Rattannons_natverk_1800x888
Kundnytta

Hitta rätt i annonsdjungeln

Annonser på sociala medier är ett nödvändigt och viktigt sätt att nå ut till fler med ditt innehåll. Oavsett om det gäller en annons på Twitter, Facebook, Instagram eller LinkedIn gäller det att anpassa den efter nätverket. Men att veta var du ska börja och vad de olika sociala medierna erbjuder kan vara en djungel. Vi reder ut olika erbjudanden och möjligheter:

Twitter

Med Twitter kan du skapa målgrupper baserat på bland annat plats, kön, språk, enhet (t.ex. Iphone eller Samsung), operativsystem eller till och med mobiloperatör. Du kan också gå in på detaljnivå och till exempel välja utefter vilka ord de använder när de tweetar, deras intressen, specifika TV-serier de tweetar om eller beteenden. Det går också att rikta sig mot specifika personer eller personer som liknar dessa genom att ladda upp en fil med till exempel mailadresser.

Annonser på Twitter prissätts olika baserat på vilken sorts annons du väljer. Det kan ligga på allt från 0,5-10 USD för en slags annons till 200,000 USD per dag för en annan. Nyckeln är att börja med en liten budget för att testa, utvärdera och justera din annons. En annan fördel är att det Twitter tillhandahåller information om vad andra betalar för liknande annonser. Det kan användas som en indikation för vad du själv bör betala.

Facebook

Facebook erbjuder ett brett utbud av målgruppsanpassningar och rätt vald målgrupp kommer att maximera värdet av annonskostnaden. Börja med att välja målgruppens geografiska plats, ålder, kön och språk för att sedan skapa en mer detaljerad målgrupp som kan baseras på allt från utbildning, föräldraskap, arbete, intressen eller beteende på Facebook. Du kan också välja att inkludera eller exkludera personer du redan har en koppling till på Facebook eller dessa personers vänner.

Precis som för Twitter kan du också välja en målgrupp baserat på filer med till exempel mailadresser eller telefonnummer. Du kan också skapa så kallade look-alike-målgrupper som liknar personer du tagit med i filen.  Vill du ytterligare begränsa målgruppen kan du till och med välja vilken typ av enhet personen använder eller om de är anslutna till Facebook via mobildata eller wi-fi.

Priset på en Facebook-annons varierar beroende på ett flertal olika faktorer. Det kan vara vilken tid på året det är, vilket land du riktar dig mot och kvaliteten på din annons. Kostnaden för en annons varierar därför relativt mycket och kan ligga på allt mellan 0.27 USD till 80 USD per klick.

Instagram

Instagram ägs av Facebook och annonsköp för Instagram görs därför på samma sätt, antingen via AdsManager eller din Facebooksida. Allting är alltså detsamma som för Facebook. Någon som kan vara bra att ha i åtanke är dock att den genomsnittlige Instagram-användaren skiljer sig en del ifrån den genomsnittlige Facebook-användaren. Det kan med andra ord vara fördelaktigt att skapa skilda annonser för Facebook och Instagram.

LinkedIn

På grund av dess natur lämpar sig LinkedIn väl för B2B-marknadsföring. Du kan bland annat avgöra vem som ska se annonsen baserat på till exempel vilken bransch de arbetar i, vilken position de har, var de arbetar eller hur stora deras arbetsgivare är. Är målgruppen för stor eller för liten finns det en risk för att annonsen inte lyckas prestera.

LinkedIn har ett antal lägsta kostnader för att annonsera. Dessa är 10 USD i dagsbudget per kampanj och 2 USD i minimibud för CPC eller CPM. En LinkedIn-annons bör framförallt inrikta sig mot business. På grund av den högre kostnaden i förhållande till exempelvis Facebook är det också viktigt att både ha ett tydligt mål för annonsen och testa samt justera målgruppen så att den är rätt.

Av: Felix Schenk

Källa:
Hootsuite
Facebook
LinkedIn
Twitter

Vi på Chiffer kan hjälpa er med annonsering på sociala medier! Kontakta oss, så berättar vi mer!

Läs också:

Annonsera mera
Ny annonsmärkning på Instagram
B2B-innehåll bra på Facebook

Artikeln senast uppdaterad: 1 november, 2017
Marknadschefens nya roll
Framgångsfaktorn: 29 Nov 2018

Marknadschefens nya roll

Marknadschefernas förståelse för kundens krav, behov och beteende har fått ledningsgrupperna att omvärdera deras roll. Läs mer
Tidningen Lera vinner Publishingpriset – igen
Nyheter: 09 Nov 2018

Tidningen Lera vinner

För andra året i rad tog magasinet Lera hem segern i Publishingpriset. Läs mer
Lisa Wouda ny projektledare
Nyheter: 05 Nov 2018

Lisa Wouda ny projektledare

Lisa Wouda är ny projektledare och kommer framför allt att arbeta med Cancerfonden som nyligen valde Chiffer som... Läs mer
Vi välkomnar Cancerfonden
Pressmeddelande: 18 okt 2018

Vi välkomnar Cancerfonden

Chiffer blir Cancerfondens contentbyrå och kommer att jobba långsiktigt med organisationens content marketing-arbete. Läs mer
5 internettrender att hålla koll på
Nyheter: 24 okt 2018

5 internettrender att hålla

Rapporten Svenskarna och internet 2018 är här. Chiffer har summerat rapporten i fem viktiga internettrender att hålla koll på... Läs mer
Chiffers nya karriärsida
Nyheter: 25 sep 2018

Chiffers nya karriärsida

På vår nya karriärsida kan du hålla koll på våra lediga tjänster samtidigt som du lär känna oss lite bättre.... Läs mer
Så fixar du Instagramsuccé!
Kundnytta: 25 sep 2018

Så fixar du Instagramsuccé!

Satsar du på rätt innehåll på Instagram? Att veta vad som kommer att flyga är inte helt lätt. Här kommer fem tips som kan hjälpa... Läs mer
Chiffer söker webbutvecklare
Platsannons: 05 sep 2018

Chiffer söker webbutvecklare

Vi söker en webbutvecklare som delar vår passion för välgjort innehåll. På Chiffer skapar vi innehåll som är värdefullt för både... Läs mer
Vad är SEO?
Kundnytta: 29 aug 2018

Vad är SEO?

Ta ett omtag med din webbsida och optimera den rätt. Så kan du ägna resten av tiden åt att skapa relevant innehåll som ger god... Läs mer