facebookdata_2018_1800x888
Krönika

Vem äger din data?

Har du koll på vilken information Facebook och andra sociala medier egentligen har om dig? Frågan är högaktuell i svallvågorna av vad som kallats för den kanske största kontroversen sociala medier stått inför. Strålkastarljuset är just nu riktat mot ett hårt pressat Facebook. Dess VD, Mark Zuckerberg har gått ut med en offentlig ursäkt och erbjudit sig att frågas ut av USA:s kongress.

Jag pratar förstås om avslöjandena kring det brittiska analysföretaget Cambridge Analytica. Data från över 50 miljoner Facebookanvändare har otillåtet använts och sålts för att rikta politiska budskap mot användarna utan deras vetskap. Men vad innebär det här egentligen – för Facebook och andra sociala medier och för användare?

Att data från användare samlas in av sociala medier, så som Facebook, är ingen nyhet för de allra flesta. Vad de flesta kanske inte vet är i vilken utsträckning data samlas in och vad den faktiskt används till. Vi utsätts till exempel dagligen för olika former av digitala avtal som vi ombeds läsa igenom och godkänna innan vi använder en app eller tjänst. Men ärligt talat, hur många orkar läsa igenom det? Vi trycker på godkänn och tänker inte mer på det. Det är alldeles för abstrakt att tänka på när jag bara vill slöscrolla eller dela min skrytiga strandbild.

Det är dock kanske inte en helt dum idé att ta reda på vad det är som man faktiskt godkänner. The devil is in the details, som det engelska ordspråket går, och ofta är det just i detaljerna det går att läsa om vilken data som samlas in och vad den kan komma att användas till.

Den data som Facebook själva samlar in är främst baserad på din aktivitet på Facebook och används primärt av Facebook själva, bland annat i syfte att rikta skräddarsydda annonser till sina användare och därmed stärka sin plats som annonsplattform för företag. Men genom sina applikationer tillåter Facebook även tredjepartsanvändare att få tillgång till data som Facebook samlar in.

För att använda en applikation, som ett quiz eller något annat, behöver applikationen ditt godkännande. Och självklart vill du ju att alla ska veta vilket djur som korrelerar till ditt namn och godkänner appen. Inga konstigheter. Du väljer att dela din data. Men innan 2014, då Facebook minskade möjligheten till datainsamling, var det också möjligt att genom godkännandet samla in data från vänner och vänners vänner, det vill säga personer som själva inte godkänt det.

Men hur mycket kan Facebook veta baserat på gilla-markeringar egentligen? Faktum är att det faktiskt går att utläsa och förutse saker som till exempel om du har skilda föräldrar eller är rökare baserat på vad du gillar och hur du interagerar. Bara baserat på ditt beteendemönster i sociala medier går det alltså att samla in väsentlig information om vem du är. Det är denna typ av data som Cambridge Analytica har använt sig av och sålt till bland annat politiska aktörer.

Vi har tidigare skrivit om att ett flertal, enligt en undersökning från Sveriges Annonsörer, överväger att lämna Facebook. Flera undersökningar gjorda av bland annat Sifo och Inizio efter avslöjandena kring Cambridge Analytica pekar i samma riktning. Det har också uppstått en rörelse under hashtaggen #deletefacebook, lanserad av WhatsApps medgrundare Brian Acton, som vunnit mark. Vad för ansvar Facebook har i detta diskuteras flitigt i medier och åsikterna går isär, men klart är att medvetandet kring datainsamling är top of mind just nu. Kommer det kanske slutet för Facebook så som vi känner det?

Antagligen inte. Jag tror att det här är en del av mognadsfasen. Sociala medier är fortfarande en relativt ny företeelse och det finns i många fall inget tidigare regelverk att vända sig mot. Att någonting likt detta skulle ske tror jag bara var en tidsfråga och att förvänta sig. Förmodligen kommer det leda till att Facebook avkrävs något hårdare reglering och att de ytterligare skärper sina API:er. Men sociala medier är en så integrerad del i vår värld för både näringsliv och privatpersoner att det rimligtvis inte är någonting som kommer att försvinna eller stanna av. Dessutom är information och så kallad Big Data är oerhört värdefullt och datainsamlingen kommer därför heller inte upphöra.

Så vems är ansvaret? Jag tror att det fortsatt kommer att vara en omtvistad fråga, men förhoppningsvis har det här lett till en ökad medvetenhet hos allmänheten och en större vilja att ta reda på och kontrollera vilken data man delar med sig av. Facebook erbjuder flera sätt att till viss del styra vilken data som samlas in, delvis genom kontroll över vilka applikationer som har tillgång till ditt konto och delvis genom en nedladdningsbar zip-fil med all insamlad data. Så dags att rensa gamla quiz och ladda ner din zip-fil! Det vet jag att jag, med viss motvillighet, i alla fall tänker göra. Vad kan de tänkas ha på mig egentligen?

Källor:
The Verge
SocialMediaToday
SVD
CNN
The Guardian

Felix Schenk

Artikeln senast uppdaterad: 27 mars, 2018
Vem äger din data?
Krönika: 27 Mar 2018

Vem äger din data?

Har du koll på vilken information Facebook och andra sociala medier egentligen har om dig? Frågan är högaktuell i svallvågorna av... Läs mer
Få fler följare på Facebook
Kundnytta: 26 Feb 2018

Få fler följare på Facebook

Följare och likes skapar förtroende kund och företag emellan. Så här kan du enkelt öka antalet följare till din... Läs mer
Marknadsföringsåret 2018
Nyheter: 20 Feb 2018

Marknadsföringsåret 2018

Marknadsföring är en värld i ständig förändring. Det som var sant igår kanske är helt fel imorgon. Därför är det viktigt för... Läs mer
Kvalitet eller kvantitet?
Krönika: 12 Feb 2018

Kvalitet eller kvantitet?

Åsikterna går isär bland experterna i contentbranschen. En förespråkar få inlägg med hög kvalitet, en annan hävdar att kvantitet... Läs mer
Är Facebook på väg bort?
Nyheter: 06 Feb 2018

Är Facebook på väg bort?

Mer än hälften av alla svenskar använder Facebook dagligen och det är fortsatt det största sociala mediet i Sverige. Men det är... Läs mer
Skapa hunger hos den mätta konsumenten
Framgångsfaktorn: 28 Jan 2018

Skapa hunger hos den mätta

Postkodlotteriet har knäckt koden och fått många engagerade och lojala kunder, så här gjorde de. Läs mer
10 trender för sociala medier 2018
Kundnytta: 22 Jan 2018

10 trender för sociala medier

2017 bjöd på mer rörligt och ett större behov av att betala för att nå ut med sitt innehåll i sociala medier. Hur kommer 2018 att... Läs mer
SEO-optimera din webbsida
Kundnytta: 15 Jan 2018

SEO-optimera din webbsida

Följ dessa tolv steg så kommer din hemsida få mer trafik! Läs mer
Nyord 2017
Språkskolan: 12 Jan 2018

Nyord 2017

Trots fejkade nyheter och cringeiga dabklipp har vi tagit oss igenom 2017 och in i ett nytt år. Varje år presenterar Språkrådet... Läs mer