Young creative business people meeting at office.
Kundnytta

Återvinn ditt bästa content

Bra budskap tål att upprepas, och bra innehåll kan paketeras på en mängd olika sätt. Så här bygger du större räckvidd genom att återvinna ditt bästa content.

Innehåll har ganska kort livslängd i dag, till exempel kan det räcka med en vecka för att ett blogginlägg ska tappa i aktualitet och om ett nyhetsbrev inte lästs inom 48 timmar är risken stor att det inte blir det heller. Men – om du återvinner innehåll genom att arbeta om det och presentera det på nya sätt kan du på kort tid skapa relevant innehåll som kommer att nå fler personer. Content recycling innebär att återvinna redaktionellt material i nya medier och i nya format.

Låt innehållet växa

Du vill ju inte lägga ner tid på att ta fram kvalitativt innehåll som ingen läser. Försök att maximera nyttan du kan få ut av ditt innehåll – till exempel kan bloggposten byggas ut till ett white paper som blir ett webinar som till sist blir en nedladdningsbar slide show från din webbplats. I en mindre skala kan content recycling vara att du arbetar om ett Facebook-inlägg till ett blogginlägg.

Försök sätta dig in i läsarens situation och ge henne det hon behöver, när hon behöver det. Vinkla gärna innehåll så att de löser ett problem som läsarna har i sin vardag. ”Så här gör du”-inlägg brukar få många klick.

Ta med i contentplanen

Inkludera återvinningen i din contentplan, som du med fördel tar fram för några månader i taget. Här kan du dela in dina inlägg i olika kategorier och planera för när det är dags att lyfta fram olika ämnen. Kanske går det att årstidsanpassa innehåll, till exempel återvinna innehåll som du hade förra vintern i december?

På Facebook kan det vara vettigt att återvinna innehåll eftersom det faktiskt bara är 3–6 procent av dina följare som ser dina organiska inlägg. Duplicera aldrig innehåll, men om du till exempel delar en bloggpost på måndagen, kan du göra det igen efter några dagar (men med en annan text) och ytterligare en gång ett par veckor senare.

Relaterad läsning

Att misslyckas är bra

Innehåll som funkar överallt 

Ge ditt innehåll nytt liv

Content recycling är en självklar del i Chiffers erbjudande. Kontakta oss så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa dig att nå ut till fler.

Artikeln senast uppdaterad: 24 oktober, 2017
Kvalitet eller kvantitet?
Krönika: 12 Feb 2018

Kvalitet eller kvantitet?

Åsikterna går isär bland experterna i contentbranschen. En förespråkar få inlägg med hög kvalitet, en annan hävdar att kvantitet... Läs mer
Är Facebook på väg bort?
Nyheter: 06 Feb 2018

Är Facebook på väg bort?

Mer än hälften av alla svenskar använder Facebook dagligen och det är fortsatt det största sociala mediet i Sverige. Men det är... Läs mer
Skapa hunger hos den mätta konsumenten
Framgångsfaktorn: 28 Jan 2018

Skapa hunger hos den mätta

Postkodlotteriet har knäckt koden och fått många engagerade och lojala kunder, så här gjorde de. Läs mer
10 trender för sociala medier 2018
Kundnytta: 22 Jan 2018

10 trender för sociala medier

2017 bjöd på mer rörligt och ett större behov av att betala för att nå ut med sitt innehåll i sociala medier. Hur kommer 2018 att... Läs mer
SEO-optimera din webbsida
Kundnytta: 15 Jan 2018

SEO-optimera din webbsida

Följ dessa tolv steg så kommer din hemsida få mer trafik! Läs mer
Nyord 2017
Språkskolan: 12 Jan 2018

Nyord 2017

Trots fejkade nyheter och cringeiga dabklipp har vi tagit oss igenom 2017 och in i ett nytt år. Varje år presenterar Språkrådet... Läs mer
Det korta filmformatets år
Nyheter: 09 Jan 2018

Det korta filmformatets år

Det rörliga materialet i sociala medier blir kortare och kortare för att konsumenten ska orka titta. Nya grepp måste testas för... Läs mer
Insiktsdriven kommunikation
Kundnytta: 04 Jan 2018

Insiktsdriven kommunikation

Vi på Chiffer levererar content som vi vet genererar engagemang. Detta lyckas vi med genom att arbeta med smarta verktyg och att... Läs mer
SEO-trender 2018
Kundnytta: 04 Jan 2018

SEO-trender 2018

Nytt år och dags att börja fundera över vad vi kan förvänta oss av 2018 gällande sökordsoptimering. Läs mer