LinkedIn_video_1800x888
Kundnytta

Gör ni rätt på LinkedIn?

Chiffer lyfter blicken och ser vad andra i branschen gör, vad LinkedIn förespråkar och vad företag vi följer gör som gör dem så bra. Resultatet har vi sammanställt till en LinkedIn-guide! Se om ert företag arbetar på samma sätt eller om ni kan bli ännu vassare på LinkedIn.

Posta posta posta
Tycker du att ni postar för ofta? Skäms du om ni har lagt upp samma inlägg två gånger, eller kanske tre? Gör inte det. När man går in och kikar i olika företagsflöden så är det många som repostar inlägg som tidigare gått bra. Chansen att samma människor ser inläggen även denna gång är minimal. Har du material som tidigare gått bra så ska du såklart få ut mesta möjliga av detta. Vi på Chiffer har A/B-testat för våra kunder och vi får upp både engagemang och antalet följare genom att posta mer frekvent med ett inlägg om dagen istället för 1-2 per vecka.

Rätt bildstorlek
Rätt bildstorlek får din bild att synas i flödet. Välj att lägga in bilden manuellt och inte den som länkas automatiskt. Vilken storlek gäller då? I skrivande stund är det bildstorleken 1200 x 628 pixlar bäst lämpad, men följ kontinuerligt upp detta för att alltid ha korrekt bildstorlek.

Människor eller saker?
Vi gillar att kolla på andra människor. LinkedIn har gjort flera tester, bland annat för att se vad som går bäst av bilder på personer eller genrebilder och det visar sig vara bilder på människor som engagerar flest.

Rörligt vinner
Du har nog hört det förut, att rörligt material är en vinnare när det handlar om att nå ut till så många som möjligt. 59 procent av de som sitter i beslutsfattande positioner på företag ser hellre en video än läser en artikel eller bloggpost. Men att filma när personalen har en AW på innergården är inte relevant content. Däremot finns många bra exempel när du kan göra rörligt för att lyfta ditt content extra. Söker ni ny personal? Gör en liten film om hur det är att arbeta hos just er så är chansen större att fler får rätt känsla och ansökningarna strömmar in. Ska ni anordna ett evenemang eller en paneldebatt, gör rörligt material inför evenemanget, med vinkeln vad ni kommer att prata om och vilka som är talare. Det kommer säkerligen att locka fler att ansöka till tjänsten.

Ska folk klicka eller titta?
Rörligt material engagerar och får bra räckvidd, men vill man uppnå likes och att personen ska klicka på länken och faktiskt läsa en artikel eller ett dokument, kan en artikel med bild och länk vara mer effektivt har vi märkt när vi A/B-testat på Chiffer.

Testa nya bildlösningar
Har du testat att lägga upp en seriestripp eller infografik? Eftersom de flesta lägger upp bilder och videor så kommer ditt inlägg att sticka ut. Perfekt om du på ett tydligt sätt vill förklara ett fenomen, eller nå ut med ett budskap.

Lyft siffror och statistik
Presentera gärna statistik eller siffror i dina artiklar, det ökar antalet impressions och CTR enligt LinkedIns egna test.

Bjud på er själva!
Allt behöver inte vara superpolerat – hela tiden. Ge en genuin och trovärdig känsla genom att använda egna foton, till exempel när ni är ute på jobb. Säkert är många nyfikna på hur det går till på just er arbetsplats.

Håll texten kort
Det är lätt att vilja få med så mycket det bara går, för allt är ju intressant (tycker man själv). Men för andra underlättar du genom att koka ned budskapet till en mening, gärna så att länken syns i inlägget utan att man behöver klick ”läs mer”. Max 150 tecken, men gärna kortare enligt LinkedIn själva.

Dela dela dela!
Var engagerad i LinkedIn! När du skickar förfrågningar till personer du vill ha i ditt nätverk, ta dig tiden att skriva ett personligt meddelande så att hen känner sig utvald. Chansen är då större att hen kommer ihåg dig bland myllret av okända kontakter. Om du vill, dela gärna det content ditt företag lägger upp på LinkedIn. Som chef kan man såklart aldrig kräva att de anställda gör detta, men man får uppmuntra att göra det. Varje delning från varje anställd blir många nya trådar ut.

BEHÖVER ERT FÖRETAG HJÄLP MED ATT SKAPA rätt sorts content för LinkedIn? KONTAKTA GÄRNA OSS SÅ FÅR DU VETA MER VAD VI KAN GÖRA FÖR JUST ER.

 

Artikeln senast uppdaterad: 29 maj, 2018
3 tips – köp i sociala medier
Framgångsfaktorn: 05 jun 2019

3 tips – köp i sociala medier

Tre skäl till varför du måste köpa i sociala medier och tre tips för att lyckas. Lisa Wouda, byråchef på Chiffer, listar det du... Läs mer
Nytt kommunikationskoncept för Granngården
Nyheter: 24 maj 2019

Nytt kommunikationskoncept för

Tillsammans med Granngården släpper Chiffer tre reklamfilmer inom ett nytt kommunikationskoncept – Stöttar drömmar.  Läs mer
Finn enhörningar – maxa effekten
Framgångsfaktorn: 18 apr 2019

Finn enhörningar – maxa

Att hitta enhörningarna i ditt innehåll gör din marknadsföring mer kostnadseffektiv. Ylva Söderberg, Senior Creative Director på... Läs mer
Lisa Wouda ny byråchef
Pressmeddelande: 01 apr 2019

Lisa Wouda ny byråchef

– Vi är starka inom rörligt och jag ser fram emot att låta vårt erbjudande inom distribution, köp och analys få växa. Lisa Wouda... Läs mer
Cancerfonden bäst på Instagram
Framgångsfaktorn: 13 mar 2019

Cancerfonden bäst på Instagram

När tidningen Resumé rankade de varumärken som är mest framgångsrika i sociala medier hamnade Cancerfonden på första plats.... Läs mer
Långsiktighet lönar sig
Kundnytta: 06 mar 2019

Långsiktighet lönar sig

Så övertygar du din organisation. Andreas Björkman, projektledare på Chiffer, förklarar varför en väl genomtänkt contentstrategi... Läs mer
Silver i Årets Byrå 2019
Nyheter: 22 feb 2019

Silver i Årets Byrå 2019

Vi är så stolta och glada över att återigen stå på pallplats i Årets Byrå. Chiffer tog silver i Årets Byrå 2019 När Årets Byrå... Läs mer
Sätt en säker stil
Chiffer spanar: 14 feb 2019

Sätt en säker stil

Koll på designtrender ger trovärdighet och gör det enkelt att skapa ett tilltalande innehåll för en stilmedveten målgrupp. Vi... Läs mer
Chiffer kan bli Årets byrå
Nyheter: 11 jan 2019

Chiffer kan bli Årets byrå

Chiffer är glädjande nog en av tre byråer som kan vinna pris som Årets contentbyrå 2018. Läs mer