trafik_1800x888
Kundnytta

Bloggens stora fördelar

Att driva en företagsblogg kan kännas självklart 2018. Bloggen driver trafik till sajten och ökar även kännedomen om varumärket. Läs undersökningen som Website Builder har tagit fram om hur du ska tänka när du skapar din blogg.

Har du inte en blogg kopplad till ditt företag idag så är det läge att tänka om. Det finns många fördelar med att regelbundet skapa artiklar för dina följare. Du bjussar på kunskap och relevant innehåll som leder till att trafiken ökar till hemsidan. Bloggande företag har faktiskt 97 procent mer trafik än icke bloggande företag. Även antalet unika besökare ökar med 55 procent för företagen som bloggar aktivt. Sen litar vi mer på artiklar än annonser. 70 procent av kunderna lär känna varumärket genom artiklar och inte annonser. Behöver du fler skäl? Varsågod!

Folk älskar att läsa bloggar

23 procent av tiden på internet spenderas på bloggar och i sociala medier.
77 procent av Internetanvändarna läser bloggar.
55 procent läser ett blogginlägg 15 sekunder eller mindre.
Folk läser i snitt 10 blogginlägg per dag.
92 procent av företagen som bloggar flera gånger per dag har fått en kund genom bloggen.

Skriv det perfekta blogginlägget

Den idealiska titellängden är 60 tecken.
Titlar med 6-13 ord i titeln attraherar störst och mest regelbunden trafik till sajten.
Rubriker med 8-12 ord delas mest på Twitter.
Rubriker med 12-14 ord gillas mest på Facebook.
Underrubriker bör vara i storlek H2 eller mindre, aldrig H1.

Vikten av bilder

Blogginlägg med bilder genererar totalt 94 procent mer trafik.
Användaren lägger i snitt 10 procent mer tid på att kolla på bilden än att läsa inlägget.
Bilder på Facebook genererar 93 procent av de mest engagerade inläggen.
47 procent av besökarna vill ha två sekunders laddningstid.

Utformning av texten

150 tecken är den ultimata ingressen för att snabbt dra in läsaren i texten.
2100 tecken är ultimat för brödtexten och tar i snitt 7 minuter att läsa.
De flesta av topp tio mest lästa artiklarna på Google är mellan 2 032 och 2416 tecken.
Inlägg med färre än 1500 ord genererar i snitt 68,1 procent fler tweets och 22,6 fler Facebook-likes.
Att lägga till dela-knappar kan hjälpa blogginlägget  att få fler likes och delningar.

Ultimata tiden att posta inlägg

En genomsnittlig blogg får flest besök på måndagar.
En genomsnittlig blogg får flest kommentarer på söndagar.
77 procent av Internetanvändarna läser bloggar på morgonen.
58 procent av männen läser bloggar på kvällen och natten.
Den genomsnittliga bloggen har mest trafik klockan 11 eastern time, dvs kl 17 i Sverige.
Den bästa tiden att blogga för att få sidvisningar är mellan klockan 8-11.
Den bästa tiden att blogga för ett ökat engagemang är på lördagar mellan 8-11.

Så delas blogginlägg

68 procent av marknadsförare för de sociala medierna har bloggen i sin strategi.
32 procent återpublicerar en bloggpost på Facebook.
25 procent återpublicerar en bloggpost på LinkedIn.
76 procent av marknadsförare inom sociala medier B2B är öppna för att använda blogg som ett verktyg att nå ut, jämfört med 6 procent av de som arbetar med B2C.

Bloggande för affärsverksamheten

86 procent av B2B-företagen bloggar
45 procent av marknadsförarna säger att bloggen är deras viktigaste del i marknadsföringsstrategin.
B2B-företag råds att publicera ett nytt blogginlägg varje vecka, samma dag.
Små företag med färre än 10 anställda använder 42 procent av sin marknadsföringsbudget till content marketing.

Källa: Website builder och Social Media Today.

Vill ert företag ha hjälp att ta fram en blogg som ger ökad kännedom om varumärket och fler besökare? Kontakta oss idag så berättar vi mer!

Artikeln senast uppdaterad: 4 april, 2018
Vem äger din data?
Krönika: 27 Mar 2018

Vem äger din data?

Har du koll på vilken information Facebook och andra sociala medier egentligen har om dig? Frågan är högaktuell i svallvågorna av... Läs mer
Få fler följare på Facebook
Kundnytta: 26 Feb 2018

Få fler följare på Facebook

Följare och likes skapar förtroende kund och företag emellan. Så här kan du enkelt öka antalet följare till din... Läs mer
Marknadsföringsåret 2018
Nyheter: 20 Feb 2018

Marknadsföringsåret 2018

Marknadsföring är en värld i ständig förändring. Det som var sant igår kanske är helt fel imorgon. Därför är det viktigt för... Läs mer
Kvalitet eller kvantitet?
Krönika: 12 Feb 2018

Kvalitet eller kvantitet?

Åsikterna går isär bland experterna i contentbranschen. En förespråkar få inlägg med hög kvalitet, en annan hävdar att kvantitet... Läs mer
Är Facebook på väg bort?
Nyheter: 06 Feb 2018

Är Facebook på väg bort?

Mer än hälften av alla svenskar använder Facebook dagligen och det är fortsatt det största sociala mediet i Sverige. Men det är... Läs mer
Skapa hunger hos den mätta konsumenten
Framgångsfaktorn: 28 Jan 2018

Skapa hunger hos den mätta

Postkodlotteriet har knäckt koden och fått många engagerade och lojala kunder, så här gjorde de. Läs mer
10 trender för sociala medier 2018
Kundnytta: 22 Jan 2018

10 trender för sociala medier

2017 bjöd på mer rörligt och ett större behov av att betala för att nå ut med sitt innehåll i sociala medier. Hur kommer 2018 att... Läs mer
SEO-optimera din webbsida
Kundnytta: 15 Jan 2018

SEO-optimera din webbsida

Följ dessa tolv steg så kommer din hemsida få mer trafik! Läs mer
Nyord 2017
Språkskolan: 12 Jan 2018

Nyord 2017

Trots fejkade nyheter och cringeiga dabklipp har vi tagit oss igenom 2017 och in i ett nytt år. Varje år presenterar Språkrådet... Läs mer