Framgångsfaktorn

Från livsmedelsbolag till livsstilsbolag

Det här är tredje delen av vår artikelserie Framgångsfaktorn där vi lyfter lyckade exempel på marknadsföring. Oatly har kommit långt genom att vara transparenta och ta kundrelationer till en högre nivå – så här har de gjort för att lyckas.

Företaget Oatly startades 1994 med målet att göra det möjligt för alla äta hälsosamt utan att behöva ta från jordens resurser. Alla produkter är havrebaserade och flera av dem även ekologiska. Under Mediedagen är företagets copywriter Ida Backman och deras sociala medier-ansvariga Sara Hansson inbjudna för att tala om Oatlys resa, ­hur de har arbetat för att gå från att vara ett livsmedelsbolag till att bli ett livsstilsbolag. Vi på Chiffer var på plats för att ta del av framgångsreceptet.

De flesta minns nog det omskrivna ”Mjölkkriget” 2015 där Oatly förlorade i Marknadsdomstolen och förbjöds att använda de formuleringar som mjölkbranschen ansåg ha varit vilseledande reklam. Oatly agerade med attityd och transparens under hela rättegången och publicerade flera annonser på temat att de blivit stämda. Resultatet blev att försäljningen sköt i höjden.

Förutom transparens arbetar företaget med att bygga relationer, driva engagemang och att interagera med sina kunder och Facebook-fans. Så här har de lyckats steg för steg.

Transparens
Transparensen märks förutom i exemplet ovan, även på förpackningarna. Oatly har valt att lyfta alla sorters kommentarer, även från personer som tycker att produkten smakar illa. På hemsidan skriver de var alla ingredienserna kommer ifrån och lyfter det som är bra, men skriver också om det som är mindre bra. Deras kundservice svarar alltid på alla kommentarer, även de som skriver illa om företaget. Hängivna fans går ofta in och bemöter kritiken innan kundservice har hunnit svara, något som talar för en engagerad följarskara.

Finns det några nackdelar med att vara transparenta och lyfta alla sorters kommentarer?
– Det innebär otroligt mycket jobb att ständigt vara transparenta men att lyfta känsliga frågor och att faktiskt prata om områden där vi kan förbättras skapar en trovärdighet som vi aldrig skulle kunna köpa oss till. Detta innebär såklart att vi lyfter frågor som människor skulle kunna vara lyckligt ovetande om, men det ger oss en chans att berätta om vilka utmaningar som finns inom livsmedelsproduktionen och hur vi tar vårt ansvar för att förbättra den, svarar Sara Hansson.

Relationer
Oatly värdesätter relationer med sina kunder och följare i sociala medier. Ett exempel är när John på företaget annonserade ut sin cykel till försäljning på baksidan av förpackningen. Eller när en på företaget efterlyste en pojkvän till deras sociala medier-ansvariga Sara Hansson. Varje månad väljer företaget ut en person eller en grupp som de tycker gör något bra och ger dem ett sponsorkit med Oatlyprodukter under sitt initiativ Månadens Spons.
– En utav våra mottagare av Månadens Spons är Anders Johansson, en 65-årig Boråsbo som cyklade från Haparanda till Ystad. Under sin färd samlade han dessutom in 53.638 kr till organisationen Kvinna till Kvinna, via sin blogg, förklarar Sara Hansson.

Vad har starka relationer med kunderna gjort för Oatly som varumärke enligt dig?
– Det har skapat vänner istället för kunder. Vilket kan låta som ett önsketänkande från oss men det är kanske anledningen till att vi och våra konsumenter blir omtalade som ”Oatly-sekten” ibland. Vi involverar våra konsumenter i alla delar – allt ifrån en produktutveckling till en stämningsprocess till att påverka politiker i Europaparlamentet – och det har inneburit stor lojalitet och frivilligt ambassadörskap i gengäld, svarar Sara Hansson.

