SEO-anpassad blogg
Kundnytta

Är din blogg SEO-anpassad?

Att ha en hemsida eller blogg som syns högt upp i sökresultaten kan vara helt avgörande för dina affärer. Utöver kontinuerlig produktion av innehåll behöver du en sajt som sökmotorerna tycker om. Är din blogg SEO-anpassad?

När du skapar en ny sajt eller blogg till ditt företag finns det många aspekter att ta med i beräkningen. Sajten ska givetvis vara visuellt attraktiv för besökarna, visa upp ditt företag på ett professionellt sätt och ge besökarna bästa möjliga användbarhet där innehåll och information är lätt att hitta.

Men om ingen hittar till din sajt eller blogg kommer arbetet att förbli fruktlöst. Sökordsoptimering, SEO, har länge lagt grunden för allt content marketing-arbete men det handlar inte bara om att varje vecka producera relevant innehåll som indexerar högt hos Google. Det handlar också om att ha en hemsida som skapar förutsättningar för sökordsoptimeringen. Här är några rekommendationer:

1. Sökordsoptimera dina bilder

Allt fler gör bildsökningar på Google. Ett viktigt första steg för att synliggöra dina bilder på Google är att skapa alt-taggar för samtliga bilder på din hemsida. Det är extra information som hjälper Google att hitta bra och framförallt rätt information när de genomsöker din sajt.

Använd inte för tunga bilder på din sajt. Stora och tunga bilder gör laddningstiden på sajten långsammare vilket i sin tur påverkar rankingen på Google. Skala ner bilderna så mycket det går utan att påverka kvaliteten. Ge även bilderna namn som motsvarar dina sökord och vad du tror att dina potentiella besökare kommer att söka efter.

2. Uppdatera innehållet kontinuerligt

Google ser som sin uppgift att hela tiden ge sina användare bästa möjliga innehåll och lägger stor vikt vid att innehållet ska vara aktuellt. Därför är det viktigt att du kontinuerligt uppdaterar din hemsida eller din blogg med nytt, fräscht innehåll. Har du inte en blogg eller ett nyhetsflöde så bör du skapa detta. Anställ en person som driver dessa flöden eller lägg ut uppgiften på en contentbyrå.

3. Optimera dina URLer

Det finns väldigt mycket att ta hänsyn till när det kommer till domännamn och URL:
a. Försök att alltid ha tydliga, läsbara och korta URLer som innehåller ett eller två nyckelord. Kortare länkar rankar högre.
b. Använd HTTPS istället för HTTP om det är möjligt. Google har sagt att de premierar sajter med HTTPS.
c. Enligt Search Engine Land och flera SEO-byråer är det bättre att använda en undermapp istället för subdomän för din blogg – du ska alltså hellre satsa på chiffer.se/blogg istället för blogg.chiffer.se. Anledningen är att en subdomän inte ger samma trafikstöttning till hela hemsidan som en undermapp.

4. Mobilvänlig och responsiv

Mobilen blir viktigare och viktigare i takt med att fler och fler besökare kommer till din sajt via mobilen. Google har med Mobilegeddon gjort väldigt tydligt att de gynnar mobilvänliga sajter i sin ranking. Att ha en responsiv sajt är A och O för att Google ska värdera din sajt högt. För oss på Chiffer handlar sajter och bloggar alltid om ”mobilen först”. Det betyder att vi alltid utgår från mobilen när vi skapar nya bloggar och hemsidor för våra kunder. Konstigt vore väl annars med tanke på att majoriteten av besökarna kommer från mobilen.

I förlängningen kan det också vara en bra idé att anpassa din sajt för röstsökningar. Enligt Search Engine Journal använder redan 55 procent av alla ungdomar röstsökning varje dag. Experter rekommenderar att varje sajt innehåller en FAQ för att tillfredsställa de fråga-styrda besökarna.

5. Snabba upp sajten

Långsamma laddningstider är det värsta både Google och besökarna vet. Google straffar långsamma sajter och om du mot all förmodan ändå hittar till en långsam sajt så är risken stor att ditt tålamod frestas ordentligt vilket kan skada varumärket i förlängningen. Plugins, JavaScript, stora bilder och installerade delningsknappar för sociala kanaler kan alla bidra till en långsam sajt.

6. Undvik låsta sidor

Att ha innehåll på sajten som enbart går att komma åt via medlemskap, prenumeration eller betalning skadar också rankingen. Måste du ha låst innehåll, se då till att åtminstone delar av ditt innehåll är tillgängligt för alla och att det innehållet och de sidorna är optimerade.

CHIFFER HAR DE SENASTE ÅREN GENOMGÅTT EN DIGITAL TRANSFORMATION OCH HAR IDAG ETT ÖVERVÄGANDE DIGITALT UTBUD AV TJÄNSTER. BLAND ANNAT HJÄLPER VI VÅRA KUNDER MED SÖKORDSOPTIMERING OCH ATT SKAPA BLOGGAR OCH SAJTER AV ALLRA BÄSTA SNITT. KONTAKTA OSS SÅ BERÄTTAR VI MER!

Artikeln senast uppdaterad: 19 april, 2017
5 viktiga spaningar om svenskarnas internetvanor
Nyheter: 18 okt 2019

5 viktiga spaningar om

Det rör på sig inom rörligt och mottagarnas krav på relevant innehåll ökar. Det är några av Chiffers spaningar ur rapporten... Läs mer
Vi lanserar årets designhändelse – Rosa Bandet
Nyheter: 02 okt 2019

Vi lanserar årets

Rosa Bandet är ett symbolladdat och omsorgsfullt designat smycke som är sammankopplat med årets största insamlingskampanj. Läs mer
Chiffer breddar och vässar med tre nyanställningar
Nyheter: 27 sep 2019

Chiffer breddar och vässar med

I takt med ökade uppdrag inom rörligt stärker contentbyrån Chiffer sin personalstyrka med en motion designer, en strategisk... Läs mer
Interflora hyllar barnbarnens hjältar
Nyheter: 06 sep 2019

Interflora hyllar barnbarnens

Grandparents Day firas i många länder runt om i världen, men har inte uppmärksammats i Sverige. Förrän nu. Chiffer har hjälpt... Läs mer
Tre nomineringar till Publishingpriset!
Nyheter: 06 sep 2019

Tre nomineringar till

Tre av våra magasin är nominerade till Publishingpriset, Sveriges äldsta heltäckande kommunikationstävling. Läs mer
3 tips – köp i sociala medier
Framgångsfaktorn: 05 jun 2019

3 tips – köp i sociala medier

Tre skäl till varför du måste köpa i sociala medier och tre tips för att lyckas. Lisa Wouda, byråchef på Chiffer, listar det du... Läs mer
Nytt kommunikationskoncept för Granngården
Nyheter: 24 maj 2019

Nytt kommunikationskoncept för

Tillsammans med Granngården släpper Chiffer tre reklamfilmer inom ett nytt kommunikationskoncept – Stöttar drömmar.  Läs mer
Finn enhörningar – maxa effekten
Framgångsfaktorn: 18 apr 2019

Finn enhörningar – maxa

Att hitta enhörningarna i ditt innehåll gör din marknadsföring mer kostnadseffektiv. Ylva Söderberg, Senior Creative Director på... Läs mer
Lisa Wouda ny byråchef
Pressmeddelande: 01 apr 2019

Lisa Wouda ny byråchef

– Vi är starka inom rörligt och jag ser fram emot att låta vårt erbjudande inom distribution, köp och analys få växa. Lisa Wouda... Läs mer