abstract technology background and business man with virtual reality goggles
Krönika

Framtiden är här

Virtual reality, förkortat VR, är numera en del av vardagen. 2016 korades VR-glasögonen till årets julklapp och kan enkelt köpas i butik. Mindre känt är dock augmented reality, eller AR som det oftast kallas, som låter det virtuella träda in i det verkliga.

Vem minns Google Glass? De snabba hightech glasögonen från sökmotorjätten förutspåddes revolutionera hela vår vardag och ge oss en slags Terminatorsyn. Glasögonen skulle göra det möjligt att skicka mail och sms med ögonen samtidigt som du kollade på samtliga säsonger av din favoritserie och hackade lök. Kort sagt – livet skulle bli en fröjd när Google Glass nådde konsumenterna!

Med facit i hand kan vi förstås konstatera att Googles framtidsglasögon aldrig lyckades med att skapa en teknikrevolution. I alla fall inte i bemärkelsen att det blev någonting som förändrade vår vardag. Glasögonen överhypades och var helt enkelt inte lika enkla att använda för konsumenter som Google ville ge sken av. Ingen ville behöva mumla ”Ok, Google” i en fullsatt tunnelbanevagn eller uppfattas som en modemässig alien. Google misslyckades helt enkelt att skapa en produkt som var anpassad för konsumenter.

Som koncept betraktat var dock Google Glass intressant. Det gav en försmak på någonting som först nu börjar att få realistiska användningsområden i vardagen, nämligen Augmented Reality. Till skillnad från det tidigt omskrivna Virtual Reality, där du får möjlighet att träda in i en helt och hållet virtuell värld, placerar AR det virtuella i den verkliga världen. Det förstärker verkligheten.

Ingen kunde väl undgå hypen kring Pokémon Go. Du använder din smartphone för att fånga Pokémon i den verkliga världen istället för att sitta med en handkonsol. Allt med hjälp av telefonens GPS-funktion och kameran. Allt med hjälp av AR. Våra smartphones och surfplattor är numera både tillräckligt kraftfulla och har tekniken för att AR ska kunna vara någonting som kan bli både användbart i vardagen och kommersiellt gångbart.

Nyligen fick Chiffer en demo från ett företag som utvecklar och säljer AR-upplevelser till företag. Jag visste inte alls vad vi skulle få se och det enda representanten hade med sig var en väska och en surfplatta. Han beskrev AR och hur de hade använt det för sina kunder, vilket var intressant nog. Men först när han plockade fram sin surfplatta och bad oss att ställa sig bakom honom och titta på ritningen framför oss förstod jag att det här var något nytt.

När han riktade surfplattan mot ritningen som låg på bordet var det inte längre en ritning. Framför mig fanns en 3D-modell av byggnaden där du kunde zooma, flytta runt och ställa in tid på dygnet.  Han hade också med sig en helt vanlig bok. Men med hjälp av AR kompletterades texten av en miniversion av författaren som stod på boken och gav sina kommentarer till innehållet på sidan. Jag slogs också av hur häftigt jag faktiskt tryckte att det var. Det här var någonting som både kunde vara till nytta för innehållsskapare och tillföra vardagsnytta för konsumenten.

Augmented Reality behöver förstås inte tryckt media för att fungera. Både Pokémon Go och  IKEA:s nya app, IKEA Place, som låter dig placera deras möbler i rummet du befinner dig är bra exempel på det. Men jag tror att AR öppnar upp för en helt ny typ av innehåll. Det möjliggör en tryckt produkt som är interaktiv snarare än statisk, vilket jag tror kan hjälpa till att ge tryckta produkter ett nytt liv.

Att kunna se om du kommer att ha kvällssol på din balkong innan du köper en nyproducerad lägenhet, att komplettera ett skrivet reportage med en rörlig intervju direkt på sidan eller att se hur en möbel kommer att se ut i ditt rum är nog bara början. Jag tror att vi kommer att se mycket mer av AR framöver och väntar med spänning på hur det analoga kan kompletteras av det digitala.

CHIFFER ÄR EN AV SVERIGES ÄLDSTA OCH MEST PRISBELÖNTA CONTENBYRÅER, MED BLAND ANNAT VINSTER I ÅRETS BYRÅ OCH SVENSKA PUBLISHINGPRISET I RYGGEN. KONTAKTA OSS SÅ BERÄTTAR VI VAD VI KAN GÖRA FÖR DIG!

Felix Schenk

Artikeln senast uppdaterad: 21 december, 2017
Vem äger din data?
Krönika: 27 Mar 2018

Vem äger din data?

Har du koll på vilken information Facebook och andra sociala medier egentligen har om dig? Frågan är högaktuell i svallvågorna av... Läs mer
Få fler följare på Facebook
Kundnytta: 26 Feb 2018

Få fler följare på Facebook

Följare och likes skapar förtroende kund och företag emellan. Så här kan du enkelt öka antalet följare till din... Läs mer
Marknadsföringsåret 2018
Nyheter: 20 Feb 2018

Marknadsföringsåret 2018

Marknadsföring är en värld i ständig förändring. Det som var sant igår kanske är helt fel imorgon. Därför är det viktigt för... Läs mer
Kvalitet eller kvantitet?
Krönika: 12 Feb 2018

Kvalitet eller kvantitet?

Åsikterna går isär bland experterna i contentbranschen. En förespråkar få inlägg med hög kvalitet, en annan hävdar att kvantitet... Läs mer
Är Facebook på väg bort?
Nyheter: 06 Feb 2018

Är Facebook på väg bort?

Mer än hälften av alla svenskar använder Facebook dagligen och det är fortsatt det största sociala mediet i Sverige. Men det är... Läs mer
Skapa hunger hos den mätta konsumenten
Framgångsfaktorn: 28 Jan 2018

Skapa hunger hos den mätta

Postkodlotteriet har knäckt koden och fått många engagerade och lojala kunder, så här gjorde de. Läs mer
10 trender för sociala medier 2018
Kundnytta: 22 Jan 2018

10 trender för sociala medier

2017 bjöd på mer rörligt och ett större behov av att betala för att nå ut med sitt innehåll i sociala medier. Hur kommer 2018 att... Läs mer
SEO-optimera din webbsida
Kundnytta: 15 Jan 2018

SEO-optimera din webbsida

Följ dessa tolv steg så kommer din hemsida få mer trafik! Läs mer
Nyord 2017
Språkskolan: 12 Jan 2018

Nyord 2017

Trots fejkade nyheter och cringeiga dabklipp har vi tagit oss igenom 2017 och in i ett nytt år. Varje år presenterar Språkrådet... Läs mer