linkedin_chiffer_stor
Chiffer spanar

Bli bättre på LinkedIn

För företag som jobbar med innehållsmarknadsföring är LinkedIn en väldigt bra trafikdrivande social kanal som på flera sätt slår både Facebook och Twitter på fingrarna. Bli bättre på LinkedIn!

Många marknadsförare nöjer sig med att sprida sitt innehåll på Facebook, Instagram och i vissa fall också Twitter och Pinterest. LinkedIn är en i sammanhanget relativt bortglömd marknadsföringskanal som på många sätt skulle kunna vässa företags marknadsföring ytterligare. Här är några anledningar till varför du bör överväga att satsa på LinkedIn om du inte redan gör det. LinkedIn har trots allt 450 miljoner användare totalt – 128 miljoner av dem finns i USA.

Enligt WebpageFX kommer 80 procent av alla leads från sociala medier inom B2B från just LinkedIn. LinkedIn stoltserar också med den högsta procentuella siffran över besökare som blir leads – 2,74 procent i jämförelse med exempelvis Facebook (0,77 procent) och Twitter (0,69 procent). Här är några andra nyckeltal att ta med sig:

Generellt:

  1. 8 procent av användarna på LinkedIn nyttjar tjänsten på jobbet varje dag.
  2. 13 procent av alla användare besöker LinkedIn varje dag.
  3. 56 procent är män, 44 procent är kvinnor vilket skiljer LinkedIn mot alla andra sociala kanaler där kvinnorna dominerar.
  4. 13 procent av LinkedIns användare använder inte Facebook, 59 procent använder inte Twitter och hela 83 procent använder inte Pinterest.
  5. Ett inlägg når i snitt 20 procent av dina följare.
  6. 60 procent av LinkedIns användare vill läsa om branschnyheter.
  7. 50 procent av LInkedins användare vill läsa företagsnyheter.
  8. LinkedIn genererar fyra gånger fler besökare till din hemsida än Facebook och Twitter.
  9. Posta vardagar mellan 08 och 18 för bäst resultat.

LinkedIn är allra mest slagkraftigt inom B2B där många företag redan jobbar aktivt med att sprida innehåll på LinkedIn och där besökarna i hög grad använder sig av LinkedIn i sina köpbeslut.

B2B:

  1. 94 procent av alla B2B-marknadsförare sprider innehåll på LinkedIn.
  2. 74 procent av alla B2B-köpare avvänder LinkedIn i sitt köpbeslut.
  3. 2,74 procent av besökarna blir leads på LinkedIn vilket är en betydligt högre siffra än på Facebook och Twitter.

Du vet väl att du kan följa Chiffer på LinkedIn? Där bjuder vi på kunskap och spaningar som hjälper dig i din innehållsmarknadsföring. Klicka här!

Artikeln senast uppdaterad: 19 april, 2017
Vad innebär Facebooks nya algoritm?
Kundnytta: 12 Dec 2017

Vad innebär Facebooks nya

Hur kan man som marknadsförare bäst nyttja Facebooks nya flöde? Vi frågade en expert – Amanda Oxell. Läs mer
ICA – ett år på Snapchat
Nyheter: 08 Dec 2017

ICA – ett år på Snapchat

Drygt ett år har gått sedan ICA Sverige började använda Snapchat i sin marknadsföring. Vi tar reda på hur det har gått. Läs mer
Minskat förtroende för varumärken
Kundnytta: 06 Dec 2017

Minskat förtroende för

Konsumenter blir alltmer skeptiska mot varumärken, så få som 5 procent tycker att varumärken är öppna och ärliga. Så blir ditt... Läs mer
Vad är ett värdegrundsarbete?
Kundnytta: 04 Dec 2017

Vad är ett värdegrundsarbete?

Alla vinner därmed på att börja arbeta med företagets värdegrund – så här kommer du igång. Läs mer
Accelerera er affär!
Kundnytta: 01 Dec 2017

Accelerera er affär!

Relevans, smidighet, snabbhet och innovation är det företag måste fokusera på för att inte ge utrymme för konkurrens. Läs mer
4 tips om hashtags
Kundnytta: 29 Nov 2017

4 tips om hashtags

Allt började 2007 när en ensam Twitterpionjär bestämde sig för att i en tweet föreslå symbolen # som ett sätt att skapa grupper.... Läs mer
Från livsmedelsbolag till livsstilsbolag
Framgångsfaktorn: 24 Nov 2017

Från livsmedelsbolag till

Oatly har kommit långt genom att vara transparanta och ta kundrelationer till en högre nivå - så här lyckades de. Läs mer
Less is more
Felix Färgskola: 22 Nov 2017

Less is more

För marknadsförare har tryckta produkter alltid varit en viktig beståndsdel och det arbetas mycket med färger på olika sätt inom... Läs mer
Vikta kampanjen rätt
Kundnytta: 20 Nov 2017

Vikta kampanjen rätt

Ska kampanjen bygga varumärket eller leda till affär? Lyckas bättre genom att vikta rätt mellan branding och business i all... Läs mer