Nyheter

Förstapris på gala

Svenska Publishingpriset har gått av stapeln och Chiffer tog hem förstapriset med magasinet Lera i kategorin ”medlemstidning bransch”, samt kom på en andraplats med Byggkeramikrådets inspirationssajt. Dessutom kom våra magasin Grannliv och Alcro trend på en delad andraplats i kategorin ”kundtidningar konsument”. 

Chiffer var nominerade i sex kategorier och därmed i toppen av samtliga nominerade i Svenska Publishingpriset. Glädjande nog vann vi med magasinet Lera i kategorin ”medlemstidning bransch” och motiveringen löd: ”För påhittiga texter, yrkesskickligt foto och utmärkt tryck – formsäkert”.

Sedan 2014 har Chiffer producerat Magasinet Lera på uppdrag av Byggkeramikrådet. Lera är ett inspirationsmagasin och riktar sig till landets arkitekter, plattsättare och kakelleverantörer. Målet är att öka kunskapen om keramiska material samt att få fler arkitekter att använda materialet när de planerar nya byggnader. Magasinet Lera har en upplaga på cirka 14 000 exemplar. Byggkeramikrådets inspirationssajt tog även hem en andraplats inom kategorin bästa medlemssajt.

– Jag är väldigt stolt och glad över att Lera tog hem det här priset! säger Katarina Silfverswärd Wintzell, marknads- och kommunikationsansvarig på Byggkeramikrådet.

Chiffer har producerat magasinet Lera i uppdrag av Byggkeramikrådet sedan 2014.

– Samarbetet mellan Chiffer och Byggkeramikrådet fungerar väldigt bra. Vi har stor respekt för varandras expertisområden. Byggkeramikrådet har gedigen kunskap om materialet byggkeramik och Chiffer har många års erfarenhet av magasinsproduktion. Tillsammans skapar vi ett intressant magasin för målgruppen, säger Anna-Karin Schröder, ad och projektledare.

Poängmässigt är 25 poäng maximalt vad man kan tilldelas inom vardera kategori, näst bäst är 24 poäng och så vidare.
Magasinet Lera får 25 poäng för design, 25 poäng för text, 25 poäng för tryck och repro samt 24 poäng för det visuella intrycket vilket ledde till 99 poäng.
Byggkeramikrådets inspirationssajt fick 24 poäng för användbarhet, 23 poäng för form, 24 poäng för verbalt och 24 poäng för det visuella intrycket, vilket gav slutpoängen 95, strax efter vinnaren Folkets Hus och Parker som uppnådde 97 poäng.

Andraplats med Grannliv och Alcro trend

Dessutom kom Chiffer på en delad andraplats med magasinen Alcro trend och Grannliv inom kategorin ”kundtidningar konsument”. Inspirationsmagasinet Alcro trend har vi gjort på uppdrag av Alcro sedan 2002 och magasinet vänder sig till konsument. Grannliv har vi producerat sedan 2009 på uppdrag av Granngården och magasinet skickas ut till kundklubbsmedlemmar landet över.

Alcro trend fick 25 poäng för design, 21 poäng för text, 23 poäng för tryck och repro, 24 poäng för det visuella intrycket, vilket leder till en totalsumma på 93 poäng.

Grannliv fick 21 poäng för design, 25 poäng för text, 24 poäng för tryck och repro och 23 poäng för det visuella intrycket, vilket också ledde till totalsumman 93 poäng.

Se samtliga vinnare i Svenska Publisingpriset här.

Fakta Publishingpriset

Svenska Publishingpriset är en årlig jurybedömd tävling för filmer, webbplatser, tidningar, tidskrifter, böcker och andra trycksaker på engelska, norska eller svenska. Sedan år 1990 har Publishingpriset delats ut för lovvärd redaktionell kommunikation och marknadskommunikation.

Tidigare vinster i Svenska Publishingpriset
2016 års vinnare!

Fotograf av bilden i topp: Fredrik Stehn.

Artikeln senast uppdaterad: 24 oktober, 2017
Kvalitet eller kvantitet?
Krönika: 12 Feb 2018

Kvalitet eller kvantitet?

Åsikterna går isär bland experterna i contentbranschen. En förespråkar få inlägg med hög kvalitet, en annan hävdar att kvantitet... Läs mer
Är Facebook på väg bort?
Nyheter: 06 Feb 2018

Är Facebook på väg bort?

Mer än hälften av alla svenskar använder Facebook dagligen och det är fortsatt det största sociala mediet i Sverige. Men det är... Läs mer
Skapa hunger hos den mätta konsumenten
Framgångsfaktorn: 28 Jan 2018

Skapa hunger hos den mätta

Postkodlotteriet har knäckt koden och fått många engagerade och lojala kunder, så här gjorde de. Läs mer
10 trender för sociala medier 2018
Kundnytta: 22 Jan 2018

10 trender för sociala medier

2017 bjöd på mer rörligt och ett större behov av att betala för att nå ut med sitt innehåll i sociala medier. Hur kommer 2018 att... Läs mer
SEO-optimera din webbsida
Kundnytta: 15 Jan 2018

SEO-optimera din webbsida

Följ dessa tolv steg så kommer din hemsida få mer trafik! Läs mer
Nyord 2017
Språkskolan: 12 Jan 2018

Nyord 2017

Trots fejkade nyheter och cringeiga dabklipp har vi tagit oss igenom 2017 och in i ett nytt år. Varje år presenterar Språkrådet... Läs mer
Det korta filmformatets år
Nyheter: 09 Jan 2018

Det korta filmformatets år

Det rörliga materialet i sociala medier blir kortare och kortare för att konsumenten ska orka titta. Nya grepp måste testas för... Läs mer
Insiktsdriven kommunikation
Kundnytta: 04 Jan 2018

Insiktsdriven kommunikation

Vi på Chiffer levererar content som vi vet genererar engagemang. Detta lyckas vi med genom att arbeta med smarta verktyg och att... Läs mer
SEO-trender 2018
Kundnytta: 04 Jan 2018

SEO-trender 2018

Nytt år och dags att börja fundera över vad vi kan förvänta oss av 2018 gällande sökordsoptimering. Läs mer