just nu_big-data-2
Chiffer spanar

Är data nästa trend?

Företag samlar stora mängder information och data om sina kunder och konsumenter, både med ett tydligt syfte och som ofrånkomligt resultat av sin verksamhet. I den informationen finns en enorm potential. Data-journalistik är nästa stora trend inom content marketing menar Alexandra Samuel i Harvard Business Review. 

Vi lever i en tidsålder där företag och myndigheter samlar in stora mängder data och information om ditt beteende, inte minst hur du rör dig på internet. Företagen vill veta så mycket som möjligt om dig och dina vanor för att kunna rikta och skräddarsy budskap och erbjudanden. De genereras också stora mängder data som ett resultat av produkten eller tjänsten de säljer.

Allt fler företag tar på sig rollen som publicister och skapar innehåll som är tänkt att ge företaget relevans och trovärdighet, bland mycket annat. Men vad de flesta inte insett ännu är vilken enorm potential stora mängder data har. Det finns ofta väldigt bra och intressant innehåll i stora mängder data. Det skriver Alexandra Samuel i en artikel i Harvard Business Review.

”Även om företag tagit på sig rollen som innehållsskapare så har de helt missat en av de hetaste trenderna i världen – datajournalistik”, skriver Samuel.

Användandet av data passar också infografikens ökade popularitet och effektivitet. Infografik är ett enkelt och lättförståeligt sätt att presentera ganska sifferbaserade och krångliga ämnen. Och det lämpar sig väldigt bra på såväl Instagram och Pinterest som Facebook. Alexandra Samuel delar upp fördelarna med datajournalistik i fem punkter:

1. Trafik

Infografik har störst potential att delas i sociala kanaler. Att presentera data på ett lättsmält sätt ger både värde för läsarna och skapar spridning vilket kommer att öka trafiken till din sajt.

2. Värde

Den explosionsartade tillväxten av innehåll på nätet innebär att du måste särskilja dig för att sticka ut. Genom att dela med dig av aktuellt och relevant innehåll baserat på siffror och data ger det innehåll som är värdefullt på riktigt.

3. Förtroende

Att analysera och dela med sig av data som inte presenterats tidigare ger ditt företag ökat förtroende i branschen. Jobbar du business to business är det extra viktigt att du tar rollen som expert.

4. Inlärning

Ofta används data som underlag för att analysera företaget internt- Men vad händer egentligen om du delar med dig av viktig data externt? Då kommer du att få nya insikter om hur andra analyserar samma information. Det ger nya perspektiv.

5. Transparens

Det kanske viktigaste är att skapa transparens mellan ditt företag och konsumenten. Det ger företaget en chans att visa vad informationen de tillskansat sig används till. Väl anvätaget en chans att visa vad info är fortfarande försvinnande ovanligt. konsumenten. Det ger företaget en chans att visa vad infond data som storytelling är fortfarande försvinnande ovanligt. Nu är det upp till dig att förvandla enorma mängder data till kvalitetsinnehåll.

Artikeln senast uppdaterad: 17 september, 2015
3 tips – köp i sociala medier
Framgångsfaktorn: 05 jun 2019

3 tips – köp i sociala medier

Tre skäl till varför du måste köpa i sociala medier och tre tips för att lyckas. Lisa Wouda, byråchef på Chiffer, listar det du... Läs mer
Nytt kommunikationskoncept för Granngården
Nyheter: 24 maj 2019

Nytt kommunikationskoncept för

Tillsammans med Granngården släpper Chiffer tre reklamfilmer inom ett nytt kommunikationskoncept – Stöttar drömmar.  Läs mer
Finn enhörningar – maxa effekten
Framgångsfaktorn: 18 apr 2019

Finn enhörningar – maxa

Att hitta enhörningarna i ditt innehåll gör din marknadsföring mer kostnadseffektiv. Ylva Söderberg, Senior Creative Director på... Läs mer
Lisa Wouda ny byråchef
Pressmeddelande: 01 apr 2019

Lisa Wouda ny byråchef

– Vi är starka inom rörligt och jag ser fram emot att låta vårt erbjudande inom distribution, köp och analys få växa. Lisa Wouda... Läs mer
Cancerfonden bäst på Instagram
Framgångsfaktorn: 13 mar 2019

Cancerfonden bäst på Instagram

När tidningen Resumé rankade de varumärken som är mest framgångsrika i sociala medier hamnade Cancerfonden på första plats.... Läs mer
Långsiktighet lönar sig
Kundnytta: 06 mar 2019

Långsiktighet lönar sig

Så övertygar du din organisation. Andreas Björkman, projektledare på Chiffer, förklarar varför en väl genomtänkt contentstrategi... Läs mer
Silver i Årets Byrå 2019
Nyheter: 22 feb 2019

Silver i Årets Byrå 2019

Vi är så stolta och glada över att återigen stå på pallplats i Årets Byrå. Chiffer tog silver i Årets Byrå 2019 När Årets Byrå... Läs mer
Sätt en säker stil
Chiffer spanar: 14 feb 2019

Sätt en säker stil

Koll på designtrender ger trovärdighet och gör det enkelt att skapa ett tilltalande innehåll för en stilmedveten målgrupp. Vi... Läs mer
Chiffer kan bli Årets byrå
Nyheter: 11 jan 2019

Chiffer kan bli Årets byrå

Chiffer är glädjande nog en av tre byråer som kan vinna pris som Årets contentbyrå 2018. Läs mer