fa-battre-spridning-inlaggspuff-i-fullbredd
Kundnytta

Få bättre spridning

Spridning är minst lika viktigt som att du skapar bra innehåll. Du kan men enkla hjälpmedel hjälpa dina inlägg på traven. Här får du en bra checklista att ha med dig i ditt kanalarbete.

Att bara posta inlägg och hoppas på spridning i sociala kanaler eller från din blogg är ingen bra strategi. Det finns många sätt att göra ditt innehåll mer spridningsvänligt och bygga trafik och fler följare. Social Media Today har sammanställt en lista på punkter som kan ge dig bättre spridning.

Dela innehållet flera gånger

Genom att byta bild och rubrik kan du med gott samvete dela din artikel eller ditt blogginlägg mer än en gång. Det kan också ge bra insikt i vilken typ av rubriker och bilder som fungerar för just dig.

Skapa värdefullt innehåll

Genom innehåll som skapar mervärde för dina följare ökar du chansen att de sprider dina inlägg. Detta kräver att du har bra koll på din målgrupp.

Snabbt och enkelt

Lättsmält innehåll ger ofta bättre spridning. Genom att använda citat, infografik och statistik på ett bra och kreativt sätt ökar du chansen att ditt innehåll får vingar.

Dela under högtryck

Dela ditt innehåll när din målgrupp är online. Däremot kan det vara en idé att inte posta på varken Facebook eller Instagram när högtrycket är som allra störst, då riskerar dina inlägg att försvinna i mängden. Det finns en rad analysverktyg som du kan använda och som hjälper dig att identifiera när dina följare är online. Ett av dem är Twitter Dashboard.

Rubriken är helt avgörande

Rubriken kan verkligen hjälpa och stjälpa ditt innehåll. Undersökningar visar att upp till 80 procent av dina läsare bestämmer sig för om de ska klicka på inlägget genom att läsa rubriken.  Viktigt är dock att inte skapa rubriker som sedan inte motsvarar förväntningarna när man läser artikeln. Locka gärna till klick men med gott omdöme. Missledande rubriker är bara skadligt!

Det ska vara lätt att sprida

En viktig aspekt av spridningen är att ha sociala knappar som är lätthittade. Knapparna ska gärna finnas antingen i hemsidans sidhuvud eller sidfot, kan vara placerade i en spalt och gärna i själva artikeln.

Bilder är bra

Många sociala kanaler föredrar inlägg med bilder eller rörligt innehåll. Facebook, Twitter och Pinterest är några av dem. Genom att ta bra och fina bilder kopplade till ditt innehåll ökar du helt enkelt chansen att innehållet får spridning. För bästa användarupplevelse är det viktigt att varje bild du publicerar är rätt anpassad för respektive kanal.

Aktiv på Twitter? Testa ”click to tweet”

Detta är en plugin till wordpress som ger dig möjlighet att markera delar av din text och göra dem spridningsbara på Twitter genom så kallad ”click to tweet”. Otroligt lättanvänt och ökar med största sannolikhet chansen att dina läsare också sprider ditt innehåll. Det finns även liknande lösningar till andra publiceringsverktyg.

Call to action

Ett användbart verktyg är också att helt enkelt ödmjukt be dina läsare och följare att dela ditt innehåll om de tycker att det är bra.

Med rätt strategi för dina inlägg i olika kanaler kan det inte bara bygga trafiken på de späcka plattformarna utan kommer även att skapa mer trafik till din blogg. Vill du veta mer om hur du kan vässa din strategi? Kontakta oss på Chiffer!

Artikeln senast uppdaterad: 14 oktober, 2016
Typsnitt – mer än bara smaksak
Framgångsfaktorn: 24 jan 2020

Typsnitt – mer än bara

Rätt typsnitt är viktigt. Ett lättläst typsnitt ökar läsvilligheten och påverkar hur vi uppfattar ett varumärke. Läs mer
Nytt decennium – nya trender!
Chiffer spanar: 20 dec 2019

Nytt decennium – nya trender!

Läs våra fem viktigaste trendspaningar som ger dig en kunskapskick inför nästa decennium. Läs mer
Livsviktigt arbete firar 10 år
Nyheter: 17 dec 2019

Livsviktigt arbete firar 10 år

Nationella cancerstrategin fyller 10 år och Chiffer bidrar med en jubileumstidsskrift och övrig content inför firandet. Regionala... Läs mer
3 skäl till en rörlig logga
Framgångsfaktorn: 07 nov 2019

3 skäl till en rörlig logga

En logotyp kommunicerar snabbt och enkelt vilken typ av företag ni är. Med en animerad version finns fler möjligheter att stärka... Läs mer
Guld, silver & brons i Publishingpriset!
Nyheter: 08 nov 2019

Guld, silver & brons i

Det blev rena medaljregnet för Chiffer i Publishingpriset. Grannliv vann i klassen Kundtidningar B2C och Plattform knep silver i... Läs mer
5 viktiga spaningar om svenskarnas internetvanor
Nyheter: 18 okt 2019

5 viktiga spaningar om

Det rör på sig inom rörligt och mottagarnas krav på relevant innehåll ökar. Det är några av Chiffers spaningar ur rapporten... Läs mer
Vi lanserar årets designhändelse – Rosa Bandet
Nyheter: 02 okt 2019

Vi lanserar årets

Rosa Bandet är ett symbolladdat och omsorgsfullt designat smycke som är sammankopplat med årets största insamlingskampanj. Läs mer
Chiffer breddar och vässar med tre nyanställningar
Nyheter: 27 sep 2019

Chiffer breddar och vässar med

I takt med ökade uppdrag inom rörligt stärker contentbyrån Chiffer sin personalstyrka med en motion designer, en strategisk... Läs mer
Interflora hyllar barnbarnens hjältar
Nyheter: 06 sep 2019

Interflora hyllar barnbarnens

Grandparents Day firas i många länder runt om i världen, men har inte uppmärksammats i Sverige. Förrän nu. Chiffer har hjälpt... Läs mer