Färgskolan2_1800x888
Felix Färgskola

Fixa färgen

Färg är en stor del av våra visuella sinnen och färger har alltid använts flitigt i marknadsföring och design. I takt med att formaten och sätten att inhämta information har ökat har ett genomtänkt och välanpassat färgschema blivit allt viktigare. Här kommer några saker att tänka på när du gör ditt färgschema!

  1. Kontrasterande färger är mindre ansträngande för ögonen och drar till sig uppmärksamhet. Använd detta om du vill dra fokus till något specifikt.
  2. Ljusare och mer livfulla färger får konsumenten att känna sig mer energisk och har större sannolikhet att framkalla en positiv reaktion.
  3. Mörkare och mer neutrala färger gör det lättare att läsa och ta in information. Använd detta om det är någonting informationstätt.
  4. Monokromatiska färger kallas att enbart använda sig av en enda färg i olika nyanser, tenderar att vara lätt för ögat och används flitigt för skärmar. Det uppfattas ofta som professionellt och avskalat.
  5. Komplementfärger kallas att använda kontrasterande färger från olika ändar av färgcirkeln. Det uppfattas ofta som tilltalande och används mycket för tryck.
  6. Triadiska färger kallas att använda tre olika färger med samma avstånd från varandra i färgcirkeln. Används mycket för webben och kan ofta uppfattas som vågad.
Färgcirkeln

FÄRGCIRKELN

 

 

 

 

 

 

 

Förståelse för färgers och nyansers egenskaper är viktigt för att kunna välja rätt färg för rätt typ av innehåll och tillfälle. Att nå ut med information eller locka till köp i en e-handel kräver olika typer av färgscheman. Ett mindre genomtänkt färgschema kan uppfattas som otydligt och till och med bidra till att en kund väljer bort ditt innehåll eller rentav väljer ett annat alternativ. Kunskap om färgpsykologi och hur du kommunicerar visuellt är alltså något som kan löna sig för ditt företag och viktigt att inte förbise.

Av: Felix Schenk

Källa:
Small Business Trends
Entrepreneur

Fler artiklar om färg

En färg säger mer än tusen ord

VI PÅ CHIFFER HJÄLPER GÄRNA ERT FÖRETAG MED FORM OCH INNEHÅLL. VILL DU HA HJÄLP? KONTAKTA OSS!

Artikeln senast uppdaterad: 30 oktober, 2017
Kvalitet eller kvantitet?
Krönika: 12 Feb 2018

Kvalitet eller kvantitet?

Åsikterna går isär bland experterna i contentbranschen. En förespråkar få inlägg med hög kvalitet, en annan hävdar att kvantitet... Läs mer
Är Facebook på väg bort?
Nyheter: 06 Feb 2018

Är Facebook på väg bort?

Mer än hälften av alla svenskar använder Facebook dagligen och det är fortsatt det största sociala mediet i Sverige. Men det är... Läs mer
Skapa hunger hos den mätta konsumenten
Framgångsfaktorn: 28 Jan 2018

Skapa hunger hos den mätta

Postkodlotteriet har knäckt koden och fått många engagerade och lojala kunder, så här gjorde de. Läs mer
10 trender för sociala medier 2018
Kundnytta: 22 Jan 2018

10 trender för sociala medier

2017 bjöd på mer rörligt och ett större behov av att betala för att nå ut med sitt innehåll i sociala medier. Hur kommer 2018 att... Läs mer
SEO-optimera din webbsida
Kundnytta: 15 Jan 2018

SEO-optimera din webbsida

Följ dessa tolv steg så kommer din hemsida få mer trafik! Läs mer
Nyord 2017
Språkskolan: 12 Jan 2018

Nyord 2017

Trots fejkade nyheter och cringeiga dabklipp har vi tagit oss igenom 2017 och in i ett nytt år. Varje år presenterar Språkrådet... Läs mer
Det korta filmformatets år
Nyheter: 09 Jan 2018

Det korta filmformatets år

Det rörliga materialet i sociala medier blir kortare och kortare för att konsumenten ska orka titta. Nya grepp måste testas för... Läs mer
Insiktsdriven kommunikation
Kundnytta: 04 Jan 2018

Insiktsdriven kommunikation

Vi på Chiffer levererar content som vi vet genererar engagemang. Detta lyckas vi med genom att arbeta med smarta verktyg och att... Läs mer
SEO-trender 2018
Kundnytta: 04 Jan 2018

SEO-trender 2018

Nytt år och dags att börja fundera över vad vi kan förvänta oss av 2018 gällande sökordsoptimering. Läs mer