I dag offentliggörs juryn i Swedish Content Awards. Björn Owen Glad, Innovation Lead på Chiffer, tar plats i juryn. Men vad är egentligen content marketing 2022?
– Content marketing har gått från att vara en udda uppstickare till att bli en integrerad strategi för de allra flesta företag. I dag förstår alla att ägda, förtjänade och köpta kanaler måste samverka för att förmedla ett företags story. Samtidigt har ”content” blivit det mest urvattnade begreppet som vi marknadsförare slänger oss med!
Seth Godin sa för 15 år sedan att ”Content Marketing is all the marketing that’s left”. Han menade då att de företag som på allvar kommunicerar på sina mottagares villkor är de enda som kommer lyckas. Det handlar om att guida, hjälpa, utbilda och beröra – inte skryta om sin egen förträfflighet.
Hade han rätt? Björn Owen Glad ger honom både rätt och fel.
– När content marketing etablerades som en egen kommunikationsdisciplin stod den i motsatsförhållande till traditionell reklam med fokus på pris och produkt. Plötsligt skulle alla prata om helt andra saker. Det var rätt då, men idag har gränserna suddats ut och behovet av ett eget begrepp finns inte kvar. I dag är allt och inget content marketing.
Ingen content marketing är en ö
Traditionell content marketing brukar definieras som en strategisk approach med kunden i fokus. Avsändaren skapar relevant och engagerande innehåll, oftast publicerat i egna kanaler, i syfte att bygga publik och skapa långsiktig lojalitet.
– Principerna för klassisk content marketing är förstås lika bra nu som då, men de kan inte isoleras från andra marknadsföringsinsatser. Allt måste lira tillsammans. Från produkt- och tjänsteutveckling till prissättning, differentiering och kommunikation. Att dra tydliga linjer mellan content marketing, reklam och PR är i dag svårt. Något som märkts tydligt i tävlingar de senaste åren. Björn Owen Glad har suttit i juryn för Månadens Kampanj, International Content Marketing Awards och Native Advertising Awards.
– Inte sällan handlar jurydiskussioner om vad som är eller inte är content marketing, snarare än om casens kreativa lösningar och effekt. Förhoppningsvis är branschen så pass mogen 2022 att vi slipper nöta den frågan i år.
Fakta Swedish Content Awards
Swedish Content Awards har sedan 2000 premierat Sveriges främsta content marketing. Årets vinnare presenteras i början av juni.