Tydlighet och transparens
Välkända varumärken blev vinnare när förvirringen var stor kring var och hur man skulle göra de inköp man tidigare gjort i fysiska butiker. Är ditt varumärke ännu inte ett hushållsnamn kan du vinna dina målgruppers förtroende genom att vara tydlig och transparent i ditt erbjudande och din kommunikation. Många företag har också valt att i dessa tider prata mindre om produkter och mer om omtanke och ansvar.
Näthandeln viktigare än någonsin
Om din verksamhet sett på den digitala butiken som ett komplement till den fysiska bör du överväga att omvärdera. De verksamheter som redan har en väl utvecklad näthandel bör vara medvetna om att kundernas krav på enkla betalningslösningar och snabb leverans ökar. Se också om sökfunktionen kan förbättras, om rekommendationer av liknande produkter kan göras mer sofistikerade eller om ”vägen” till kassan kan förkortas.
Var intresserad av din målgrupps nya vanor
Gör noggranna analyser av dina kunders digitala beteenden och preferenser för att kunna komma med rätt erbjudande vid rätt tillfälle. Vi står inför en ny situation, men har samtidigt aldrig haft så sofistikerade verktyg för att skaffa oss kunskap om våra målgrupper.
Fortsätt kommunicera med din målgrupp
Marknadsföringen blir ofta lidande när ett företag går igenom en tuff period, men om du har möjlighet – fortsätt kommunicera med dina kunder. Under tidigare kriser har det visat sig att företag som blir osynliga återhämtar sig långsammare. Undersök istället hur du kan använda din marknadsföringsbudget smartare. Sociala medier är till exempel ett bra alternativ till traditionell media där du kan nå rätt målgrupp för en mindre summa.
Anpassa kommunikationen
Försäljning av både mat och alkohol har ökat, och vi är mer sugna på att renovera. Vi arbetar hemifrån och umgås i större utsträckning digitalt. Användandet av verktyg som Skype, Zoom och Teams ökade med mellan 78 och 200 procent i år. Var landar ditt erbjudande i våra nya mönster? Behöver du anpassa din kommunikation?
Se över dina kanaler
De sociala kanalerna är de nya nätbutikerna. I år utökade bland annat Facebook och Youtube möjligheterna till köp på eller via plattformen. Se till att du finns där dina kunder finns. Intresset för VR (virtual reality) och AR (augmentet reality) har växt när många verksamheter ser över möjligheterna att möta kunderna digitalt. Behöver du finnas på fler platser?
Tänk långsiktigt Till sist!
Många nya vanor som konsumenter skaffat sig under pandemin spås vara kvar även när livet börjar återgå till det vi tidigare kallade normalt. ”Kortsiktiga investeringar kommer att få långsiktiga resultat; krisen är en kickstart för en ny våg av konsumtionsinnovation”, sa John Zealley, Senior Managing Director på Accenture Interactive, som arbetar med affärsutveckling.
Behöver du anpassa din marknadsföring till det nya digitala landskapet? På Chiffer arbetar vi sedan länge med varumärkesbyggande och konverterande digital kommunikation. Kontakta oss så berättar vi mer!