Sommaren 2023 släppte den svenska regeringen sin utredning om hur det nya EU-direktivet CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) ska implementeras i svensk lagstiftning. För svenska företag innebär den nya lagstiftningen ökad öppenhet och större ansvarstagande när det gäller hållbarhetsrapportering. I den här artikel sammanfattar vi de viktigaste aspekterna av den nya lagen och hur den kan komma att påverka hur du jobbar med hållbarhetskommunikation.
Den nya lagstiftningen träder successivt i kraft från årsskiftet 2023/2024. Den berör i första hand stora företag med 500 anställda. Därefter kommer även mindre företag att omfattas av de nya reglerna. Totalt antas cirka 2500 svenska företag att beröras.
Vad är nytt?
CSRD syftar till att öka öppenheten kring företags hållbarhetsarbete. Direktivet har särskilt fokus på miljö- och klimatförändringar, sociala frågor samt företagsstyrning.
Den utökade rapporteringsomfattningen kräver bland annat att företag rapporterar kring strategier, affärsmodeller, styrning, organisation, väsentlighetsanalys, påverkan, möjligheter, risker, policyer, mål, handlingsplaner och resultat.
Dessutom införs principen om ”dubbel väsentlighet” som innebär att företag inte bara måste rapportera vad de anser vara väsentligt från sitt eget perspektiv. De måste också inkludera vad olika intressenter och investerare anser vara väsentligt. Detta kommer att kräva en ökad insats för att identifiera och rapportera påverkan och risker för företaget.
När träder lagen i kraft?
Börsnoterade företag och koncerner med mer än 500 anställda behöver följa det nya direktivet från och med räkenskapsåret 2024. För mindre företag och organisationer kommer kraven att träda i kraft senare. Det är dock viktigt att ditt företag redan nu sätter sig in i de krav som kommer att ställas längre fram.
Vad innebär CSRD för dig som marknadsförare?
Lagen innebär ett ökat fokus på hållbarhet i företagets kommunikation. Det blir viktigare än någonsin att kommunicera företagets insatser och resultat inom områden som påverkar hållbarhetsrapporteringen såsom miljöåtgärder, socialt ansvarstagande och god företagsstyrning. Här har du som marknadsförare en central roll. Det är en balansakt mellan att vara transparent, tydlig och korret och att samtidigt skapa ett narrativ som sticker ut i mängden.
Nya krav innebär nya möjligheter
Även om kraven kring hållbarhetsrapportering skärps innebär det samtidigt en möjlighet för marknadsförare. En chans att kommunicera företagets hållbarhetsarbete på ett sätt som kan locka såväl kunder som medarbetare och investerare.
Så välj att ta tillfället i akt att använda den mer omfattande hållbarhetsredovisningen som grund för fler marknadsföringsinsatser spridda under året. För genom ett gediget omställningsarbete bidrar du inte bara till en hållbar utveckling. Du får också insikter som du kan bygga företagets marknadsföring kring.
CSRD kommer att förändra hur hållbarhetsrapportering bedrivs i Europa och påverka svenska företag och organisationer av alla storlekar. För marknadsförare betyder detta att hållbarhetsfrågor kommer bli allt mer centrala i den externa kommunikationen. Genom att vara förberedd och engagerad kan du som marknadsförare hjälpa ditt företag att navigera i den nya eran av hållbarhetsrapportering på ett öppet, trovärdigt och effektivt sätt.