Världen står inför stora förändringar. Vi närmar oss en ny internetera, klimatkrisen är mer närvarande än någonsin och en ny generation är på väg att växa upp. Här är våra spaningar kring framtidens konsumtionsmönster, varumärken, värderingar och mycket mer.
Internet, klimatet och hållbara affärsmodeller
Vi är på god väg in i den tredje interneteran, även kallad Metaverse. Redan de närmsta åren kommer vår nya digitala parallellvärld utvecklas ytterligare och fyllas med tjänster och produkter.
Vi vågar oss på en vild (men kvalificerad) gissning om att försäljningen av virtuellt mode kommer gå om den fysiska klädhandeln 2040. Och att riksdagsvalet i Sverige kommer hållas helt virtuellt redan 2034. Det är i alla fall inte helt omöjligt, om man ska tro experterna kommer vi röra oss helt obehindrat mellan den fysiska och digitala världen inom en relativt snar framtid.
Idag säger 74 procent av svenskarna att hållbarhet är ett viktigt kriterium när de väljer en ny vara eller tjänst. Därför spår vi att nya lagar kring till exempel begränsat användande av nytillverkad textil är en del av vårt samhälle inom inte allt för lång tid. Kanske all nytillverkning av plast förbjuds och återvinningen är 100-procentig? Inte omöjligt.
I vår kristallkula är framtiden full av fantastiska nya affärsmodeller och digitala och tekniska lösningar som på olika sätt bidrar till att lösa klimatkrisen, skapar en hållbar utveckling och samtidigt bygger starka varumärken.
Varumärken och framtidens nöjesindustri
1990-talet var den humoristiska marknadsföringens högtid. I dag kommunicerar företag budskap där de tar ställning och drivs av ett syfte. Vi tror att pendeln är på väg att svänga mot en mer tillåtande marknadsföring där kreativiteten får spelrum.
Framtidens marknadsföring kommer handla om att inte störa och tränga sig på. Kanalerna blir allt fler och för marknadsförare kommer det bli viktigare att skapa upplevelser, i Metaverse såväl som iden fysiska världen, än att nå så många som möjligt.
Alla delar av ett företag som utgör touchpoints med målgruppen kommer betraktas som marknadsföring. I framtiden kanske Volvo är ett säkerhetsföretag som en gång i tiden sålde bilar.
Vi tror också att kreatörers personliga varumärken och inflytande kommer fortsätta öka i värde. Det finns redan Venture Capital-firmor som vill investera i enskilda artister. Håll utkik efter att den första artisten börsnoteras på Nasdaq.
Delningsekonomi och digital konsumtion
Vi spår att konsumtionen kommer förändras på två sätt. Dels flyttar den in i Metaverse, dels ersätts den till stor del av cirkulära köpbeteenden.
Fram tills nu har vi handlat kläder i klädbutiker och mat i mataffären. Vi har ägt en bil, en bostad och våra möbler. I dag kan vi i stället prenumerera på allt fler varor och tjänster. Från underhållning till spel och mat. Tack vare delnings- och uthyrningstjänster behöver vi inte längre äga våra saker på egen hand.
Frågan är vad vi kommer dela på härnäst och vilka företag som kommer ställa om sin affär och vara först på bollen. Kanske AirBnB och liknande tjänster konkurrerar ut den nordiska hotellmarknaden?
Informationssamhället och faktaresistens
I dag pratar vi om ”fake news”, ”alternativa fakta” och ”faktaresistens”. Vi ser debatter på bästa sändningstid mellan fakta och åsikter. När vi rör oss in i framtiden spår vi att fake news blir en parentes i historien.
Det är långt från omöjligt att det redan 2035 implementeras en fakta-algoritm online som i realtid kan bedöma en utsagas trovärdighet och faktagrund. Dessutom kan dagens barn som vuxit upp med internet mer om digital källkritik än sina föräldrar och betydligt mer än sina far- och morföräldrar.
Framtiden erbjuder bättre tider
Framtiden ligger alltid närmre än vad vi tror, men det är svårt att föreställa sig hur snabb förändringstakten kommer bli. Vad vi vet är att Metaverse snart är här och kommer förändra hur vi människor kommunicerar med varandra och upplever världen.
För att skapa en hållbar framtid kommer kreativitet och innovationskraft vara viktiga egenskaper och vi tror att vi bara har sett början på alla de möjligheter till kommunikation som snart kommer bli verklighet.