Unknown-Chiffer.sebildifullbredd1800x888px
Chiffer spanar

Contentresan den nya köpresan

Med grunden i McKinseys köpresa är contentresan vårt viktigaste verktyg. Den tar tid att sätta sig in i och förstå, men när det väl är gjort är den ett perfekt sätt att försäkra sig om att det alltid finns affärsnytta i det vi gör.

Contentresan är ett verktyg för att sprida ditt innehåll till din målgrupp. Med rätt strategi, trovärdig kunskap och äkta berättelser kan contentresan hjälpa dig att bli hittad och att öka kännedom och förtroende för ditt företag, produkt eller tjänst. Vi listar fem fördelar med att använda contentresan istället för köpresan.

1. Möjliggör kreativitet

Eftersom jag själv är kreatör i grunden och har gått över till en projektledarroll, tycker jag att en av de stora fördelarna med verktyget är att det skapar utrymme för kreativitet. Vi kan tillsammans skapa underhållande inlägg, men samtidigt hålla koll på var de passar in i helheten. På så sätt kan du se resultatet i investeringen i både tid och pengar och enkelt redovisa det för en ledningsgrupp.

2. Rätt innehåll vid rätt tillfälle

Kanske är du van att lägga stora budgetar på exempelvis tv-reklam, medan ett inlägg på sociala medier inte får så mycket fokus. Då hjälper contentresan dig att följa upp med rätt innehåll i sekundära kanaler. Det bidrar till att behålla intresset för och lojaliteten till varumärket. Det stärker relationen till dina kunder och skapar en kontinuitet i kommunikationen.

3. Enklare att mäta

När innehållet hänger ihop och har ett syfte blir det lättare att mäta investeringen. Med contentresan i ryggen skapar vi strukturer som gör att vi vågar prova och hitta organisationens ”unicorns”. Det vill säga de inlägg som fungerar bäst och som du kan vinkla och återanvända på olika sätt.

4. Några framgångsfaktorer

Det sker dagligen förändringar i den digitala miljön och det är viktigt att utvärdera hur innehållet gynnar er affär på ett konkret sätt, så att alla delar av er organisation vet syftet – inte bara marknadsavdelningen. Det ger både oss och dig en möjlighet att hela tiden bli bättre.

5. Så var börjar vi?

För att fånga alla ingångar som kunden har in i en contentresa, kan det vara bra att utgå från ett tema. Detta jobbar vi sedan med tillsammans under en längre period. Det betyder att vi redan i contentplanen kan identifiera vilken typ av innehåll och vilken fas varje inlägg täcker. På så sätt vet du vilket engagemang och vilken räckvidd som ska mätas när innehållet skapas.

Vill du ha hjälp med er contentresa? Hör av dig så berättar vi mer!

Artikeln senast uppdaterad: 16 januari, 2019
Chiffer kan bli Årets byrå
Nyheter: 11 jan 2019

Chiffer kan bli Årets byrå

Chiffer är glädjande nog en av tre byråer som kan vinna pris som Årets contentbyrå 2018. Läs mer
Contentresan den nya köpresan
Chiffer spanar: 09 jan 2019

Contentresan den nya köpresan

Med grunden i McKinseys köpresa är contentresan vårt viktigaste verktyg. Den tar tid att sätta sig in i och förstå, men när det... Läs mer
5 tips för bättre storytelling
Framgångsfaktorn: 14 Dec 2018

5 tips för bättre storytelling

Snabba knep för lyckad storytelling i sociala medier. Läs mer
Marknadschefens nya roll
Framgångsfaktorn: 29 Nov 2018

Marknadschefens nya roll

Marknadschefernas förståelse för kundens krav, behov och beteende har fått ledningsgrupperna att omvärdera deras roll. Läs mer
Tidningen Lera vinner Publishingpriset – igen
Nyheter: 09 Nov 2018

Tidningen Lera vinner

För andra året i rad tog magasinet Lera hem segern i Publishingpriset. Läs mer
Lisa Wouda ny projektledare
Nyheter: 05 Nov 2018

Lisa Wouda ny projektledare

Lisa Wouda är ny projektledare och kommer framför allt att arbeta med Cancerfonden som nyligen valde Chiffer som... Läs mer
Vi välkomnar Cancerfonden
Pressmeddelande: 18 okt 2018

Vi välkomnar Cancerfonden

Chiffer blir Cancerfondens contentbyrå och kommer att jobba långsiktigt med organisationens content marketing-arbete. Läs mer
5 internettrender att hålla koll på
Nyheter: 24 okt 2018

5 internettrender att hålla

Rapporten Svenskarna och internet 2018 är här. Chiffer har summerat rapporten i fem viktiga internettrender att hålla koll på... Läs mer
Chiffers nya karriärsida
Nyheter: 25 sep 2018

Chiffers nya karriärsida

På vår nya karriärsida kan du hålla koll på våra lediga tjänster samtidigt som du lär känna oss lite bättre.... Läs mer