Young creative business people meeting at office.
Kundnytta

Återvinn ditt bästa content

Bra budskap tål att upprepas, och bra innehåll kan paketeras på en mängd olika sätt. Så här bygger du större räckvidd genom att återvinna ditt bästa content.

Innehåll har ganska kort livslängd i dag, till exempel kan det räcka med en vecka för att ett blogginlägg ska tappa i aktualitet och om ett nyhetsbrev inte lästs inom 48 timmar är risken stor att det inte blir det heller. Men – om du återvinner innehåll genom att arbeta om det och presentera det på nya sätt kan du på kort tid skapa relevant innehåll som kommer att nå fler personer. Content recycling innebär att återvinna redaktionellt material i nya medier och i nya format.

Låt innehållet växa

Du vill ju inte lägga ner tid på att ta fram kvalitativt innehåll som ingen läser. Försök att maximera nyttan du kan få ut av ditt innehåll – till exempel kan bloggposten byggas ut till ett white paper som blir ett webinar som till sist blir en nedladdningsbar slide show från din webbplats. I en mindre skala kan content recycling vara att du arbetar om ett Facebook-inlägg till ett blogginlägg.

Försök sätta dig in i läsarens situation och ge henne det hon behöver, när hon behöver det. Vinkla gärna innehåll så att de löser ett problem som läsarna har i sin vardag. ”Så här gör du”-inlägg brukar få många klick.

Ta med i contentplanen

Inkludera återvinningen i din contentplan, som du med fördel tar fram för några månader i taget. Här kan du dela in dina inlägg i olika kategorier och planera för när det är dags att lyfta fram olika ämnen. Kanske går det att årstidsanpassa innehåll, till exempel återvinna innehåll som du hade förra vintern i december?

På Facebook kan det vara vettigt att återvinna innehåll eftersom det faktiskt bara är 3–6 procent av dina följare som ser dina organiska inlägg. Duplicera aldrig innehåll, men om du till exempel delar en bloggpost på måndagen, kan du göra det igen efter några dagar (men med en annan text) och ytterligare en gång ett par veckor senare.

Relaterad läsning

Att misslyckas är bra

Innehåll som funkar överallt 

Ge ditt innehåll nytt liv

Content recycling är en självklar del i Chiffers erbjudande. Kontakta oss så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa dig att nå ut till fler.

Artikeln senast uppdaterad: 24 oktober, 2017
Chiffer söker webbutvecklare
Platsannons: 05 Sep 2018

Chiffer söker webbutvecklare

Vi söker en webbutvecklare som delar vår passion för välgjort innehåll. På Chiffer skapar vi innehåll som är värdefullt för både... Läs mer
Vad är SEO?
Kundnytta: 29 Aug 2018

Vad är SEO?

Ta ett omtag med din webbsida och optimera den rätt. Så kan du ägna resten av tiden åt att skapa relevant innehåll som ger god... Läs mer
Lera nominerad till Publishingpriset
Nyheter: 24 Aug 2018

Lera nominerad till

Magasinet Lera är nominerat till Publishingpriset i kategorin Medlemstidningar bransch. Förra året vann Lera samma kategori. Lera... Läs mer
Så ska du använda hashtags
Kundnytta: 29 Maj 2018

Så ska du använda hashtags

Hashtags kan hjälpa ditt content att nå nya målgrupper. Men vid överanvändning kan de däremot få motsatt effekt. Vi har... Läs mer
Gör ni rätt på LinkedIn?
Kundnytta: 29 Maj 2018

Gör ni rätt på LinkedIn?

Chiffer lyfter blicken och ser vad andra i branschen gör, vad LinkedIn förespråkar och vad företag vi följer gör som gör dem så... Läs mer
Integritetspolicy Chiffer Media AB
Nyheter: 21 Maj 2018

Integritetspolicy Chiffer Media

Integritetspolicy Chiffer Media AB Läs mer
Selecta väljer Chiffer
Nyheter: 16 Maj 2018

Selecta väljer Chiffer

Chiffer och Selecta har under våren inlett ett samarbete med fokus på att ytterligare stärka företagets kommunikation och närvaro... Läs mer
Välj rätt influencer
Krönika: 26 Apr 2018

Välj rätt influencer

Att influencer marketing är på väg bort är långt ifrån sanning. Rätt samarbete kan bli en guldgruva för företagen som... Läs mer
Chiffer söker projektledare
Nyheter: 23 Apr 2018

Chiffer söker projektledare

Chiffer växer och söker en projektledare som delar vår passion för välgjort innehåll. På Chiffer skapar vi innehåll som är... Läs mer