just nu_instavinner_fullbredd
Chiffer spanar

Fler företag väljer Instagram

En nyligen publicerad undersökning om sociala medier i USA visar att allt fler tonåringar överger Facebook samtidigt som företagen satsar på Instagram.

Det senaste året har Facebook skruvat om i sina algoritmer vilket har gjort det svårare för företag och organisationer att nå ut med sina postningar i sina följares flöden. I regel är de numera tvungna att köpa räckvidd för att deras följare över huvud taget ska få se deras budskap.

L2 ligger bakom undersökningen Intelligence Report som visar att Instagram blivit allt populärare bland företagen just för att de har en ökande räckvidd och dessutom inte har samma begränsande algoritmer som Facebook har.

Facebook minskar
I USA – där L2 gjort sin rapport – väljer allt fler i de yngre målgrupperna att lämna Facebook. Mellan 2011 och 2014 övergav inte mindre än tre miljoner amerikanska tonåringar den sociala tjänsten vilket är en minskning i den åldersgruppen med drygt 25 %. De uppger istället att Instagram är deras primära sociala nätverk.

I både åldersgrupperna 13-17 och 18-24 minskar antalet användare av Facebook medan det sociala nätverket växer sig starkare i den något äldre målgruppen. Allra starkast växer Facebook bland personer över 54 år.

Instagram går starkt
eMarketer estimerar i samma undersökning att Instagram kommer att nå en tredjedel av alla personer i USA runt 2019, det är mer än 100 miljoner personer bara i USA.

Företagen har förstått vart utvecklingen är på väg och postar 23 procent fler bilder och videos på Instagram idag jämfört med för ett drygt år sedan. Instagram lockar allt fler företag att annonsera och jaga kunder medan det på Facebook nästan bara går att nå sina följare via köpt utrymme.

Instagram själva gick häromdagen ut och gav fyra tips på hur man bäst lyckas med sin videomarknadsföring hos dem:

1. Ljud: Alla videofilmer spelas per automatik utan ljud på Instagram. Utforma videofilmerna som om de kommer att spelas ljudlöst och se bara ljudet som en bonus.

2. Rörelse: Som generell regel, ha rörelse i de första bilderna av videofilmen för att fånga uppmärksamheten. Vi tror att din publik kan missa att det rör sig om en rörlig video och istället tror att det är en stillbild.

3. Tempo: Även om videon bara är 15 sekunder lång så är tempot i filmen viktigt. Ha i åtanke hur tempot påverkar tonen, känslan, humöret och berättelsen. Och glöm inte att filmen kommer att spelas om och om igen.

4. Perspektiv: Glöm inte kameravinkeln och hur den påverkar publiken. När en kamera är placerad lågt kan föremålet kännas skrämmande medan tittare känner att de ha större kontroll med en högre kameraposition.

För en riktigt framgångsrik marknadsföring på sociala medier krävs dock både Instagram och Facebook. När Instagram fungerar som ett skyltfönster för ditt varumärke är det i regel på Facebook följaren tar steget från just följare till kund.

Alcro jobbar målmedvetet med Instagram
Alcro ser vinningen i att synas aktivt på Instagram. Företaget började sin content marketing-resa 2013 med magasinet Alcro trend men syns nu såväl digitalt i ett onlinemagasin som på Instagram och Pinterest.

Sociala medier blir en allt viktigare del av många företags content marketing-strategi. Under november 2014 fick 601 amerikanska marknadsförare 18 enkätfrågor från content marketing-företaget Contently som handlade om just content marketing.

Även om content marketing jämfört med exempelvis traditionell reklam fortfarande är i sin linda så säger hela 57 procent av de tillfrågade att de har två eller fler personer som uteslutande jobbar med företagets content marketing. En annan anmärkningsvärd slutsats är att var fjärde marknadsförare lägger mer än hälften av marknadsföringsbudgeten på just content marketing redan nu. Och det kommer bara att öka om man får tro Contentlys undersökning. Läs hela undersökningen här! 

Läs hela artikeln om Alcros digitala resa

Artikeln senast uppdaterad: 24 juni, 2015
Finn enhörningar – maxa effekten
Framgångsfaktorn: 18 apr 2019

Finn enhörningar – maxa

Att hitta enhörningarna i ditt innehåll gör din marknadsföring mer kostnadseffektiv. Ylva Söderberg, Senior Creative Director på... Läs mer
Lisa Wouda ny byråchef
Pressmeddelande: 01 apr 2019

Lisa Wouda ny byråchef

– Vi är starka inom rörligt och jag ser fram emot att låta vårt erbjudande inom distribution, köp och analys få växa. Lisa Wouda... Läs mer
Cancerfonden bäst på Instagram
Framgångsfaktorn: 13 mar 2019

Cancerfonden bäst på Instagram

När tidningen Resumé rankade de varumärken som är mest framgångsrika i sociala medier hamnade Cancerfonden på första plats.... Läs mer
Långsiktighet lönar sig
Kundnytta: 06 mar 2019

Långsiktighet lönar sig

Så övertygar du din organisation. Andreas Björkman, projektledare på Chiffer, förklarar varför en väl genomtänkt contentstrategi... Läs mer
Silver i Årets Byrå 2019
Nyheter: 22 feb 2019

Silver i Årets Byrå 2019

Vi är så stolta och glada över att återigen stå på pallplats i Årets Byrå. Chiffer tog silver i Årets Byrå 2019 När Årets Byrå... Läs mer
Sätt en säker stil
Chiffer spanar: 14 feb 2019

Sätt en säker stil

Koll på designtrender ger trovärdighet och gör det enkelt att skapa ett tilltalande innehåll för en stilmedveten målgrupp. Vi... Läs mer
Chiffer kan bli Årets byrå
Nyheter: 11 jan 2019

Chiffer kan bli Årets byrå

Chiffer är glädjande nog en av tre byråer som kan vinna pris som Årets contentbyrå 2018. Läs mer
Contentresan den nya köpresan
Chiffer spanar: 09 jan 2019

Contentresan den nya köpresan

Med grunden i McKinseys köpresa är contentresan vårt viktigaste verktyg. Den tar tid att sätta sig in i och förstå, men när det... Läs mer
5 tips för bättre storytelling
Framgångsfaktorn: 14 Dec 2018

5 tips för bättre storytelling

Snabba knep för lyckad storytelling i sociala medier. Läs mer