Contentresan är ett verktyg för att sprida ditt innehåll till din målgrupp. Med rätt strategi, trovärdig kunskap och äkta berättelser kan contentresan hjälpa dig att bli hittad och att öka kännedom och förtroende för ditt företag, produkt eller tjänst. Vi listar fem fördelar med att använda contentresan istället för köpresan.
1. Möjliggör kreativitet
Eftersom jag själv är kreatör i grunden och har gått över till en projektledarroll, tycker jag att en av de stora fördelarna med verktyget är att det skapar utrymme för kreativitet. Vi kan tillsammans skapa underhållande inlägg, men samtidigt hålla koll på var de passar in i helheten. På så sätt kan du se resultatet i investeringen i både tid och pengar och enkelt redovisa det för en ledningsgrupp.
2. Rätt innehåll vid rätt tillfälle
Kanske är du van att lägga stora budgetar på exempelvis tv-reklam, medan ett inlägg på sociala medier inte får så mycket fokus. Då hjälper contentresan dig att följa upp med rätt innehåll i sekundära kanaler. Det bidrar till att behålla intresset för och lojaliteten till varumärket. Det stärker relationen till dina kunder och skapar en kontinuitet i kommunikationen.
3. Enklare att mäta
När innehållet hänger ihop och har ett syfte blir det lättare att mäta investeringen. Med contentresan i ryggen skapar vi strukturer som gör att vi vågar prova och hitta organisationens ”unicorns”. Det vill säga de inlägg som fungerar bäst och som du kan vinkla och återanvända på olika sätt.
4. Några framgångsfaktorer
Det sker dagligen förändringar i den digitala miljön och det är viktigt att utvärdera hur innehållet gynnar er affär på ett konkret sätt, så att alla delar av er organisation vet syftet – inte bara marknadsavdelningen. Det ger både oss och dig en möjlighet att hela tiden bli bättre.
5. Så var börjar vi?
För att fånga alla ingångar som kunden har in i en contentresa, kan det vara bra att utgå från ett tema. Detta jobbar vi sedan med tillsammans under en längre period. Det betyder att vi redan i contentplanen kan identifiera vilken typ av innehåll och vilken fas varje inlägg täcker. På så sätt vet du vilket engagemang och vilken räckvidd som ska mätas när innehållet skapas.
Vill du ha hjälp med er contentresa? Hör av dig så berättar vi mer!