trafik_1800x888
Kundnytta

Bloggens stora fördelar

Att driva en företagsblogg kan kännas självklart 2018. Bloggen driver trafik till sajten och ökar även kännedomen om varumärket. Läs undersökningen som Website Builder har tagit fram om hur du ska tänka när du skapar din blogg.

Har du inte en blogg kopplad till ditt företag idag så är det läge att tänka om. Det finns många fördelar med att regelbundet skapa artiklar för dina följare. Du bjussar på kunskap och relevant innehåll som leder till att trafiken ökar till hemsidan. Bloggande företag har faktiskt 97 procent mer trafik än icke bloggande företag. Även antalet unika besökare ökar med 55 procent för företagen som bloggar aktivt. Sen litar vi mer på artiklar än annonser. 70 procent av kunderna lär känna varumärket genom artiklar och inte annonser. Behöver du fler skäl? Varsågod!

Folk älskar att läsa bloggar

23 procent av tiden på internet spenderas på bloggar och i sociala medier.
77 procent av Internetanvändarna läser bloggar.
55 procent läser ett blogginlägg 15 sekunder eller mindre.
Folk läser i snitt 10 blogginlägg per dag.
92 procent av företagen som bloggar flera gånger per dag har fått en kund genom bloggen.

Skriv det perfekta blogginlägget

Den idealiska titellängden är 60 tecken.
Titlar med 6-13 ord i titeln attraherar störst och mest regelbunden trafik till sajten.
Rubriker med 8-12 ord delas mest på Twitter.
Rubriker med 12-14 ord gillas mest på Facebook.
Underrubriker bör vara i storlek H2 eller mindre, aldrig H1.

Vikten av bilder

Blogginlägg med bilder genererar totalt 94 procent mer trafik.
Användaren lägger i snitt 10 procent mer tid på att kolla på bilden än att läsa inlägget.
Bilder på Facebook genererar 93 procent av de mest engagerade inläggen.
47 procent av besökarna vill ha två sekunders laddningstid.

Utformning av texten

150 tecken är den ultimata ingressen för att snabbt dra in läsaren i texten.
2100 tecken är ultimat för brödtexten och tar i snitt 7 minuter att läsa.
De flesta av topp tio mest lästa artiklarna på Google är mellan 2 032 och 2416 tecken.
Inlägg med färre än 1500 ord genererar i snitt 68,1 procent fler tweets och 22,6 fler Facebook-likes.
Att lägga till dela-knappar kan hjälpa blogginlägget  att få fler likes och delningar.

Ultimata tiden att posta inlägg

En genomsnittlig blogg får flest besök på måndagar.
En genomsnittlig blogg får flest kommentarer på söndagar.
77 procent av Internetanvändarna läser bloggar på morgonen.
58 procent av männen läser bloggar på kvällen och natten.
Den genomsnittliga bloggen har mest trafik klockan 11 eastern time, dvs kl 17 i Sverige.
Den bästa tiden att blogga för att få sidvisningar är mellan klockan 8-11.
Den bästa tiden att blogga för ett ökat engagemang är på lördagar mellan 8-11.

Så delas blogginlägg

68 procent av marknadsförare för de sociala medierna har bloggen i sin strategi.
32 procent återpublicerar en bloggpost på Facebook.
25 procent återpublicerar en bloggpost på LinkedIn.
76 procent av marknadsförare inom sociala medier B2B är öppna för att använda blogg som ett verktyg att nå ut, jämfört med 6 procent av de som arbetar med B2C.

Bloggande för affärsverksamheten

86 procent av B2B-företagen bloggar
45 procent av marknadsförarna säger att bloggen är deras viktigaste del i marknadsföringsstrategin.
B2B-företag råds att publicera ett nytt blogginlägg varje vecka, samma dag.
Små företag med färre än 10 anställda använder 42 procent av sin marknadsföringsbudget till content marketing.

Källa: Website builder och Social Media Today.

Vill ert företag ha hjälp att ta fram en blogg som ger ökad kännedom om varumärket och fler besökare? Kontakta oss idag så berättar vi mer!

Artikeln senast uppdaterad: 4 april, 2018
Chiffer kan bli Årets byrå
Nyheter: 11 jan 2019

Chiffer kan bli Årets byrå

Chiffer är glädjande nog en av tre byråer som kan vinna pris som Årets contentbyrå 2018. Läs mer
Contentresan den nya köpresan
Chiffer spanar: 09 jan 2019

Contentresan den nya köpresan

Med grunden i McKinseys köpresa är contentresan vårt viktigaste verktyg. Den tar tid att sätta sig in i och förstå, men när det... Läs mer
5 tips för bättre storytelling
Framgångsfaktorn: 14 Dec 2018

5 tips för bättre storytelling

Snabba knep för lyckad storytelling i sociala medier. Läs mer
Marknadschefens nya roll
Framgångsfaktorn: 29 Nov 2018

Marknadschefens nya roll

Marknadschefernas förståelse för kundens krav, behov och beteende har fått ledningsgrupperna att omvärdera deras roll. Läs mer
Tidningen Lera vinner Publishingpriset – igen
Nyheter: 09 Nov 2018

Tidningen Lera vinner

För andra året i rad tog magasinet Lera hem segern i Publishingpriset. Läs mer
Lisa Wouda ny projektledare
Nyheter: 05 Nov 2018

Lisa Wouda ny projektledare

Lisa Wouda är ny projektledare och kommer framför allt att arbeta med Cancerfonden som nyligen valde Chiffer som... Läs mer
Vi välkomnar Cancerfonden
Pressmeddelande: 18 okt 2018

Vi välkomnar Cancerfonden

Chiffer blir Cancerfondens contentbyrå och kommer att jobba långsiktigt med organisationens content marketing-arbete. Läs mer
5 internettrender att hålla koll på
Nyheter: 24 okt 2018

5 internettrender att hålla

Rapporten Svenskarna och internet 2018 är här. Chiffer har summerat rapporten i fem viktiga internettrender att hålla koll på... Läs mer
Chiffers nya karriärsida
Nyheter: 25 sep 2018

Chiffers nya karriärsida

På vår nya karriärsida kan du hålla koll på våra lediga tjänster samtidigt som du lär känna oss lite bättre.... Läs mer