Röd ballong bland svarta och vita ballonger
Kundnytta

Det perfekta nyhetsbrevet

Vad ska ett nyhetsbrev uppfylla? Hur långt ska det vara och när ska det skickas? Vi hjälper dig att skapa det perfekta nyhetsbrevet. Trevlig läsning. 

Vi på Chiffer uppmanar alltid företagen vi jobbar med att inkludera nyhetsbrev i sin marknadsföringsstrategi. Det är enkelt, går att segmentera väldigt bra och är kostnadseffektivt. Experter hävdar att man får tillbaka ungefär 38 kronor för varje satsad krona på marknadsföring via nyhetsbrev vilket är tre gånger högre än sociala kanaler. Nyhetsbrev ger dessutom 40 gånger fler kunder än Facebook och Twitter tillsammans.

Men det är också kanalen som upplever allra störst konkurrens. 205 miljarder mejl skickas varje dag och de allra flesta vuxna får minst ett nyhetsbrev från ett företag i mejlkorgen i veckan – om inte fler. 40 procent av vuxna i USA uppger att de aldrig läser nyhetsbreven de får i inkorgen.

Möjligheterna med nyhetsbrev är enorma och genom att vässa ämnesrader, rubriker och strategi kan vinsterna bli lika stora. Hur ska man då göra för att stå ut och få mottagaren att både öppna och klicka på innehållet? Backlinko och iconiContent har sammanställt det på ett väldigt överskådligt sätt. Här är lite bra kunskap att bära med sig i marknadsföringsarbetet med nyhetsbrev:

Personliga nyhetsbrev

1. Genom personliga ämnesrader får du 26 procent högre öppningsfrekvens och 30 procent högre CTR (Click through rate). Gör dina nyhetsbrev mer personliga genom att:
a. Använda mottagarens förnamn om det är möjligt.
b. Inkludera skräddarsydda uppgifter om var mottagaren befinner sig och tidigare köp.
c. Använd direkt tilltal och skriv som du pratar – det ger ett personligt intryck.

Sätt upp ett övergripande mål

Varje mejl ska ha ett tydligt mål. Varför ska mottagaren öppna och klicka på usr ditt nyhetsbrev? Börja från början.

1. Ämnesrad
De allra bästa ämnesraderna skapar nyfikenhet utan att vara klickbete, är korta utan att vara kryptiska och är angelägna utan att vara inställsamma. 51–60 tecken har högst öppningsfrekvens och 6–10 ord högst klickfrekvens.

2. Avsändare
Göm dig inte bakom ett företagsnamn. Säkerställ att avsändaren innehåller ditt eget namn och en riktig mejladress som exempelvis inte är noreply@chiffer.se.

3. Inledning
Den första meningen i ditt nyhetsbrev är viktig. Ha aldrig ”För att läsa detta nyhetsrev i HTML, klicka här” som första mening. Fokusera på mottagaren och använd gärna ord som ”du” tidigt.

Vad vinner jag på det här nyhetsbrevet?

Det absolut viktigaste med ett nyhetsbrev är att få mottagaren att vilja ha det du erbjuder. Att skapa ett begär, eller i alla fall en önskan. Se nyhetsbrevet som ett sätt att hjälpa mottagaren med ett problem eller komma med en lösning snarare än att ”kränga” mer produkter.

Har du med call to action, skriv ”Klicka här och ladda ner vår guide” istället för ”Klicka här och läs mer”. Var specifik.

När ska jag skicka nyhetsbrevet?

Dagarna med högst öppningsfrekvens är måndag, tisdag och onsdag. Lördagar och söndagar är sämst. Runt 11:00 är en bra tid att skicka nyhetsbrevet och om du mot all förmodan skickar brevet på söndagen så ska du snarare skicka brevet senare på kvällen, runt 21:00.

I brevet kan du med fördel inkludera tidsangivelser som fångar mottagarens uppmärksamhet. Ord som idag, imorgon, slut och deadline har en tendens att generera klick.

Perfekt längd på ett nyhetsbrev

Det är viktigt att hålla sig kort och koncis i ett nyhetsbrev. För långa nyhetsbrev tappar både i läsvärde och klickfrekvens.

150 ord eller 5 meningar eller mindre. Ha gärna luftigt och med radbrytningar – det ger mottagaren chansen att snabbt ”scanna” nyhetsbrevet.

Optimera nyhetsbrevet för mobilen

Det är viktigt att, precis som på en hemsida eller blogg, vara noga med att ha ett nyhetsbrev som är optimerat för användning i mobilen.

50 procent av alla nyhetsbrev öppnas i mobilen och 42 procent av alla nyhetsbrev som ser konstiga ut i mobilen raderas omgående.

Vill du läsa mer om nyhetsbrev?

E-post-trenderna som gäller 2017
Segmentera dina nyhetsbrev
Öka intresset för nyhetsbrevet

Är det någonting annat du undrar över kring nyhetsbrevsmarknadsföring? Tveka inte att kontakta oss på Chiffer. Klicka här!

Dokumentera innehållsstrategin
Kundnytta: 17 Aug 2017

Dokumentera innehållsstrategin

Dessa delar är viktigast att ha med i företagets innehållsstrategi. Vet du vilka? Läs mer
En färg säger mer än tusen ord
Chiffer spanar: 15 Aug 2017

En färg säger mer än tusen

Har du koll på färg? Som marknadsförare gäller det att kunna sina färger och färgpsykologi har blivit allt viktigare. Läs mer
Var ärlig i sociala kanaler
Kundnytta: 05 Jul 2017

Var ärlig i sociala kanaler

Konsumenter vill ha hjälp och ärliga svar från företag i sociala kanaler. Det ger också bäst försäljningsresultat. Läs mer
Få företagsbloggen att flyga
Kundnytta: 03 Jul 2017

Få företagsbloggen att flyga

En företagsblogg är ett fenomenalt marknadsföringsverktyg. Men det finns fallgropar. Vi listar 5 och hur du löser dem. Läs mer
Optimera video på Facebook
Chiffer spanar: 27 Jun 2017

Optimera video på Facebook

90 procent av alla Facebook-användare kommer till plattformen via mobilen. Därför ska du optimera dina videor för mobilen. Läs mer
Så hittar du rätt influencer
Kundnytta: 19 Jun 2017

Så hittar du rätt influencer

Influencer marketing ökar mest av all digital marknadsföring. Så hittar du rätt influencer att samarbeta med. Läs mer
Ny annonsmärkning på Instagram
Nyheter: 15 Jun 2017

Ny annonsmärkning på Instagram

Med en ny annonsmärkning på Instagram kan profiler på ett mer transparent sätt märka inlägg som är betalda samarbeten. Läs mer
Det perfekta nyhetsbrevet
Kundnytta: 13 Jun 2017

Det perfekta nyhetsbrevet

Vad ska ett nyhetsbrev uppfylla? Hur långt ska det vara och när ska det skickas? Så skapar du det perfekta nyhetsbrevet. Läs mer
Få fler kunder via LinkedIn
Kundnytta: 12 Jun 2017

Få fler kunder via LinkedIn

500 miljoner användare befinner sig på LinkedIn. Det finns med andra ord oändliga möjligheter att få fler kunder där. Läs mer