Som marknadsförare eller kommunikatör behöver man vara lite ödmjuk och ha i bakhuvudet att majoriteten av dina besökare faktiskt inte besöker din sajt för att de vill läsa dina nyheter. Och de är sällan de är på jakt efter ett formulär där de kan anmäla sig till dina nyhetsbrev.
Vad din besökare oftast vill är att hitta en lösning på ett problem. Ditt mål ska vara att erbjuda innehåll som är så pass bra att besökaren känner att den inte kan missa det i fortsättningen. För att du ska få bästa möjliga effekt av dina nyhetsbrev ska din e-postlista bestå av personer som är uppriktigt intresserade av din verksamhet, dina produkter eller tjänster.
Fånga in besökaren
För att få besökarna att lämna sin e-postadress så måste du alltså skapa något som de verkligen vill ha! Social Media Today några bra frågor som kan hjälpa dig att formulera ett bra erbjudande, som du kan skicka ut när du fått en e-postadress:
- Vad vill dina kunder mest av allt, som du kan hjälpa dem med? Fråga kundservice, läs kommentarer i sociala medier eller ställ själv en fråga på till exempel Facebook om vad de behöver hjälp med mest just nu.
- Hur ska du erbjuda detta? Kan det vara strategier, tips, guider eller lösningar. Välj ett sätt.
- Hur mycket ska du bjuda på? För mycket information kan förvirra eller överväldiga läsaren, hen letar efter snabba uppgifter som går att genomföra ganska omgående.
- Vad ska detta resultera i? Vilken är det viktigaste resultatet som kunden kan förväntas få när hen har använt detta erbjudande? Detta skriver du i erbjudandet, till exempel: Få fler följare på Instagram eller Tjäna pengar på din blogg.
Hygienfaktorer för nyhetsbrev
Din webbplats behöver ha ett tydligt och optimerat anmälningsformulär för nyhetsbrev, som självklart ska fungera bra även i mobilen. Håll formuläret så kort som möjligt och be bara om uppgifter som du behöver. Formuläret får gärna synas på flera ställen, som på startsidan, längst ner under varje blogginlägg med mera.
Du kan välja att marknadsföra nyhetsbrevet i sociala medier eller exempelvis lägga en länk till det i medarbetares e-postsignaturer. Ge besökarna möjlighet att anmäla sig till nyhetsbrevet när de gör något annat på sajten, som att anmäla sig till ett seminarium.
Mer om e-postmarknadsföring
E-post-trenderna som gäller 2017
Segmentera dina nyhetsbrev
Öka intresset för nyhetsbrevet
Det perfekta nyhetsbrevet