Genom att påminna om de naiva, stora och inspirerande drömmarna vi ofta har som barn, utmanar kampanjen målgruppens vuxna jag att våga tänka utanför boxen. Kampanjen frontas av en astronaut, en ballerina och en superhjälte – klassiska, barnsligt befriande yrken som vi nästan bara drömmer om som små.
Det här är tredje året i rad som Chiffer och Nackademin samarbetar för att få in fler ansökningar till skolan. Precis som tidigare år tas kampanjen ut i sociala medier som Instagram, Facebook och YouTube, men nytt för i år är att man även valt att annonsera på TikTok.
– Yrkeshögskolan är en högaktuell utbildningsform som gör det möjligt att göra en karriärförändring mitt i livet. Med humor och nostalgi vill vi med kampanjen uppmana vår målgrupp att fortsätta drömma och våga satsa på en ny karriär. Vi ser fram emot att välkomna alla superhjältar till bygg- och IT-branschen! säger Ellinor Wernberg, marknadskoordninator på Nackademin.
Kommunikativt sticker kampanjen ut hakan från hur yrkeshögskolornas kampanjer brukar se ut.
– Utbildningssektorn är en bransch som traditionellt sett gjort betydligt mer konservativ och stram kommunikation. Vi tycker att tiden är mogen för att skapa en mer lekfull kampanj som talar till mottagarens känslor snarare än enbart förnuft, säger Michelle Vistam, copywriter på Chiffer.
Kampanjen gick live den 12 januari och sträcker sig fram till 2 maj.
Arbetsgrupp
Chiffer
Mimmi Liljegren, Account Director
Michelle Vistam, Copywriter
Ylva Söderberg, Art Director
Emelie Otterbeck, Art Director
Björn Owen Glad, Creative Director
Andreas Granberg, Growth Manager
Marie Carlsson, Production Manager
Kalle Stillersson, Fotograf
Olof Jonsson, Gaffer
Nackademin
Ellinor Wernberg, marknadskoordinator
Lina Ingemyr, marknadskoordinator