Google_1800x888
Kundnytta

Accelerera er affär!

Relevans, smidighet, snabbhet och innovation är det företag måste fokusera på för att inte ge utrymme för konkurrens. Om detta och mycket mer talade Johan Eriksson, en del av Googles ledningsgrupp under Mediedagen i Stockholm. ”På Google kallar vi till krismöte om vi har arbetat på samma sätt under tre månader. För då har vi gjort något fel”, säger Johan Eriksson.

Google har sju produkter och en miljard användare och måste ständigt ligga i framkant gällande utveckling och innovation. Utgångspunkten ska vara att göra livet lättare för människor och det är man genom att vara relevant, smidig, snabb och innovativ. Om det och mycket mer talade han under ”Mediedagen” i Stockholm som arrangerades av Dagens Media.

Var relevant!

För att vara relevant krävs att företaget är datadrivet. En viktig del i det arbetet är att automatisera allt arbete som går att automatisera för att inte förlora för konkurrenterna. Ett exempel på arbete som kan automatiseras är kundtjänst. Om samma fråga har ställts tillräckligt många gånger så kan datorn känna igen den. De frågor som inte går att besvaras automatiskt, besvaras av en person. Då har man frigjort en hel del tid för innovation och utveckling istället. Johan får ofta frågan om folk inte kommer att bli arbetslösa om de automatiserar så mycket arbete som möjligt på deras företag.
– Nej, du blir inte arbetslös utan får ett nytt, lite roligare jobb bara, brukar han svara då.

Han fortsätter att förklara vardagliga situationer som kan utsättas för friktion.
– När jag söker efter en restaurang vill jag att sökmotorn känner av om jag är vegetarian. Det är helt oväsentligt för mig att få upp köttrestauranger. Detsamma gäller när jag ska köpa löparskor, varför visas ens skor i någon annan storlek än den jag har? undrar Johan.

Smidighet

Det är viktigt att följa kundresan i varje steg och att aktivt söka efter friktion. Det man stöter på friktion finns nämligen utrymme för konkurrens, enligt Johan. Det ska finnas en tydlig plan för hela kundresan som gärna får sitta uppsatt på väggen på företaget och vara utgångspunkt i allt arbete företaget ägnar sig åt. Johan nämner ett par exempel från det verkliga livet ur ett kundperspektiv.
– Om man planerar att bo i sitt hus längre än två år lönar det sig att byta till treglasfönster. Ett projekt som kan ta mycket tid, men tekniken finns redan som kan göra det mycket enkelt. Det ska vara enkelt att scanna sina fönster med mobilen för att leverantören ska kunna se vilken sorts fönster det är, utan att behöva komma dit och mäta. Detsamma gäller om jag ska byta försäkringsbolag och får frågan om jag bor i hus eller lägenhet, den här informationen finns redan tillgänglig, förklarar Johan.

Snabbhet

Eftersom folk tittar på sina mobiler cirka 150 gånger per dag finns det väldigt lite tålamod. Under föredraget visar Johan en bild på en galen Jack Nicholson från The Shining som ska symbolisera den känslan.
– Tar det längre än tre sekunder att ladda en sida försvinner 53 procent av trafiken. Idag är medeltiden att ladda en sida i Sverige 9,5 sekunder.

Han talar om mobilen som den kraftfullaste enheten. Att kvalitén på mobilsidan är den största flaskhalsen. Han tar det amerikanska försäkringsbolaget Geico som ett exempel, där man måste fylla i fem formulär på mobilen för att få en prisuppgift, vilket inte många kommer orkar göra.

Innovation

Avsätt tid för livslångt lärande varje vecka. Handling är nämligen det enda som spelar någon roll, menar Johan. Därför tycker han det är mycket bättre att kalla till innovationsmöten regelbundet, fast det till en början kan kännas löjligt att sitta på ett möte där det är tänkt att det ska komma en massa innovativa idéer. Det är mycket bättre än att inte göra någonting alls, menar han.
– Det handlar om att avsätta pengar och tid för innovation i företaget. Sätt upp ett mål hur många saker ni ska ha lärt er per månad. Om inte innovation mäts i KPI kommer alltid allt annat att prioriteras först. Största felet man kan göra är att inte lära sig nya saker alls, säger Johan.

VI PÅ CHIFFER HJÄLPER GÄRNA ERT FÖRETAG att vara relevanta, smidiga, snabba och innovativa. kontakta oss på Chiffer om ni vill veta mer. 

Artikeln senast uppdaterad: 1 december, 2017
Vad innebär Facebooks nya algoritm?
Kundnytta: 12 Dec 2017

Vad innebär Facebooks nya

Hur kan man som marknadsförare bäst nyttja Facebooks nya flöde? Vi frågade en expert – Amanda Oxell. Läs mer
ICA – ett år på Snapchat
Nyheter: 08 Dec 2017

ICA – ett år på Snapchat

Drygt ett år har gått sedan ICA Sverige började använda Snapchat i sin marknadsföring. Vi tar reda på hur det har gått. Läs mer
Minskat förtroende för varumärken
Kundnytta: 06 Dec 2017

Minskat förtroende för

Konsumenter blir alltmer skeptiska mot varumärken, så få som 5 procent tycker att varumärken är öppna och ärliga. Så blir ditt... Läs mer
Vad är ett värdegrundsarbete?
Kundnytta: 04 Dec 2017

Vad är ett värdegrundsarbete?

Alla vinner därmed på att börja arbeta med företagets värdegrund – så här kommer du igång. Läs mer
Accelerera er affär!
Kundnytta: 01 Dec 2017

Accelerera er affär!

Relevans, smidighet, snabbhet och innovation är det företag måste fokusera på för att inte ge utrymme för konkurrens. Läs mer
4 tips om hashtags
Kundnytta: 29 Nov 2017

4 tips om hashtags

Allt började 2007 när en ensam Twitterpionjär bestämde sig för att i en tweet föreslå symbolen # som ett sätt att skapa grupper.... Läs mer
Från livsmedelsbolag till livsstilsbolag
Framgångsfaktorn: 24 Nov 2017

Från livsmedelsbolag till

Oatly har kommit långt genom att vara transparanta och ta kundrelationer till en högre nivå - så här lyckades de. Läs mer
Less is more
Felix Färgskola: 22 Nov 2017

Less is more

För marknadsförare har tryckta produkter alltid varit en viktig beståndsdel och det arbetas mycket med färger på olika sätt inom... Läs mer
Vikta kampanjen rätt
Kundnytta: 20 Nov 2017

Vikta kampanjen rätt

Ska kampanjen bygga varumärket eller leda till affär? Lyckas bättre genom att vikta rätt mellan branding och business i all... Läs mer