instagram_bild-i-fullbredd
Chiffer spanar

Influencers gör jobbet

Byråerna kommer att lägga mycket krut på influencer marketing framöver, spår Jonas Colliander, doktor i sociala medier vid Handelshögskolan. Här förklarar han varför.

Varför fungerar denna typ av marknadsföring så bra?
– För att följarna får en relation till blogg- och sociala medierprofilerna genom den dagliga ”kontakten”. Då uppstår ett slags vänskapsförhållande och eftersom vi litar i mycket högre grad på vänner än på reklam har vi ett mer öppet sinne inför profilernas produktrekommendationer.

Jonas Colliander Handelshögskolan

Jonas Colliander. Foto: Handelshögskolan.

– Vi har gjort experiment för att mäta attityden hos läsarna till ett varumärke beroende på vem som är avsändaren, en bloggare eller en tidning, och resultatet visade att läsarna är avsevärt mer benägna att köpa produkten när en bloggare skrivit om den. Influencern uppfattas alltså som mer trovärdig än traditionell reklam.

Vad består trovärdigheten av?
– Tillit och kompetens. Följarna/läsarna måste känna tillit till influencern och influencern måste veta vad den håller på med. Båda dessa delar måste finnas för att det ska bli någon effekt.

Hur många olika samarbeten kan en influencer göra utan att tappa i trovärdighet?
– Det handlar snarare om hur man går till väga. Trovärdigheten behålls så länge man är öppen med vad som är sponsrade inlägg och vad som är rent personliga hyllningar. Dock ser vi i våra undersökningar att effekten inte blir lika stor av sponsrade inlägg. Men, har man mörkat att innehållet är sponsrat tappar man både trovärdighet och effekt, vilket är illa.

Finns det några särskilda sammanhang då man som marknadsavdelning bör överväga att jobba med influencers?
– Om målgruppen finns i sociala medier – överväg influencers. Men följ målgruppen noga först för att få koll på hur den fungerar. Det är jätteviktigt.

Varför?
– För att det råder olika grader av acceptans i olika kanaler. Det som är okej att säga i en modeblogg kanske inte är okej i en mammablogg, och vice versa, för de har olika kulturer. Ett sponsrat inlägg tas emot positivt eller negativt beroende på normerna i detta mikrokosmos som en social kanal är.

Nämn ett vanligt misstag som företag gör.
– Många skickar sina produkter till vilka influencers som helst i hopp om att de ska bli omskrivna och därefter virala succéer. Men många av de största bloggarna/profilerna blir bombarderade av gratisprylar så varför skulle hon eller han välja just er produkt?

– För att influencer marketing ska lyckas bör samarbetet anpassas efter både influencern och dess målgrupp. Influencern måste verka trovärdig när hen pratar om produkten (kompetens) och målgruppen måste uppleva att influencern är ärlig (tillit).

Bör man gå via en influenceragentur?
– Det kan vara smart att kontakta ett sådant nätverk eftersom de agerar filter mellan influencers och varumärken och matchar ihop dem på bästa sätt. De sorterar också bort alla de där produkterna eller samarbetsförslagen som inte är så genomtänkta eller målgruppsanpassade.

Hur mycket kan jag styra över vad influencern ska säga om mitt varumärke/produkt?
– Inte mycket. Att jobba med influencers är att släppa kontrollen, raka motsatsen till traditionell reklam alltså.

Kommer influencern att stå sig?
– Det mesta tyder på det. Jag tror att reklamvärlden kommer att tilta mer mot sociala medier och traditionell reklam kommer att bli mer som en stödfunktion. Det vill säga, en reklamfilm får mindre effekt från de som har sett den på tv än de som har sett den på nätet. Så tv kommer att fungera mer som ett stöd framöver.

– Byråernas ansträngningar kommer mer och mer att ägnas åt influencer marketing tack vare att effekten är så hög.

Några av världens största influencers just nu:

Kim Kardashian, med över 86 miljoner följare på Instagram.
Christiano Ronaldo, som i februari blev första idrottsstjärna att ha över 200 miljoner följare på Instagram, Twitter och Facebook.

I Sverige har vi bland andra bloggaren Kenza Zouiten med över 1,5 miljoner följare på Instagram och drygt 360 000 unika bloggbesök per vecka.

Artikeln senast uppdaterad: 19 april, 2017
Vad innebär Facebooks nya algoritm?
Kundnytta: 12 Dec 2017

Vad innebär Facebooks nya

Hur kan man som marknadsförare bäst nyttja Facebooks nya flöde? Vi frågade en expert – Amanda Oxell. Läs mer
ICA – ett år på Snapchat
Nyheter: 08 Dec 2017

ICA – ett år på Snapchat

Drygt ett år har gått sedan ICA Sverige började använda Snapchat i sin marknadsföring. Vi tar reda på hur det har gått. Läs mer
Minskat förtroende för varumärken
Kundnytta: 06 Dec 2017

Minskat förtroende för

Konsumenter blir alltmer skeptiska mot varumärken, så få som 5 procent tycker att varumärken är öppna och ärliga. Så blir ditt... Läs mer
Vad är ett värdegrundsarbete?
Kundnytta: 04 Dec 2017

Vad är ett värdegrundsarbete?

Alla vinner därmed på att börja arbeta med företagets värdegrund – så här kommer du igång. Läs mer
Accelerera er affär!
Kundnytta: 01 Dec 2017

Accelerera er affär!

Relevans, smidighet, snabbhet och innovation är det företag måste fokusera på för att inte ge utrymme för konkurrens. Läs mer
4 tips om hashtags
Kundnytta: 29 Nov 2017

4 tips om hashtags

Allt började 2007 när en ensam Twitterpionjär bestämde sig för att i en tweet föreslå symbolen # som ett sätt att skapa grupper.... Läs mer
Från livsmedelsbolag till livsstilsbolag
Framgångsfaktorn: 24 Nov 2017

Från livsmedelsbolag till

Oatly har kommit långt genom att vara transparanta och ta kundrelationer till en högre nivå - så här lyckades de. Läs mer
Less is more
Felix Färgskola: 22 Nov 2017

Less is more

För marknadsförare har tryckta produkter alltid varit en viktig beståndsdel och det arbetas mycket med färger på olika sätt inom... Läs mer
Vikta kampanjen rätt
Kundnytta: 20 Nov 2017

Vikta kampanjen rätt

Ska kampanjen bygga varumärket eller leda till affär? Lyckas bättre genom att vikta rätt mellan branding och business i all... Läs mer