instagram_bild-i-fullbredd
Chiffer spanar

Influencers gör jobbet

Byråerna kommer att lägga mycket krut på influencer marketing framöver, spår Jonas Colliander, doktor i sociala medier vid Handelshögskolan. Här förklarar han varför.

Varför fungerar denna typ av marknadsföring så bra?
– För att följarna får en relation till blogg- och sociala medierprofilerna genom den dagliga ”kontakten”. Då uppstår ett slags vänskapsförhållande och eftersom vi litar i mycket högre grad på vänner än på reklam har vi ett mer öppet sinne inför profilernas produktrekommendationer.

Jonas Colliander Handelshögskolan

Jonas Colliander. Foto: Handelshögskolan.

– Vi har gjort experiment för att mäta attityden hos läsarna till ett varumärke beroende på vem som är avsändaren, en bloggare eller en tidning, och resultatet visade att läsarna är avsevärt mer benägna att köpa produkten när en bloggare skrivit om den. Influencern uppfattas alltså som mer trovärdig än traditionell reklam.

Vad består trovärdigheten av?
– Tillit och kompetens. Följarna/läsarna måste känna tillit till influencern och influencern måste veta vad den håller på med. Båda dessa delar måste finnas för att det ska bli någon effekt.

Hur många olika samarbeten kan en influencer göra utan att tappa i trovärdighet?
– Det handlar snarare om hur man går till väga. Trovärdigheten behålls så länge man är öppen med vad som är sponsrade inlägg och vad som är rent personliga hyllningar. Dock ser vi i våra undersökningar att effekten inte blir lika stor av sponsrade inlägg. Men, har man mörkat att innehållet är sponsrat tappar man både trovärdighet och effekt, vilket är illa.

Finns det några särskilda sammanhang då man som marknadsavdelning bör överväga att jobba med influencers?
– Om målgruppen finns i sociala medier – överväg influencers. Men följ målgruppen noga först för att få koll på hur den fungerar. Det är jätteviktigt.

Varför?
– För att det råder olika grader av acceptans i olika kanaler. Det som är okej att säga i en modeblogg kanske inte är okej i en mammablogg, och vice versa, för de har olika kulturer. Ett sponsrat inlägg tas emot positivt eller negativt beroende på normerna i detta mikrokosmos som en social kanal är.

Nämn ett vanligt misstag som företag gör.
– Många skickar sina produkter till vilka influencers som helst i hopp om att de ska bli omskrivna och därefter virala succéer. Men många av de största bloggarna/profilerna blir bombarderade av gratisprylar så varför skulle hon eller han välja just er produkt?

– För att influencer marketing ska lyckas bör samarbetet anpassas efter både influencern och dess målgrupp. Influencern måste verka trovärdig när hen pratar om produkten (kompetens) och målgruppen måste uppleva att influencern är ärlig (tillit).

Bör man gå via en influenceragentur?
– Det kan vara smart att kontakta ett sådant nätverk eftersom de agerar filter mellan influencers och varumärken och matchar ihop dem på bästa sätt. De sorterar också bort alla de där produkterna eller samarbetsförslagen som inte är så genomtänkta eller målgruppsanpassade.

Hur mycket kan jag styra över vad influencern ska säga om mitt varumärke/produkt?
– Inte mycket. Att jobba med influencers är att släppa kontrollen, raka motsatsen till traditionell reklam alltså.

Kommer influencern att stå sig?
– Det mesta tyder på det. Jag tror att reklamvärlden kommer att tilta mer mot sociala medier och traditionell reklam kommer att bli mer som en stödfunktion. Det vill säga, en reklamfilm får mindre effekt från de som har sett den på tv än de som har sett den på nätet. Så tv kommer att fungera mer som ett stöd framöver.

– Byråernas ansträngningar kommer mer och mer att ägnas åt influencer marketing tack vare att effekten är så hög.

Några av världens största influencers just nu:

Kim Kardashian, med över 86 miljoner följare på Instagram.
Christiano Ronaldo, som i februari blev första idrottsstjärna att ha över 200 miljoner följare på Instagram, Twitter och Facebook.

I Sverige har vi bland andra bloggaren Kenza Zouiten med över 1,5 miljoner följare på Instagram och drygt 360 000 unika bloggbesök per vecka.

Så hittar du rätt influencer
Kundnytta: 19 Jun 2017

Så hittar du rätt influencer

Influencer marketing ökar mest av all digital marknadsföring. Så hittar du rätt influencer att samarbeta med. Läs mer
Ny annonsmärkning på Instagram
Nyheter: 15 Jun 2017

Ny annonsmärkning på Instagram

Med en ny annonsmärkning på Instagram kan profiler på ett mer transparent sätt märka inlägg som är betalda samarbeten. Läs mer
Det perfekta nyhetsbrevet
Kundnytta: 13 Jun 2017

Det perfekta nyhetsbrevet

Vad ska ett nyhetsbrev uppfylla? Hur långt ska det vara och när ska det skickas? Så skapar du det perfekta nyhetsbrevet. Läs mer
Få fler kunder via LinkedIn
Kundnytta: 12 Jun 2017

Få fler kunder via LinkedIn

500 miljoner användare befinner sig på LinkedIn. Det finns med andra ord oändliga möjligheter att få fler kunder där. Läs mer
Så mäts content marketing
Kundnytta: 07 Jun 2017

Så mäts content marketing

Hur mäts egentligen content marketing? Det finns många kanaler – vi reder ut de viktigaste mätpunkterna! Läs mer
Snapchat eller Instagram?
Nyheter: 05 Jun 2017

Snapchat eller Instagram?

Det finns både likheter och skillnader mellan Snapchat stories och Instagram stories. Så påverkar det ditt varumärke. Läs mer
B2B-innehåll bra på Facebook
Nyheter: 02 Jun 2017

B2B-innehåll bra på Facebook

Använd LinkedIn som plattform för att sprida ditt innehåll. Men också Facebook. Lägg inte alla ägg i samma korg. Läs mer
Kvinnor dominerar Instagram
Chiffer spanar: 31 Maj 2017

Kvinnor dominerar Instagram

Det är ingen större hemlighet att kvinnor dominerar Instagram, men hur stor är egentligen skillnaden mellan män och kvinnor? Läs mer
Så handskas du med nättrollen
Nyheter: 29 Maj 2017

Så handskas du med nättrollen

Sociala kanaler är bra plattformar att prata med dina kunder i. Här är tips på hur du ska svara på olika kommentarer. Läs mer