Ylva-1800x888
Framgångsfaktorn

Finn enhörningar – maxa effekten

Att hitta enhörningarna i ditt innehåll gör din marknadsföring mer kostnadseffektiv. Ylva Söderberg, Senior Creative Director på Chiffer tipsar om hur du får fler klick för pengarna.

Vad är en enhörning?

Det pratas mycket om enhörningar inom marknadsföring. En enhörning är det innehållet som bär på magi. Det som får egna vingar och lyfter engagemang och räckvidd till oanade höjder. Det är det innehållet som dina kunder och potentiella kunder vill ha mer av och som därför skapar ett starkare band mellan dem och ditt varumärke.

3 tips – hitta dina enhörningar

Utgå från målgruppen. Rätt innehåll bygger relationen med dina kunder och stärker ditt varumärkes trovärdighet. Gör noggrann research kring vad dina följare vill ha. Var inte rädd att fråga vad de är intresserade av. Idag är vi vana vid att få ett mer eller mindre skräddarsytt innehåll i digitala kanaler – och det är ofta så vi vill ha det.

Låt budskapet vara enkelt. Många gånger är det de enkla idéerna med tydliga budskap som blir enhörningar inom marknadsföring. För en av våra kunder, Granngården, uppmanade vi till exempel följarna att ta en bild från hästryggen och dela med sig av den i sociala medier. Det resulterade i ett stort engagemang med drygt 1500 uppladdningar.

Våga upprepa dig. När du hittat din målgrupp och vet vad den vill ha, fortsätt kommunicera med samma typ av innehåll. Ibland är vi oroliga för att upprepa oss. Men nyckeln till engagemang är ofta att hitta nya vinklar på sådant innehåll som vi vet fungerar.

Visade sig enhörningen vara en åsna?

Får inte innehållet det engagemang du trott och hoppats på – avbryt satsningen och lägg istället energi på att försöka hitta nästa enhörning. Det är vanligt att man försöker lösa problem med engagemang och räckvidd genom att sponsra eller fortsätta försöka sprida inlägget på andra sätt. Men när du ser att något inte fungerar är det bättre att utvärdera, göra om och snabbt försöka hitta nästa enhörning.

Vill du veta mer om åsnor och enhörningar? Lyssna på internetmarknadsföraren Larry Kims föreläsning här.

Kan vi hjälpa din verksamhet att skapa er nästa enhörning? Kontakta oss!

Artikeln senast uppdaterad: 18 april, 2019
3 skäl till en rörlig logga
Framgångsfaktorn: 07 nov 2019

3 skäl till en rörlig logga

En logotyp kommunicerar snabbt och enkelt vilken typ av företag ni är. Med en animerad version finns fler möjligheter att stärka... Läs mer
Guld, silver & brons i Publishingpriset!
Nyheter: 08 nov 2019

Guld, silver & brons i

Det blev rena medaljregnet för Chiffer i Publishingpriset. Grannliv vann i klassen Kundtidningar B2C och Plattform knep silver i... Läs mer
5 viktiga spaningar om svenskarnas internetvanor
Nyheter: 18 okt 2019

5 viktiga spaningar om

Det rör på sig inom rörligt och mottagarnas krav på relevant innehåll ökar. Det är några av Chiffers spaningar ur rapporten... Läs mer
Vi lanserar årets designhändelse – Rosa Bandet
Nyheter: 02 okt 2019

Vi lanserar årets

Rosa Bandet är ett symbolladdat och omsorgsfullt designat smycke som är sammankopplat med årets största insamlingskampanj. Läs mer
Chiffer breddar och vässar med tre nyanställningar
Nyheter: 27 sep 2019

Chiffer breddar och vässar med

I takt med ökade uppdrag inom rörligt stärker contentbyrån Chiffer sin personalstyrka med en motion designer, en strategisk... Läs mer
Interflora hyllar barnbarnens hjältar
Nyheter: 06 sep 2019

Interflora hyllar barnbarnens

Grandparents Day firas i många länder runt om i världen, men har inte uppmärksammats i Sverige. Förrän nu. Chiffer har hjälpt... Läs mer
Tre nomineringar till Publishingpriset!
Nyheter: 06 sep 2019

Tre nomineringar till

Tre av våra magasin är nominerade till Publishingpriset, Sveriges äldsta heltäckande kommunikationstävling. Läs mer
3 tips – köp i sociala medier
Framgångsfaktorn: 05 jun 2019

3 tips – köp i sociala medier

Tre skäl till varför du måste köpa i sociala medier och tre tips för att lyckas. Lisa Wouda, byråchef på Chiffer, listar det du... Läs mer
Nytt kommunikationskoncept för Granngården
Nyheter: 24 maj 2019

Nytt kommunikationskoncept för

Tillsammans med Granngården släpper Chiffer tre reklamfilmer inom ett nytt kommunikationskoncept – Stöttar drömmar.  Läs mer