
Gen Z, som är födda mellan ungefär 1995 och 2012, är ”it”-generationen på arbetsmarknaden just nu. De kan allt. Investera i aktier, sminka sig, bygga personligt varumärke och göra TikToks. Alla verkar dessutom vara någon form av entreprenör innan de fyllt 20. Så här ska du göra för att få Z:s att välja dig som arbetsgivare, enligt Hubspot.
1. Värdera värderingar
Gen Z vill jobba för företag som speglar deras åsikter och identitet. Men se till att det blir handlingar och inte bara ord – Gen Z ser igenom BS (lista ut eller googla den förkortningen vettja).
2. Fram med bra förmåner
Hög lön och balans mellan jobb och fritid är viktigt för Gen Z. Ja precis: Äta kakan och ha den kvar.
3. Mångfald, rättvisa och inkludering är måsten
Den här generationen kommer från många olika bakgrunder och är generellt sett mer utbildad än oss millennials, gen x-are och boomers. Därför har de höga krav på de här punkterna.
4. Släpp loss dina anställda
Hybrid- och distansarbete är ett bra sätt att vinna generation z:s hjärtan. Det ger ju en skjuts till den där omtalade balansen mellan jobb och fritid.
5. Var en mentor
Alla vet att en Gen Z-anställd kommer att byta jobb inom typ 20 månader. Våga inse det och hjälp till att forma din medarbetares karriär. De vill ha chefer som är mer än den traditionella bossen.
6. Ha högt i tak
Gen Z stormtrivs när de känner sig trygga med att visa upp sina riktiga jag. Vem gör inte det? Du kanske till och med lyckas attrahera en och annan millennial eller Gen X på det?