vad_kunden_vill_ha_1800x888
Kundnytta

Det perfekta nyhetsbrevet

Vad ska ett nyhetsbrev uppfylla? Hur långt ska det vara och när ska det skickas? Vi hjälper dig att skapa det perfekta nyhetsbrevet. Trevlig läsning. 

Vi på Chiffer uppmanar alltid företagen vi jobbar med att inkludera nyhetsbrev i sin marknadsföringsstrategi. Det är enkelt, går att segmentera väldigt bra och är kostnadseffektivt. Experter hävdar att man får tillbaka ungefär 38 kronor för varje satsad krona på marknadsföring via nyhetsbrev vilket är tre gånger högre än sociala kanaler. Nyhetsbrev ger dessutom 40 gånger fler kunder än Facebook och Twitter tillsammans.

Men det är också kanalen som upplever allra störst konkurrens. 205 miljarder mejl skickas varje dag och de allra flesta vuxna får minst ett nyhetsbrev från ett företag i mejlkorgen i veckan – om inte fler. 40 procent av vuxna i USA uppger att de aldrig läser nyhetsbreven de får i inkorgen.

Möjligheterna med nyhetsbrev är enorma och genom att vässa ämnesrader, rubriker och strategi kan vinsterna bli lika stora. Hur ska man då göra för att stå ut och få mottagaren att både öppna och klicka på innehållet? Backlinko och iconiContent har sammanställt det på ett väldigt överskådligt sätt. Här är lite bra kunskap att bära med sig i marknadsföringsarbetet med nyhetsbrev:

Personliga nyhetsbrev

1. Genom personliga ämnesrader får du 26 procent högre öppningsfrekvens och 30 procent högre CTR (Click through rate). Gör dina nyhetsbrev mer personliga genom att:
a. Använda mottagarens förnamn om det är möjligt.
b. Inkludera skräddarsydda uppgifter om var mottagaren befinner sig och tidigare köp.
c. Använd direkt tilltal och skriv som du pratar – det ger ett personligt intryck.

Sätt upp ett övergripande mål

Varje mejl ska ha ett tydligt mål. Varför ska mottagaren öppna och klicka på usr ditt nyhetsbrev? Börja från början.

1. Ämnesrad
De allra bästa ämnesraderna skapar nyfikenhet utan att vara klickbete, är korta utan att vara kryptiska och är angelägna utan att vara inställsamma. 51–60 tecken har högst öppningsfrekvens och 6–10 ord högst klickfrekvens.

2. Avsändare
Göm dig inte bakom ett företagsnamn. Säkerställ att avsändaren innehåller ditt eget namn och en riktig mejladress som exempelvis inte är noreply@chiffer.se.

3. Inledning
Den första meningen i ditt nyhetsbrev är viktig. Ha aldrig ”För att läsa detta nyhetsrev i HTML, klicka här” som första mening. Fokusera på mottagaren och använd gärna ord som ”du” tidigt.

Vad vinner jag på det här nyhetsbrevet?

Det absolut viktigaste med ett nyhetsbrev är att få mottagaren att vilja ha det du erbjuder. Att skapa ett begär, eller i alla fall en önskan. Se nyhetsbrevet som ett sätt att hjälpa mottagaren med ett problem eller komma med en lösning snarare än att ”kränga” mer produkter.

Har du med call to action, skriv ”Klicka här och ladda ner vår guide” istället för ”Klicka här och läs mer”. Var specifik.

När ska jag skicka nyhetsbrevet?

Dagarna med högst öppningsfrekvens är måndag, tisdag och onsdag. Lördagar och söndagar är sämst. Runt 11:00 är en bra tid att skicka nyhetsbrevet och om du mot all förmodan skickar brevet på söndagen så ska du snarare skicka brevet senare på kvällen, runt 21:00.

I brevet kan du med fördel inkludera tidsangivelser som fångar mottagarens uppmärksamhet. Ord som idag, imorgon, slut och deadline har en tendens att generera klick.

Perfekt längd på ett nyhetsbrev

Det är viktigt att hålla sig kort och koncis i ett nyhetsbrev. För långa nyhetsbrev tappar både i läsvärde och klickfrekvens.

150 ord eller 5 meningar eller mindre. Ha gärna luftigt och med radbrytningar – det ger mottagaren chansen att snabbt ”scanna” nyhetsbrevet.

Optimera nyhetsbrevet för mobilen

Det är viktigt att, precis som på en hemsida eller blogg, vara noga med att ha ett nyhetsbrev som är optimerat för användning i mobilen.

50 procent av alla nyhetsbrev öppnas i mobilen och 42 procent av alla nyhetsbrev som ser konstiga ut i mobilen raderas omgående.

Vill du läsa mer om nyhetsbrev?
Segmentera dina nyhetsbrev
Öka intresset för nyhetsbrevet

Är det någonting annat du undrar över kring nyhetsbrevsmarknadsföring? Tveka inte att kontakta oss på Chiffer. Klicka här!

Artikeln senast uppdaterad: 29 maj, 2018
Är flest hashtags bäst?
Kundnytta: 29 Maj 2018

Är flest hashtags bäst?

Hashtags kan hjälpa ditt content att nå nya målgrupper. Men vid överanvändning kan de däremot få motsatt effekt. Vi har... Läs mer
Gör ni rätt på LinkedIn?
Kundnytta: 29 Maj 2018

Gör ni rätt på LinkedIn?

Chiffer lyfter blicken och ser vad andra i branschen gör, vad LinkedIn förespråkar och vad företag vi följer gör som gör dem så... Läs mer
Integritetspolicy Chiffer Media AB
Nyheter: 21 Maj 2018

Integritetspolicy Chiffer Media

Integritetspolicy Chiffer Media AB Läs mer
Selecta väljer Chiffer
Nyheter: 16 Maj 2018

Selecta väljer Chiffer

Chiffer och Selecta har under våren inlett ett samarbete med fokus på att ytterligare stärka företagets kommunikation och närvaro... Läs mer
Strategisk AD sökes
Platsannons: 02 Maj 2018

Strategisk AD sökes

Vi söker en strategisk AD som delar vår passion för välgjort innehåll. På Chiffer skapar vi innehåll som är värdefullt för både... Läs mer
Välj rätt influencer
Krönika: 26 Apr 2018

Välj rätt influencer

Att influencer marketing är på väg bort är långt ifrån sanning. Rätt samarbete kan bli en guldgruva för företagen som... Läs mer
”GDPR är bara början”
Kundnytta: 25 Apr 2018

”GDPR är bara början”

Idag lever många sina liv uppkopplade och lämnar ständigt digitala spår efter sig. Därför behövs en uppdatering som skyddar... Läs mer
Chiffer söker projektledare
Nyheter: 23 Apr 2018

Chiffer söker projektledare

Chiffer växer och söker en projektledare som delar vår passion för välgjort innehåll. På Chiffer skapar vi innehåll som är... Läs mer
Vem äger din data?
Krönika: 27 Mar 2018

Vem äger din data?

Har du koll på vilken information Facebook och andra sociala medier egentligen har om dig? Frågan är högaktuell i svallvågorna av... Läs mer