Chiffer är sedan förra året strategisk partner åt Nackademin, en av landets största yrkeshögskolor. Kampanjen #hackakarriären syftar till att nå potentiella studenter inom bygg och IT på webb och i sociala medier. Målet är att genom konkreta argument och berättelser från verkligheten övertyga dem som står inför att ta första steget mot en yrkeshögskoleexamen och ett karriärbyte.
– Vi vill få fler att inse vilken bra utbildningsform yrkeshögskola är och att Nackademin har utbildningarna som leder till jobb. Att de personas vi tog fram inför kampanjen har visat sig så väl matcha våra studenters erfarenheter är ett kvitto på att vi gjort rätt, säger Lars Svärdling, marknadschef på Nackademin.
Det omfattande målgruppsarbetet resulterade också i nya, viktiga insikter.
– Arbetet med kampanjen har gett oss en trygghet i hur vår målgrupp ser ut och hur vi ska kommunicera med den. Den tryggheten ligger mycket i att vi haft ett erfaret team som hjälpt oss. Vi har bland annat fått bekräftat att vi har en äldre målgrupp karriärväxlare än vad vi tidigare trott, fortsätter Lars Svärdling.
Björn Owen Glad, Innovation Lead på Chiffer, är nöjd med att byrån fått visa sin spetskompetens inom målgruppsanalys och kreativt idéarbete.
– Styrkan i kampanjen #hackakarriären ligger i ett gediget målgruppsarbete, som gett oss möjlighet att fånga och möta de tankar, förhoppningar och eventuella rädslor som den som planerar att byta karriär står inför. Med rätt tonalitet svarar kampanjen på de frågor som vi vet att målgruppen har. På så sätt lyfter vi yrkeshögskolans fördelar.
Kampanjen kommer att synas på Instagram, Facebook och Youtube mellan 10 mars och 4 maj.