Färgskolan2_1800x888
Felix Färgskola

Fixa färgen

Färg är en stor del av våra visuella sinnen och färger har alltid använts flitigt i marknadsföring och design. I takt med att formaten och sätten att inhämta information har ökat har ett genomtänkt och välanpassat färgschema blivit allt viktigare. Här kommer några saker att tänka på när du gör ditt färgschema!

  1. Kontrasterande färger är mindre ansträngande för ögonen och drar till sig uppmärksamhet. Använd detta om du vill dra fokus till något specifikt.
  2. Ljusare och mer livfulla färger får konsumenten att känna sig mer energisk och har större sannolikhet att framkalla en positiv reaktion.
  3. Mörkare och mer neutrala färger gör det lättare att läsa och ta in information. Använd detta om det är någonting informationstätt.
  4. Monokromatiska färger kallas att enbart använda sig av en enda färg i olika nyanser, tenderar att vara lätt för ögat och används flitigt för skärmar. Det uppfattas ofta som professionellt och avskalat.
  5. Komplementfärger kallas att använda kontrasterande färger från olika ändar av färgcirkeln. Det uppfattas ofta som tilltalande och används mycket för tryck.
  6. Triadiska färger kallas att använda tre olika färger med samma avstånd från varandra i färgcirkeln. Används mycket för webben och kan ofta uppfattas som vågad.
Färgcirkeln

FÄRGCIRKELN

 

 

 

 

 

 

 

Förståelse för färgers och nyansers egenskaper är viktigt för att kunna välja rätt färg för rätt typ av innehåll och tillfälle. Att nå ut med information eller locka till köp i en e-handel kräver olika typer av färgscheman. Ett mindre genomtänkt färgschema kan uppfattas som otydligt och till och med bidra till att en kund väljer bort ditt innehåll eller rentav väljer ett annat alternativ. Kunskap om färgpsykologi och hur du kommunicerar visuellt är alltså något som kan löna sig för ditt företag och viktigt att inte förbise.

Av: Felix Schenk

Källa:
Small Business Trends
Entrepreneur

Fler artiklar om färg

En färg säger mer än tusen ord

VI PÅ CHIFFER HJÄLPER GÄRNA ERT FÖRETAG MED FORM OCH INNEHÅLL. VILL DU HA HJÄLP? KONTAKTA OSS!

Artikeln senast uppdaterad: 30 oktober, 2017
Less is more
Felix Färgskola: 22 Nov 2017

Less is more

För marknadsförare har tryckta produkter alltid varit en viktig beståndsdel och det arbetas mycket med färger på olika sätt inom... Läs mer
Vikta kampanjen rätt
Kundnytta: 20 Nov 2017

Vikta kampanjen rätt

Ska kampanjen bygga varumärket eller leda till affär? Lyckas bättre genom att vikta rätt mellan branding och business i all... Läs mer
Så skapar du en tydlig sidtitel
Kundnytta: 17 Nov 2017

Så skapar du en tydlig sidtitel

Ska du satsa på ett sätt att optimera din sida är sidtiteln väldigt effektivt för att hamna bra i rankningen på Google.  Läs mer
Storytelling lyfter ditt content
Kundnytta: 15 Nov 2017

Storytelling lyfter ditt content

Innerst inne är vi fortfarande grottmänniskor som älskar att sitta runt lägerelden och lyssna på en bra historia. Så här använder... Läs mer
”WeChat gör livet enkelt”
Krönika: 13 Nov 2017

”WeChat gör livet enkelt”

Skulle livet vara enklare om vi i västvärlden levde på samma sätt? Jag tror att det är dags att vi börjar omvärdera vår digitala... Läs mer
Kvalitet eller kvantitet?
Kundnytta: 10 Nov 2017

Kvalitet eller kvantitet?

Kvalitativt och intressant innehåll är nödvändigt för att någon annan ska vilja ta del av det. Samtidigt vill du nå kvantitet... Läs mer
”Välj en person som känns äkta”
Framgångsfaktorn: 08 Nov 2017

”Välj en person som känns

Den andra delen i artikelserien ”Framgångsfaktorn” där vi intervjuar företag om en lyckad kampanj eller ett influencersamarbete.... Läs mer
Chiffers nya krönikörer
Nyheter: 06 Nov 2017

Chiffers nya krönikörer

Chiffer vässar pennorna och låter våra skribenter ta mer plats. Förvänta dig upplysande och personliga krönikor från oss. Läs mer
Hitta rätt i annonsdjungeln
Kundnytta: 01 Nov 2017

Hitta rätt i annonsdjungeln

Annonser på sociala medier är ett nödvändigt och viktigt sätt att nå ut till fler med ditt innehåll. Oavsett om det gäller en... Läs mer