fa-battre-spridning-inlaggspuff-i-fullbredd
Kundnytta

Få bättre spridning

Spridning är minst lika viktigt som att du skapar bra innehåll. Du kan men enkla hjälpmedel hjälpa dina inlägg på traven. Här får du en bra checklista att ha med dig i ditt kanalarbete.

Att bara posta inlägg och hoppas på spridning i sociala kanaler eller från din blogg är ingen bra strategi. Det finns många sätt att göra ditt innehåll mer spridningsvänligt och bygga trafik och fler följare. Social Media Today har sammanställt en lista på punkter som kan ge dig bättre spridning.

Dela innehållet flera gånger

Genom att byta bild och rubrik kan du med gott samvete dela din artikel eller ditt blogginlägg mer än en gång. Det kan också ge bra insikt i vilken typ av rubriker och bilder som fungerar för just dig.

Skapa värdefullt innehåll

Genom innehåll som skapar mervärde för dina följare ökar du chansen att de sprider dina inlägg. Detta kräver att du har bra koll på din målgrupp.

Snabbt och enkelt

Lättsmält innehåll ger ofta bättre spridning. Genom att använda citat, infografik och statistik på ett bra och kreativt sätt ökar du chansen att ditt innehåll får vingar.

Dela under högtryck

Dela ditt innehåll när din målgrupp är online. Däremot kan det vara en idé att inte posta på varken Facebook eller Instagram när högtrycket är som allra störst, då riskerar dina inlägg att försvinna i mängden. Det finns en rad analysverktyg som du kan använda och som hjälper dig att identifiera när dina följare är online. Ett av dem är Twitter Dashboard.

Rubriken är helt avgörande

Rubriken kan verkligen hjälpa och stjälpa ditt innehåll. Undersökningar visar att upp till 80 procent av dina läsare bestämmer sig för om de ska klicka på inlägget genom att läsa rubriken.  Viktigt är dock att inte skapa rubriker som sedan inte motsvarar förväntningarna när man läser artikeln. Locka gärna till klick men med gott omdöme. Missledande rubriker är bara skadligt!

Det ska vara lätt att sprida

En viktig aspekt av spridningen är att ha sociala knappar som är lätthittade. Knapparna ska gärna finnas antingen i hemsidans sidhuvud eller sidfot, kan vara placerade i en spalt och gärna i själva artikeln.

Bilder är bra

Många sociala kanaler föredrar inlägg med bilder eller rörligt innehåll. Facebook, Twitter och Pinterest är några av dem. Genom att ta bra och fina bilder kopplade till ditt innehåll ökar du helt enkelt chansen att innehållet får spridning. För bästa användarupplevelse är det viktigt att varje bild du publicerar är rätt anpassad för respektive kanal.

Aktiv på Twitter? Testa ”click to tweet”

Detta är en plugin till wordpress som ger dig möjlighet att markera delar av din text och göra dem spridningsbara på Twitter genom så kallad ”click to tweet”. Otroligt lättanvänt och ökar med största sannolikhet chansen att dina läsare också sprider ditt innehåll. Det finns även liknande lösningar till andra publiceringsverktyg.

Call to action

Ett användbart verktyg är också att helt enkelt ödmjukt be dina läsare och följare att dela ditt innehåll om de tycker att det är bra.

Med rätt strategi för dina inlägg i olika kanaler kan det inte bara bygga trafiken på de späcka plattformarna utan kommer även att skapa mer trafik till din blogg. Vill du veta mer om hur du kan vässa din strategi? Kontakta oss på Chiffer!

Artikeln senast uppdaterad: 14 oktober, 2016
Sätt en säker stil
Kundnytta: 14 feb 2019

Sätt en säker stil

Koll på designtrender ger trovärdighet och gör det enkelt att skapa ett tilltalande innehåll för en stilmedveten målgrupp. Vi... Läs mer
Chiffer kan bli Årets byrå
Nyheter: 11 jan 2019

Chiffer kan bli Årets byrå

Chiffer är glädjande nog en av tre byråer som kan vinna pris som Årets contentbyrå 2018. Läs mer
Contentresan den nya köpresan
Chiffer spanar: 09 jan 2019

Contentresan den nya köpresan

Med grunden i McKinseys köpresa är contentresan vårt viktigaste verktyg. Den tar tid att sätta sig in i och förstå, men när det... Läs mer
5 tips för bättre storytelling
Framgångsfaktorn: 14 Dec 2018

5 tips för bättre storytelling

Snabba knep för lyckad storytelling i sociala medier. Läs mer
Marknadschefens nya roll
Framgångsfaktorn: 29 Nov 2018

Marknadschefens nya roll

Marknadschefernas förståelse för kundens krav, behov och beteende har fått ledningsgrupperna att omvärdera deras roll. Läs mer
Tidningen Lera vinner Publishingpriset – igen
Nyheter: 09 Nov 2018

Tidningen Lera vinner

För andra året i rad tog magasinet Lera hem segern i Publishingpriset. Läs mer
Lisa Wouda ny projektledare
Nyheter: 05 Nov 2018

Lisa Wouda ny projektledare

Lisa Wouda är ny projektledare och kommer framför allt att arbeta med Cancerfonden som nyligen valde Chiffer som... Läs mer
Vi välkomnar Cancerfonden
Pressmeddelande: 18 okt 2018

Vi välkomnar Cancerfonden

Chiffer blir Cancerfondens contentbyrå och kommer att jobba långsiktigt med organisationens content marketing-arbete. Läs mer
5 internettrender att hålla koll på
Nyheter: 24 okt 2018

5 internettrender att hålla

Rapporten Svenskarna och internet 2018 är här. Chiffer har summerat rapporten i fem viktiga internettrender att hålla koll på... Läs mer