abstract technology background and business man with virtual reality goggles
Krönika

Framtiden är här

Virtual reality, förkortat VR, är numera en del av vardagen. 2016 korades VR-glasögonen till årets julklapp och kan enkelt köpas i butik. Mindre känt är dock augmented reality, eller AR som det oftast kallas, som låter det virtuella träda in i det verkliga.

Vem minns Google Glass? De snabba hightech glasögonen från sökmotorjätten förutspåddes revolutionera hela vår vardag och ge oss en slags Terminatorsyn. Glasögonen skulle göra det möjligt att skicka mail och sms med ögonen samtidigt som du kollade på samtliga säsonger av din favoritserie och hackade lök. Kort sagt – livet skulle bli en fröjd när Google Glass nådde konsumenterna!

Med facit i hand kan vi förstås konstatera att Googles framtidsglasögon aldrig lyckades med att skapa en teknikrevolution. I alla fall inte i bemärkelsen att det blev någonting som förändrade vår vardag. Glasögonen överhypades och var helt enkelt inte lika enkla att använda för konsumenter som Google ville ge sken av. Ingen ville behöva mumla ”Ok, Google” i en fullsatt tunnelbanevagn eller uppfattas som en modemässig alien. Google misslyckades helt enkelt att skapa en produkt som var anpassad för konsumenter.

Som koncept betraktat var dock Google Glass intressant. Det gav en försmak på någonting som först nu börjar att få realistiska användningsområden i vardagen, nämligen Augmented Reality. Till skillnad från det tidigt omskrivna Virtual Reality, där du får möjlighet att träda in i en helt och hållet virtuell värld, placerar AR det virtuella i den verkliga världen. Det förstärker verkligheten.

Ingen kunde väl undgå hypen kring Pokémon Go. Du använder din smartphone för att fånga Pokémon i den verkliga världen istället för att sitta med en handkonsol. Allt med hjälp av telefonens GPS-funktion och kameran. Allt med hjälp av AR. Våra smartphones och surfplattor är numera både tillräckligt kraftfulla och har tekniken för att AR ska kunna vara någonting som kan bli både användbart i vardagen och kommersiellt gångbart.

Nyligen fick Chiffer en demo från ett företag som utvecklar och säljer AR-upplevelser till företag. Jag visste inte alls vad vi skulle få se och det enda representanten hade med sig var en väska och en surfplatta. Han beskrev AR och hur de hade använt det för sina kunder, vilket var intressant nog. Men först när han plockade fram sin surfplatta och bad oss att ställa sig bakom honom och titta på ritningen framför oss förstod jag att det här var något nytt.

När han riktade surfplattan mot ritningen som låg på bordet var det inte längre en ritning. Framför mig fanns en 3D-modell av byggnaden där du kunde zooma, flytta runt och ställa in tid på dygnet.  Han hade också med sig en helt vanlig bok. Men med hjälp av AR kompletterades texten av en miniversion av författaren som stod på boken och gav sina kommentarer till innehållet på sidan. Jag slogs också av hur häftigt jag faktiskt tryckte att det var. Det här var någonting som både kunde vara till nytta för innehållsskapare och tillföra vardagsnytta för konsumenten.

Augmented Reality behöver förstås inte tryckt media för att fungera. Både Pokémon Go och  IKEA:s nya app, IKEA Place, som låter dig placera deras möbler i rummet du befinner dig är bra exempel på det. Men jag tror att AR öppnar upp för en helt ny typ av innehåll. Det möjliggör en tryckt produkt som är interaktiv snarare än statisk, vilket jag tror kan hjälpa till att ge tryckta produkter ett nytt liv.

Att kunna se om du kommer att ha kvällssol på din balkong innan du köper en nyproducerad lägenhet, att komplettera ett skrivet reportage med en rörlig intervju direkt på sidan eller att se hur en möbel kommer att se ut i ditt rum är nog bara början. Jag tror att vi kommer att se mycket mer av AR framöver och väntar med spänning på hur det analoga kan kompletteras av det digitala.

CHIFFER ÄR EN AV SVERIGES ÄLDSTA OCH MEST PRISBELÖNTA CONTENBYRÅER, MED BLAND ANNAT VINSTER I ÅRETS BYRÅ OCH SVENSKA PUBLISHINGPRISET I RYGGEN. KONTAKTA OSS SÅ BERÄTTAR VI VAD VI KAN GÖRA FÖR DIG!

Felix Schenk

Artikeln senast uppdaterad: 21 december, 2017
Vi välkomnar Cancerfonden
Pressmeddelande: 18 Okt 2018

Vi välkomnar Cancerfonden

Chiffer blir Cancerfondens contentbyrå och kommer att jobba långsiktigt med organisationens content marketing-arbete. Läs mer
Chiffers nya karriärsida
Nyheter: 25 Sep 2018

Chiffers nya karriärsida

På vår nya karriärsida kan du hålla koll på våra lediga tjänster samtidigt som du lär känna oss lite bättre.... Läs mer
Så fixar du Instagramsuccé!
Kundnytta: 25 Sep 2018

Så fixar du Instagramsuccé!

Satsar du på rätt innehåll på Instagram? Att veta vad som kommer att flyga är inte helt lätt. Här kommer fem tips som kan hjälpa... Läs mer
Chiffer söker webbutvecklare
Platsannons: 05 Sep 2018

Chiffer söker webbutvecklare

Vi söker en webbutvecklare som delar vår passion för välgjort innehåll. På Chiffer skapar vi innehåll som är värdefullt för både... Läs mer
Vad är SEO?
Kundnytta: 29 Aug 2018

Vad är SEO?

Ta ett omtag med din webbsida och optimera den rätt. Så kan du ägna resten av tiden åt att skapa relevant innehåll som ger god... Läs mer
Lera nominerad till Publishingpriset
Nyheter: 24 Aug 2018

Lera nominerad till

Magasinet Lera är nominerat till Publishingpriset i kategorin Medlemstidningar bransch. Förra året vann Lera samma kategori. Lera... Läs mer
Så ska du använda hashtags
Kundnytta: 29 Maj 2018

Så ska du använda hashtags

Hashtags kan hjälpa ditt content att nå nya målgrupper. Men vid överanvändning kan de däremot få motsatt effekt. Vi har... Läs mer
Gör ni rätt på LinkedIn?
Kundnytta: 29 Maj 2018

Gör ni rätt på LinkedIn?

Chiffer lyfter blicken och ser vad andra i branschen gör, vad LinkedIn förespråkar och vad företag vi följer gör som gör dem så... Läs mer
Integritetspolicy Chiffer Media AB
Nyheter: 21 Maj 2018

Integritetspolicy Chiffer Media

Integritetspolicy Chiffer Media AB Läs mer