fa-battre-spridning-inlaggspuff-i-fullbredd
Kundnytta

Få bättre spridning

Spridning är minst lika viktigt som att du skapar bra innehåll. Du kan men enkla hjälpmedel hjälpa dina inlägg på traven. Här får du en bra checklista att ha med dig i ditt kanalarbete.

Att bara posta inlägg och hoppas på spridning i sociala kanaler eller från din blogg är ingen bra strategi. Det finns många sätt att göra ditt innehåll mer spridningsvänligt och bygga trafik och fler följare. Social Media Today har sammanställt en lista på punkter som kan ge dig bättre spridning.

Dela innehållet flera gånger

Genom att byta bild och rubrik kan du med gott samvete dela din artikel eller ditt blogginlägg mer än en gång. Det kan också ge bra insikt i vilken typ av rubriker och bilder som fungerar för just dig.

Skapa värdefullt innehåll

Genom innehåll som skapar mervärde för dina följare ökar du chansen att de sprider dina inlägg. Detta kräver att du har bra koll på din målgrupp.

Snabbt och enkelt

Lättsmält innehåll ger ofta bättre spridning. Genom att använda citat, infografik och statistik på ett bra och kreativt sätt ökar du chansen att ditt innehåll får vingar.

Dela under högtryck

Dela ditt innehåll när din målgrupp är online. Däremot kan det vara en idé att inte posta på varken Facebook eller Instagram när högtrycket är som allra störst, då riskerar dina inlägg att försvinna i mängden. Det finns en rad analysverktyg som du kan använda och som hjälper dig att identifiera när dina följare är online. Ett av dem är Twitter Dashboard.

Rubriken är helt avgörande

Rubriken kan verkligen hjälpa och stjälpa ditt innehåll. Undersökningar visar att upp till 80 procent av dina läsare bestämmer sig för om de ska klicka på inlägget genom att läsa rubriken.  Viktigt är dock att inte skapa rubriker som sedan inte motsvarar förväntningarna när man läser artikeln. Locka gärna till klick men med gott omdöme. Missledande rubriker är bara skadligt!

Det ska vara lätt att sprida

En viktig aspekt av spridningen är att ha sociala knappar som är lätthittade. Knapparna ska gärna finnas antingen i hemsidans sidhuvud eller sidfot, kan vara placerade i en spalt och gärna i själva artikeln.

Bilder är bra

Många sociala kanaler föredrar inlägg med bilder eller rörligt innehåll. Facebook, Twitter och Pinterest är några av dem. Genom att ta bra och fina bilder kopplade till ditt innehåll ökar du helt enkelt chansen att innehållet får spridning. För bästa användarupplevelse är det viktigt att varje bild du publicerar är rätt anpassad för respektive kanal.

Aktiv på Twitter? Testa ”click to tweet”

Detta är en plugin till wordpress som ger dig möjlighet att markera delar av din text och göra dem spridningsbara på Twitter genom så kallad ”click to tweet”. Otroligt lättanvänt och ökar med största sannolikhet chansen att dina läsare också sprider ditt innehåll. Det finns även liknande lösningar till andra publiceringsverktyg.

Call to action

Ett användbart verktyg är också att helt enkelt ödmjukt be dina läsare och följare att dela ditt innehåll om de tycker att det är bra.

Med rätt strategi för dina inlägg i olika kanaler kan det inte bara bygga trafiken på de späcka plattformarna utan kommer även att skapa mer trafik till din blogg. Vill du veta mer om hur du kan vässa din strategi? Kontakta oss på Chiffer!

Artikeln senast uppdaterad: 14 oktober, 2016
Finn enhörningar – maxa effekten
Framgångsfaktorn: 18 apr 2019

Finn enhörningar – maxa

Att hitta enhörningarna i ditt innehåll gör din marknadsföring mer kostnadseffektiv. Ylva Söderberg, Senior Creative Director på... Läs mer
Lisa Wouda ny byråchef
Pressmeddelande: 01 apr 2019

Lisa Wouda ny byråchef

– Vi är starka inom rörligt och jag ser fram emot att låta vårt erbjudande inom distribution, köp och analys få växa. Lisa Wouda... Läs mer
Cancerfonden bäst på Instagram
Framgångsfaktorn: 13 mar 2019

Cancerfonden bäst på Instagram

När tidningen Resumé rankade de varumärken som är mest framgångsrika i sociala medier hamnade Cancerfonden på första plats.... Läs mer
Långsiktighet lönar sig
Kundnytta: 06 mar 2019

Långsiktighet lönar sig

Så övertygar du din organisation. Andreas Björkman, projektledare på Chiffer, förklarar varför en väl genomtänkt contentstrategi... Läs mer
Silver i Årets Byrå 2019
Nyheter: 22 feb 2019

Silver i Årets Byrå 2019

Vi är så stolta och glada över att återigen stå på pallplats i Årets Byrå. Chiffer tog silver i Årets Byrå 2019 När Årets Byrå... Läs mer
Sätt en säker stil
Chiffer spanar: 14 feb 2019

Sätt en säker stil

Koll på designtrender ger trovärdighet och gör det enkelt att skapa ett tilltalande innehåll för en stilmedveten målgrupp. Vi... Läs mer
Chiffer kan bli Årets byrå
Nyheter: 11 jan 2019

Chiffer kan bli Årets byrå

Chiffer är glädjande nog en av tre byråer som kan vinna pris som Årets contentbyrå 2018. Läs mer
Contentresan den nya köpresan
Chiffer spanar: 09 jan 2019

Contentresan den nya köpresan

Med grunden i McKinseys köpresa är contentresan vårt viktigaste verktyg. Den tar tid att sätta sig in i och förstå, men när det... Läs mer
5 tips för bättre storytelling
Framgångsfaktorn: 14 Dec 2018

5 tips för bättre storytelling

Snabba knep för lyckad storytelling i sociala medier. Läs mer