Two women friends at the bar
Framgångsfaktorn

Sleepo bjöd in influencers och slog rekord!

Nu startar vår nya artikelserie ”Framgångsfaktorn” där vi intervjuar företag om deras arbete med en kampanj. Först ut är Sleepo.se vars influencerevent slog rekord i varumärkesexponering under en helg.

Sleepo.se säljer möbler och heminredning på nätet. De har under åren provat många kanaler för marknadsföring, bland annat tv-reklam. Med influencers har Sleepo.se bara jobbat i tre år men är tillsammans med kampanjer på Instagram redan deras mest lönsamma marknadssatsning.

– Jag hade länge velat ordna ett event för våra influencers för att dels stärka relationen till dem och dels för att få vårt varumärke att synas ännu mer, säger Elle Moreno, marknadsansvarig på Sleepo.se. Vi funderade länge på det bästa upplägget för ett event. Hur kunde vi göra det lilla extra för dem?

Litet och personligt

Eventet inleddes på restaurang Gretas på Scandic Haymarket i Stockholm. Dit hade ett par av Sleepo.se:s leverantörer bjudits in för att presentera sina höstnyheter.

– Jag var noga med att platsen för eventet skulle matcha vårt varumärke vilket Haymarket med sin inredning gör, säger Elle Moreno. Dessutom visste jag att de inbjudna leverantörerna jobbar mycket med och tror stenhårt på sociala medier. Det är jätteviktigt att även de förstår nyttan och möjligheterna med att jobba på det här sättet.

Bjöd in till Formex

Elle Moreno, som har full koll på sina influencers via deras instagramkonton, visste att flera av dem gärna ville gå på Formexmässan men inte hade möjlighet eftersom den bara är öppen för branschfolk och press.

– Så vi ordnade biljetter åt dem, de kom dit som våra gäster på Formex, vilket var en succé bara det. På plats gjorde de olika span på höstens produktnyheter hos de varumärken som vi säljer, vilket även gav leverantörerna en bred exponering.

Instastories gav bred exponering

Målet med eventet var ökad synlighet för Sleepo.se men framför allt att få höstnyheterna att cirkulera och synas i flöden redan innan de fanns i lager.

Exponering fick de sannerligen. De tio influenterna gjorde ett tiotal instastories var, utöver text och foto till sina respektive bloggar. På Sleepo.se körde man samtidigt en kampanj med rabatter och erbjudanden.

– Vi räknade med en räckvidd på 500 000 men nådde långt fler, berättar Elle Moreno. Vi mätte resultatet i försäljning den helgen och tack vare rekordexponeringen gick det så mycket bättre än vad vi vågat hoppas på. Dessutom fick vi över 1000 nya följare på Instagram.

Sleepo.se:s bästa tips för att lyckas med ett influencerevent

  1. Snåla inte. Håll istället ner antalet inbjudna gäster/influencers.
  2. Ha stenkoll på vilka influencers du vill bjuda och se till att det finns hashtaggar för dem att använda för spridning men ställ inga krav på att de måste motprestera något.
  3. Tro på dig själv och ert varumärke. Samarbeta med andra företag som vill synas med er. Vi avtalade med det taxibolag som körde gästerna till mässan att i sin tur få exponering via deras instastories, via en film från eventet.
  4. Filma och fota mycket. Du behöver också bilder från ert event, inte bara de som gästerna har tagit.

Spara

Spara

Chiffer välkomnar Hufvudstaden
Nyheter: 20 Okt 2017

Chiffer välkomnar Hufvudstaden

Vi på Chiffer kan stolt presentera en av våra senaste kunder: fastighetsbolaget Hufvudstaden. Läs mer
Vad gör du på en minut?
Chiffer spanar: 18 Okt 2017

Vad gör du på en minut?

På en minut hinner vi se 4,1 miljoner YouTube-videor, snappa 1,8 miljoner gånger och skicka 150 miljoner mejl. Läs mer
Fler prenumeranter på nyhetsbrevet
Kundnytta: 16 Okt 2017

Fler prenumeranter på

E-postadresserna till dina kunder och potentiella kunder är din viktigaste marknadsföringstillgång. Så får du fler adresser! Läs mer
Gulliga katter eller mat?
Nyheter: 15 Okt 2017

Gulliga katter eller mat?

100 miljoner Facebookvideor har analyserats - det här vill folket se! Läs mer
Stavar du som en krata?
Språkskolan: 11 Okt 2017

Stavar du som en krata?

Ryste du också till av den här rubriken? Få saker irriterar oss så mycket som felstavningar, dessa ord har vi svårast för. Läs mer
Fixa färgen
Felix Färgskola: 10 Okt 2017

Fixa färgen

Färg är en stor del av våra visuella sinnen och har alltid använts flitigt i marknadsföring, det här bör du tänka på. Läs mer
Nyheter för Instagram Stories
Kundnytta: 06 Okt 2017

Nyheter för Instagram Stories

Instagram Stories nya funktioner gör att du enklare kan interagera med dina följare och göra det ännu snyggare. Läs mer
Återvinn ditt bästa content
Kundnytta: 04 Okt 2017

Återvinn ditt bästa content

Bra budskap tål att upprepas, och bra innehåll kan paketeras på en mängd olika sätt. Genom att återvinna kan du nå fler. Läs mer
Sleepo bjöd in influencers och slog rekord!
Framgångsfaktorn: 02 Okt 2017

Sleepo bjöd in influencers och

Nu startar vår nya artikelserie "Framgångsfaktorn" där vi intervjuar företag om deras arbete med en kampanj. Läs mer