Röd ballong bland svarta och vita ballonger
Kundnytta

Det perfekta nyhetsbrevet

Vad ska ett nyhetsbrev uppfylla? Hur långt ska det vara och när ska det skickas? Vi hjälper dig att skapa det perfekta nyhetsbrevet. Trevlig läsning. 

Vi på Chiffer uppmanar alltid företagen vi jobbar med att inkludera nyhetsbrev i sin marknadsföringsstrategi. Det är enkelt, går att segmentera väldigt bra och är kostnadseffektivt. Experter hävdar att man får tillbaka ungefär 38 kronor för varje satsad krona på marknadsföring via nyhetsbrev vilket är tre gånger högre än sociala kanaler. Nyhetsbrev ger dessutom 40 gånger fler kunder än Facebook och Twitter tillsammans.

Men det är också kanalen som upplever allra störst konkurrens. 205 miljarder mejl skickas varje dag och de allra flesta vuxna får minst ett nyhetsbrev från ett företag i mejlkorgen i veckan – om inte fler. 40 procent av vuxna i USA uppger att de aldrig läser nyhetsbreven de får i inkorgen.

Möjligheterna med nyhetsbrev är enorma och genom att vässa ämnesrader, rubriker och strategi kan vinsterna bli lika stora. Hur ska man då göra för att stå ut och få mottagaren att både öppna och klicka på innehållet? Backlinko och iconiContent har sammanställt det på ett väldigt överskådligt sätt. Här är lite bra kunskap att bära med sig i marknadsföringsarbetet med nyhetsbrev:

Personliga nyhetsbrev

1. Genom personliga ämnesrader får du 26 procent högre öppningsfrekvens och 30 procent högre CTR (Click through rate). Gör dina nyhetsbrev mer personliga genom att:
a. Använda mottagarens förnamn om det är möjligt.
b. Inkludera skräddarsydda uppgifter om var mottagaren befinner sig och tidigare köp.
c. Använd direkt tilltal och skriv som du pratar – det ger ett personligt intryck.

Sätt upp ett övergripande mål

Varje mejl ska ha ett tydligt mål. Varför ska mottagaren öppna och klicka på usr ditt nyhetsbrev? Börja från början.

1. Ämnesrad
De allra bästa ämnesraderna skapar nyfikenhet utan att vara klickbete, är korta utan att vara kryptiska och är angelägna utan att vara inställsamma. 51–60 tecken har högst öppningsfrekvens och 6–10 ord högst klickfrekvens.

2. Avsändare
Göm dig inte bakom ett företagsnamn. Säkerställ att avsändaren innehåller ditt eget namn och en riktig mejladress som exempelvis inte är noreply@chiffer.se.

3. Inledning
Den första meningen i ditt nyhetsbrev är viktig. Ha aldrig ”För att läsa detta nyhetsrev i HTML, klicka här” som första mening. Fokusera på mottagaren och använd gärna ord som ”du” tidigt.

Vad vinner jag på det här nyhetsbrevet?

Det absolut viktigaste med ett nyhetsbrev är att få mottagaren att vilja ha det du erbjuder. Att skapa ett begär, eller i alla fall en önskan. Se nyhetsbrevet som ett sätt att hjälpa mottagaren med ett problem eller komma med en lösning snarare än att ”kränga” mer produkter.

Har du med call to action, skriv ”Klicka här och ladda ner vår guide” istället för ”Klicka här och läs mer”. Var specifik.

När ska jag skicka nyhetsbrevet?

Dagarna med högst öppningsfrekvens är måndag, tisdag och onsdag. Lördagar och söndagar är sämst. Runt 11:00 är en bra tid att skicka nyhetsbrevet och om du mot all förmodan skickar brevet på söndagen så ska du snarare skicka brevet senare på kvällen, runt 21:00.

I brevet kan du med fördel inkludera tidsangivelser som fångar mottagarens uppmärksamhet. Ord som idag, imorgon, slut och deadline har en tendens att generera klick.

Perfekt längd på ett nyhetsbrev

Det är viktigt att hålla sig kort och koncis i ett nyhetsbrev. För långa nyhetsbrev tappar både i läsvärde och klickfrekvens.

150 ord eller 5 meningar eller mindre. Ha gärna luftigt och med radbrytningar – det ger mottagaren chansen att snabbt ”scanna” nyhetsbrevet.

Optimera nyhetsbrevet för mobilen

Det är viktigt att, precis som på en hemsida eller blogg, vara noga med att ha ett nyhetsbrev som är optimerat för användning i mobilen.

50 procent av alla nyhetsbrev öppnas i mobilen och 42 procent av alla nyhetsbrev som ser konstiga ut i mobilen raderas omgående.

Vill du läsa mer om nyhetsbrev?

E-post-trenderna som gäller 2017
Segmentera dina nyhetsbrev
Öka intresset för nyhetsbrevet

Är det någonting annat du undrar över kring nyhetsbrevsmarknadsföring? Tveka inte att kontakta oss på Chiffer. Klicka här!

Chiffer välkomnar Hufvudstaden
Nyheter: 20 Okt 2017

Chiffer välkomnar Hufvudstaden

Vi på Chiffer kan stolt presentera en av våra senaste kunder: fastighetsbolaget Hufvudstaden. Läs mer
Vad gör du på en minut?
Chiffer spanar: 18 Okt 2017

Vad gör du på en minut?

På en minut hinner vi se 4,1 miljoner YouTube-videor, snappa 1,8 miljoner gånger och skicka 150 miljoner mejl. Läs mer
Fler prenumeranter på nyhetsbrevet
Kundnytta: 16 Okt 2017

Fler prenumeranter på

E-postadresserna till dina kunder och potentiella kunder är din viktigaste marknadsföringstillgång. Så får du fler adresser! Läs mer
Gulliga katter eller mat?
Nyheter: 15 Okt 2017

Gulliga katter eller mat?

100 miljoner Facebookvideor har analyserats - det här vill folket se! Läs mer
Stavar du som en krata?
Språkskolan: 11 Okt 2017

Stavar du som en krata?

Ryste du också till av den här rubriken? Få saker irriterar oss så mycket som felstavningar, dessa ord har vi svårast för. Läs mer
Fixa färgen
Felix Färgskola: 10 Okt 2017

Fixa färgen

Färg är en stor del av våra visuella sinnen och har alltid använts flitigt i marknadsföring, det här bör du tänka på. Läs mer
Nyheter för Instagram Stories
Kundnytta: 06 Okt 2017

Nyheter för Instagram Stories

Instagram Stories nya funktioner gör att du enklare kan interagera med dina följare och göra det ännu snyggare. Läs mer
Återvinn ditt bästa content
Kundnytta: 04 Okt 2017

Återvinn ditt bästa content

Bra budskap tål att upprepas, och bra innehåll kan paketeras på en mängd olika sätt. Genom att återvinna kan du nå fler. Läs mer
Sleepo bjöd in influencers och slog rekord!
Framgångsfaktorn: 02 Okt 2017

Sleepo bjöd in influencers och

Nu startar vår nya artikelserie "Framgångsfaktorn" där vi intervjuar företag om deras arbete med en kampanj. Läs mer