LinkedIn_video_1800x888
Kundnytta

Gör ni rätt på LinkedIn?

Chiffer lyfter blicken och ser vad andra i branschen gör, vad LinkedIn förespråkar och vad företag vi följer gör som gör dem så bra. Resultatet har vi sammanställt till en LinkedIn-guide! Se om ert företag arbetar på samma sätt eller om ni kan bli ännu vassare på LinkedIn.

Posta posta posta
Tycker du att ni postar för ofta? Skäms du om ni har lagt upp samma inlägg två gånger, eller kanske tre? Gör inte det. När man går in och kikar i olika företagsflöden så är det många som repostar inlägg som tidigare gått bra. Chansen att samma människor ser inläggen även denna gång är minimal. Har du material som tidigare gått bra så ska du såklart få ut mesta möjliga av detta. Vi på Chiffer har A/B-testat för våra kunder och vi får upp både engagemang och antalet följare genom att posta mer frekvent med ett inlägg om dagen istället för 1-2 per vecka.

Rätt bildstorlek
Rätt bildstorlek får din bild att synas i flödet. Välj att lägga in bilden manuellt och inte den som länkas automatiskt. Vilken storlek gäller då? I skrivande stund är det bildstorleken 1200 x 628 pixlar bäst lämpad, men följ kontinuerligt upp detta för att alltid ha korrekt bildstorlek.

Människor eller saker?
Vi gillar att kolla på andra människor. LinkedIn har gjort flera tester, bland annat för att se vad som går bäst av bilder på personer eller genrebilder och det visar sig vara bilder på människor som engagerar flest.

Rörligt vinner
Du har nog hört det förut, att rörligt material är en vinnare när det handlar om att nå ut till så många som möjligt. 59 procent av de som sitter i beslutsfattande positioner på företag ser hellre en video än läser en artikel eller bloggpost. Men att filma när personalen har en AW på innergården är inte relevant content. Däremot finns många bra exempel när du kan göra rörligt för att lyfta ditt content extra. Söker ni ny personal? Gör en liten film om hur det är att arbeta hos just er så är chansen större att fler får rätt känsla och ansökningarna strömmar in. Ska ni anordna ett evenemang eller en paneldebatt, gör rörligt material inför evenemanget, med vinkeln vad ni kommer att prata om och vilka som är talare. Det kommer säkerligen att locka fler att ansöka till tjänsten.

Ska folk klicka eller titta?
Rörligt material engagerar och får bra räckvidd, men vill man uppnå likes och att personen ska klicka på länken och faktiskt läsa en artikel eller ett dokument, kan en artikel med bild och länk vara mer effektivt har vi märkt när vi A/B-testat på Chiffer.

Testa nya bildlösningar
Har du testat att lägga upp en seriestripp eller infografik? Eftersom de flesta lägger upp bilder och videor så kommer ditt inlägg att sticka ut. Perfekt om du på ett tydligt sätt vill förklara ett fenomen, eller nå ut med ett budskap.

Lyft siffror och statistik
Presentera gärna statistik eller siffror i dina artiklar, det ökar antalet impressions och CTR enligt LinkedIns egna test.

Bjud på er själva!
Allt behöver inte vara superpolerat – hela tiden. Ge en genuin och trovärdig känsla genom att använda egna foton, till exempel när ni är ute på jobb. Säkert är många nyfikna på hur det går till på just er arbetsplats.

Håll texten kort
Det är lätt att vilja få med så mycket det bara går, för allt är ju intressant (tycker man själv). Men för andra underlättar du genom att koka ned budskapet till en mening, gärna så att länken syns i inlägget utan att man behöver klick ”läs mer”. Max 150 tecken, men gärna kortare enligt LinkedIn själva.

Dela dela dela!
Var engagerad i LinkedIn! När du skickar förfrågningar till personer du vill ha i ditt nätverk, ta dig tiden att skriva ett personligt meddelande så att hen känner sig utvald. Chansen är då större att hen kommer ihåg dig bland myllret av okända kontakter. Om du vill, dela gärna det content ditt företag lägger upp på LinkedIn. Som chef kan man såklart aldrig kräva att de anställda gör detta, men man får uppmuntra att göra det. Varje delning från varje anställd blir många nya trådar ut.

BEHÖVER ERT FÖRETAG HJÄLP MED ATT SKAPA rätt sorts content för LinkedIn? KONTAKTA GÄRNA OSS SÅ FÅR DU VETA MER VAD VI KAN GÖRA FÖR JUST ER.

 

Artikeln senast uppdaterad: 29 maj, 2018
Marknadschefens nya roll
Framgångsfaktorn: 29 Nov 2018

Marknadschefens nya roll

Marknadschefernas förståelse för kundens krav, behov och beteende har fått ledningsgrupperna att omvärdera deras roll. Läs mer
Tidningen Lera vinner Publishingpriset – igen
Nyheter: 09 Nov 2018

Tidningen Lera vinner

För andra året i rad tog magasinet Lera hem segern i Publishingpriset. Läs mer
Lisa Wouda ny projektledare
Nyheter: 05 Nov 2018

Lisa Wouda ny projektledare

Lisa Wouda är ny projektledare och kommer framför allt att arbeta med Cancerfonden som nyligen valde Chiffer som... Läs mer
Vi välkomnar Cancerfonden
Pressmeddelande: 18 okt 2018

Vi välkomnar Cancerfonden

Chiffer blir Cancerfondens contentbyrå och kommer att jobba långsiktigt med organisationens content marketing-arbete. Läs mer
5 internettrender att hålla koll på
Nyheter: 24 okt 2018

5 internettrender att hålla

Rapporten Svenskarna och internet 2018 är här. Chiffer har summerat rapporten i fem viktiga internettrender att hålla koll på... Läs mer
Chiffers nya karriärsida
Nyheter: 25 sep 2018

Chiffers nya karriärsida

På vår nya karriärsida kan du hålla koll på våra lediga tjänster samtidigt som du lär känna oss lite bättre.... Läs mer
Så fixar du Instagramsuccé!
Kundnytta: 25 sep 2018

Så fixar du Instagramsuccé!

Satsar du på rätt innehåll på Instagram? Att veta vad som kommer att flyga är inte helt lätt. Här kommer fem tips som kan hjälpa... Läs mer
Chiffer söker webbutvecklare
Platsannons: 05 sep 2018

Chiffer söker webbutvecklare

Vi söker en webbutvecklare som delar vår passion för välgjort innehåll. På Chiffer skapar vi innehåll som är värdefullt för både... Läs mer
Vad är SEO?
Kundnytta: 29 aug 2018

Vad är SEO?

Ta ett omtag med din webbsida och optimera den rätt. Så kan du ägna resten av tiden åt att skapa relevant innehåll som ger god... Läs mer