medaljregnet för Chiffer i Publishingpriset. Grannliv vann i klassen Kundtidningar B2C och Plattform knep silver i... Läs mer
5 viktiga spaningar om svenskarnas internetvanor
Nyheter: 18 okt 2019

5 viktiga spaningar om

Det rör på sig inom rörligt och mottagarnas krav på relevant innehåll ökar. Det är några av Chiffers spaningar ur rapporten... Läs mer
Vi lanserar årets designhändelse – Rosa Bandet
Nyheter: 02 okt 2019

Vi lanserar årets

Rosa Bandet är ett symbolladdat och omsorgsfullt designat smycke som är sammankopplat med årets största insamlingskampanj. Läs mer
Chiffer breddar och vässar med tre nyanställningar
Nyheter: 27 sep 2019

Chiffer breddar och vässar med

I takt med ökade uppdrag inom rörligt stärker contentbyrån Chiffer sin personalstyrka med en motion designer, en strategisk... Läs mer
Interflora hyllar barnbarnens hjältar
Nyheter: 06 sep 2019

Interflora hyllar barnbarnens

Grandparents Day firas i många länder runt om i världen, men har inte uppmärksammats i Sverige. Förrän nu. Chiffer har hjälpt... Läs mer
Tre nomineringar till Publishingpriset!
Nyheter: 06 sep 2019

Tre nomineringar till

Tre av våra magasin är nominerade till Publishingpriset, Sveriges äldsta heltäckande kommunikationstävling. Läs mer
3 tips – köp i sociala medier
Framgångsfaktorn: 05 jun 2019

3 tips – köp i sociala medier

Tre skäl till varför du måste köpa i sociala medier och tre tips för att lyckas. Lisa Wouda, byråchef på Chiffer, listar det du... Läs mer
Nytt kommunikationskoncept för Granngården
Nyheter: 24 maj 2019

Nytt kommunikationskoncept för

Tillsammans med Granngården släpper Chiffer tre reklamfilmer inom ett nytt kommunikationskoncept – Stöttar drömmar.  Läs mer