Two women friends at the bar
Framgångsfaktorn

Sleepo bjöd in influencers och slog rekord!

Nu startar vår nya artikelserie ”Framgångsfaktorn” där vi intervjuar företag om deras arbete med en kampanj. Först ut är Sleepo.se vars influencerevent slog rekord i varumärkesexponering under en helg.

Sleepo.se säljer möbler och heminredning på nätet. De har under åren provat många kanaler för marknadsföring, bland annat tv-reklam. Med influencers har Sleepo.se bara jobbat i tre år men är tillsammans med kampanjer på Instagram redan deras mest lönsamma marknadssatsning.

– Jag hade länge velat ordna ett event för våra influencers för att dels stärka relationen till dem och dels för att få vårt varumärke att synas ännu mer, säger Elle Moreno, marknadsansvarig på Sleepo.se. Vi funderade länge på det bästa upplägget för ett event. Hur kunde vi göra det lilla extra för dem?

Litet och personligt

Eventet inleddes på restaurang Gretas på Scandic Haymarket i Stockholm. Dit hade ett par av Sleepo.se:s leverantörer bjudits in för att presentera sina höstnyheter.

– Jag var noga med att platsen för eventet skulle matcha vårt varumärke vilket Haymarket med sin inredning gör, säger Elle Moreno. Dessutom visste jag att de inbjudna leverantörerna jobbar mycket med och tror stenhårt på sociala medier. Det är jätteviktigt att även de förstår nyttan och möjligheterna med att jobba på det här sättet.

Bjöd in till Formex

Elle Moreno, som har full koll på sina influencers via deras instagramkonton, visste att flera av dem gärna ville gå på Formexmässan men inte hade möjlighet eftersom den bara är öppen för branschfolk och press.

– Så vi ordnade biljetter åt dem, de kom dit som våra gäster på Formex, vilket var en succé bara det. På plats gjorde de olika span på höstens produktnyheter hos de varumärken som vi säljer, vilket även gav leverantörerna en bred exponering.

Instastories gav bred exponering

Målet med eventet var ökad synlighet för Sleepo.se men framför allt att få höstnyheterna att cirkulera och synas i flöden redan innan de fanns i lager.

Exponering fick de sannerligen. De tio influenterna gjorde ett tiotal instastories var, utöver text och foto till sina respektive bloggar. På Sleepo.se körde man samtidigt en kampanj med rabatter och erbjudanden.

– Vi räknade med en räckvidd på 500 000 men nådde långt fler, berättar Elle Moreno. Vi mätte resultatet i försäljning den helgen och tack vare rekordexponeringen gick det så mycket bättre än vad vi vågat hoppas på. Dessutom fick vi över 1000 nya följare på Instagram.

Sleepo.se:s bästa tips för att lyckas med ett influencerevent

  1. Snåla inte. Håll istället ner antalet inbjudna gäster/influencers.
  2. Ha stenkoll på vilka influencers du vill bjuda och se till att det finns hashtaggar för dem att använda för spridning men ställ inga krav på att de måste motprestera något.
  3. Tro på dig själv och ert varumärke. Samarbeta med andra företag som vill synas med er. Vi avtalade med det taxibolag som körde gästerna till mässan att i sin tur få exponering via deras instastories, via en film från eventet.
  4. Filma och fota mycket. Du behöver också bilder från ert event, inte bara de som gästerna har tagit.

Spara

Spara

Artikeln senast uppdaterad: 11 oktober, 2017
Sätt en säker stil
Kundnytta: 14 feb 2019

Sätt en säker stil

Koll på designtrender ger trovärdighet och gör det enkelt att skapa ett tilltalande innehåll för en stilmedveten målgrupp. Vi... Läs mer
Chiffer kan bli Årets byrå
Nyheter: 11 jan 2019

Chiffer kan bli Årets byrå

Chiffer är glädjande nog en av tre byråer som kan vinna pris som Årets contentbyrå 2018. Läs mer
Contentresan den nya köpresan
Chiffer spanar: 09 jan 2019

Contentresan den nya köpresan

Med grunden i McKinseys köpresa är contentresan vårt viktigaste verktyg. Den tar tid att sätta sig in i och förstå, men när det... Läs mer
5 tips för bättre storytelling
Framgångsfaktorn: 14 Dec 2018

5 tips för bättre storytelling

Snabba knep för lyckad storytelling i sociala medier. Läs mer
Marknadschefens nya roll
Framgångsfaktorn: 29 Nov 2018

Marknadschefens nya roll

Marknadschefernas förståelse för kundens krav, behov och beteende har fått ledningsgrupperna att omvärdera deras roll. Läs mer
Tidningen Lera vinner Publishingpriset – igen
Nyheter: 09 Nov 2018

Tidningen Lera vinner

För andra året i rad tog magasinet Lera hem segern i Publishingpriset. Läs mer
Lisa Wouda ny projektledare
Nyheter: 05 Nov 2018

Lisa Wouda ny projektledare

Lisa Wouda är ny projektledare och kommer framför allt att arbeta med Cancerfonden som nyligen valde Chiffer som... Läs mer
Vi välkomnar Cancerfonden
Pressmeddelande: 18 okt 2018

Vi välkomnar Cancerfonden

Chiffer blir Cancerfondens contentbyrå och kommer att jobba långsiktigt med organisationens content marketing-arbete. Läs mer
5 internettrender att hålla koll på
Nyheter: 24 okt 2018

5 internettrender att hålla

Rapporten Svenskarna och internet 2018 är här. Chiffer har summerat rapporten i fem viktiga internettrender att hålla koll på... Läs mer