Google_1800x888
Kundnytta

Accelerera er affär!

Relevans, smidighet, snabbhet och innovation är det företag måste fokusera på för att inte ge utrymme för konkurrens. Om detta och mycket mer talade Johan Eriksson, en del av Googles ledningsgrupp under Mediedagen i Stockholm. ”På Google kallar vi till krismöte om vi har arbetat på samma sätt under tre månader. För då har vi gjort något fel”, säger Johan Eriksson.

Google har sju produkter och en miljard användare och måste ständigt ligga i framkant gällande utveckling och innovation. Utgångspunkten ska vara att göra livet lättare för människor och det är man genom att vara relevant, smidig, snabb och innovativ. Om det och mycket mer talade han under ”Mediedagen” i Stockholm som arrangerades av Dagens Media.

Var relevant!

För att vara relevant krävs att företaget är datadrivet. En viktig del i det arbetet är att automatisera allt arbete som går att automatisera för att inte förlora för konkurrenterna. Ett exempel på arbete som kan automatiseras är kundtjänst. Om samma fråga har ställts tillräckligt många gånger så kan datorn känna igen den. De frågor som inte går att besvaras automatiskt, besvaras av en person. Då har man frigjort en hel del tid för innovation och utveckling istället. Johan får ofta frågan om folk inte kommer att bli arbetslösa om de automatiserar så mycket arbete som möjligt på deras företag.
– Nej, du blir inte arbetslös utan får ett nytt, lite roligare jobb bara, brukar han svara då.

Han fortsätter att förklara vardagliga situationer som kan utsättas för friktion.
– När jag söker efter en restaurang vill jag att sökmotorn känner av om jag är vegetarian. Det är helt oväsentligt för mig att få upp köttrestauranger. Detsamma gäller när jag ska köpa löparskor, varför visas ens skor i någon annan storlek än den jag har? undrar Johan.

Smidighet

Det är viktigt att följa kundresan i varje steg och att aktivt söka efter friktion. Det man stöter på friktion finns nämligen utrymme för konkurrens, enligt Johan. Det ska finnas en tydlig plan för hela kundresan som gärna får sitta uppsatt på väggen på företaget och vara utgångspunkt i allt arbete företaget ägnar sig åt. Johan nämner ett par exempel från det verkliga livet ur ett kundperspektiv.
– Om man planerar att bo i sitt hus längre än två år lönar det sig att byta till treglasfönster. Ett projekt som kan ta mycket tid, men tekniken finns redan som kan göra det mycket enkelt. Det ska vara enkelt att scanna sina fönster med mobilen för att leverantören ska kunna se vilken sorts fönster det är, utan att behöva komma dit och mäta. Detsamma gäller om jag ska byta försäkringsbolag och får frågan om jag bor i hus eller lägenhet, den här informationen finns redan tillgänglig, förklarar Johan.

Snabbhet

Eftersom folk tittar på sina mobiler cirka 150 gånger per dag finns det väldigt lite tålamod. Under föredraget visar Johan en bild på en galen Jack Nicholson från The Shining som ska symbolisera den känslan.
– Tar det längre än tre sekunder att ladda en sida försvinner 53 procent av trafiken. Idag är medeltiden att ladda en sida i Sverige 9,5 sekunder.

Han talar om mobilen som den kraftfullaste enheten. Att kvalitén på mobilsidan är den största flaskhalsen. Han tar det amerikanska försäkringsbolaget Geico som ett exempel, där man måste fylla i fem formulär på mobilen för att få en prisuppgift, vilket inte många kommer orkar göra.

Innovation

Avsätt tid för livslångt lärande varje vecka. Handling är nämligen det enda som spelar någon roll, menar Johan. Därför tycker han det är mycket bättre att kalla till innovationsmöten regelbundet, fast det till en början kan kännas löjligt att sitta på ett möte där det är tänkt att det ska komma en massa innovativa idéer. Det är mycket bättre än att inte göra någonting alls, menar han.
– Det handlar om att avsätta pengar och tid för innovation i företaget. Sätt upp ett mål hur många saker ni ska ha lärt er per månad. Om inte innovation mäts i KPI kommer alltid allt annat att prioriteras först. Största felet man kan göra är att inte lära sig nya saker alls, säger Johan.

VI PÅ CHIFFER HJÄLPER GÄRNA ERT FÖRETAG att vara relevanta, smidiga, snabba och innovativa. kontakta oss på Chiffer om ni vill veta mer. 

Artikeln senast uppdaterad: 1 december, 2017
Vi välkomnar Cancerfonden
Pressmeddelande: 18 Okt 2018

Vi välkomnar Cancerfonden

Chiffer blir Cancerfondens contentbyrå och kommer att jobba långsiktigt med organisationens content marketing-arbete. Läs mer
Chiffers nya karriärsida
Nyheter: 25 Sep 2018

Chiffers nya karriärsida

På vår nya karriärsida kan du hålla koll på våra lediga tjänster samtidigt som du lär känna oss lite bättre.... Läs mer
Så fixar du Instagramsuccé!
Kundnytta: 25 Sep 2018

Så fixar du Instagramsuccé!

Satsar du på rätt innehåll på Instagram? Att veta vad som kommer att flyga är inte helt lätt. Här kommer fem tips som kan hjälpa... Läs mer
Chiffer söker webbutvecklare
Platsannons: 05 Sep 2018

Chiffer söker webbutvecklare

Vi söker en webbutvecklare som delar vår passion för välgjort innehåll. På Chiffer skapar vi innehåll som är värdefullt för både... Läs mer
Vad är SEO?
Kundnytta: 29 Aug 2018

Vad är SEO?

Ta ett omtag med din webbsida och optimera den rätt. Så kan du ägna resten av tiden åt att skapa relevant innehåll som ger god... Läs mer
Lera nominerad till Publishingpriset
Nyheter: 24 Aug 2018

Lera nominerad till

Magasinet Lera är nominerat till Publishingpriset i kategorin Medlemstidningar bransch. Förra året vann Lera samma kategori. Lera... Läs mer
Så ska du använda hashtags
Kundnytta: 29 Maj 2018

Så ska du använda hashtags

Hashtags kan hjälpa ditt content att nå nya målgrupper. Men vid överanvändning kan de däremot få motsatt effekt. Vi har... Läs mer
Gör ni rätt på LinkedIn?
Kundnytta: 29 Maj 2018

Gör ni rätt på LinkedIn?

Chiffer lyfter blicken och ser vad andra i branschen gör, vad LinkedIn förespråkar och vad företag vi följer gör som gör dem så... Läs mer
Integritetspolicy Chiffer Media AB
Nyheter: 21 Maj 2018

Integritetspolicy Chiffer Media

Integritetspolicy Chiffer Media AB Läs mer