Hur blir 2017?
Nyheter

Hur kommer 2017 att se ut?

Hur kommer 2017 se ut för sociala kanaler och digital marknadsföring? Det har två riktiga auktoriteter i branschen svaren på. Facebooks produktchef Andrew Bosworth och Pinterests vd Tim Kendall har tittat i spåkulan. 

Vi ska inte på något överdrivet sätt jämställa plattformarna Pinterest och Facebook. Men det är ändå intressant att höra två så inflytelserika personligheter som Facebooks produktchef Andrew Bosworth och Pinterests vd Tim Kendall tala om samma strömningar inom social media och digital marknadsföring.

Och även om de jobbar på plattformar med stor skillnad både i räckvidd och fokus så finns det likheter i hur de ser på 2017. Här är några insikter:

Mer personlig information, snabbare

Bosworth tror att användardata i högre utsträckning kommer att styra vad vi exponeras för i sociala kanaler och i den digitala världen i stort. Våra intressen kommer att ligga till grund för erbjudanden och här tror han att både event och andra lokala aktiviteter kommer att skräddarsys på ett effektivare sätt än de gör idag. Bosworth menar att Facebook i framtiden kommer att arbeta mot att använda mer av sin data för att erbjuda mer personlig information, snabbare.

Olika innehåll till olika målgrupper

Bosworth fortsätter lite på samma linje när han ser ökad och framförallt förbättrad segmentering i marknadsföringen framöver. Varumärken vill nå den allra mest relevanta användaren, både för att sprida sitt varumärke och kunna erbjuda olika kreativa lösningar till olika målgrupper. Han menar till exempel att en video om samma produkt kan produceras på olika sätt och med olika fokus beroende på vilken målgrupp den är ämnad för.

Detta håller Pinterests vd Tim Kendall med om och tillägger att han förväntar sig att företagen kommer att vara mer noga med ROI (Return on investment) och öka detta genom storytelling och relationsbyggande insatser.

Bosworth säger också att Facebook bland annat kommer att inkludera artificial intelligence och skräddarsydda mediaköp för att hjälpa varumärken att bättre nå ut med sitt innehåll.

Mer DIY och instruerande videos

Tim Kendall tror att 2017 kommer att innebära ett ännu störa genomslag för DIY och ”how-to”.
– Det senaste året har vi sett ett större antal sparade videos på Pinterest. Och de som pinnar tycker speciellt om att spara videos med hög användbarhet, säger han.

Framförallt handlar det om innehåll som undervisar eller lär oss hur man gör något och som vi kan ha nytta av i livet. Pinterest är idag väldigt starka på just den typen av innehåll.

Mindre fokus på ägda kanaler

Kendall tror också att en av de stora trenderna under 2017 kommer att vara att man fokuserar på det spridda innehållet. Han tror att fler och fler varumärken kommer att släppa lite på målet att hela tiden driva trafik till en hemsida eller en blogg och istället fokusera på att möta användarna där de är aktiva.
– För bara några år sedan var innehåll nära knutet till ägda kanaler. Idag kan man stöta på ett varumärke var som helst och engagemang är det som spelar roll, oavsett var det sker.

Buzzfeed och deras extremt populära matkanal ”Tasty” är ett tydligt exempel på ett varumärke som skapar värde och med hjälp av sponsrade inlägg kan kapitalisera på sin starka trafik trots att den ligger utanför de ”ägda” kanalerna.

Inom det här området jobbar samtliga sociala kanaler väldigt hårt för att både varumärkena och användare ska lägga större del av sin tid på plattformen. Det har bland annat inneburit att Pinterest infört köpknappar och funktionen ”shopping bag” och Instagram nyligen infört sponsrade inlägg och också blickar mot köpknappar. Hela köpresan ska kunna göras på den sociala plattformen snarare än genom hänvisningstrafik till bloggen eller företagets hemsida.

Ökad transparens kring trafik

Både Bosworth och Kendall tror båda att ökad transparens kring trafik kommer att leda till bättre insatser både när det kommer till social reklam och innehåll. Idag är det enkelt att se vilka som tycker om dina marknadsföringsinsatser och vilken engagemangsgrad som finns, men för att de sociala plattformarna på riktigt allvar ska kunna vara med och slåss med de ägda kanaler och inte minst Google krävs transparens kring exakt hur kampanjer gått. Pengarna blir viktigare i en digital värld där varumärkena blir mer och mer medvetna om ROI.

Kendall säger bland annat att Pinterest under 2017 kommer att införa nya funktioner som gör det möjligt för varumärken och företag att bättre förstå och mäta värdet av sina insatser på plattformen.

Sammanfattningsvis kan vi konstatera att det mesta tyder på att sociala kanaler kommer att bli en ännu viktigare del av marknadsföringsinsatserna framöver. Inte minst kommer många av de sociala kanalerna gå från renodlat varumärkesbyggande till att faktiskt bli plattformar där det går att hitta även kortsiktig lönsamhet för företagen. Det blir intressant att följa den utvecklingen!

Artikeln senast uppdaterad: 3 februari, 2017
3 tips – köp i sociala medier
Framgångsfaktorn: 05 jun 2019

3 tips – köp i sociala medier

Tre skäl till varför du måste köpa i sociala medier och tre tips för att lyckas. Lisa Wouda, byråchef på Chiffer, listar det du... Läs mer
Nytt kommunikationskoncept för Granngården
Nyheter: 24 maj 2019

Nytt kommunikationskoncept för

Tillsammans med Granngården släpper Chiffer tre reklamfilmer inom ett nytt kommunikationskoncept – Stöttar drömmar.  Läs mer
Finn enhörningar – maxa effekten
Framgångsfaktorn: 18 apr 2019

Finn enhörningar – maxa

Att hitta enhörningarna i ditt innehåll gör din marknadsföring mer kostnadseffektiv. Ylva Söderberg, Senior Creative Director på... Läs mer
Lisa Wouda ny byråchef
Pressmeddelande: 01 apr 2019

Lisa Wouda ny byråchef

– Vi är starka inom rörligt och jag ser fram emot att låta vårt erbjudande inom distribution, köp och analys få växa. Lisa Wouda... Läs mer
Cancerfonden bäst på Instagram
Framgångsfaktorn: 13 mar 2019

Cancerfonden bäst på Instagram

När tidningen Resumé rankade de varumärken som är mest framgångsrika i sociala medier hamnade Cancerfonden på första plats.... Läs mer
Långsiktighet lönar sig
Kundnytta: 06 mar 2019

Långsiktighet lönar sig

Så övertygar du din organisation. Andreas Björkman, projektledare på Chiffer, förklarar varför en väl genomtänkt contentstrategi... Läs mer
Silver i Årets Byrå 2019
Nyheter: 22 feb 2019

Silver i Årets Byrå 2019

Vi är så stolta och glada över att återigen stå på pallplats i Årets Byrå. Chiffer tog silver i Årets Byrå 2019 När Årets Byrå... Läs mer
Sätt en säker stil
Chiffer spanar: 14 feb 2019

Sätt en säker stil

Koll på designtrender ger trovärdighet och gör det enkelt att skapa ett tilltalande innehåll för en stilmedveten målgrupp. Vi... Läs mer
Chiffer kan bli Årets byrå
Nyheter: 11 jan 2019

Chiffer kan bli Årets byrå

Chiffer är glädjande nog en av tre byråer som kan vinna pris som Årets contentbyrå 2018. Läs mer