linkedin_chiffer_stor
Chiffer spanar

Bli bättre på LinkedIn

För företag som jobbar med innehållsmarknadsföring är LinkedIn en väldigt bra trafikdrivande social kanal som på flera sätt slår både Facebook och Twitter på fingrarna. Bli bättre på LinkedIn!

Många marknadsförare nöjer sig med att sprida sitt innehåll på Facebook, Instagram och i vissa fall också Twitter och Pinterest. LinkedIn är en i sammanhanget relativt bortglömd marknadsföringskanal som på många sätt skulle kunna vässa företags marknadsföring ytterligare. Här är några anledningar till varför du bör överväga att satsa på LinkedIn om du inte redan gör det. LinkedIn har trots allt 450 miljoner användare totalt – 128 miljoner av dem finns i USA.

Enligt WebpageFX kommer 80 procent av alla leads från sociala medier inom B2B från just LinkedIn. LinkedIn stoltserar också med den högsta procentuella siffran över besökare som blir leads – 2,74 procent i jämförelse med exempelvis Facebook (0,77 procent) och Twitter (0,69 procent). Här är några andra nyckeltal att ta med sig:

Generellt:

  1. 8 procent av användarna på LinkedIn nyttjar tjänsten på jobbet varje dag.
  2. 13 procent av alla användare besöker LinkedIn varje dag.
  3. 56 procent är män, 44 procent är kvinnor vilket skiljer LinkedIn mot alla andra sociala kanaler där kvinnorna dominerar.
  4. 13 procent av LinkedIns användare använder inte Facebook, 59 procent använder inte Twitter och hela 83 procent använder inte Pinterest.
  5. Ett inlägg når i snitt 20 procent av dina följare.
  6. 60 procent av LinkedIns användare vill läsa om branschnyheter.
  7. 50 procent av LInkedins användare vill läsa företagsnyheter.
  8. LinkedIn genererar fyra gånger fler besökare till din hemsida än Facebook och Twitter.
  9. Posta vardagar mellan 08 och 18 för bäst resultat.

LinkedIn är allra mest slagkraftigt inom B2B där många företag redan jobbar aktivt med att sprida innehåll på LinkedIn och där besökarna i hög grad använder sig av LinkedIn i sina köpbeslut.

B2B:

  1. 94 procent av alla B2B-marknadsförare sprider innehåll på LinkedIn.
  2. 74 procent av alla B2B-köpare avvänder LinkedIn i sitt köpbeslut.
  3. 2,74 procent av besökarna blir leads på LinkedIn vilket är en betydligt högre siffra än på Facebook och Twitter.

Du vet väl att du kan följa Chiffer på LinkedIn? Där bjuder vi på kunskap och spaningar som hjälper dig i din innehållsmarknadsföring. Klicka här!

Artikeln senast uppdaterad: 19 april, 2017
Är flest hashtags bäst?
Kundnytta: 29 Maj 2018

Är flest hashtags bäst?

Hashtags kan hjälpa ditt content att nå nya målgrupper. Men vid överanvändning kan de däremot få motsatt effekt. Vi har... Läs mer
Gör ni rätt på LinkedIn?
Kundnytta: 29 Maj 2018

Gör ni rätt på LinkedIn?

Chiffer lyfter blicken och ser vad andra i branschen gör, vad LinkedIn förespråkar och vad företag vi följer gör som gör dem så... Läs mer
Integritetspolicy Chiffer Media AB
Nyheter: 21 Maj 2018

Integritetspolicy Chiffer Media

Integritetspolicy Chiffer Media AB Läs mer
Selecta väljer Chiffer
Nyheter: 16 Maj 2018

Selecta väljer Chiffer

Chiffer och Selecta har under våren inlett ett samarbete med fokus på att ytterligare stärka företagets kommunikation och närvaro... Läs mer
Strategisk AD sökes
Platsannons: 02 Maj 2018

Strategisk AD sökes

Vi söker en strategisk AD som delar vår passion för välgjort innehåll. På Chiffer skapar vi innehåll som är värdefullt för både... Läs mer
Välj rätt influencer
Krönika: 26 Apr 2018

Välj rätt influencer

Att influencer marketing är på väg bort är långt ifrån sanning. Rätt samarbete kan bli en guldgruva för företagen som... Läs mer
”GDPR är bara början”
Kundnytta: 25 Apr 2018

”GDPR är bara början”

Idag lever många sina liv uppkopplade och lämnar ständigt digitala spår efter sig. Därför behövs en uppdatering som skyddar... Läs mer
Chiffer söker projektledare
Nyheter: 23 Apr 2018

Chiffer söker projektledare

Chiffer växer och söker en projektledare som delar vår passion för välgjort innehåll. På Chiffer skapar vi innehåll som är... Läs mer
Vem äger din data?
Krönika: 27 Mar 2018

Vem äger din data?

Har du koll på vilken information Facebook och andra sociala medier egentligen har om dig? Frågan är högaktuell i svallvågorna av... Läs mer