
Vad är en enhörning?
Det pratas mycket om enhörningar inom marknadsföring. En enhörning är det innehållet som bär på magi. Det som får egna vingar och lyfter engagemang och räckvidd till oanade höjder. Det är det innehållet som dina kunder och potentiella kunder vill ha mer av och som därför skapar ett starkare band mellan dem och ditt varumärke.
3 tips – hitta dina enhörningar
Utgå från målgruppen.
Rätt innehåll bygger relationen med dina kunder och stärker ditt varumärkes trovärdighet. Gör noggrann research kring vad dina följare vill ha. Var inte rädd att fråga vad de är intresserade av. Idag är vi vana vid att få ett mer eller mindre skräddarsytt innehåll i digitala kanaler – och det är ofta så vi vill ha det.
Låt budskapet vara enkelt.
Många gånger är det de enkla idéerna med tydliga budskap som blir enhörningar inom marknadsföring. För en av våra kunder, Granngården, uppmanade vi till exempel följarna att ta en bild från hästryggen och dela med sig av den i sociala medier. Det resulterade i ett stort engagemang med drygt 1500 uppladdningar.
Våga upprepa dig.
När du hittat din målgrupp och vet vad den vill ha, fortsätt kommunicera med samma typ av innehåll. Ibland är vi oroliga för att upprepa oss. Men nyckeln till engagemang är ofta att hitta nya vinklar på sådant innehåll som vi vet fungerar.
Visade sig enhörningen vara en åsna?
Får inte innehållet det engagemang du trott och hoppats på – avbryt satsningen och lägg istället energi på att försöka hitta nästa enhörning. Det är vanligt att man försöker lösa problem med engagemang och räckvidd genom att sponsra eller fortsätta försöka sprida inlägget på andra sätt. Men när du ser att något inte fungerar är det bättre att utvärdera, göra om och snabbt försöka hitta nästa enhörning.
Vill du veta mer om åsnor och enhörningar? Lyssna på internetmarknadsföraren Larry Kims föreläsning här.
Kan vi hjälpa din verksamhet att skapa er nästa enhörning? Kontakta oss!