Svenskar-och-internet. jpg
Nyheter

5 internettrender att hålla koll på

Nyligen släppte Internetstiftelsen sin rapport ”Svenskarna och internet 2018”, om hur internetanvändandet ser ut i Sverige 2018. Här är några intressanta spaningar för dig som vill fortsätta skapa relevant innehåll i sociala medier.

1. Allt färre i digitalt utanförskap

Hela 98% av Sveriges befolkning har numera tillgång till internet i hemmet. Det har gjort att de som känner sig mindre delaktiga i det digitala samhället hela tiden blir hela färre och färre. Just nu är sällan- och ickeanvändarna  1,1 miljoner, medan de som använder internet dagligen ökar.

2. Vi kommunicerar parallellt i många kanaler

E-post, Skype, Whatsapp, Facebook Messenger, Instagram DM – det finns många ställen att nå sin målgrupp på. Nästan varannan svensk använder fler än fem meddelandetjänster. Facebook Messenger växer snabbast i alla åldrar, utom de äldsta.

3. Vi delar gärna andras inlägg

Att skapa innehåll som andra vill dela med sig av kommer vara viktigare än någonsin. Rapporten visar att äldre till och med hellre delar andras inlägg än skriver egna.

4. Åldern spelar roll

En något överraskande nyhet är att YouTube är den största sociala kanalen bland 40-talisterna. Hela 56% av 40-talisterna ser på video via internet medan bara varannan använder Facebook. Bland 50-talisterna är YouTube-användandet ännu större – 79%, följt av Facebook och Instagram. Bland ungdomarna är Snapchat störst – så mycket som 95% av 12-15-åringarna använder Snapchat som kommunikationskanal.

5. Facebook fortsatt störst

En majoritet använder sociala medier – 83%, vilket är en ökning med 2 procentenheter sedan förra året. Facebook minskar, men är fortfarande det mest använda sociala mediet, följt av Instagram och Snapchat. Så här ser fördelningen ut:

  1. Facebook 76%
  2. Instagram 60%
  3. Snapchat 38%
  4. LinkedIn 30%
  5. Twitter 22 %
  6. Pinterest 21%

Läs hela rapporten Svenskarna och internet 2018 här

Artikeln senast uppdaterad: 24 oktober, 2018
Tidningen Lera vinner Publishingpriset – igen
Nyheter: 09 Nov 2018

Tidningen Lera vinner

För andra året i rad tog magasinet Lera hem segern i Publishingpriset. Läs mer
Lisa Wouda ny projektledare
Nyheter: 05 Nov 2018

Lisa Wouda ny projektledare

Lisa Wouda är ny projektledare och kommer framför allt att arbeta med Cancerfonden som nyligen valde Chiffer som... Läs mer
Vi välkomnar Cancerfonden
Pressmeddelande: 18 Okt 2018

Vi välkomnar Cancerfonden

Chiffer blir Cancerfondens contentbyrå och kommer att jobba långsiktigt med organisationens content marketing-arbete. Läs mer
5 internettrender att hålla koll på
Nyheter: 24 Okt 2018

5 internettrender att hålla

Rapporten Svenskarna och internet 2018 är här. Chiffer har summerat rapporten i fem viktiga internettrender att hålla koll på... Läs mer
Chiffers nya karriärsida
Nyheter: 25 Sep 2018

Chiffers nya karriärsida

På vår nya karriärsida kan du hålla koll på våra lediga tjänster samtidigt som du lär känna oss lite bättre.... Läs mer
Så fixar du Instagramsuccé!
Kundnytta: 25 Sep 2018

Så fixar du Instagramsuccé!

Satsar du på rätt innehåll på Instagram? Att veta vad som kommer att flyga är inte helt lätt. Här kommer fem tips som kan hjälpa... Läs mer
Chiffer söker webbutvecklare
Platsannons: 05 Sep 2018

Chiffer söker webbutvecklare

Vi söker en webbutvecklare som delar vår passion för välgjort innehåll. På Chiffer skapar vi innehåll som är värdefullt för både... Läs mer
Vad är SEO?
Kundnytta: 29 Aug 2018

Vad är SEO?

Ta ett omtag med din webbsida och optimera den rätt. Så kan du ägna resten av tiden åt att skapa relevant innehåll som ger god... Läs mer
Lera nominerad till Publishingpriset
Nyheter: 24 Aug 2018

Lera nominerad till

Magasinet Lera är nominerat till Publishingpriset i kategorin Medlemstidningar bransch. Förra året vann Lera samma kategori. Lera... Läs mer