abstract technology background and business man with virtual reality goggles
Krönika

Framtiden är här

Virtual reality, förkortat VR, är numera en del av vardagen. 2016 korades VR-glasögonen till årets julklapp och kan enkelt köpas i butik. Mindre känt är dock augmented reality, eller AR som det oftast kallas, som låter det virtuella träda in i det verkliga.

Vem minns Google Glass? De snabba hightech glasögonen från sökmotorjätten förutspåddes revolutionera hela vår vardag och ge oss en slags Terminatorsyn. Glasögonen skulle göra det möjligt att skicka mail och sms med ögonen samtidigt som du kollade på samtliga säsonger av din favoritserie och hackade lök. Kort sagt – livet skulle bli en fröjd när Google Glass nådde konsumenterna!

Med facit i hand kan vi förstås konstatera att Googles framtidsglasögon aldrig lyckades med att skapa en teknikrevolution. I alla fall inte i bemärkelsen att det blev någonting som förändrade vår vardag. Glasögonen överhypades och var helt enkelt inte lika enkla att använda för konsumenter som Google ville ge sken av. Ingen ville behöva mumla ”Ok, Google” i en fullsatt tunnelbanevagn eller uppfattas som en modemässig alien. Google misslyckades helt enkelt att skapa en produkt som var anpassad för konsumenter.

Som koncept betraktat var dock Google Glass intressant. Det gav en försmak på någonting som först nu börjar att få realistiska användningsområden i vardagen, nämligen Augmented Reality. Till skillnad från det tidigt omskrivna Virtual Reality, där du får möjlighet att träda in i en helt och hållet virtuell värld, placerar AR det virtuella i den verkliga världen. Det förstärker verkligheten.

Ingen kunde väl undgå hypen kring Pokémon Go. Du använder din smartphone för att fånga Pokémon i den verkliga världen istället för att sitta med en handkonsol. Allt med hjälp av telefonens GPS-funktion och kameran. Allt med hjälp av AR. Våra smartphones och surfplattor är numera både tillräckligt kraftfulla och har tekniken för att AR ska kunna vara någonting som kan bli både användbart i vardagen och kommersiellt gångbart.

Nyligen fick Chiffer en demo från ett företag som utvecklar och säljer AR-upplevelser till företag. Jag visste inte alls vad vi skulle få se och det enda representanten hade med sig var en väska och en surfplatta. Han beskrev AR och hur de hade använt det för sina kunder, vilket var intressant nog. Men först när han plockade fram sin surfplatta och bad oss att ställa sig bakom honom och titta på ritningen framför oss förstod jag att det här var något nytt.

När han riktade surfplattan mot ritningen som låg på bordet var det inte längre en ritning. Framför mig fanns en 3D-modell av byggnaden där du kunde zooma, flytta runt och ställa in tid på dygnet.  Han hade också med sig en helt vanlig bok. Men med hjälp av AR kompletterades texten av en miniversion av författaren som stod på boken och gav sina kommentarer till innehållet på sidan. Jag slogs också av hur häftigt jag faktiskt tryckte att det var. Det här var någonting som både kunde vara till nytta för innehållsskapare och tillföra vardagsnytta för konsumenten.

Augmented Reality behöver förstås inte tryckt media för att fungera. Både Pokémon Go och  IKEA:s nya app, IKEA Place, som låter dig placera deras möbler i rummet du befinner dig är bra exempel på det. Men jag tror att AR öppnar upp för en helt ny typ av innehåll. Det möjliggör en tryckt produkt som är interaktiv snarare än statisk, vilket jag tror kan hjälpa till att ge tryckta produkter ett nytt liv.

Att kunna se om du kommer att ha kvällssol på din balkong innan du köper en nyproducerad lägenhet, att komplettera ett skrivet reportage med en rörlig intervju direkt på sidan eller att se hur en möbel kommer att se ut i ditt rum är nog bara början. Jag tror att vi kommer att se mycket mer av AR framöver och väntar med spänning på hur det analoga kan kompletteras av det digitala.

CHIFFER ÄR EN AV SVERIGES ÄLDSTA OCH MEST PRISBELÖNTA CONTENBYRÅER, MED BLAND ANNAT VINSTER I ÅRETS BYRÅ OCH SVENSKA PUBLISHINGPRISET I RYGGEN. KONTAKTA OSS SÅ BERÄTTAR VI VAD VI KAN GÖRA FÖR DIG!

Felix Schenk

Artikeln senast uppdaterad: 21 december, 2017
SEO-optimera din webbsida
Kundnytta: 15 Jan 2018

SEO-optimera din webbsida

Följ dessa tolv steg så kommer din hemsida få mer trafik! Läs mer
Nyord 2017
Språkskolan: 12 Jan 2018

Nyord 2017

Trots fejkade nyheter och cringeiga dabklipp har vi tagit oss igenom 2017 och in i ett nytt år. Varje år presenterar Språkrådet... Läs mer
Det korta filmformatets år
Nyheter: 08 Dec 2017

Det korta filmformatets år

Det rörliga materialet i sociala medier blir kortare och kortare för att konsumenten ska orka titta. Nya grepp måste testas för... Läs mer
Insiktsdriven kommunikation
Kundnytta: 04 Jan 2018

Insiktsdriven kommunikation

Vi på Chiffer levererar content som vi vet genererar engagemang. Detta lyckas vi med genom att arbeta med smarta verktyg och att... Läs mer
SEO-trender 2018
Kundnytta: 04 Jan 2018

SEO-trender 2018

Nytt år och dags att börja fundera över vad vi kan förvänta oss av 2018 gällande sökordsoptimering. Läs mer
Framtiden är här
Krönika: 21 Dec 2017

Framtiden är här

Virtual reality, förkortat VR, är numera en del av vardagen. 2016 korades VR-glasögonen till årets julklapp och kan enkelt köpas... Läs mer
Vad innebär Facebooks nya algoritm?
Kundnytta: 12 Dec 2017

Vad innebär Facebooks nya

Hur kan man som marknadsförare bäst nyttja Facebooks nya flöde? Vi frågade en expert – Amanda Oxell. Läs mer
ICA – ett år på Snapchat
Nyheter: 08 Dec 2017

ICA – ett år på Snapchat

Drygt ett år har gått sedan ICA Sverige började använda Snapchat i sin marknadsföring. Vi tar reda på hur det har gått. Läs mer
Misstro till varumärken
Kundnytta: 06 Dec 2017

Misstro till varumärken

Konsumenter blir alltmer skeptiska mot varumärken, så få som 5 procent tycker att varumärken är öppna och ärliga. Så blir ditt... Läs mer