storytelling
Personligt

Ditt varumärke är spännande

Alla älskar en bra historia. Skicklig storytelling tar tag i en och skapar ett personligare band som gör det lättare att identifiera sig med ett varumärke.

Bakom varje företag finns en historia värd att berätta. Och precis som i en bra bok ska historien ta tag i läsaren direkt:
”50 dollar. Det var allt Phil Knight fick låna av sin pappa för att finansiera sin galna idé, att importera billiga löparskor från Japan. Första året omsatte företaget 8 000 dollar. Phil bestämde sig för att satsa. Han knöt till sig en samling udda karaktärer med unika kompetenser som gemensamt formade succén. Företaget har fortfarande sitt huvudsäte i Oregon, inte långt ifrån familjens garage där allting startade. Idag omsätter Nike 37 miljarder dollar.”

Ett mer jordnära exempel

Vi vet, alla företag är inte Nike, men alla företag startas ur ett behov, en vision eller där någon ser en möjlighet. ”Fast jag driver en revisionsbyrå”, kanske du säger. ”Hur intressant är det?” ”Väldigt!”, säger vi. Kanske ser din historia ut så här:
”Jag märkte tidigt att jag föredrar siffror. Där andra ser en årsredovisning ser jag spännande historier med dramatiska toppar, dalar, vändpunkter och drastiska beslut. Och även fast det är omöjligt för många att se det, så ryms det enormt mycket kreativitet och, ja, skönhet i dessa siffror. Jag älskar mitt jobb.”

Bakgrund, fakta, detaljer och ett personligt tilltal är en bra grund för en intressant historia. Läs våra tips och försök själv eller kontakta oss så hjälper vi dig med din storytelling.

Storytelling, tänk på det här:

  1. Berätta en historia om företaget – jo, alla företag har en något unikt att berätta.
  2. Fortsätt med människorna – personalen bär företaget, låt dem synas. Perfekt för LinkedIn, bra för employer branding.
  3. Upprepa dig – när du börjar tröttna har folk precis lagt märke till dig.
  4. Ha ett utpräglat koncept som återspeglas i din företagsstory – det gör det lättare att skapa nytt content som ni kan uppdatera era kanaler med.
  5. Tumma aldrig på kvaliteten – det du förmedlar måste hålla samma höga klass som det du levererar.

Fler tips som stärker din storytelling!

Artikeln senast uppdaterad: 14 februari, 2020
Ditt varumärke är spännande
Personligt: 14 feb 2020

Ditt varumärke är spännande

Skicklig storytelling tar tag i en och skapar ett personligare band som gör det lättare att identifiera sig med ett varumärke. Läs mer
Typsnitt – mer än bara smaksak
Framgångsfaktorn: 24 jan 2020

Typsnitt – mer än bara

Rätt typsnitt är viktigt. Ett lättläst typsnitt ökar läsvilligheten och påverkar hur vi uppfattar ett varumärke. Läs mer
Nytt decennium – nya trender!
Chiffer spanar: 20 dec 2019

Nytt decennium – nya trender!

Läs våra fem viktigaste trendspaningar som ger dig en kunskapskick inför nästa decennium. Läs mer
Livsviktigt arbete firar 10 år
Nyheter: 17 dec 2019

Livsviktigt arbete firar 10 år

Nationella cancerstrategin fyller 10 år och Chiffer bidrar med en jubileumstidsskrift och övrig content inför firandet. Regionala... Läs mer
3 skäl till en rörlig logga
Framgångsfaktorn: 07 nov 2019

3 skäl till en rörlig logga

En logotyp kommunicerar snabbt och enkelt vilken typ av företag ni är. Med en animerad version finns fler möjligheter att stärka... Läs mer
Guld, silver & brons i Publishingpriset!
Nyheter: 08 nov 2019

Guld, silver & brons i

Det blev rena medaljregnet för Chiffer i Publishingpriset. Grannliv vann i klassen Kundtidningar B2C och Plattform knep silver i... Läs mer
5 viktiga spaningar om svenskarnas internetvanor
Nyheter: 18 okt 2019

5 viktiga spaningar om

Det rör på sig inom rörligt och mottagarnas krav på relevant innehåll ökar. Det är några av Chiffers spaningar ur rapporten... Läs mer
Vi lanserar årets designhändelse – Rosa Bandet
Nyheter: 02 okt 2019

Vi lanserar årets

Rosa Bandet är ett symbolladdat och omsorgsfullt designat smycke som är sammankopplat med årets största insamlingskampanj. Läs mer
Chiffer breddar och vässar med tre nyanställningar
Nyheter: 27 sep 2019

Chiffer breddar och vässar med

I takt med ökade uppdrag inom rörligt stärker contentbyrån Chiffer sin personalstyrka med en motion designer, en strategisk... Läs mer