Rattannons_natverk_1800x888
Kundnytta

Hitta rätt i annonsdjungeln

Annonser på sociala medier är ett nödvändigt och viktigt sätt att nå ut till fler med ditt innehåll. Oavsett om det gäller en annons på Twitter, Facebook, Instagram eller LinkedIn gäller det att anpassa den efter nätverket. Men att veta var du ska börja och vad de olika sociala medierna erbjuder kan vara en djungel. Vi reder ut olika erbjudanden och möjligheter:

Twitter

Med Twitter kan du skapa målgrupper baserat på bland annat plats, kön, språk, enhet (t.ex. Iphone eller Samsung), operativsystem eller till och med mobiloperatör. Du kan också gå in på detaljnivå och till exempel välja utefter vilka ord de använder när de tweetar, deras intressen, specifika TV-serier de tweetar om eller beteenden. Det går också att rikta sig mot specifika personer eller personer som liknar dessa genom att ladda upp en fil med till exempel mailadresser.

Annonser på Twitter prissätts olika baserat på vilken sorts annons du väljer. Det kan ligga på allt från 0,5-10 USD för en slags annons till 200,000 USD per dag för en annan. Nyckeln är att börja med en liten budget för att testa, utvärdera och justera din annons. En annan fördel är att det Twitter tillhandahåller information om vad andra betalar för liknande annonser. Det kan användas som en indikation för vad du själv bör betala.

Facebook

Facebook erbjuder ett brett utbud av målgruppsanpassningar och rätt vald målgrupp kommer att maximera värdet av annonskostnaden. Börja med att välja målgruppens geografiska plats, ålder, kön och språk för att sedan skapa en mer detaljerad målgrupp som kan baseras på allt från utbildning, föräldraskap, arbete, intressen eller beteende på Facebook. Du kan också välja att inkludera eller exkludera personer du redan har en koppling till på Facebook eller dessa personers vänner.

Precis som för Twitter kan du också välja en målgrupp baserat på filer med till exempel mailadresser eller telefonnummer. Du kan också skapa så kallade look-alike-målgrupper som liknar personer du tagit med i filen.  Vill du ytterligare begränsa målgruppen kan du till och med välja vilken typ av enhet personen använder eller om de är anslutna till Facebook via mobildata eller wi-fi.

Priset på en Facebook-annons varierar beroende på ett flertal olika faktorer. Det kan vara vilken tid på året det är, vilket land du riktar dig mot och kvaliteten på din annons. Kostnaden för en annons varierar därför relativt mycket och kan ligga på allt mellan 0.27 USD till 80 USD per klick.

Instagram

Instagram ägs av Facebook och annonsköp för Instagram görs därför på samma sätt, antingen via AdsManager eller din Facebooksida. Allting är alltså detsamma som för Facebook. Någon som kan vara bra att ha i åtanke är dock att den genomsnittlige Instagram-användaren skiljer sig en del ifrån den genomsnittlige Facebook-användaren. Det kan med andra ord vara fördelaktigt att skapa skilda annonser för Facebook och Instagram.

LinkedIn

På grund av dess natur lämpar sig LinkedIn väl för B2B-marknadsföring. Du kan bland annat avgöra vem som ska se annonsen baserat på till exempel vilken bransch de arbetar i, vilken position de har, var de arbetar eller hur stora deras arbetsgivare är. Är målgruppen för stor eller för liten finns det en risk för att annonsen inte lyckas prestera.

LinkedIn har ett antal lägsta kostnader för att annonsera. Dessa är 10 USD i dagsbudget per kampanj och 2 USD i minimibud för CPC eller CPM. En LinkedIn-annons bör framförallt inrikta sig mot business. På grund av den högre kostnaden i förhållande till exempelvis Facebook är det också viktigt att både ha ett tydligt mål för annonsen och testa samt justera målgruppen så att den är rätt.

Av: Felix Schenk

Källa:
Hootsuite
Facebook
LinkedIn
Twitter

Vi på Chiffer kan hjälpa er med annonsering på sociala medier! Kontakta oss, så berättar vi mer!

Läs också:

Annonsera mera
Ny annonsmärkning på Instagram
B2B-innehåll bra på Facebook

Artikeln senast uppdaterad: 1 november, 2017
Är flest hashtags bäst?
Kundnytta: 29 Maj 2018

Är flest hashtags bäst?

Hashtags kan hjälpa ditt content att nå nya målgrupper. Men vid överanvändning kan de däremot få motsatt effekt. Vi har... Läs mer
Gör ni rätt på LinkedIn?
Kundnytta: 29 Maj 2018

Gör ni rätt på LinkedIn?

Chiffer lyfter blicken och ser vad andra i branschen gör, vad LinkedIn förespråkar och vad företag vi följer gör som gör dem så... Läs mer
Integritetspolicy Chiffer Media AB
Nyheter: 21 Maj 2018

Integritetspolicy Chiffer Media

Integritetspolicy Chiffer Media AB Läs mer
Selecta väljer Chiffer
Nyheter: 16 Maj 2018

Selecta väljer Chiffer

Chiffer och Selecta har under våren inlett ett samarbete med fokus på att ytterligare stärka företagets kommunikation och närvaro... Läs mer
Strategisk AD sökes
Platsannons: 02 Maj 2018

Strategisk AD sökes

Vi söker en strategisk AD som delar vår passion för välgjort innehåll. På Chiffer skapar vi innehåll som är värdefullt för både... Läs mer
Välj rätt influencer
Krönika: 26 Apr 2018

Välj rätt influencer

Att influencer marketing är på väg bort är långt ifrån sanning. Rätt samarbete kan bli en guldgruva för företagen som... Läs mer
”GDPR är bara början”
Kundnytta: 25 Apr 2018

”GDPR är bara början”

Idag lever många sina liv uppkopplade och lämnar ständigt digitala spår efter sig. Därför behövs en uppdatering som skyddar... Läs mer
Chiffer söker projektledare
Nyheter: 23 Apr 2018

Chiffer söker projektledare

Chiffer växer och söker en projektledare som delar vår passion för välgjort innehåll. På Chiffer skapar vi innehåll som är... Läs mer
Chiffer söker digital AD
Nyheter: 23 Apr 2018

Chiffer söker digital AD

Chiffer växer och söker en digital AD som delar vår passion för välgjort innehåll. På Chiffer skapar vi innehåll som är... Läs mer