Röd ballong bland svarta och vita ballonger
Kundnytta

Det perfekta nyhetsbrevet

Vad ska ett nyhetsbrev uppfylla? Hur långt ska det vara och när ska det skickas? Vi hjälper dig att skapa det perfekta nyhetsbrevet. Trevlig läsning. 

Vi på Chiffer uppmanar alltid företagen vi jobbar med att inkludera nyhetsbrev i sin marknadsföringsstrategi. Det är enkelt, går att segmentera väldigt bra och är kostnadseffektivt. Experter hävdar att man får tillbaka ungefär 38 kronor för varje satsad krona på marknadsföring via nyhetsbrev vilket är tre gånger högre än sociala kanaler. Nyhetsbrev ger dessutom 40 gånger fler kunder än Facebook och Twitter tillsammans.

Men det är också kanalen som upplever allra störst konkurrens. 205 miljarder mejl skickas varje dag och de allra flesta vuxna får minst ett nyhetsbrev från ett företag i mejlkorgen i veckan – om inte fler. 40 procent av vuxna i USA uppger att de aldrig läser nyhetsbreven de får i inkorgen.

Möjligheterna med nyhetsbrev är enorma och genom att vässa ämnesrader, rubriker och strategi kan vinsterna bli lika stora. Hur ska man då göra för att stå ut och få mottagaren att både öppna och klicka på innehållet? Backlinko och iconiContent har sammanställt det på ett väldigt överskådligt sätt. Här är lite bra kunskap att bära med sig i marknadsföringsarbetet med nyhetsbrev:

Personliga nyhetsbrev

1. Genom personliga ämnesrader får du 26 procent högre öppningsfrekvens och 30 procent högre CTR (Click through rate). Gör dina nyhetsbrev mer personliga genom att:
a. Använda mottagarens förnamn om det är möjligt.
b. Inkludera skräddarsydda uppgifter om var mottagaren befinner sig och tidigare köp.
c. Använd direkt tilltal och skriv som du pratar – det ger ett personligt intryck.

Sätt upp ett övergripande mål

Varje mejl ska ha ett tydligt mål. Varför ska mottagaren öppna och klicka på usr ditt nyhetsbrev? Börja från början.

1. Ämnesrad
De allra bästa ämnesraderna skapar nyfikenhet utan att vara klickbete, är korta utan att vara kryptiska och är angelägna utan att vara inställsamma. 51–60 tecken har högst öppningsfrekvens och 6–10 ord högst klickfrekvens.

2. Avsändare
Göm dig inte bakom ett företagsnamn. Säkerställ att avsändaren innehåller ditt eget namn och en riktig mejladress som exempelvis inte är noreply@chiffer.se.

3. Inledning
Den första meningen i ditt nyhetsbrev är viktig. Ha aldrig ”För att läsa detta nyhetsrev i HTML, klicka här” som första mening. Fokusera på mottagaren och använd gärna ord som ”du” tidigt.

Vad vinner jag på det här nyhetsbrevet?

Det absolut viktigaste med ett nyhetsbrev är att få mottagaren att vilja ha det du erbjuder. Att skapa ett begär, eller i alla fall en önskan. Se nyhetsbrevet som ett sätt att hjälpa mottagaren med ett problem eller komma med en lösning snarare än att ”kränga” mer produkter.

Har du med call to action, skriv ”Klicka här och ladda ner vår guide” istället för ”Klicka här och läs mer”. Var specifik.

När ska jag skicka nyhetsbrevet?

Dagarna med högst öppningsfrekvens är måndag, tisdag och onsdag. Lördagar och söndagar är sämst. Runt 11:00 är en bra tid att skicka nyhetsbrevet och om du mot all förmodan skickar brevet på söndagen så ska du snarare skicka brevet senare på kvällen, runt 21:00.

I brevet kan du med fördel inkludera tidsangivelser som fångar mottagarens uppmärksamhet. Ord som idag, imorgon, slut och deadline har en tendens att generera klick.

Perfekt längd på ett nyhetsbrev

Det är viktigt att hålla sig kort och koncis i ett nyhetsbrev. För långa nyhetsbrev tappar både i läsvärde och klickfrekvens.

150 ord eller 5 meningar eller mindre. Ha gärna luftigt och med radbrytningar – det ger mottagaren chansen att snabbt ”scanna” nyhetsbrevet.

Optimera nyhetsbrevet för mobilen

Det är viktigt att, precis som på en hemsida eller blogg, vara noga med att ha ett nyhetsbrev som är optimerat för användning i mobilen.

50 procent av alla nyhetsbrev öppnas i mobilen och 42 procent av alla nyhetsbrev som ser konstiga ut i mobilen raderas omgående.

Vill du läsa mer om nyhetsbrev?

E-post-trenderna som gäller 2017
Segmentera dina nyhetsbrev
Öka intresset för nyhetsbrevet

Är det någonting annat du undrar över kring nyhetsbrevsmarknadsföring? Tveka inte att kontakta oss på Chiffer. Klicka här!

Artikeln senast uppdaterad: 13 juni, 2017
Vad innebär Facebooks nya algoritm?
Kundnytta: 12 Dec 2017

Vad innebär Facebooks nya

Hur kan man som marknadsförare bäst nyttja Facebooks nya flöde? Vi frågade en expert – Amanda Oxell. Läs mer
ICA – ett år på Snapchat
Nyheter: 08 Dec 2017

ICA – ett år på Snapchat

Drygt ett år har gått sedan ICA Sverige började använda Snapchat i sin marknadsföring. Vi tar reda på hur det har gått. Läs mer
Minskat förtroende för varumärken
Kundnytta: 06 Dec 2017

Minskat förtroende för

Konsumenter blir alltmer skeptiska mot varumärken, så få som 5 procent tycker att varumärken är öppna och ärliga. Så blir ditt... Läs mer
Vad är ett värdegrundsarbete?
Kundnytta: 04 Dec 2017

Vad är ett värdegrundsarbete?

Alla vinner därmed på att börja arbeta med företagets värdegrund – så här kommer du igång. Läs mer
Accelerera er affär!
Kundnytta: 01 Dec 2017

Accelerera er affär!

Relevans, smidighet, snabbhet och innovation är det företag måste fokusera på för att inte ge utrymme för konkurrens. Läs mer
4 tips om hashtags
Kundnytta: 29 Nov 2017

4 tips om hashtags

Allt började 2007 när en ensam Twitterpionjär bestämde sig för att i en tweet föreslå symbolen # som ett sätt att skapa grupper.... Läs mer
Från livsmedelsbolag till livsstilsbolag
Framgångsfaktorn: 24 Nov 2017

Från livsmedelsbolag till

Oatly har kommit långt genom att vara transparanta och ta kundrelationer till en högre nivå - så här lyckades de. Läs mer
Less is more
Felix Färgskola: 22 Nov 2017

Less is more

För marknadsförare har tryckta produkter alltid varit en viktig beståndsdel och det arbetas mycket med färger på olika sätt inom... Läs mer
Vikta kampanjen rätt
Kundnytta: 20 Nov 2017

Vikta kampanjen rätt

Ska kampanjen bygga varumärket eller leda till affär? Lyckas bättre genom att vikta rätt mellan branding och business i all... Läs mer