Få fler följare i sociala kanaler
Få fler följare på sociala kanaler
Nyheter

Fler följare på nolltid

Sociala kanaler är en viktigt del av många företags marknadsföringsstrategi och ypperliga verktyg för att vecka ut och vecka in kommunicera med följare. Så här får du fler följare i sociala kanaler. 

Det finns mycket att ta hänsyn till när man som företag arbetar med marknadsföring på sociala kanaler. Du ska ha rätt innehåll i rätt kanal, rätt timing när du postar dina inlägg och bra engagemangsgrad.

Jobbar du strategiskt i dina sociala kanaler växer ofta följarskaran sakta men säkert, men det finns också saker du kan göra för att få ordentligt fart på nyrekryteringen. Här är en lista på hur du ska få fler användare i dina sociala kanaler.

Instagram

1. Ett smart sätt att skapa extra exponering är att jobba strategiskt med kommentarer av andra, stora konton inom samma bransch. Genom att interagera med följare till inflytelserika konton har du stor chans att visa upp dig för användare och öka sannolikheten att de även vill följa ditt konto. Var organiserad och strategisk i hur du kommunicerar inom Instagram.

2. Med Instagrams senaste uppdatering – som gör det möjligt att ”lika” specifika inläggskommentarer – kan du på ett ännu enklare sätt interagera med innehåll som andra konton lägger ut.

3. De stora kontona har ofta hundratals kommentarer. Välj inlägg som passar din målgrupp och kommentera eller ”lika” följdernas kommentarer. Då kommer du att växa organiskt. Det är också viktigt att alltid ”lika” och kommentera de kommentarer som lämnats på dina egna bilder.

4. Instagram Stories har fått ett stort genomslag sedan tjänsten lanserades av instagram i augusti 2016. 150 miljoner konton användare dagligen Stories och tjänsten borde även ingå i din strategi för 2017. Det innebär inte bara att du kan posta fler ögonblicksbilder och videos, det innebär också att du kan dyka upp under Instagram Explore där relaterade konton exponeras för användarna.

Facebook

1. Att livesända med hjälp av Facebook Live är ett väldigt bra sätt att öka chansen att ditt innehålls exponeras i flödet. Livesändningar har allra högst räckvidd av innehållsformaten på Facebook och det är bara din egen kreativitet som sätter gränsen. Du kommer dessutom snart att kunna filma videos i 360 grader eller livesända radio via Facebook.

2. En funktion på Facebook som har funnits länge men som många inte uppmärksammat är att du kan bjuda in personer som ”likat” dina inlägg att även tycka om din sida. Det är ett snabbt och effektivt sätt att öka följarskaran på Facebook. Genom att klicka upp listan på personer som ”likat” ditt inlägg har du möjligheten att klicka på ”invite” bredvid varje persons namn. Har du en sida som följs av över 100 000 personer så är denna funktion inte tillgänglig.

Twitter

1. Precis som för Instagram och Facebook är det en bra idé att även använda sig av livsvideo på Twitter. Det ger framförallt en personlig framtoning som många följare tycker om.

2. Utnyttja alla 140 tecken i dina tweets. Numera slukas inga tecken av dina länkar eller bilder. Det ger istället mer utrymme för text och inte minst effektiva hashtags.


Generella tips

Video, video och åter video

När det handlar om räckvidd finns det inget format som är så effektivt som video. Våga använd video på såväl Instagram och Facebook som på Twitter. En tumregel kan vara att våga testa video och sänka ambitionsnivån en aning. Även enklare videos filmade med en bra smartphone kan få enorm räckvidd.

Bra bildkvalitet

Att ha bilder med hög kvalitet är A och O för att lyckas i sociala kanaler, inte minst i de bildtunga kanalerna Instagram och Pinterest. Var varsam i användandet av för stereotypa bildbyråbilder.

Kontinuitet

Posta inlägg flera gånger i veckan, varje vecka. Genom kontinuitet kommer din följarskara sakta men säkert att växa organiskt.

Vad vill du säga?

Var noga med vad du vill berätta med dina bilder eller inlägg. Följarna måste få ut någonting av ditt innehåll för att vilja följa dig eller i bästa fall rekommendera dig till andra.

Våga testa nytt

Alla sociala kanaler lanserar nya funktioner med jämna mellanrum. Våga testa de nya funktionerna och våga visa det för dina följare. Genom att våga testa och vara transparent får du en personligare framtoning.

För många av våra kunder jobbar vi med sociala kanaler varje vecka. Vi ser vilket enormt genomslag det får för den digitala marknadsföringen och vilken hunger det finns för riktigt bra innehåll där ute. Kontakta oss så hjälper vi dig, både med strategi och utförande. 

Artikeln senast uppdaterad: 19 april, 2017
Vad innebär Facebooks nya algoritm?
Kundnytta: 12 Dec 2017

Vad innebär Facebooks nya

Hur kan man som marknadsförare bäst nyttja Facebooks nya flöde? Vi frågade en expert – Amanda Oxell. Läs mer
ICA – ett år på Snapchat
Nyheter: 08 Dec 2017

ICA – ett år på Snapchat

Drygt ett år har gått sedan ICA Sverige började använda Snapchat i sin marknadsföring. Vi tar reda på hur det har gått. Läs mer
Minskat förtroende för varumärken
Kundnytta: 06 Dec 2017

Minskat förtroende för

Konsumenter blir alltmer skeptiska mot varumärken, så få som 5 procent tycker att varumärken är öppna och ärliga. Så blir ditt... Läs mer
Vad är ett värdegrundsarbete?
Kundnytta: 04 Dec 2017

Vad är ett värdegrundsarbete?

Alla vinner därmed på att börja arbeta med företagets värdegrund – så här kommer du igång. Läs mer
Accelerera er affär!
Kundnytta: 01 Dec 2017

Accelerera er affär!

Relevans, smidighet, snabbhet och innovation är det företag måste fokusera på för att inte ge utrymme för konkurrens. Läs mer
4 tips om hashtags
Kundnytta: 29 Nov 2017

4 tips om hashtags

Allt började 2007 när en ensam Twitterpionjär bestämde sig för att i en tweet föreslå symbolen # som ett sätt att skapa grupper.... Läs mer
Från livsmedelsbolag till livsstilsbolag
Framgångsfaktorn: 24 Nov 2017

Från livsmedelsbolag till

Oatly har kommit långt genom att vara transparanta och ta kundrelationer till en högre nivå - så här lyckades de. Läs mer
Less is more
Felix Färgskola: 22 Nov 2017

Less is more

För marknadsförare har tryckta produkter alltid varit en viktig beståndsdel och det arbetas mycket med färger på olika sätt inom... Läs mer
Vikta kampanjen rätt
Kundnytta: 20 Nov 2017

Vikta kampanjen rätt

Ska kampanjen bygga varumärket eller leda till affär? Lyckas bättre genom att vikta rätt mellan branding och business i all... Läs mer