Ingen kan ha undgått att det blir svårare för företag att nå ut med content på Facebook. Fortfarande är det flera företag som kör på i samma gamla hjulspår och pushar ut mycket material som inte engagerar följarna och därför inte gynnas av Facebook. Oavsett om de är sponsrade eller inte.
Företaget Lithium Thecnologies har skapat en ”State of Social Engagement Report” där de utvärderar 342 sociala kanaler från 70 internationella varumärken över åtta marknader. Rapporten fokuserar på årets siffror i sociala medier jämfört med förra årets, för att se om företagen gör framsteg.
3 viktiga slutsatser från undersökningen
Kvalitet – inte kvantitet
98 procent av företagen fortsätter att fokusera på att pusha ut mycket material istället för att ta sig tid att engagera och på så sätt vinna organisk räckvidd. Kvalitet istället för kvantitet. Även kundservicen digitalt har fått större vikt och 75 procent av dagens användare förväntar sig att få svar inom en timme.
Summering: Äkta engagemang och snabba svar bygger starka kundrelationer.
Använd influencers
Det är bara 1 procent av företagen i undersökningen som arbetar med influencers. Influencers är värdefulla för företagets marknadsstrategi. Att bygga relationer med ett par väl valda personer kan vara nyckeln till framgång.
Summering: Använd dina influencers för att nå ut, både B2B och B2C.
Var konsekvent
73 procent av varumärkena i undersökningen använder Facebook som plattform för att engagera kunder och siffran för Twitter är 63 procent. Medan de flesta glömmer bort Instagram, LinkedIn och Youtube. Sträva alltid efter att erbjuda en konsekvent upplevelse över alla kanaler för att gynna kundupplevelsen. Se också till att engagera på lämpligt sätt för den valda kanalen. Kunderna förväntar sig att du som företag ska ta dig tiden att engagera där de befinner sig.
Summering: Var uppmärksam på samtliga digitala beröringspunkter för att inte missa en potentiell målgrupp.
Källa: SocialMediaToday
VI PÅ CHIFFER HJÄLPER GÄRNA ERT FÖRETAG MED CONTENT MARKETING OCH SER HUR VIKTIGT DET ÄR MED EN TYDLIG FACEBOOK-STRATEGI FÖR ATT NÅ UT EFFEKTIVT. VILL DU UNDVIKA MISSTAG INOM MARKNADSFÖRING. KONTAKTA OSS!