Roblox är en spelplattform som tillåter användarna att skapa och spela sina egna spel. Alltså user generated content i spelform. Det här har lett till att det finns alla möjliga typer av spel på plattformen. Allt från klassiska action- och äventyrsspel till rollspel och simuleringsspel.
Som så många andra populära spel idag är det sociala en stor del av plattformen. Här kan man chatta, skapa grupper, vara med i olika event och umgås online. Det här är en stor faktor till varför spelet är så omtyckt, men låt oss kika på fler av deras smarta drag att inspireras av.
1. USG-innehåll är effektivt.
Roblox framgång har definitivt att göra med att användarna själva kan skapa innehåll på plattformen. Fundera på hur ditt företag kan engagera kunderna i att skapa innehåll för ditt varumärke. Det kan sätta i gång och öka engagemang och stärka dina kunders lojalitet till företaget!
2. Starka communityn ger starka band
Det här har Roblox lyckats med. När två eller flera människor som brinner för en gemensam sak träffar varandra kan djupa relationer utvecklas. Då ökar oftast också passionen för intresset som förde dem samma – som Roblox i det här fallet. Hur kan dina kunder mötas?
3. Fortsätt förändras
Roblox har lyckats vara relevanta i snart 18 år. En stor anledning till det är att de hela tiden förnyar sig själva. Om det är genom ny teknologi, nya marknadsföringsstrategier eller genom att anamma nya trender spelar ingen roll. Bara något händer!
4. Lojala kunder borde belönas
På Roblox kan man tjäna pengar som går att använda i plattformen på olika sätt. Det driver användarna att komma tillbaka ofta och kanske även länge. Se till att dina kunder blir belönade när de använder din produkt!
5. Var överallt
Tack vare att Roblox finns på de allra flesta ställen där man kan spela spel har många människor hittat dit. Och det är ju logiskt, eller hur? Så tänk över var du syns och finns så att dina kunder kan hitta dig!