hashtags
Kundnytta

Så ska du använda hashtags

Hashtags kan hjälpa ditt content att nå nya målgrupper. Men vid överanvändning kan de däremot få motsatt effekt. Vi har analyserat den senaste statistiken kring hur du kan använda hashtags mest effektivt. Vilken antal är rätt för just dig?

Visste du att inlägg med åtminstone en hashtag genererar 12,6% mer engagemang än ett inlägg utan hashtags?

Användningen av hashtags genererar generellt ett högre engagemang, ökat åskådliggörande och ger större möjligheter att knyta till sig nya följare.

Istället för att söka på en hashtag och skrolla igenom hela flödet för att slutligen, förhoppningsvis, hamna hos ditt content så kommer algoritmen sortera ut intressanta hashtags i instagramanvändarens flöde. Vilket skapar möjligheten att man även ”avfölja” en specifik hashtag.

Samma hashtags på många poster kan implicera att algoritmen ser posten som spam.

Enligt den nya algoritmen är max 5 hashtags ultimat. Därefter går interaktionerna ned för att sedan vid 10 hashtags klättra upp igen.

För att uppnå maximalt med likes är 2 relevanta hashtags bäst.

Tre korta tips

  1. Undvik att använda generiska hashtags som #likeforlike #instagrammers eller andra hashtags som använts en miljon gånger.

2. Använd hashtags som beskriver ditt konto, ditt företag eller målgruppen.

3. Använd community-hashtags, det vill säga hashtags som sammanför liktänkande runt ett specifikt område. Detta skapar ett forum för att diskutera, följa och växa tillsammans.

BEHÖVER ERT FÖRETAG HJÄLP MED ATT SKAPA relevant content för Instagram och använda hashtags för att öka engagemanget? KONTAKTA GÄRNA OSS SÅ FÅR DU VETA MER VAD VI KAN GÖRA FÖR JUST ER.

Källor:

Instagram och hashtags

Hashtags för fler likes

Mer om Hashtags på Instagram 

Hashtag-guide

Artikeln senast uppdaterad: 31 augusti, 2018
Sätt en säker stil
Kundnytta: 14 feb 2019

Sätt en säker stil

Koll på designtrender ger trovärdighet och gör det enkelt att skapa ett tilltalande innehåll för en stilmedveten målgrupp. Vi... Läs mer
Chiffer kan bli Årets byrå
Nyheter: 11 jan 2019

Chiffer kan bli Årets byrå

Chiffer är glädjande nog en av tre byråer som kan vinna pris som Årets contentbyrå 2018. Läs mer
Contentresan den nya köpresan
Chiffer spanar: 09 jan 2019

Contentresan den nya köpresan

Med grunden i McKinseys köpresa är contentresan vårt viktigaste verktyg. Den tar tid att sätta sig in i och förstå, men när det... Läs mer
5 tips för bättre storytelling
Framgångsfaktorn: 14 Dec 2018

5 tips för bättre storytelling

Snabba knep för lyckad storytelling i sociala medier. Läs mer
Marknadschefens nya roll
Framgångsfaktorn: 29 Nov 2018

Marknadschefens nya roll

Marknadschefernas förståelse för kundens krav, behov och beteende har fått ledningsgrupperna att omvärdera deras roll. Läs mer
Tidningen Lera vinner Publishingpriset – igen
Nyheter: 09 Nov 2018

Tidningen Lera vinner

För andra året i rad tog magasinet Lera hem segern i Publishingpriset. Läs mer
Lisa Wouda ny projektledare
Nyheter: 05 Nov 2018

Lisa Wouda ny projektledare

Lisa Wouda är ny projektledare och kommer framför allt att arbeta med Cancerfonden som nyligen valde Chiffer som... Läs mer
Vi välkomnar Cancerfonden
Pressmeddelande: 18 okt 2018

Vi välkomnar Cancerfonden

Chiffer blir Cancerfondens contentbyrå och kommer att jobba långsiktigt med organisationens content marketing-arbete. Läs mer
5 internettrender att hålla koll på
Nyheter: 24 okt 2018

5 internettrender att hålla

Rapporten Svenskarna och internet 2018 är här. Chiffer har summerat rapporten i fem viktiga internettrender att hålla koll på... Läs mer