Facebook helt överlägsna
Chiffer spanar

Facebook helt överlägsna

Facebook är inte på väg att tappa delar av sin yngre publik. Tvärtom. Det sociala nätverket står fortfarande urstarkt och dominerar konkurrenterna fullständigt. 

Till er som trodde att unga i allt högre grad överger Facebook. Tänkt om! Och inte så lite heller. De senaste undersökningarna i USA visar en helt annan bild. Facebook pulvriserar fortfarande konkurrenterna.

Närmare 100 procent av alla amerikaner i åldern 18–34 använder fortfarande Facebook och dessutom i snitt mer än 1 000 minuter i månaden. Det att jämföra med utmanaren Snapchat där ungdomarna spenderar mindre än 400 minuter i månaden.

Instagram är den sociala kanal som närmast utmanar Facebook. Över 60 procent av alla amerikaner mellan 18 och 34 år använder Facebook-ägda Instagram med Twitter och LinkedIn som utmanare om andraplatsen.

Även bland användarna som är 35 år eller över är dominansen från Facebook i det närmaste total. Mer än 90 procent av alla amerikaner över 35 år använder nätverket.

Undersökningen som genomförts av ComScore visar på flera tydliga trender. Inom de sociala nätverken är det video som regerar 2016. Snapchat har ökat lavinartat de senaste åren och Facebook och Instagram har den senaste tiden lagt allt större vikt vid rörligt material.

En annan trend som ComScore ser är pendelsvängningen från kvantitet till kvalitet inom den digitala trafiken. Det handlar inte längre om hur många utan hur trafiken interagerar.

Vill du ha hjälp med att driva dina sociala kanaler? Ring oss!

Artikeln senast uppdaterad: 1 april, 2016
Sätt en säker stil
Kundnytta: 14 feb 2019

Sätt en säker stil

Koll på designtrender ger trovärdighet och gör det enkelt att skapa ett tilltalande innehåll för en stilmedveten målgrupp. Vi... Läs mer
Chiffer kan bli Årets byrå
Nyheter: 11 jan 2019

Chiffer kan bli Årets byrå

Chiffer är glädjande nog en av tre byråer som kan vinna pris som Årets contentbyrå 2018. Läs mer
Contentresan den nya köpresan
Chiffer spanar: 09 jan 2019

Contentresan den nya köpresan

Med grunden i McKinseys köpresa är contentresan vårt viktigaste verktyg. Den tar tid att sätta sig in i och förstå, men när det... Läs mer
5 tips för bättre storytelling
Framgångsfaktorn: 14 Dec 2018

5 tips för bättre storytelling

Snabba knep för lyckad storytelling i sociala medier. Läs mer
Marknadschefens nya roll
Framgångsfaktorn: 29 Nov 2018

Marknadschefens nya roll

Marknadschefernas förståelse för kundens krav, behov och beteende har fått ledningsgrupperna att omvärdera deras roll. Läs mer
Tidningen Lera vinner Publishingpriset – igen
Nyheter: 09 Nov 2018

Tidningen Lera vinner

För andra året i rad tog magasinet Lera hem segern i Publishingpriset. Läs mer
Lisa Wouda ny projektledare
Nyheter: 05 Nov 2018

Lisa Wouda ny projektledare

Lisa Wouda är ny projektledare och kommer framför allt att arbeta med Cancerfonden som nyligen valde Chiffer som... Läs mer
Vi välkomnar Cancerfonden
Pressmeddelande: 18 okt 2018

Vi välkomnar Cancerfonden

Chiffer blir Cancerfondens contentbyrå och kommer att jobba långsiktigt med organisationens content marketing-arbete. Läs mer
5 internettrender att hålla koll på
Nyheter: 24 okt 2018

5 internettrender att hålla

Rapporten Svenskarna och internet 2018 är här. Chiffer har summerat rapporten i fem viktiga internettrender att hålla koll på... Läs mer