Young creative business people meeting at office.
Kundnytta

Återvinn ditt bästa content

Bra budskap tål att upprepas, och bra innehåll kan paketeras på en mängd olika sätt. Så här bygger du större räckvidd genom att återvinna ditt bästa content.

Innehåll har ganska kort livslängd i dag, till exempel kan det räcka med en vecka för att ett blogginlägg ska tappa i aktualitet och om ett nyhetsbrev inte lästs inom 48 timmar är risken stor att det inte blir det heller. Men – om du återvinner innehåll genom att arbeta om det och presentera det på nya sätt kan du på kort tid skapa relevant innehåll som kommer att nå fler personer. Content recycling innebär att återvinna redaktionellt material i nya medier och i nya format.

Låt innehållet växa

Du vill ju inte lägga ner tid på att ta fram kvalitativt innehåll som ingen läser. Försök att maximera nyttan du kan få ut av ditt innehåll – till exempel kan bloggposten byggas ut till ett white paper som blir ett webinar som till sist blir en nedladdningsbar slide show från din webbplats. I en mindre skala kan content recycling vara att du arbetar om ett Facebook-inlägg till ett blogginlägg.

Försök sätta dig in i läsarens situation och ge henne det hon behöver, när hon behöver det. Vinkla gärna innehåll så att de löser ett problem som läsarna har i sin vardag. ”Så här gör du”-inlägg brukar få många klick.

Ta med i contentplanen

Inkludera återvinningen i din contentplan, som du med fördel tar fram för några månader i taget. Här kan du dela in dina inlägg i olika kategorier och planera för när det är dags att lyfta fram olika ämnen. Kanske går det att årstidsanpassa innehåll, till exempel återvinna innehåll som du hade förra vintern i december?

På Facebook kan det vara vettigt att återvinna innehåll eftersom det faktiskt bara är 3–6 procent av dina följare som ser dina organiska inlägg. Duplicera aldrig innehåll, men om du till exempel delar en bloggpost på måndagen, kan du göra det igen efter några dagar (men med en annan text) och ytterligare en gång ett par veckor senare.

Relaterad läsning

Att misslyckas är bra

Innehåll som funkar överallt 

Ge ditt innehåll nytt liv

Content recycling är en självklar del i Chiffers erbjudande. Kontakta oss så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa dig att nå ut till fler.

Artikeln senast uppdaterad: 24 oktober, 2017
Less is more
Felix Färgskola: 22 Nov 2017

Less is more

För marknadsförare har tryckta produkter alltid varit en viktig beståndsdel och det arbetas mycket med färger på olika sätt inom... Läs mer
Vikta kampanjen rätt
Kundnytta: 20 Nov 2017

Vikta kampanjen rätt

Ska kampanjen bygga varumärket eller leda till affär? Lyckas bättre genom att vikta rätt mellan branding och business i all... Läs mer
Så skapar du en tydlig sidtitel
Kundnytta: 17 Nov 2017

Så skapar du en tydlig sidtitel

Ska du satsa på ett sätt att optimera din sida är sidtiteln väldigt effektivt för att hamna bra i rankningen på Google.  Läs mer
Storytelling lyfter ditt content
Kundnytta: 15 Nov 2017

Storytelling lyfter ditt content

Innerst inne är vi fortfarande grottmänniskor som älskar att sitta runt lägerelden och lyssna på en bra historia. Så här använder... Läs mer
”WeChat gör livet enkelt”
Krönika: 13 Nov 2017

”WeChat gör livet enkelt”

Skulle livet vara enklare om vi i västvärlden levde på samma sätt? Jag tror att det är dags att vi börjar omvärdera vår digitala... Läs mer
Kvalitet eller kvantitet?
Kundnytta: 10 Nov 2017

Kvalitet eller kvantitet?

Kvalitativt och intressant innehåll är nödvändigt för att någon annan ska vilja ta del av det. Samtidigt vill du nå kvantitet... Läs mer
”Välj en person som känns äkta”
Framgångsfaktorn: 08 Nov 2017

”Välj en person som känns

Den andra delen i artikelserien ”Framgångsfaktorn” där vi intervjuar företag om en lyckad kampanj eller ett influencersamarbete.... Läs mer
Chiffers nya krönikörer
Nyheter: 06 Nov 2017

Chiffers nya krönikörer

Chiffer vässar pennorna och låter våra skribenter ta mer plats. Förvänta dig upplysande och personliga krönikor från oss. Läs mer
Hitta rätt i annonsdjungeln
Kundnytta: 01 Nov 2017

Hitta rätt i annonsdjungeln

Annonser på sociala medier är ett nödvändigt och viktigt sätt att nå ut till fler med ditt innehåll. Oavsett om det gäller en... Läs mer