För sex år sedan bestämde sig en trio från några av Sveriges mest namnkunniga byråer för att försöka förändra den homogena reklam- och kommunikationsbranschen. Maja Bredberg på Forsman & Bodenfors, Lamin Sonko på Jung Relations och David Orlic på Prime drog igång det som då hette Stockholm Open. Idén var att locka fler till branschen genom att låta ungdomar från Stockholms ytterområden sommarjobba på byråer. Initiativet heter nu :Part och skapar möjligheter för talanger inom den kreativa sektorn. Chiffer deltog för första gången i somras och välkomnade då sex ungdomar som ville lära sig mer om branschen.
– Vi har, liksom många andra byråer, identifierat problemet med bristande mångfald. :Part är ett konkret initiativ som arbetar aktivt med att få byråledare att leta efter kompetens i nya forum och kanaler, och att ge ungdomar en insyn i en bransch som historiskt sett inte varit särskilt inkluderande, säger Lisa Wouda, byråchef på Chiffer.
För att kunna nå och kommunicera med hela Sveriges befolkning behöver branschen bestå av människor med olika bakgrund.
– Vi skapar kommunikation och reklam för hela Sverige, då måste fler perspektiv och insikter finnas på byråerna för att vi ska kunna vara relevanta för majoriteten av landets befolkning, fortsätter Lisa Wouda.
Mer mångfald i reklambranschen
På :Part framhåller man att initiativet har en viktig roll för både deltagare och byråer.
– För de 2000 talangerna i vårt nätverk är det en möjlighet att få tillgång till rum som tidigare varit stängda för många av dem. Genom att erbjuda byråerna nätverk, mentorskap och utbildning ger vi dem chansen att upptäcka framtidens kreativa ledare och stärka branschens attraktionskraft gentemot unga i början av sin karriär, säger Johnny Ly, vd på :Part.
Förutom sommarjobben kommer Chiffers samarbete med :Part framför allt att bestå av workshops, hjälp med rekrytering och samarbeten kring praktik.
– På så sätt hjälper vi ungdomar att få in en första fot i vår bransch, samtidigt som vi utbildar oss i inkluderingsfrågor och får verktyg för att bli både en bättre arbetsgivare och en vassare contentbyrå. Det räcker inte att konstatera att det finns ett behov av ökad representation, det krävs konkreta åtgärder för att få till en nödvändig förändring, säger Lisa Wouda.