GDPR_1800x888
Kundnytta

”GDPR är bara början”

Idag lever många sina liv uppkopplade och lämnar ständigt digitala spår efter sig. Därför behövs en uppdatering som skyddar personuppgifterna. Den 25 maj 2018 träder den nya dataskyddsförordningen GDPR in. Vad detta innebär och hur vi på Chiffer har anpassat vårt arbete, förklarar Peter Söderberg, VD på Chiffer och Carl-Henrik Borg, styrelseordförande.

EU står bakom beslutet att modernisera dataskyddslagstiftningen där syftet är att stärka integritetsskyddet. GDPR talar om vad man får spara och vad ändamålet är, hur länge man får behålla informationen och när det är dags att gallra. Det ska finnas en laglig grund för att behandla personuppgifter. Det kan vara samtycke, avtal eller att företaget behöver uppgifterna för att exempelvis betala in personalskatt.

– Det är bra att EU rensar upp i djungeln gällande den personliga integriteten och hur företag hanterar personuppgifter. Det är viktigt att man som privatperson tar kontrollen över hur mina uppgifter används och att det är jag som bestämmer var informationen hamnar, säger Carl-Henrik Borg, styrelseordförande på Chiffer.

Vilka är det då som berörs av den nya lagen? Dataskyddsförordningen gäller för all behandling av information om kunder, anställda och andra som finns i en organisations IT-system. Lagstiftningen gäller däremot inte för behandling som utförs av en privatperson för eget personligt bruk.

– De företag som följer regelverket och ser till att behandla personuppgifter på rätt sätt kommer att ha en stor fördel framför konkurrenter. Jag tror att fler företag kommer att välja leverantörer som följer GDPR. Samtidigt ligger ett nytt radikalt förslag på vänt inom EU, eprivacy-direktivet. Här kommer EU att mer i detalj förbättra integritet och elektronisk kommunikation. Så GDPR är bara början, säger Carl-Henrik Borg.

Hur har den nya lagen påverkat arbetet på Chiffer?
– På Chiffer har vi gjort en total genomlysning av var och hur vi hanterar och lagrar data och arbetet med detta startade redan i oktober 2017. Vi har dokumenterat alla våra processer och rutiner och även ändrat dessa nu när vi vet hur GDPR påverkar oss, våra kunder och våra leverantörer. All personal på Chiffer har genomfört en e-utbildning för att få detaljkunskaper om förordningen och även blivit certifierade inom GDPR, förklarar Peter Söderberg, VD på Chiffer.

Varför är det viktigt att följa den nya lagen?
– Eftersom vi har flera stora företag som kunder gäller det att veta vilket regelverk vi skall anpassa verksamheten efter. Våra kunder har ju ett ansvar för hur dom hanterar sina personuppgifter och då måste vi som leverantörer följa samma regelverk. Vi har tillsammans med våra kunder reglerat detta i ett PUB avtal (personuppgiftsbiträdesavtal) som båda parter skall skriva under, svarar Carl-Henrik Borg.

Vem är ytterst ansvarig att lagen efterföljs?
– Ytterst ansvarig är jag som VD. Men det är företaget som är Personuppgiftsansvarig och därmed företaget som kan få betala sanktionsavgifter och inte den enskilde medarbetaren, avslutar Peter Söderberg.

Läs vårt samlade dokument kring vår integritetspolicy. 

Vill ni samarbeta med ett företag som skapar intressant content och följer GDPR, KONTAKTA GÄRNA OSS så berättar vi mer hur vi jobbar.

Artikeln senast uppdaterad: 24 maj, 2018
Finn enhörningar – maxa effekten
Framgångsfaktorn: 18 apr 2019

Finn enhörningar – maxa

Att hitta enhörningarna i ditt innehåll gör din marknadsföring mer kostnadseffektiv. Ylva Söderberg, Senior Creative Director på... Läs mer
Lisa Wouda ny byråchef
Pressmeddelande: 01 apr 2019

Lisa Wouda ny byråchef

– Vi är starka inom rörligt och jag ser fram emot att låta vårt erbjudande inom distribution, köp och analys få växa. Lisa Wouda... Läs mer
Cancerfonden bäst på Instagram
Framgångsfaktorn: 13 mar 2019

Cancerfonden bäst på Instagram

När tidningen Resumé rankade de varumärken som är mest framgångsrika i sociala medier hamnade Cancerfonden på första plats.... Läs mer
Långsiktighet lönar sig
Kundnytta: 06 mar 2019

Långsiktighet lönar sig

Så övertygar du din organisation. Andreas Björkman, projektledare på Chiffer, förklarar varför en väl genomtänkt contentstrategi... Läs mer
Silver i Årets Byrå 2019
Nyheter: 22 feb 2019

Silver i Årets Byrå 2019

Vi är så stolta och glada över att återigen stå på pallplats i Årets Byrå. Chiffer tog silver i Årets Byrå 2019 När Årets Byrå... Läs mer
Sätt en säker stil
Chiffer spanar: 14 feb 2019

Sätt en säker stil

Koll på designtrender ger trovärdighet och gör det enkelt att skapa ett tilltalande innehåll för en stilmedveten målgrupp. Vi... Läs mer
Chiffer kan bli Årets byrå
Nyheter: 11 jan 2019

Chiffer kan bli Årets byrå

Chiffer är glädjande nog en av tre byråer som kan vinna pris som Årets contentbyrå 2018. Läs mer
Contentresan den nya köpresan
Chiffer spanar: 09 jan 2019

Contentresan den nya köpresan

Med grunden i McKinseys köpresa är contentresan vårt viktigaste verktyg. Den tar tid att sätta sig in i och förstå, men när det... Läs mer
5 tips för bättre storytelling
Framgångsfaktorn: 14 Dec 2018

5 tips för bättre storytelling

Snabba knep för lyckad storytelling i sociala medier. Läs mer