Svenskar-och-internet. jpg
Nyheter

5 internettrender att hålla koll på

Nyligen släppte Internetstiftelsen sin rapport ”Svenskarna och internet 2018”, om hur internetanvändandet ser ut i Sverige 2018. Här är några intressanta spaningar för dig som vill fortsätta skapa relevant innehåll i sociala medier.

1. Allt färre i digitalt utanförskap

Hela 98% av Sveriges befolkning har numera tillgång till internet i hemmet. Det har gjort att de som känner sig mindre delaktiga i det digitala samhället hela tiden blir hela färre och färre. Just nu är sällan- och ickeanvändarna  1,1 miljoner, medan de som använder internet dagligen ökar.

2. Vi kommunicerar parallellt i många kanaler

E-post, Skype, Whatsapp, Facebook Messenger, Instagram DM – det finns många ställen att nå sin målgrupp på. Nästan varannan svensk använder fler än fem meddelandetjänster. Facebook Messenger växer snabbast i alla åldrar, utom de äldsta.

3. Vi delar gärna andras inlägg

Att skapa innehåll som andra vill dela med sig av kommer vara viktigare än någonsin. Rapporten visar att äldre till och med hellre delar andras inlägg än skriver egna.

4. Åldern spelar roll

En något överraskande nyhet är att YouTube är den största sociala kanalen bland 40-talisterna. Hela 56% av 40-talisterna ser på video via internet medan bara varannan använder Facebook. Bland 50-talisterna är YouTube-användandet ännu större – 79%, följt av Facebook och Instagram. Bland ungdomarna är Snapchat störst – så mycket som 95% av 12-15-åringarna använder Snapchat som kommunikationskanal.

5. Facebook fortsatt störst

En majoritet använder sociala medier – 83%, vilket är en ökning med 2 procentenheter sedan förra året. Facebook minskar, men är fortfarande det mest använda sociala mediet, följt av Instagram och Snapchat. Så här ser fördelningen ut:

  1. Facebook 76%
  2. Instagram 60%
  3. Snapchat 38%
  4. LinkedIn 30%
  5. Twitter 22 %
  6. Pinterest 21%

Läs hela rapporten Svenskarna och internet 2018 här

Artikeln senast uppdaterad: 24 oktober, 2018
Cancerfonden bäst på Instagram
Framgångsfaktorn: 13 mar 2019

Cancerfonden bäst på Instagram

När tidningen Resumé rankade de varumärken som är mest framgångsrika i sociala medier hamnade Cancerfonden på första plats.... Läs mer
Långsiktighet lönar sig
Kundnytta: 06 mar 2019

Långsiktighet lönar sig

Så övertygar du din organisation. Andreas Björkman, projektledare på Chiffer, förklarar varför en väl genomtänkt contentstrategi... Läs mer
Silver i Årets Byrå 2019
Nyheter: 22 feb 2019

Silver i Årets Byrå 2019

Vi är så stolta och glada över att återigen stå på pallplats i Årets Byrå. Chiffer tog silver i Årets Byrå 2019 När Årets Byrå... Läs mer
Sätt en säker stil
Chiffer spanar: 14 feb 2019

Sätt en säker stil

Koll på designtrender ger trovärdighet och gör det enkelt att skapa ett tilltalande innehåll för en stilmedveten målgrupp. Vi... Läs mer
Chiffer kan bli Årets byrå
Nyheter: 11 jan 2019

Chiffer kan bli Årets byrå

Chiffer är glädjande nog en av tre byråer som kan vinna pris som Årets contentbyrå 2018. Läs mer
Contentresan den nya köpresan
Chiffer spanar: 09 jan 2019

Contentresan den nya köpresan

Med grunden i McKinseys köpresa är contentresan vårt viktigaste verktyg. Den tar tid att sätta sig in i och förstå, men när det... Läs mer
5 tips för bättre storytelling
Framgångsfaktorn: 14 Dec 2018

5 tips för bättre storytelling

Snabba knep för lyckad storytelling i sociala medier. Läs mer
Marknadschefens nya roll
Framgångsfaktorn: 29 Nov 2018

Marknadschefens nya roll

Marknadschefernas förståelse för kundens krav, behov och beteende har fått ledningsgrupperna att omvärdera deras roll. Läs mer
Tidningen Lera vinner Publishingpriset – igen
Nyheter: 09 Nov 2018

Tidningen Lera vinner

För andra året i rad tog magasinet Lera hem segern i Publishingpriset. Läs mer