Få fler följare i sociala kanaler
Nyheter

Fler följare på nolltid

Sociala kanaler är en viktigt del av många företags marknadsföringsstrategi och ypperliga verktyg för att vecka ut och vecka in kommunicera med följare. Så här får du fler följare i sociala kanaler. 

Det finns mycket att ta hänsyn till när man som företag arbetar med marknadsföring på sociala kanaler. Du ska ha rätt innehåll i rätt kanal, rätt timing när du postar dina inlägg och bra engagemangsgrad.

Jobbar du strategiskt i dina sociala kanaler växer ofta följarskaran sakta men säkert, men det finns också saker du kan göra för att få ordentligt fart på nyrekryteringen. Här är en lista på hur du ska få fler användare i dina sociala kanaler.

Instagram

1. Ett smart sätt att skapa extra exponering är att jobba strategiskt med kommentarer av andra, stora konton inom samma bransch. Genom att interagera med följare till inflytelserika konton har du stor chans att visa upp dig för användare och öka sannolikheten att de även vill följa ditt konto. Var organiserad och strategisk i hur du kommunicerar inom Instagram.

2. Med Instagrams senaste uppdatering – som gör det möjligt att ”lika” specifika inläggskommentarer – kan du på ett ännu enklare sätt interagera med innehåll som andra konton lägger ut.

3. De stora kontona har ofta hundratals kommentarer. Välj inlägg som passar din målgrupp och kommentera eller ”lika” följdernas kommentarer. Då kommer du att växa organiskt. Det är också viktigt att alltid ”lika” och kommentera de kommentarer som lämnats på dina egna bilder.

4. Instagram Stories har fått ett stort genomslag sedan tjänsten lanserades av instagram i augusti 2016. 150 miljoner konton användare dagligen Stories och tjänsten borde även ingå i din strategi för 2017. Det innebär inte bara att du kan posta fler ögonblicksbilder och videos, det innebär också att du kan dyka upp under Instagram Explore där relaterade konton exponeras för användarna.

Facebook

1. Att livesända med hjälp av Facebook Live är ett väldigt bra sätt att öka chansen att ditt innehålls exponeras i flödet. Livesändningar har allra högst räckvidd av innehållsformaten på Facebook och det är bara din egen kreativitet som sätter gränsen. Du kommer dessutom snart att kunna filma videos i 360 grader eller livesända radio via Facebook.

2. En funktion på Facebook som har funnits länge men som många inte uppmärksammat är att du kan bjuda in personer som ”likat” dina inlägg att även tycka om din sida. Det är ett snabbt och effektivt sätt att öka följarskaran på Facebook. Genom att klicka upp listan på personer som ”likat” ditt inlägg har du möjligheten att klicka på ”invite” bredvid varje persons namn. Har du en sida som följs av över 100 000 personer så är denna funktion inte tillgänglig.

Twitter

1. Precis som för Instagram och Facebook är det en bra idé att även använda sig av livsvideo på Twitter. Det ger framförallt en personlig framtoning som många följare tycker om.

2. Utnyttja alla 140 tecken i dina tweets. Numera slukas inga tecken av dina länkar eller bilder. Det ger istället mer utrymme för text och inte minst effektiva hashtags.


Generella tips

Video, video och åter video

När det handlar om räckvidd finns det inget format som är så effektivt som video. Våga använd video på såväl Instagram och Facebook som på Twitter. En tumregel kan vara att våga testa video och sänka ambitionsnivån en aning. Även enklare videos filmade med en bra smartphone kan få enorm räckvidd.

Bra bildkvalitet

Att ha bilder med hög kvalitet är A och O för att lyckas i sociala kanaler, inte minst i de bildtunga kanalerna Instagram och Pinterest. Var varsam i användandet av för stereotypa bildbyråbilder.

Kontinuitet

Posta inlägg flera gånger i veckan, varje vecka. Genom kontinuitet kommer din följarskara sakta men säkert att växa organiskt.

Vad vill du säga?

Var noga med vad du vill berätta med dina bilder eller inlägg. Följarna måste få ut någonting av ditt innehåll för att vilja följa dig eller i bästa fall rekommendera dig till andra.

Våga testa nytt

Alla sociala kanaler lanserar nya funktioner med jämna mellanrum. Våga testa de nya funktionerna och våga visa det för dina följare. Genom att våga testa och vara transparent får du en personligare framtoning.

För många av våra kunder jobbar vi med sociala kanaler varje vecka. Vi ser vilket enormt genomslag det får för den digitala marknadsföringen och vilken hunger det finns för riktigt bra innehåll där ute. Kontakta oss så hjälper vi dig, både med strategi och utförande. 

Chiffer välkomnar Hufvudstaden
Nyheter: 20 Okt 2017

Chiffer välkomnar Hufvudstaden

Vi på Chiffer kan stolt presentera en av våra senaste kunder: fastighetsbolaget Hufvudstaden. Läs mer
Vad gör du på en minut?
Chiffer spanar: 18 Okt 2017

Vad gör du på en minut?

På en minut hinner vi se 4,1 miljoner YouTube-videor, snappa 1,8 miljoner gånger och skicka 150 miljoner mejl. Läs mer
Fler prenumeranter på nyhetsbrevet
Kundnytta: 16 Okt 2017

Fler prenumeranter på

E-postadresserna till dina kunder och potentiella kunder är din viktigaste marknadsföringstillgång. Så får du fler adresser! Läs mer
Gulliga katter eller mat?
Nyheter: 15 Okt 2017

Gulliga katter eller mat?

100 miljoner Facebookvideor har analyserats - det här vill folket se! Läs mer
Stavar du som en krata?
Språkskolan: 11 Okt 2017

Stavar du som en krata?

Ryste du också till av den här rubriken? Få saker irriterar oss så mycket som felstavningar, dessa ord har vi svårast för. Läs mer
Fixa färgen
Felix Färgskola: 10 Okt 2017

Fixa färgen

Färg är en stor del av våra visuella sinnen och har alltid använts flitigt i marknadsföring, det här bör du tänka på. Läs mer
Nyheter för Instagram Stories
Kundnytta: 06 Okt 2017

Nyheter för Instagram Stories

Instagram Stories nya funktioner gör att du enklare kan interagera med dina följare och göra det ännu snyggare. Läs mer
Återvinn ditt bästa content
Kundnytta: 04 Okt 2017

Återvinn ditt bästa content

Bra budskap tål att upprepas, och bra innehåll kan paketeras på en mängd olika sätt. Genom att återvinna kan du nå fler. Läs mer
Sleepo bjöd in influencers och slog rekord!
Framgångsfaktorn: 02 Okt 2017

Sleepo bjöd in influencers och

Nu startar vår nya artikelserie "Framgångsfaktorn" där vi intervjuar företag om deras arbete med en kampanj. Läs mer