trafik_1800x888
Kundnytta

Bloggens stora fördelar

Att driva en företagsblogg kan kännas självklart 2018. Bloggen driver trafik till sajten och ökar även kännedomen om varumärket. Läs undersökningen som Website Builder har tagit fram om hur du ska tänka när du skapar din blogg.

Har du inte en blogg kopplad till ditt företag idag så är det läge att tänka om. Det finns många fördelar med att regelbundet skapa artiklar för dina följare. Du bjussar på kunskap och relevant innehåll som leder till att trafiken ökar till hemsidan. Bloggande företag har faktiskt 97 procent mer trafik än icke bloggande företag. Även antalet unika besökare ökar med 55 procent för företagen som bloggar aktivt. Sen litar vi mer på artiklar än annonser. 70 procent av kunderna lär känna varumärket genom artiklar och inte annonser. Behöver du fler skäl? Varsågod!

Folk älskar att läsa bloggar

23 procent av tiden på internet spenderas på bloggar och i sociala medier.
77 procent av Internetanvändarna läser bloggar.
55 procent läser ett blogginlägg 15 sekunder eller mindre.
Folk läser i snitt 10 blogginlägg per dag.
92 procent av företagen som bloggar flera gånger per dag har fått en kund genom bloggen.

Skriv det perfekta blogginlägget

Den idealiska titellängden är 60 tecken.
Titlar med 6-13 ord i titeln attraherar störst och mest regelbunden trafik till sajten.
Rubriker med 8-12 ord delas mest på Twitter.
Rubriker med 12-14 ord gillas mest på Facebook.
Underrubriker bör vara i storlek H2 eller mindre, aldrig H1.

Vikten av bilder

Blogginlägg med bilder genererar totalt 94 procent mer trafik.
Användaren lägger i snitt 10 procent mer tid på att kolla på bilden än att läsa inlägget.
Bilder på Facebook genererar 93 procent av de mest engagerade inläggen.
47 procent av besökarna vill ha två sekunders laddningstid.

Utformning av texten

150 tecken är den ultimata ingressen för att snabbt dra in läsaren i texten.
2100 tecken är ultimat för brödtexten och tar i snitt 7 minuter att läsa.
De flesta av topp tio mest lästa artiklarna på Google är mellan 2 032 och 2416 tecken.
Inlägg med färre än 1500 ord genererar i snitt 68,1 procent fler tweets och 22,6 fler Facebook-likes.
Att lägga till dela-knappar kan hjälpa blogginlägget  att få fler likes och delningar.

Ultimata tiden att posta inlägg

En genomsnittlig blogg får flest besök på måndagar.
En genomsnittlig blogg får flest kommentarer på söndagar.
77 procent av Internetanvändarna läser bloggar på morgonen.
58 procent av männen läser bloggar på kvällen och natten.
Den genomsnittliga bloggen har mest trafik klockan 11 eastern time, dvs kl 17 i Sverige.
Den bästa tiden att blogga för att få sidvisningar är mellan klockan 8-11.
Den bästa tiden att blogga för ett ökat engagemang är på lördagar mellan 8-11.

Så delas blogginlägg

68 procent av marknadsförare för de sociala medierna har bloggen i sin strategi.
32 procent återpublicerar en bloggpost på Facebook.
25 procent återpublicerar en bloggpost på LinkedIn.
76 procent av marknadsförare inom sociala medier B2B är öppna för att använda blogg som ett verktyg att nå ut, jämfört med 6 procent av de som arbetar med B2C.

Bloggande för affärsverksamheten

86 procent av B2B-företagen bloggar
45 procent av marknadsförarna säger att bloggen är deras viktigaste del i marknadsföringsstrategin.
B2B-företag råds att publicera ett nytt blogginlägg varje vecka, samma dag.
Små företag med färre än 10 anställda använder 42 procent av sin marknadsföringsbudget till content marketing.

Källa: Website builder och Social Media Today.

Vill ert företag ha hjälp att ta fram en blogg som ger ökad kännedom om varumärket och fler besökare? Kontakta oss idag så berättar vi mer!

Artikeln senast uppdaterad: 4 april, 2018
Är flest hashtags bäst?
Kundnytta: 29 Maj 2018

Är flest hashtags bäst?

Hashtags kan hjälpa ditt content att nå nya målgrupper. Men vid överanvändning kan de däremot få motsatt effekt. Vi har... Läs mer
Gör ni rätt på LinkedIn?
Kundnytta: 29 Maj 2018

Gör ni rätt på LinkedIn?

Chiffer lyfter blicken och ser vad andra i branschen gör, vad LinkedIn förespråkar och vad företag vi följer gör som gör dem så... Läs mer
Integritetspolicy Chiffer Media AB
Nyheter: 21 Maj 2018

Integritetspolicy Chiffer Media

Integritetspolicy Chiffer Media AB Läs mer
Selecta väljer Chiffer
Nyheter: 16 Maj 2018

Selecta väljer Chiffer

Chiffer och Selecta har under våren inlett ett samarbete med fokus på att ytterligare stärka företagets kommunikation och närvaro... Läs mer
Strategisk AD sökes
Platsannons: 02 Maj 2018

Strategisk AD sökes

Vi söker en strategisk AD som delar vår passion för välgjort innehåll. På Chiffer skapar vi innehåll som är värdefullt för både... Läs mer
Välj rätt influencer
Krönika: 26 Apr 2018

Välj rätt influencer

Att influencer marketing är på väg bort är långt ifrån sanning. Rätt samarbete kan bli en guldgruva för företagen som... Läs mer
”GDPR är bara början”
Kundnytta: 25 Apr 2018

”GDPR är bara början”

Idag lever många sina liv uppkopplade och lämnar ständigt digitala spår efter sig. Därför behövs en uppdatering som skyddar... Läs mer
Chiffer söker projektledare
Nyheter: 23 Apr 2018

Chiffer söker projektledare

Chiffer växer och söker en projektledare som delar vår passion för välgjort innehåll. På Chiffer skapar vi innehåll som är... Läs mer
Vem äger din data?
Krönika: 27 Mar 2018

Vem äger din data?

Har du koll på vilken information Facebook och andra sociala medier egentligen har om dig? Frågan är högaktuell i svallvågorna av... Läs mer