Få fler följare i sociala kanaler
Få fler följare på sociala kanaler
Nyheter

Fler följare på nolltid

Sociala kanaler är en viktigt del av många företags marknadsföringsstrategi och ypperliga verktyg för att vecka ut och vecka in kommunicera med följare. Så här får du fler följare i sociala kanaler. 

Det finns mycket att ta hänsyn till när man som företag arbetar med marknadsföring på sociala kanaler. Du ska ha rätt innehåll i rätt kanal, rätt timing när du postar dina inlägg och bra engagemangsgrad.

Jobbar du strategiskt i dina sociala kanaler växer ofta följarskaran sakta men säkert, men det finns också saker du kan göra för att få ordentligt fart på nyrekryteringen. Här är en lista på hur du ska få fler användare i dina sociala kanaler.

Instagram

1. Ett smart sätt att skapa extra exponering är att jobba strategiskt med kommentarer av andra, stora konton inom samma bransch. Genom att interagera med följare till inflytelserika konton har du stor chans att visa upp dig för användare och öka sannolikheten att de även vill följa ditt konto. Var organiserad och strategisk i hur du kommunicerar inom Instagram.

2. Med Instagrams senaste uppdatering – som gör det möjligt att ”lika” specifika inläggskommentarer – kan du på ett ännu enklare sätt interagera med innehåll som andra konton lägger ut.

3. De stora kontona har ofta hundratals kommentarer. Välj inlägg som passar din målgrupp och kommentera eller ”lika” följdernas kommentarer. Då kommer du att växa organiskt. Det är också viktigt att alltid ”lika” och kommentera de kommentarer som lämnats på dina egna bilder.

4. Instagram Stories har fått ett stort genomslag sedan tjänsten lanserades av instagram i augusti 2016. 150 miljoner konton användare dagligen Stories och tjänsten borde även ingå i din strategi för 2017. Det innebär inte bara att du kan posta fler ögonblicksbilder och videos, det innebär också att du kan dyka upp under Instagram Explore där relaterade konton exponeras för användarna.

Facebook

1. Att livesända med hjälp av Facebook Live är ett väldigt bra sätt att öka chansen att ditt innehålls exponeras i flödet. Livesändningar har allra högst räckvidd av innehållsformaten på Facebook och det är bara din egen kreativitet som sätter gränsen. Du kommer dessutom snart att kunna filma videos i 360 grader eller livesända radio via Facebook.

2. En funktion på Facebook som har funnits länge men som många inte uppmärksammat är att du kan bjuda in personer som ”likat” dina inlägg att även tycka om din sida. Det är ett snabbt och effektivt sätt att öka följarskaran på Facebook. Genom att klicka upp listan på personer som ”likat” ditt inlägg har du möjligheten att klicka på ”invite” bredvid varje persons namn. Har du en sida som följs av över 100 000 personer så är denna funktion inte tillgänglig.

Twitter

1. Precis som för Instagram och Facebook är det en bra idé att även använda sig av livsvideo på Twitter. Det ger framförallt en personlig framtoning som många följare tycker om.

2. Utnyttja alla 140 tecken i dina tweets. Numera slukas inga tecken av dina länkar eller bilder. Det ger istället mer utrymme för text och inte minst effektiva hashtags.


Generella tips

Video, video och åter video

När det handlar om räckvidd finns det inget format som är så effektivt som video. Våga använd video på såväl Instagram och Facebook som på Twitter. En tumregel kan vara att våga testa video och sänka ambitionsnivån en aning. Även enklare videos filmade med en bra smartphone kan få enorm räckvidd.

Bra bildkvalitet

Att ha bilder med hög kvalitet är A och O för att lyckas i sociala kanaler, inte minst i de bildtunga kanalerna Instagram och Pinterest. Var varsam i användandet av för stereotypa bildbyråbilder.

Kontinuitet

Posta inlägg flera gånger i veckan, varje vecka. Genom kontinuitet kommer din följarskara sakta men säkert att växa organiskt.

Vad vill du säga?

Var noga med vad du vill berätta med dina bilder eller inlägg. Följarna måste få ut någonting av ditt innehåll för att vilja följa dig eller i bästa fall rekommendera dig till andra.

Våga testa nytt

Alla sociala kanaler lanserar nya funktioner med jämna mellanrum. Våga testa de nya funktionerna och våga visa det för dina följare. Genom att våga testa och vara transparent får du en personligare framtoning.

För många av våra kunder jobbar vi med sociala kanaler varje vecka. Vi ser vilket enormt genomslag det får för den digitala marknadsföringen och vilken hunger det finns för riktigt bra innehåll där ute. Kontakta oss så hjälper vi dig, både med strategi och utförande. 

Artikeln senast uppdaterad: 19 april, 2017
Är flest hashtags bäst?
Kundnytta: 29 Maj 2018

Är flest hashtags bäst?

Hashtags kan hjälpa ditt content att nå nya målgrupper. Men vid överanvändning kan de däremot få motsatt effekt. Vi har... Läs mer
Gör ni rätt på LinkedIn?
Kundnytta: 29 Maj 2018

Gör ni rätt på LinkedIn?

Chiffer lyfter blicken och ser vad andra i branschen gör, vad LinkedIn förespråkar och vad företag vi följer gör som gör dem så... Läs mer
Integritetspolicy Chiffer Media AB
Nyheter: 21 Maj 2018

Integritetspolicy Chiffer Media

Integritetspolicy Chiffer Media AB Läs mer
Selecta väljer Chiffer
Nyheter: 16 Maj 2018

Selecta väljer Chiffer

Chiffer och Selecta har under våren inlett ett samarbete med fokus på att ytterligare stärka företagets kommunikation och närvaro... Läs mer
Strategisk AD sökes
Platsannons: 02 Maj 2018

Strategisk AD sökes

Vi söker en strategisk AD som delar vår passion för välgjort innehåll. På Chiffer skapar vi innehåll som är värdefullt för både... Läs mer
Välj rätt influencer
Krönika: 26 Apr 2018

Välj rätt influencer

Att influencer marketing är på väg bort är långt ifrån sanning. Rätt samarbete kan bli en guldgruva för företagen som... Läs mer
”GDPR är bara början”
Kundnytta: 25 Apr 2018

”GDPR är bara början”

Idag lever många sina liv uppkopplade och lämnar ständigt digitala spår efter sig. Därför behövs en uppdatering som skyddar... Läs mer
Chiffer söker projektledare
Nyheter: 23 Apr 2018

Chiffer söker projektledare

Chiffer växer och söker en projektledare som delar vår passion för välgjort innehåll. På Chiffer skapar vi innehåll som är... Läs mer
Vem äger din data?
Krönika: 27 Mar 2018

Vem äger din data?

Har du koll på vilken information Facebook och andra sociala medier egentligen har om dig? Frågan är högaktuell i svallvågorna av... Läs mer