instagram_bild-i-fullbredd
Chiffer spanar

Influencers gör jobbet

Byråerna kommer att lägga mycket krut på influencer marketing framöver, spår Jonas Colliander, doktor i sociala medier vid Handelshögskolan. Här förklarar han varför.

Varför fungerar denna typ av marknadsföring så bra?
– För att följarna får en relation till blogg- och sociala medierprofilerna genom den dagliga ”kontakten”. Då uppstår ett slags vänskapsförhållande och eftersom vi litar i mycket högre grad på vänner än på reklam har vi ett mer öppet sinne inför profilernas produktrekommendationer.

Jonas Colliander Handelshögskolan

Jonas Colliander. Foto: Handelshögskolan.

– Vi har gjort experiment för att mäta attityden hos läsarna till ett varumärke beroende på vem som är avsändaren, en bloggare eller en tidning, och resultatet visade att läsarna är avsevärt mer benägna att köpa produkten när en bloggare skrivit om den. Influencern uppfattas alltså som mer trovärdig än traditionell reklam.

Vad består trovärdigheten av?
– Tillit och kompetens. Följarna/läsarna måste känna tillit till influencern och influencern måste veta vad den håller på med. Båda dessa delar måste finnas för att det ska bli någon effekt.

Hur många olika samarbeten kan en influencer göra utan att tappa i trovärdighet?
– Det handlar snarare om hur man går till väga. Trovärdigheten behålls så länge man är öppen med vad som är sponsrade inlägg och vad som är rent personliga hyllningar. Dock ser vi i våra undersökningar att effekten inte blir lika stor av sponsrade inlägg. Men, har man mörkat att innehållet är sponsrat tappar man både trovärdighet och effekt, vilket är illa.

Finns det några särskilda sammanhang då man som marknadsavdelning bör överväga att jobba med influencers?
– Om målgruppen finns i sociala medier – överväg influencers. Men följ målgruppen noga först för att få koll på hur den fungerar. Det är jätteviktigt.

Varför?
– För att det råder olika grader av acceptans i olika kanaler. Det som är okej att säga i en modeblogg kanske inte är okej i en mammablogg, och vice versa, för de har olika kulturer. Ett sponsrat inlägg tas emot positivt eller negativt beroende på normerna i detta mikrokosmos som en social kanal är.

Nämn ett vanligt misstag som företag gör.
– Många skickar sina produkter till vilka influencers som helst i hopp om att de ska bli omskrivna och därefter virala succéer. Men många av de största bloggarna/profilerna blir bombarderade av gratisprylar så varför skulle hon eller han välja just er produkt?

– För att influencer marketing ska lyckas bör samarbetet anpassas efter både influencern och dess målgrupp. Influencern måste verka trovärdig när hen pratar om produkten (kompetens) och målgruppen måste uppleva att influencern är ärlig (tillit).

Bör man gå via en influenceragentur?
– Det kan vara smart att kontakta ett sådant nätverk eftersom de agerar filter mellan influencers och varumärken och matchar ihop dem på bästa sätt. De sorterar också bort alla de där produkterna eller samarbetsförslagen som inte är så genomtänkta eller målgruppsanpassade.

Hur mycket kan jag styra över vad influencern ska säga om mitt varumärke/produkt?
– Inte mycket. Att jobba med influencers är att släppa kontrollen, raka motsatsen till traditionell reklam alltså.

Kommer influencern att stå sig?
– Det mesta tyder på det. Jag tror att reklamvärlden kommer att tilta mer mot sociala medier och traditionell reklam kommer att bli mer som en stödfunktion. Det vill säga, en reklamfilm får mindre effekt från de som har sett den på tv än de som har sett den på nätet. Så tv kommer att fungera mer som ett stöd framöver.

– Byråernas ansträngningar kommer mer och mer att ägnas åt influencer marketing tack vare att effekten är så hög.

Några av världens största influencers just nu:

Kim Kardashian, med över 86 miljoner följare på Instagram.
Christiano Ronaldo, som i februari blev första idrottsstjärna att ha över 200 miljoner följare på Instagram, Twitter och Facebook.

I Sverige har vi bland andra bloggaren Kenza Zouiten med över 1,5 miljoner följare på Instagram och drygt 360 000 unika bloggbesök per vecka.

Artikeln senast uppdaterad: 19 april, 2017
Sätt en säker stil
Kundnytta: 14 feb 2019

Sätt en säker stil

Koll på designtrender ger trovärdighet och gör det enkelt att skapa ett tilltalande innehåll för en stilmedveten målgrupp. Vi... Läs mer
Chiffer kan bli Årets byrå
Nyheter: 11 jan 2019

Chiffer kan bli Årets byrå

Chiffer är glädjande nog en av tre byråer som kan vinna pris som Årets contentbyrå 2018. Läs mer
Contentresan den nya köpresan
Chiffer spanar: 09 jan 2019

Contentresan den nya köpresan

Med grunden i McKinseys köpresa är contentresan vårt viktigaste verktyg. Den tar tid att sätta sig in i och förstå, men när det... Läs mer
5 tips för bättre storytelling
Framgångsfaktorn: 14 Dec 2018

5 tips för bättre storytelling

Snabba knep för lyckad storytelling i sociala medier. Läs mer
Marknadschefens nya roll
Framgångsfaktorn: 29 Nov 2018

Marknadschefens nya roll

Marknadschefernas förståelse för kundens krav, behov och beteende har fått ledningsgrupperna att omvärdera deras roll. Läs mer
Tidningen Lera vinner Publishingpriset – igen
Nyheter: 09 Nov 2018

Tidningen Lera vinner

För andra året i rad tog magasinet Lera hem segern i Publishingpriset. Läs mer
Lisa Wouda ny projektledare
Nyheter: 05 Nov 2018

Lisa Wouda ny projektledare

Lisa Wouda är ny projektledare och kommer framför allt att arbeta med Cancerfonden som nyligen valde Chiffer som... Läs mer
Vi välkomnar Cancerfonden
Pressmeddelande: 18 okt 2018

Vi välkomnar Cancerfonden

Chiffer blir Cancerfondens contentbyrå och kommer att jobba långsiktigt med organisationens content marketing-arbete. Läs mer
5 internettrender att hålla koll på
Nyheter: 24 okt 2018

5 internettrender att hålla

Rapporten Svenskarna och internet 2018 är här. Chiffer har summerat rapporten i fem viktiga internettrender att hålla koll på... Läs mer