Färgskolan2_1800x888
Felix Färgskola

Fixa färgen

Färg är en stor del av våra visuella sinnen och färger har alltid använts flitigt i marknadsföring och design. I takt med att formaten och sätten att inhämta information har ökat har ett genomtänkt och välanpassat färgschema blivit allt viktigare. Här kommer några saker att tänka på när du gör ditt färgschema!

  1. Kontrasterande färger är mindre ansträngande för ögonen och drar till sig uppmärksamhet. Använd detta om du vill dra fokus till något specifikt.
  2. Ljusare och mer livfulla färger får konsumenten att känna sig mer energisk och har större sannolikhet att framkalla en positiv reaktion.
  3. Mörkare och mer neutrala färger gör det lättare att läsa och ta in information. Använd detta om det är någonting informationstätt.
  4. Monokromatiska färger kallas att enbart använda sig av en enda färg i olika nyanser, tenderar att vara lätt för ögat och används flitigt för skärmar. Det uppfattas ofta som professionellt och avskalat.
  5. Komplementfärger kallas att använda kontrasterande färger från olika ändar av färgcirkeln. Det uppfattas ofta som tilltalande och används mycket för tryck.
  6. Triadiska färger kallas att använda tre olika färger med samma avstånd från varandra i färgcirkeln. Används mycket för webben och kan ofta uppfattas som vågad.
Färgcirkeln

FÄRGCIRKELN

 

 

 

 

 

 

 

Förståelse för färgers och nyansers egenskaper är viktigt för att kunna välja rätt färg för rätt typ av innehåll och tillfälle. Att nå ut med information eller locka till köp i en e-handel kräver olika typer av färgscheman. Ett mindre genomtänkt färgschema kan uppfattas som otydligt och till och med bidra till att en kund väljer bort ditt innehåll eller rentav väljer ett annat alternativ. Kunskap om färgpsykologi och hur du kommunicerar visuellt är alltså något som kan löna sig för ditt företag och viktigt att inte förbise.

Av: Felix Schenk

Källa:
Small Business Trends
Entrepreneur

Fler artiklar om färg

En färg säger mer än tusen ord

VI PÅ CHIFFER HJÄLPER GÄRNA ERT FÖRETAG MED FORM OCH INNEHÅLL. VILL DU HA HJÄLP? KONTAKTA OSS!

Artikeln senast uppdaterad: 30 oktober, 2017
Chiffer söker webbutvecklare
Platsannons: 05 Sep 2018

Chiffer söker webbutvecklare

Vi söker en webbutvecklare som delar vår passion för välgjort innehåll. På Chiffer skapar vi innehåll som är värdefullt för både... Läs mer
Vad är SEO?
Kundnytta: 29 Aug 2018

Vad är SEO?

Ta ett omtag med din webbsida och optimera den rätt. Så kan du ägna resten av tiden åt att skapa relevant innehåll som ger god... Läs mer
Lera nominerad till Publishingpriset
Nyheter: 24 Aug 2018

Lera nominerad till

Magasinet Lera är nominerat till Publishingpriset i kategorin Medlemstidningar bransch. Förra året vann Lera samma kategori. Lera... Läs mer
Så ska du använda hashtags
Kundnytta: 29 Maj 2018

Så ska du använda hashtags

Hashtags kan hjälpa ditt content att nå nya målgrupper. Men vid överanvändning kan de däremot få motsatt effekt. Vi har... Läs mer
Gör ni rätt på LinkedIn?
Kundnytta: 29 Maj 2018

Gör ni rätt på LinkedIn?

Chiffer lyfter blicken och ser vad andra i branschen gör, vad LinkedIn förespråkar och vad företag vi följer gör som gör dem så... Läs mer
Integritetspolicy Chiffer Media AB
Nyheter: 21 Maj 2018

Integritetspolicy Chiffer Media

Integritetspolicy Chiffer Media AB Läs mer
Selecta väljer Chiffer
Nyheter: 16 Maj 2018

Selecta väljer Chiffer

Chiffer och Selecta har under våren inlett ett samarbete med fokus på att ytterligare stärka företagets kommunikation och närvaro... Läs mer
Välj rätt influencer
Krönika: 26 Apr 2018

Välj rätt influencer

Att influencer marketing är på väg bort är långt ifrån sanning. Rätt samarbete kan bli en guldgruva för företagen som... Läs mer
Chiffer söker projektledare
Nyheter: 23 Apr 2018

Chiffer söker projektledare

Chiffer växer och söker en projektledare som delar vår passion för välgjort innehåll. På Chiffer skapar vi innehåll som är... Läs mer