instagram_bild-i-fullbredd
Chiffer spanar

Influencers gör jobbet

Byråerna kommer att lägga mycket krut på influencer marketing framöver, spår Jonas Colliander, doktor i sociala medier vid Handelshögskolan. Här förklarar han varför.

Varför fungerar denna typ av marknadsföring så bra?
– För att följarna får en relation till blogg- och sociala medierprofilerna genom den dagliga ”kontakten”. Då uppstår ett slags vänskapsförhållande och eftersom vi litar i mycket högre grad på vänner än på reklam har vi ett mer öppet sinne inför profilernas produktrekommendationer.

Jonas Colliander Handelshögskolan

Jonas Colliander. Foto: Handelshögskolan.

– Vi har gjort experiment för att mäta attityden hos läsarna till ett varumärke beroende på vem som är avsändaren, en bloggare eller en tidning, och resultatet visade att läsarna är avsevärt mer benägna att köpa produkten när en bloggare skrivit om den. Influencern uppfattas alltså som mer trovärdig än traditionell reklam.

Vad består trovärdigheten av?
– Tillit och kompetens. Följarna/läsarna måste känna tillit till influencern och influencern måste veta vad den håller på med. Båda dessa delar måste finnas för att det ska bli någon effekt.

Hur många olika samarbeten kan en influencer göra utan att tappa i trovärdighet?
– Det handlar snarare om hur man går till väga. Trovärdigheten behålls så länge man är öppen med vad som är sponsrade inlägg och vad som är rent personliga hyllningar. Dock ser vi i våra undersökningar att effekten inte blir lika stor av sponsrade inlägg. Men, har man mörkat att innehållet är sponsrat tappar man både trovärdighet och effekt, vilket är illa.

Finns det några särskilda sammanhang då man som marknadsavdelning bör överväga att jobba med influencers?
– Om målgruppen finns i sociala medier – överväg influencers. Men följ målgruppen noga först för att få koll på hur den fungerar. Det är jätteviktigt.

Varför?
– För att det råder olika grader av acceptans i olika kanaler. Det som är okej att säga i en modeblogg kanske inte är okej i en mammablogg, och vice versa, för de har olika kulturer. Ett sponsrat inlägg tas emot positivt eller negativt beroende på normerna i detta mikrokosmos som en social kanal är.

Nämn ett vanligt misstag som företag gör.
– Många skickar sina produkter till vilka influencers som helst i hopp om att de ska bli omskrivna och därefter virala succéer. Men många av de största bloggarna/profilerna blir bombarderade av gratisprylar så varför skulle hon eller han välja just er produkt?

– För att influencer marketing ska lyckas bör samarbetet anpassas efter både influencern och dess målgrupp. Influencern måste verka trovärdig när hen pratar om produkten (kompetens) och målgruppen måste uppleva att influencern är ärlig (tillit).

Bör man gå via en influenceragentur?
– Det kan vara smart att kontakta ett sådant nätverk eftersom de agerar filter mellan influencers och varumärken och matchar ihop dem på bästa sätt. De sorterar också bort alla de där produkterna eller samarbetsförslagen som inte är så genomtänkta eller målgruppsanpassade.

Hur mycket kan jag styra över vad influencern ska säga om mitt varumärke/produkt?
– Inte mycket. Att jobba med influencers är att släppa kontrollen, raka motsatsen till traditionell reklam alltså.

Kommer influencern att stå sig?
– Det mesta tyder på det. Jag tror att reklamvärlden kommer att tilta mer mot sociala medier och traditionell reklam kommer att bli mer som en stödfunktion. Det vill säga, en reklamfilm får mindre effekt från de som har sett den på tv än de som har sett den på nätet. Så tv kommer att fungera mer som ett stöd framöver.

– Byråernas ansträngningar kommer mer och mer att ägnas åt influencer marketing tack vare att effekten är så hög.

Några av världens största influencers just nu:

Kim Kardashian, med över 86 miljoner följare på Instagram.
Christiano Ronaldo, som i februari blev första idrottsstjärna att ha över 200 miljoner följare på Instagram, Twitter och Facebook.

I Sverige har vi bland andra bloggaren Kenza Zouiten med över 1,5 miljoner följare på Instagram och drygt 360 000 unika bloggbesök per vecka.

Chiffer välkomnar Hufvudstaden
Nyheter: 20 Okt 2017

Chiffer välkomnar Hufvudstaden

Vi på Chiffer kan stolt presentera en av våra senaste kunder: fastighetsbolaget Hufvudstaden. Läs mer
Vad gör du på en minut?
Chiffer spanar: 18 Okt 2017

Vad gör du på en minut?

På en minut hinner vi se 4,1 miljoner YouTube-videor, snappa 1,8 miljoner gånger och skicka 150 miljoner mejl. Läs mer
Fler prenumeranter på nyhetsbrevet
Kundnytta: 16 Okt 2017

Fler prenumeranter på

E-postadresserna till dina kunder och potentiella kunder är din viktigaste marknadsföringstillgång. Så får du fler adresser! Läs mer
Gulliga katter eller mat?
Nyheter: 15 Okt 2017

Gulliga katter eller mat?

100 miljoner Facebookvideor har analyserats - det här vill folket se! Läs mer
Stavar du som en krata?
Språkskolan: 11 Okt 2017

Stavar du som en krata?

Ryste du också till av den här rubriken? Få saker irriterar oss så mycket som felstavningar, dessa ord har vi svårast för. Läs mer
Fixa färgen
Felix Färgskola: 10 Okt 2017

Fixa färgen

Färg är en stor del av våra visuella sinnen och har alltid använts flitigt i marknadsföring, det här bör du tänka på. Läs mer
Nyheter för Instagram Stories
Kundnytta: 06 Okt 2017

Nyheter för Instagram Stories

Instagram Stories nya funktioner gör att du enklare kan interagera med dina följare och göra det ännu snyggare. Läs mer
Återvinn ditt bästa content
Kundnytta: 04 Okt 2017

Återvinn ditt bästa content

Bra budskap tål att upprepas, och bra innehåll kan paketeras på en mängd olika sätt. Genom att återvinna kan du nå fler. Läs mer
Sleepo bjöd in influencers och slog rekord!
Framgångsfaktorn: 02 Okt 2017

Sleepo bjöd in influencers och

Nu startar vår nya artikelserie "Framgångsfaktorn" där vi intervjuar företag om deras arbete med en kampanj. Läs mer