linkedin_chiffer_stor
Chiffer spanar

Bli bättre på LinkedIn

För företag som jobbar med innehållsmarknadsföring är LinkedIn en väldigt bra trafikdrivande social kanal som på flera sätt slår både Facebook och Twitter på fingrarna. Bli bättre på LinkedIn!

Många marknadsförare nöjer sig med att sprida sitt innehåll på Facebook, Instagram och i vissa fall också Twitter och Pinterest. LinkedIn är en i sammanhanget relativt bortglömd marknadsföringskanal som på många sätt skulle kunna vässa företags marknadsföring ytterligare. Här är några anledningar till varför du bör överväga att satsa på LinkedIn om du inte redan gör det. LinkedIn har trots allt 450 miljoner användare totalt – 128 miljoner av dem finns i USA.

Enligt WebpageFX kommer 80 procent av alla leads från sociala medier inom B2B från just LinkedIn. LinkedIn stoltserar också med den högsta procentuella siffran över besökare som blir leads – 2,74 procent i jämförelse med exempelvis Facebook (0,77 procent) och Twitter (0,69 procent). Här är några andra nyckeltal att ta med sig:

Generellt:

  1. 8 procent av användarna på LinkedIn nyttjar tjänsten på jobbet varje dag.
  2. 13 procent av alla användare besöker LinkedIn varje dag.
  3. 56 procent är män, 44 procent är kvinnor vilket skiljer LinkedIn mot alla andra sociala kanaler där kvinnorna dominerar.
  4. 13 procent av LinkedIns användare använder inte Facebook, 59 procent använder inte Twitter och hela 83 procent använder inte Pinterest.
  5. Ett inlägg når i snitt 20 procent av dina följare.
  6. 60 procent av LinkedIns användare vill läsa om branschnyheter.
  7. 50 procent av LInkedins användare vill läsa företagsnyheter.
  8. LinkedIn genererar fyra gånger fler besökare till din hemsida än Facebook och Twitter.
  9. Posta vardagar mellan 08 och 18 för bäst resultat.

LinkedIn är allra mest slagkraftigt inom B2B där många företag redan jobbar aktivt med att sprida innehåll på LinkedIn och där besökarna i hög grad använder sig av LinkedIn i sina köpbeslut.

B2B:

  1. 94 procent av alla B2B-marknadsförare sprider innehåll på LinkedIn.
  2. 74 procent av alla B2B-köpare avvänder LinkedIn i sitt köpbeslut.
  3. 2,74 procent av besökarna blir leads på LinkedIn vilket är en betydligt högre siffra än på Facebook och Twitter.

Du vet väl att du kan följa Chiffer på LinkedIn? Där bjuder vi på kunskap och spaningar som hjälper dig i din innehållsmarknadsföring. Klicka här!

Så hittar du rätt influencer
Kundnytta: 19 Jun 2017

Så hittar du rätt influencer

Influencer marketing ökar mest av all digital marknadsföring. Så hittar du rätt influencer att samarbeta med. Läs mer
Ny annonsmärkning på Instagram
Nyheter: 15 Jun 2017

Ny annonsmärkning på Instagram

Med en ny annonsmärkning på Instagram kan profiler på ett mer transparent sätt märka inlägg som är betalda samarbeten. Läs mer
Det perfekta nyhetsbrevet
Kundnytta: 13 Jun 2017

Det perfekta nyhetsbrevet

Vad ska ett nyhetsbrev uppfylla? Hur långt ska det vara och när ska det skickas? Så skapar du det perfekta nyhetsbrevet. Läs mer
Få fler kunder via LinkedIn
Kundnytta: 12 Jun 2017

Få fler kunder via LinkedIn

500 miljoner användare befinner sig på LinkedIn. Det finns med andra ord oändliga möjligheter att få fler kunder där. Läs mer
Så mäts content marketing
Kundnytta: 07 Jun 2017

Så mäts content marketing

Hur mäts egentligen content marketing? Det finns många kanaler – vi reder ut de viktigaste mätpunkterna! Läs mer
Snapchat eller Instagram?
Nyheter: 05 Jun 2017

Snapchat eller Instagram?

Det finns både likheter och skillnader mellan Snapchat stories och Instagram stories. Så påverkar det ditt varumärke. Läs mer
B2B-innehåll bra på Facebook
Nyheter: 02 Jun 2017

B2B-innehåll bra på Facebook

Använd LinkedIn som plattform för att sprida ditt innehåll. Men också Facebook. Lägg inte alla ägg i samma korg. Läs mer
Kvinnor dominerar Instagram
Chiffer spanar: 31 Maj 2017

Kvinnor dominerar Instagram

Det är ingen större hemlighet att kvinnor dominerar Instagram, men hur stor är egentligen skillnaden mellan män och kvinnor? Läs mer
Så handskas du med nättrollen
Nyheter: 29 Maj 2017

Så handskas du med nättrollen

Sociala kanaler är bra plattformar att prata med dina kunder i. Här är tips på hur du ska svara på olika kommentarer. Läs mer