Facebook helt överlägsna
Chiffer spanar

Facebook helt överlägsna

Facebook är inte på väg att tappa delar av sin yngre publik. Tvärtom. Det sociala nätverket står fortfarande urstarkt och dominerar konkurrenterna fullständigt. 

Till er som trodde att unga i allt högre grad överger Facebook. Tänkt om! Och inte så lite heller. De senaste undersökningarna i USA visar en helt annan bild. Facebook pulvriserar fortfarande konkurrenterna.

Närmare 100 procent av alla amerikaner i åldern 18–34 använder fortfarande Facebook och dessutom i snitt mer än 1 000 minuter i månaden. Det att jämföra med utmanaren Snapchat där ungdomarna spenderar mindre än 400 minuter i månaden.

Instagram är den sociala kanal som närmast utmanar Facebook. Över 60 procent av alla amerikaner mellan 18 och 34 år använder Facebook-ägda Instagram med Twitter och LinkedIn som utmanare om andraplatsen.

Även bland användarna som är 35 år eller över är dominansen från Facebook i det närmaste total. Mer än 90 procent av alla amerikaner över 35 år använder nätverket.

Undersökningen som genomförts av ComScore visar på flera tydliga trender. Inom de sociala nätverken är det video som regerar 2016. Snapchat har ökat lavinartat de senaste åren och Facebook och Instagram har den senaste tiden lagt allt större vikt vid rörligt material.

En annan trend som ComScore ser är pendelsvängningen från kvantitet till kvalitet inom den digitala trafiken. Det handlar inte längre om hur många utan hur trafiken interagerar.

Vill du ha hjälp med att driva dina sociala kanaler? Ring oss!

Artikeln senast uppdaterad: 1 april, 2016
Finn enhörningar – maxa effekten
Framgångsfaktorn: 18 apr 2019

Finn enhörningar – maxa

Att hitta enhörningarna i ditt innehåll gör din marknadsföring mer kostnadseffektiv. Ylva Söderberg, Senior Creative Director på... Läs mer
Lisa Wouda ny byråchef
Pressmeddelande: 01 apr 2019

Lisa Wouda ny byråchef

– Vi är starka inom rörligt och jag ser fram emot att låta vårt erbjudande inom distribution, köp och analys få växa. Lisa Wouda... Läs mer
Cancerfonden bäst på Instagram
Framgångsfaktorn: 13 mar 2019

Cancerfonden bäst på Instagram

När tidningen Resumé rankade de varumärken som är mest framgångsrika i sociala medier hamnade Cancerfonden på första plats.... Läs mer
Långsiktighet lönar sig
Kundnytta: 06 mar 2019

Långsiktighet lönar sig

Så övertygar du din organisation. Andreas Björkman, projektledare på Chiffer, förklarar varför en väl genomtänkt contentstrategi... Läs mer
Silver i Årets Byrå 2019
Nyheter: 22 feb 2019

Silver i Årets Byrå 2019

Vi är så stolta och glada över att återigen stå på pallplats i Årets Byrå. Chiffer tog silver i Årets Byrå 2019 När Årets Byrå... Läs mer
Sätt en säker stil
Chiffer spanar: 14 feb 2019

Sätt en säker stil

Koll på designtrender ger trovärdighet och gör det enkelt att skapa ett tilltalande innehåll för en stilmedveten målgrupp. Vi... Läs mer
Chiffer kan bli Årets byrå
Nyheter: 11 jan 2019

Chiffer kan bli Årets byrå

Chiffer är glädjande nog en av tre byråer som kan vinna pris som Årets contentbyrå 2018. Läs mer
Contentresan den nya köpresan
Chiffer spanar: 09 jan 2019

Contentresan den nya köpresan

Med grunden i McKinseys köpresa är contentresan vårt viktigaste verktyg. Den tar tid att sätta sig in i och förstå, men när det... Läs mer
5 tips för bättre storytelling
Framgångsfaktorn: 14 Dec 2018

5 tips för bättre storytelling

Snabba knep för lyckad storytelling i sociala medier. Läs mer