Ylva-1800x888
Framgångsfaktorn

Finn enhörningar – maxa effekten

Att hitta enhörningarna i ditt innehåll gör din marknadsföring mer kostnadseffektiv. Ylva Söderberg, Senior Creative Director på Chiffer tipsar om hur du får fler klick för pengarna.

Vad är en enhörning?

Det pratas mycket om enhörningar inom marknadsföring. En enhörning är det innehållet som bär på magi. Det som får egna vingar och lyfter engagemang och räckvidd till oanade höjder. Det är det innehållet som dina kunder och potentiella kunder vill ha mer av och som därför skapar ett starkare band mellan dem och ditt varumärke.

3 tips – hitta dina enhörningar

Utgå från målgruppen. Rätt innehåll bygger relationen med dina kunder och stärker ditt varumärkes trovärdighet. Gör noggrann research kring vad dina följare vill ha. Var inte rädd att fråga vad de är intresserade av. Idag är vi vana vid att få ett mer eller mindre skräddarsytt innehåll i digitala kanaler – och det är ofta så vi vill ha det.

Låt budskapet vara enkelt. Många gånger är det de enkla idéerna med tydliga budskap som blir enhörningar inom marknadsföring. För en av våra kunder, Granngården, uppmanade vi till exempel följarna att ta en bild från hästryggen och dela med sig av den i sociala medier. Det resulterade i ett stort engagemang med drygt 1500 uppladdningar.

Våga upprepa dig. När du hittat din målgrupp och vet vad den vill ha, fortsätt kommunicera med samma typ av innehåll. Ibland är vi oroliga för att upprepa oss. Men nyckeln till engagemang är ofta att hitta nya vinklar på sådant innehåll som vi vet fungerar.

Visade sig enhörningen vara en åsna?

Får inte innehållet det engagemang du trott och hoppats på – avbryt satsningen och lägg istället energi på att försöka hitta nästa enhörning. Det är vanligt att man försöker lösa problem med engagemang och räckvidd genom att sponsra eller fortsätta försöka sprida inlägget på andra sätt. Men när du ser att något inte fungerar är det bättre att utvärdera, göra om och snabbt försöka hitta nästa enhörning.

Vill du veta mer om åsnor och enhörningar? Lyssna på internetmarknadsföraren Larry Kims föreläsning här.

Kan vi hjälpa din verksamhet att skapa er nästa enhörning? Kontakta oss!

Artikeln senast uppdaterad: 18 april, 2019
3 tips – köp i sociala medier
Framgångsfaktorn: 05 jun 2019

3 tips – köp i sociala medier

Tre skäl till varför du måste köpa i sociala medier och tre tips för att lyckas. Lisa Wouda, byråchef på Chiffer, listar det du... Läs mer
Nytt kommunikationskoncept för Granngården
Nyheter: 24 maj 2019

Nytt kommunikationskoncept för

Tillsammans med Granngården släpper Chiffer tre reklamfilmer inom ett nytt kommunikationskoncept – Stöttar drömmar.  Läs mer
Finn enhörningar – maxa effekten
Framgångsfaktorn: 18 apr 2019

Finn enhörningar – maxa

Att hitta enhörningarna i ditt innehåll gör din marknadsföring mer kostnadseffektiv. Ylva Söderberg, Senior Creative Director på... Läs mer
Lisa Wouda ny byråchef
Pressmeddelande: 01 apr 2019

Lisa Wouda ny byråchef

– Vi är starka inom rörligt och jag ser fram emot att låta vårt erbjudande inom distribution, köp och analys få växa. Lisa Wouda... Läs mer
Cancerfonden bäst på Instagram
Framgångsfaktorn: 13 mar 2019

Cancerfonden bäst på Instagram

När tidningen Resumé rankade de varumärken som är mest framgångsrika i sociala medier hamnade Cancerfonden på första plats.... Läs mer
Långsiktighet lönar sig
Kundnytta: 06 mar 2019

Långsiktighet lönar sig

Så övertygar du din organisation. Andreas Björkman, projektledare på Chiffer, förklarar varför en väl genomtänkt contentstrategi... Läs mer
Silver i Årets Byrå 2019
Nyheter: 22 feb 2019

Silver i Årets Byrå 2019

Vi är så stolta och glada över att återigen stå på pallplats i Årets Byrå. Chiffer tog silver i Årets Byrå 2019 När Årets Byrå... Läs mer
Sätt en säker stil
Chiffer spanar: 14 feb 2019

Sätt en säker stil

Koll på designtrender ger trovärdighet och gör det enkelt att skapa ett tilltalande innehåll för en stilmedveten målgrupp. Vi... Läs mer
Chiffer kan bli Årets byrå
Nyheter: 11 jan 2019

Chiffer kan bli Årets byrå

Chiffer är glädjande nog en av tre byråer som kan vinna pris som Årets contentbyrå 2018. Läs mer