Unknown-Chiffer.sebildifullbredd1800x888px
Chiffer spanar

Contentresan den nya köpresan

Med grunden i McKinseys köpresa är contentresan vårt viktigaste verktyg. Den tar tid att sätta sig in i och förstå, men när det väl är gjort är den ett perfekt sätt att försäkra sig om att det alltid finns affärsnytta i det vi gör.

Contentresan är ett verktyg för att sprida ditt innehåll till din målgrupp. Med rätt strategi, trovärdig kunskap och äkta berättelser kan contentresan hjälpa dig att bli hittad och att öka kännedom och förtroende för ditt företag, produkt eller tjänst. Vi listar fem fördelar med att använda contentresan istället för köpresan.

1. Möjliggör kreativitet

Eftersom jag själv är kreatör i grunden och har gått över till en projektledarroll, tycker jag att en av de stora fördelarna med verktyget är att det skapar utrymme för kreativitet. Vi kan tillsammans skapa underhållande inlägg, men samtidigt hålla koll på var de passar in i helheten. På så sätt kan du se resultatet i investeringen i både tid och pengar och enkelt redovisa det för en ledningsgrupp.

2. Rätt innehåll vid rätt tillfälle

Kanske är du van att lägga stora budgetar på exempelvis tv-reklam, medan ett inlägg på sociala medier inte får så mycket fokus. Då hjälper contentresan dig att följa upp med rätt innehåll i sekundära kanaler. Det bidrar till att behålla intresset för och lojaliteten till varumärket. Det stärker relationen till dina kunder och skapar en kontinuitet i kommunikationen.

3. Enklare att mäta

När innehållet hänger ihop och har ett syfte blir det lättare att mäta investeringen. Med contentresan i ryggen skapar vi strukturer som gör att vi vågar prova och hitta organisationens ”unicorns”. Det vill säga de inlägg som fungerar bäst och som du kan vinkla och återanvända på olika sätt.

4. Några framgångsfaktorer

Det sker dagligen förändringar i den digitala miljön och det är viktigt att utvärdera hur innehållet gynnar er affär på ett konkret sätt, så att alla delar av er organisation vet syftet – inte bara marknadsavdelningen. Det ger både oss och dig en möjlighet att hela tiden bli bättre.

5. Så var börjar vi?

För att fånga alla ingångar som kunden har in i en contentresa, kan det vara bra att utgå från ett tema. Detta jobbar vi sedan med tillsammans under en längre period. Det betyder att vi redan i contentplanen kan identifiera vilken typ av innehåll och vilken fas varje inlägg täcker. På så sätt vet du vilket engagemang och vilken räckvidd som ska mätas när innehållet skapas.

Vill du ha hjälp med er contentresa? Hör av dig så berättar vi mer!

Artikeln senast uppdaterad: 16 januari, 2019
Interflora hyllar barnbarnens hjältar
Nyheter: 06 sep 2019

Interflora hyllar barnbarnens

Grandparents Day firas i många länder runt om i världen, men har inte uppmärksammats i Sverige. Förrän nu. Chiffer har hjälpt... Läs mer
Tre nomineringar till Publishingpriset!
Nyheter: 06 sep 2019

Tre nomineringar till

Tre av våra magasin är nominerade till Publishingpriset, Sveriges äldsta heltäckande kommunikationstävling. Läs mer
3 tips – köp i sociala medier
Framgångsfaktorn: 05 jun 2019

3 tips – köp i sociala medier

Tre skäl till varför du måste köpa i sociala medier och tre tips för att lyckas. Lisa Wouda, byråchef på Chiffer, listar det du... Läs mer
Nytt kommunikationskoncept för Granngården
Nyheter: 24 maj 2019

Nytt kommunikationskoncept för

Tillsammans med Granngården släpper Chiffer tre reklamfilmer inom ett nytt kommunikationskoncept – Stöttar drömmar.  Läs mer
Finn enhörningar – maxa effekten
Framgångsfaktorn: 18 apr 2019

Finn enhörningar – maxa

Att hitta enhörningarna i ditt innehåll gör din marknadsföring mer kostnadseffektiv. Ylva Söderberg, Senior Creative Director på... Läs mer
Lisa Wouda ny byråchef
Pressmeddelande: 01 apr 2019

Lisa Wouda ny byråchef

– Vi är starka inom rörligt och jag ser fram emot att låta vårt erbjudande inom distribution, köp och analys få växa. Lisa Wouda... Läs mer
Cancerfonden bäst på Instagram
Framgångsfaktorn: 13 mar 2019

Cancerfonden bäst på Instagram

När tidningen Resumé rankade de varumärken som är mest framgångsrika i sociala medier hamnade Cancerfonden på första plats.... Läs mer
Långsiktighet lönar sig
Kundnytta: 06 mar 2019

Långsiktighet lönar sig

Så övertygar du din organisation. Andreas Björkman, projektledare på Chiffer, förklarar varför en väl genomtänkt contentstrategi... Läs mer
Silver i Årets Byrå 2019
Nyheter: 22 feb 2019

Silver i Årets Byrå 2019

Vi är så stolta och glada över att återigen stå på pallplats i Årets Byrå. Chiffer tog silver i Årets Byrå 2019 När Årets Byrå... Läs mer