Nyheter

Förstapris på gala

Svenska Publishingpriset har gått av stapeln och Chiffer tog hem förstapriset med magasinet Lera i kategorin ”medlemstidning bransch”, samt kom på en andraplats med Byggkeramikrådets inspirationssajt. Dessutom kom våra magasin Grannliv och Alcro trend på en delad andraplats i kategorin ”kundtidningar konsument”. 

Chiffer var nominerade i sex kategorier och därmed i toppen av samtliga nominerade i Svenska Publishingpriset. Glädjande nog vann vi med magasinet Lera i kategorin ”medlemstidning bransch” och motiveringen löd: ”För påhittiga texter, yrkesskickligt foto och utmärkt tryck – formsäkert”.

Sedan 2014 har Chiffer producerat Magasinet Lera på uppdrag av Byggkeramikrådet. Lera är ett inspirationsmagasin och riktar sig till landets arkitekter, plattsättare och kakelleverantörer. Målet är att öka kunskapen om keramiska material samt att få fler arkitekter att använda materialet när de planerar nya byggnader. Magasinet Lera har en upplaga på cirka 14 000 exemplar. Byggkeramikrådets inspirationssajt tog även hem en andraplats inom kategorin bästa medlemssajt.

– Jag är väldigt stolt och glad över att Lera tog hem det här priset! säger Katarina Silfverswärd Wintzell, marknads- och kommunikationsansvarig på Byggkeramikrådet.

Chiffer har producerat magasinet Lera i uppdrag av Byggkeramikrådet sedan 2014.

– Samarbetet mellan Chiffer och Byggkeramikrådet fungerar väldigt bra. Vi har stor respekt för varandras expertisområden. Byggkeramikrådet har gedigen kunskap om materialet byggkeramik och Chiffer har många års erfarenhet av magasinsproduktion. Tillsammans skapar vi ett intressant magasin för målgruppen, säger Anna-Karin Schröder, ad och projektledare.

Poängmässigt är 25 poäng maximalt vad man kan tilldelas inom vardera kategori, näst bäst är 24 poäng och så vidare.
Magasinet Lera får 25 poäng för design, 25 poäng för text, 25 poäng för tryck och repro samt 24 poäng för det visuella intrycket vilket ledde till 99 poäng.
Byggkeramikrådets inspirationssajt fick 24 poäng för användbarhet, 23 poäng för form, 24 poäng för verbalt och 24 poäng för det visuella intrycket, vilket gav slutpoängen 95, strax efter vinnaren Folkets Hus och Parker som uppnådde 97 poäng.

Andraplats med Grannliv och Alcro trend

Dessutom kom Chiffer på en delad andraplats med magasinen Alcro trend och Grannliv inom kategorin ”kundtidningar konsument”. Inspirationsmagasinet Alcro trend har vi gjort på uppdrag av Alcro sedan 2002 och magasinet vänder sig till konsument. Grannliv har vi producerat sedan 2009 på uppdrag av Granngården och magasinet skickas ut till kundklubbsmedlemmar landet över.

Alcro trend fick 25 poäng för design, 21 poäng för text, 23 poäng för tryck och repro, 24 poäng för det visuella intrycket, vilket leder till en totalsumma på 93 poäng.

Grannliv fick 21 poäng för design, 25 poäng för text, 24 poäng för tryck och repro och 23 poäng för det visuella intrycket, vilket också ledde till totalsumman 93 poäng.

Se samtliga vinnare i Svenska Publisingpriset här.

Fakta Publishingpriset

Svenska Publishingpriset är en årlig jurybedömd tävling för filmer, webbplatser, tidningar, tidskrifter, böcker och andra trycksaker på engelska, norska eller svenska. Sedan år 1990 har Publishingpriset delats ut för lovvärd redaktionell kommunikation och marknadskommunikation.

Tidigare vinster i Svenska Publishingpriset
2016 års vinnare!

Fotograf av bilden i topp: Fredrik Stehn.

Artikeln senast uppdaterad: 24 oktober, 2017
Marknadschefens nya roll
Framgångsfaktorn: 29 Nov 2018

Marknadschefens nya roll

Marknadschefernas förståelse för kundens krav, behov och beteende har fått ledningsgrupperna att omvärdera deras roll. Läs mer
Tidningen Lera vinner Publishingpriset – igen
Nyheter: 09 Nov 2018

Tidningen Lera vinner

För andra året i rad tog magasinet Lera hem segern i Publishingpriset. Läs mer
Lisa Wouda ny projektledare
Nyheter: 05 Nov 2018

Lisa Wouda ny projektledare

Lisa Wouda är ny projektledare och kommer framför allt att arbeta med Cancerfonden som nyligen valde Chiffer som... Läs mer
Vi välkomnar Cancerfonden
Pressmeddelande: 18 okt 2018

Vi välkomnar Cancerfonden

Chiffer blir Cancerfondens contentbyrå och kommer att jobba långsiktigt med organisationens content marketing-arbete. Läs mer
5 internettrender att hålla koll på
Nyheter: 24 okt 2018

5 internettrender att hålla

Rapporten Svenskarna och internet 2018 är här. Chiffer har summerat rapporten i fem viktiga internettrender att hålla koll på... Läs mer
Chiffers nya karriärsida
Nyheter: 25 sep 2018

Chiffers nya karriärsida

På vår nya karriärsida kan du hålla koll på våra lediga tjänster samtidigt som du lär känna oss lite bättre.... Läs mer
Så fixar du Instagramsuccé!
Kundnytta: 25 sep 2018

Så fixar du Instagramsuccé!

Satsar du på rätt innehåll på Instagram? Att veta vad som kommer att flyga är inte helt lätt. Här kommer fem tips som kan hjälpa... Läs mer
Chiffer söker webbutvecklare
Platsannons: 05 sep 2018

Chiffer söker webbutvecklare

Vi söker en webbutvecklare som delar vår passion för välgjort innehåll. På Chiffer skapar vi innehåll som är värdefullt för både... Läs mer
Vad är SEO?
Kundnytta: 29 aug 2018

Vad är SEO?

Ta ett omtag med din webbsida och optimera den rätt. Så kan du ägna resten av tiden åt att skapa relevant innehåll som ger god... Läs mer