Two women friends at the bar
Framgångsfaktorn

Sleepo bjöd in influencers och slog rekord!

Nu startar vår nya artikelserie ”Framgångsfaktorn” där vi intervjuar företag om deras arbete med en kampanj. Först ut är Sleepo.se vars influencerevent slog rekord i varumärkesexponering under en helg.

Sleepo.se säljer möbler och heminredning på nätet. De har under åren provat många kanaler för marknadsföring, bland annat tv-reklam. Med influencers har Sleepo.se bara jobbat i tre år men är tillsammans med kampanjer på Instagram redan deras mest lönsamma marknadssatsning.

– Jag hade länge velat ordna ett event för våra influencers för att dels stärka relationen till dem och dels för att få vårt varumärke att synas ännu mer, säger Elle Moreno, marknadsansvarig på Sleepo.se. Vi funderade länge på det bästa upplägget för ett event. Hur kunde vi göra det lilla extra för dem?

Litet och personligt

Eventet inleddes på restaurang Gretas på Scandic Haymarket i Stockholm. Dit hade ett par av Sleepo.se:s leverantörer bjudits in för att presentera sina höstnyheter.

– Jag var noga med att platsen för eventet skulle matcha vårt varumärke vilket Haymarket med sin inredning gör, säger Elle Moreno. Dessutom visste jag att de inbjudna leverantörerna jobbar mycket med och tror stenhårt på sociala medier. Det är jätteviktigt att även de förstår nyttan och möjligheterna med att jobba på det här sättet.

Bjöd in till Formex

Elle Moreno, som har full koll på sina influencers via deras instagramkonton, visste att flera av dem gärna ville gå på Formexmässan men inte hade möjlighet eftersom den bara är öppen för branschfolk och press.

– Så vi ordnade biljetter åt dem, de kom dit som våra gäster på Formex, vilket var en succé bara det. På plats gjorde de olika span på höstens produktnyheter hos de varumärken som vi säljer, vilket även gav leverantörerna en bred exponering.

Instastories gav bred exponering

Målet med eventet var ökad synlighet för Sleepo.se men framför allt att få höstnyheterna att cirkulera och synas i flöden redan innan de fanns i lager.

Exponering fick de sannerligen. De tio influenterna gjorde ett tiotal instastories var, utöver text och foto till sina respektive bloggar. På Sleepo.se körde man samtidigt en kampanj med rabatter och erbjudanden.

– Vi räknade med en räckvidd på 500 000 men nådde långt fler, berättar Elle Moreno. Vi mätte resultatet i försäljning den helgen och tack vare rekordexponeringen gick det så mycket bättre än vad vi vågat hoppas på. Dessutom fick vi över 1000 nya följare på Instagram.

Sleepo.se:s bästa tips för att lyckas med ett influencerevent

  1. Snåla inte. Håll istället ner antalet inbjudna gäster/influencers.
  2. Ha stenkoll på vilka influencers du vill bjuda och se till att det finns hashtaggar för dem att använda för spridning men ställ inga krav på att de måste motprestera något.
  3. Tro på dig själv och ert varumärke. Samarbeta med andra företag som vill synas med er. Vi avtalade med det taxibolag som körde gästerna till mässan att i sin tur få exponering via deras instastories, via en film från eventet.
  4. Filma och fota mycket. Du behöver också bilder från ert event, inte bara de som gästerna har tagit.

Spara

Spara

Artikeln senast uppdaterad: 11 oktober, 2017
5 viktiga spaningar om svenskarnas internetvanor
Nyheter: 18 okt 2019

5 viktiga spaningar om

Det rör på sig inom rörligt och mottagarnas krav på relevant innehåll ökar. Det är några av Chiffers spaningar ur rapporten... Läs mer
Vi lanserar årets designhändelse – Rosa Bandet
Nyheter: 02 okt 2019

Vi lanserar årets

Rosa Bandet är ett symbolladdat och omsorgsfullt designat smycke som är sammankopplat med årets största insamlingskampanj. Läs mer
Chiffer breddar och vässar med tre nyanställningar
Nyheter: 27 sep 2019

Chiffer breddar och vässar med

I takt med ökade uppdrag inom rörligt stärker contentbyrån Chiffer sin personalstyrka med en motion designer, en strategisk... Läs mer
Interflora hyllar barnbarnens hjältar
Nyheter: 06 sep 2019

Interflora hyllar barnbarnens

Grandparents Day firas i många länder runt om i världen, men har inte uppmärksammats i Sverige. Förrän nu. Chiffer har hjälpt... Läs mer
Tre nomineringar till Publishingpriset!
Nyheter: 06 sep 2019

Tre nomineringar till

Tre av våra magasin är nominerade till Publishingpriset, Sveriges äldsta heltäckande kommunikationstävling. Läs mer
3 tips – köp i sociala medier
Framgångsfaktorn: 05 jun 2019

3 tips – köp i sociala medier

Tre skäl till varför du måste köpa i sociala medier och tre tips för att lyckas. Lisa Wouda, byråchef på Chiffer, listar det du... Läs mer
Nytt kommunikationskoncept för Granngården
Nyheter: 24 maj 2019

Nytt kommunikationskoncept för

Tillsammans med Granngården släpper Chiffer tre reklamfilmer inom ett nytt kommunikationskoncept – Stöttar drömmar.  Läs mer
Finn enhörningar – maxa effekten
Framgångsfaktorn: 18 apr 2019

Finn enhörningar – maxa

Att hitta enhörningarna i ditt innehåll gör din marknadsföring mer kostnadseffektiv. Ylva Söderberg, Senior Creative Director på... Läs mer
Lisa Wouda ny byråchef
Pressmeddelande: 01 apr 2019

Lisa Wouda ny byråchef

– Vi är starka inom rörligt och jag ser fram emot att låta vårt erbjudande inom distribution, köp och analys få växa. Lisa Wouda... Läs mer