Rattannons_natverk_1800x888
Kundnytta

Hitta rätt i annonsdjungeln

Annonser på sociala medier är ett nödvändigt och viktigt sätt att nå ut till fler med ditt innehåll. Oavsett om det gäller en annons på Twitter, Facebook, Instagram eller LinkedIn gäller det att anpassa den efter nätverket. Men att veta var du ska börja och vad de olika sociala medierna erbjuder kan vara en djungel. Vi reder ut olika erbjudanden och möjligheter:

Twitter

Med Twitter kan du skapa målgrupper baserat på bland annat plats, kön, språk, enhet (t.ex. Iphone eller Samsung), operativsystem eller till och med mobiloperatör. Du kan också gå in på detaljnivå och till exempel välja utefter vilka ord de använder när de tweetar, deras intressen, specifika TV-serier de tweetar om eller beteenden. Det går också att rikta sig mot specifika personer eller personer som liknar dessa genom att ladda upp en fil med till exempel mailadresser.

Annonser på Twitter prissätts olika baserat på vilken sorts annons du väljer. Det kan ligga på allt från 0,5-10 USD för en slags annons till 200,000 USD per dag för en annan. Nyckeln är att börja med en liten budget för att testa, utvärdera och justera din annons. En annan fördel är att det Twitter tillhandahåller information om vad andra betalar för liknande annonser. Det kan användas som en indikation för vad du själv bör betala.

Facebook

Facebook erbjuder ett brett utbud av målgruppsanpassningar och rätt vald målgrupp kommer att maximera värdet av annonskostnaden. Börja med att välja målgruppens geografiska plats, ålder, kön och språk för att sedan skapa en mer detaljerad målgrupp som kan baseras på allt från utbildning, föräldraskap, arbete, intressen eller beteende på Facebook. Du kan också välja att inkludera eller exkludera personer du redan har en koppling till på Facebook eller dessa personers vänner.

Precis som för Twitter kan du också välja en målgrupp baserat på filer med till exempel mailadresser eller telefonnummer. Du kan också skapa så kallade look-alike-målgrupper som liknar personer du tagit med i filen.  Vill du ytterligare begränsa målgruppen kan du till och med välja vilken typ av enhet personen använder eller om de är anslutna till Facebook via mobildata eller wi-fi.

Priset på en Facebook-annons varierar beroende på ett flertal olika faktorer. Det kan vara vilken tid på året det är, vilket land du riktar dig mot och kvaliteten på din annons. Kostnaden för en annons varierar därför relativt mycket och kan ligga på allt mellan 0.27 USD till 80 USD per klick.

Instagram

Instagram ägs av Facebook och annonsköp för Instagram görs därför på samma sätt, antingen via AdsManager eller din Facebooksida. Allting är alltså detsamma som för Facebook. Någon som kan vara bra att ha i åtanke är dock att den genomsnittlige Instagram-användaren skiljer sig en del ifrån den genomsnittlige Facebook-användaren. Det kan med andra ord vara fördelaktigt att skapa skilda annonser för Facebook och Instagram.

LinkedIn

På grund av dess natur lämpar sig LinkedIn väl för B2B-marknadsföring. Du kan bland annat avgöra vem som ska se annonsen baserat på till exempel vilken bransch de arbetar i, vilken position de har, var de arbetar eller hur stora deras arbetsgivare är. Är målgruppen för stor eller för liten finns det en risk för att annonsen inte lyckas prestera.

LinkedIn har ett antal lägsta kostnader för att annonsera. Dessa är 10 USD i dagsbudget per kampanj och 2 USD i minimibud för CPC eller CPM. En LinkedIn-annons bör framförallt inrikta sig mot business. På grund av den högre kostnaden i förhållande till exempelvis Facebook är det också viktigt att både ha ett tydligt mål för annonsen och testa samt justera målgruppen så att den är rätt.

Av: Felix Schenk

Källa:
Hootsuite
Facebook
LinkedIn
Twitter

Vi på Chiffer kan hjälpa er med annonsering på sociala medier! Kontakta oss, så berättar vi mer!

Läs också:

Annonsera mera
Ny annonsmärkning på Instagram
B2B-innehåll bra på Facebook

Artikeln senast uppdaterad: 1 november, 2017
Less is more
Felix Färgskola: 22 Nov 2017

Less is more

För marknadsförare har tryckta produkter alltid varit en viktig beståndsdel och det arbetas mycket med färger på olika sätt inom... Läs mer
Vikta kampanjen rätt
Kundnytta: 20 Nov 2017

Vikta kampanjen rätt

Ska kampanjen bygga varumärket eller leda till affär? Lyckas bättre genom att vikta rätt mellan branding och business i all... Läs mer
Så skapar du en tydlig sidtitel
Kundnytta: 17 Nov 2017

Så skapar du en tydlig sidtitel

Ska du satsa på ett sätt att optimera din sida är sidtiteln väldigt effektivt för att hamna bra i rankningen på Google.  Läs mer
Storytelling lyfter ditt content
Kundnytta: 15 Nov 2017

Storytelling lyfter ditt content

Innerst inne är vi fortfarande grottmänniskor som älskar att sitta runt lägerelden och lyssna på en bra historia. Så här använder... Läs mer
”WeChat gör livet enkelt”
Krönika: 13 Nov 2017

”WeChat gör livet enkelt”

Skulle livet vara enklare om vi i västvärlden levde på samma sätt? Jag tror att det är dags att vi börjar omvärdera vår digitala... Läs mer
Kvalitet eller kvantitet?
Kundnytta: 10 Nov 2017

Kvalitet eller kvantitet?

Kvalitativt och intressant innehåll är nödvändigt för att någon annan ska vilja ta del av det. Samtidigt vill du nå kvantitet... Läs mer
”Välj en person som känns äkta”
Framgångsfaktorn: 08 Nov 2017

”Välj en person som känns

Den andra delen i artikelserien ”Framgångsfaktorn” där vi intervjuar företag om en lyckad kampanj eller ett influencersamarbete.... Läs mer
Chiffers nya krönikörer
Nyheter: 06 Nov 2017

Chiffers nya krönikörer

Chiffer vässar pennorna och låter våra skribenter ta mer plats. Förvänta dig upplysande och personliga krönikor från oss. Läs mer
Hitta rätt i annonsdjungeln
Kundnytta: 01 Nov 2017

Hitta rätt i annonsdjungeln

Annonser på sociala medier är ett nödvändigt och viktigt sätt att nå ut till fler med ditt innehåll. Oavsett om det gäller en... Läs mer