Integrerat
”Googla mjölk” är en av Oatlys kampanjer som uppmanade folket att själva bilda sig en uppfattning om mjölk. Resultatet var att 800 procent fler sökte på ordet under den här perioden och kampanjen vann Guldägget i kategorin integrerad kommunikation. Dessutom tog Oatly hjälp av podcastduon Alex Schulman och Sigge Eklund för ett seminarium på temat under festivalen Way Out West under 2016.

Engagemang

Tjänsten ”Oatfinder” är en kampanj som har genererat ett stort engagemang hos kunderna. Tjänsten går ut på att konsumenter kan hitta kaféer som serverar alternativ till mjölk i kaffet. Oatly gick ett steg längre genom att göra det möjligt för konsumenterna att tipsa om kaféer som inte serverade alternativ till mjölk. Därefter fick kaféet ifråga ett vykort i brevlådan med en hälsning från Oatly och med avsändaren att de också kan vara med i företagets ”Oatfinder”. Kampanjen vann pris för bästa direktreklam på Inhousegalan i år.

Oatlys tre tips för att lyckas: 

– Erbjud en bra produkt. Är den inte bra för människors välmående eller för planeten så finns det inga vidare grunder för att lyckas långsiktigt.

– Var transparent. Var inte en logga utan visa att ni är människor. Våga lyfta de mindre bra sakerna och visa hur ni tar ert ansvar till förbättring.

– Fokusera inte på att sälja. Se hur ni passar in i människors liv och visa hur ni är en del av något större än er faktiska produkt.

VI PÅ CHIFFER HJÄLPER GÄRNA ERT FÖRETAG MED CONTENT MARKETING OCH SER HUR VIKTIGT DET ÄR MED EN TYDLIG STRATEGI FÖR ATT NÅ UT EFFEKTIVT. VILL DU HA HJÄLP? KONTAKTA OSS!

Artikeln senast uppdaterad: 22 maj, 2018
Är flest hashtags bäst?
Kundnytta: 29 Maj 2018

Är flest hashtags bäst?

Hashtags kan hjälpa ditt content att nå nya målgrupper. Men vid överanvändning kan de däremot få motsatt effekt. Vi har... Läs mer
Gör ni rätt på LinkedIn?
Kundnytta: 29 Maj 2018

Gör ni rätt på LinkedIn?

Chiffer lyfter blicken och ser vad andra i branschen gör, vad LinkedIn förespråkar och vad företag vi följer gör som gör dem så... Läs mer
Integritetspolicy Chiffer Media AB
Nyheter: 21 Maj 2018

Integritetspolicy Chiffer Media

Integritetspolicy Chiffer Media AB Läs mer
Selecta väljer Chiffer
Nyheter: 16 Maj 2018

Selecta väljer Chiffer

Chiffer och Selecta har under våren inlett ett samarbete med fokus på att ytterligare stärka företagets kommunikation och närvaro... Läs mer
Strategisk AD sökes
Platsannons: 02 Maj 2018

Strategisk AD sökes

Vi söker en strategisk AD som delar vår passion för välgjort innehåll. På Chiffer skapar vi innehåll som är värdefullt för både... Läs mer
Välj rätt influencer
Krönika: 26 Apr 2018

Välj rätt influencer

Att influencer marketing är på väg bort är långt ifrån sanning. Rätt samarbete kan bli en guldgruva för företagen som... Läs mer
”GDPR är bara början”
Kundnytta: 25 Apr 2018

”GDPR är bara början”

Idag lever många sina liv uppkopplade och lämnar ständigt digitala spår efter sig. Därför behövs en uppdatering som skyddar... Läs mer
Chiffer söker projektledare
Nyheter: 23 Apr 2018

Chiffer söker projektledare

Chiffer växer och söker en projektledare som delar vår passion för välgjort innehåll. På Chiffer skapar vi innehåll som är... Läs mer
Vem äger din data?
Krönika: 27 Mar 2018

Vem äger din data?

Har du koll på vilken information Facebook och andra sociala medier egentligen har om dig? Frågan är högaktuell i svallvågorna av... Läs mer