Nyheter

Förstapris på gala

Svenska Publishingpriset har gått av stapeln och Chiffer tog hem förstapriset med magasinet Lera i kategorin ”medlemstidning bransch”, samt kom på en andraplats med Byggkeramikrådets inspirationssajt. Dessutom kom våra magasin Grannliv och Alcro trend på en delad andraplats i kategorin ”kundtidningar konsument”. 

Chiffer var nominerade i sex kategorier och därmed i toppen av samtliga nominerade i Svenska Publishingpriset. Glädjande nog vann vi med magasinet Lera i kategorin ”medlemstidning bransch” och motiveringen löd: ”För påhittiga texter, yrkesskickligt foto och utmärkt tryck – formsäkert”.

Sedan 2014 har Chiffer producerat Magasinet Lera på uppdrag av Byggkeramikrådet. Lera är ett inspirationsmagasin och riktar sig till landets arkitekter, plattsättare och kakelleverantörer. Målet är att öka kunskapen om keramiska material samt att få fler arkitekter att använda materialet när de planerar nya byggnader. Magasinet Lera har en upplaga på cirka 14 000 exemplar. Byggkeramikrådets inspirationssajt tog även hem en andraplats inom kategorin bästa medlemssajt.

– Jag är väldigt stolt och glad över att Lera tog hem det här priset! säger Katarina Silfverswärd Wintzell, marknads- och kommunikationsansvarig på Byggkeramikrådet.

Chiffer har producerat magasinet Lera i uppdrag av Byggkeramikrådet sedan 2014.

– Samarbetet mellan Chiffer och Byggkeramikrådet fungerar väldigt bra. Vi har stor respekt för varandras expertisområden. Byggkeramikrådet har gedigen kunskap om materialet byggkeramik och Chiffer har många års erfarenhet av magasinsproduktion. Tillsammans skapar vi ett intressant magasin för målgruppen, säger Anna-Karin Schröder, ad och projektledare.

Poängmässigt är 25 poäng maximalt vad man kan tilldelas inom vardera kategori, näst bäst är 24 poäng och så vidare.
Magasinet Lera får 25 poäng för design, 25 poäng för text, 25 poäng för tryck och repro samt 24 poäng för det visuella intrycket vilket ledde till 99 poäng.
Byggkeramikrådets inspirationssajt fick 24 poäng för användbarhet, 23 poäng för form, 24 poäng för verbalt och 24 poäng för det visuella intrycket, vilket gav slutpoängen 95, strax efter vinnaren Folkets Hus och Parker som uppnådde 97 poäng.

Andraplats med Grannliv och Alcro trend

Dessutom kom Chiffer på en delad andraplats med magasinen Alcro trend och Grannliv inom kategorin ”kundtidningar konsument”. Inspirationsmagasinet Alcro trend har vi gjort på uppdrag av Alcro sedan 2002 och magasinet vänder sig till konsument. Grannliv har vi producerat sedan 2009 på uppdrag av Granngården och magasinet skickas ut till kundklubbsmedlemmar landet över.

Alcro trend fick 25 poäng för design, 21 poäng för text, 23 poäng för tryck och repro, 24 poäng för det visuella intrycket, vilket leder till en totalsumma på 93 poäng.

Grannliv fick 21 poäng för design, 25 poäng för text, 24 poäng för tryck och repro och 23 poäng för det visuella intrycket, vilket också ledde till totalsumman 93 poäng.

Se samtliga vinnare i Svenska Publisingpriset här.

Fakta Publishingpriset

Svenska Publishingpriset är en årlig jurybedömd tävling för filmer, webbplatser, tidningar, tidskrifter, böcker och andra trycksaker på engelska, norska eller svenska. Sedan år 1990 har Publishingpriset delats ut för lovvärd redaktionell kommunikation och marknadskommunikation.

Tidigare vinster i Svenska Publishingpriset
2016 års vinnare!

Fotograf av bilden i topp: Fredrik Stehn.

Artikeln senast uppdaterad: 24 oktober, 2017
Less is more
Felix Färgskola: 22 Nov 2017

Less is more

För marknadsförare har tryckta produkter alltid varit en viktig beståndsdel och det arbetas mycket med färger på olika sätt inom... Läs mer
Vikta kampanjen rätt
Kundnytta: 20 Nov 2017

Vikta kampanjen rätt

Ska kampanjen bygga varumärket eller leda till affär? Lyckas bättre genom att vikta rätt mellan branding och business i all... Läs mer
Så skapar du en tydlig sidtitel
Kundnytta: 17 Nov 2017

Så skapar du en tydlig sidtitel

Ska du satsa på ett sätt att optimera din sida är sidtiteln väldigt effektivt för att hamna bra i rankningen på Google.  Läs mer
Storytelling lyfter ditt content
Kundnytta: 15 Nov 2017

Storytelling lyfter ditt content

Innerst inne är vi fortfarande grottmänniskor som älskar att sitta runt lägerelden och lyssna på en bra historia. Så här använder... Läs mer
”WeChat gör livet enkelt”
Krönika: 13 Nov 2017

”WeChat gör livet enkelt”

Skulle livet vara enklare om vi i västvärlden levde på samma sätt? Jag tror att det är dags att vi börjar omvärdera vår digitala... Läs mer
Kvalitet eller kvantitet?
Kundnytta: 10 Nov 2017

Kvalitet eller kvantitet?

Kvalitativt och intressant innehåll är nödvändigt för att någon annan ska vilja ta del av det. Samtidigt vill du nå kvantitet... Läs mer
”Välj en person som känns äkta”
Framgångsfaktorn: 08 Nov 2017

”Välj en person som känns

Den andra delen i artikelserien ”Framgångsfaktorn” där vi intervjuar företag om en lyckad kampanj eller ett influencersamarbete.... Läs mer
Chiffers nya krönikörer
Nyheter: 06 Nov 2017

Chiffers nya krönikörer

Chiffer vässar pennorna och låter våra skribenter ta mer plats. Förvänta dig upplysande och personliga krönikor från oss. Läs mer
Hitta rätt i annonsdjungeln
Kundnytta: 01 Nov 2017

Hitta rätt i annonsdjungeln

Annonser på sociala medier är ett nödvändigt och viktigt sätt att nå ut till fler med ditt innehåll. Oavsett om det gäller en... Läs mer