Det ligger i de sociala mediernas natur att erbjuda kort och koncist innehåll. Minns du till exempel att klippen fick vara högst 10 minuter långa på YouTube när det begav sig?
Sedan dess har många av plattformarna släppt på tyglarna vad gäller längd på innehåll, men många gånger har det verkat som att de korta formaten förblivit segrare.
Enligt toppresultaten när man söker på ”Digital marketing trends 2022” på Google ska innehållet vara kort och gå snabbt. Alltså inga älgvandringar här inte.
Och där är TikTok den lyckade storasystern på just kort och snabbt innehåll, medan Meta och YouTube lite klumpigt springer efter och försöker härmas med sina Reels och Shorts.
Många studier visar dessutom att korta statusuppdateringar på Facebook får mer engagemang än de med längre text. Trots det tyder mycket på att längre innehåll kan vara rätt väg att gå.
Olika längd för olika kanaler
Tänk omnikanalstrategi – att du i olika kanaler kan forma olika typer av innehåll med olika längd. Särskilda kanaler har sin specifika kultur.
På YouTube fungerar long form content, eller längre innehåll, oerhört bra, medan Instagrams satsning på det längre videoformatet IGTV floppade.
–Trots YouTubes satsning på Shorts tror jag inte att vi kommer se att den placeringen naggar på de klassiska, längre videorna på plattformen. Allt beror på vad användarna vill få ut av respektive kanal och nu är användarna på YouTube så pass vana vid längre innehåll, säger Andreas Granberg, growth manager på Chiffer.
Andreas menar att livevideos är beviset på att vi inte har så kort attention span som många tror. Det viktigaste är att den som tittar är intresserad av innehållet.
Ett till bevis för den teorin är statusuppdateringar på Facebook. Trots att korta statusuppdateringar generellt ger högst engagemang, ger längre innehåll på plattformen fler delningar.
– Lyckas vi intressera och fånga upp mottagaren kommer de naturligt att spendera längre tid med ditt innehåll – även om det är längre, säger Andreas.
Vill du ha hjälp med ditt innehåll? Chiffer kan göra hela jobbet åt dig, från idékreering och utformning av innehållet till annonsering. Hör av dig till Andreas om du vill veta mer!