tilltro_till_influencer_fullbild
Nyheter

Hög tilltro till influencers

I en studie genomförd av Twitter svarar närmare hälften av de tillfrågade att de litar på köpförslag från en influencer, alltså en kändis och inflytelserik person i sociala kanaler. Det visar på stor genomslagskraft med denna marknadsföringsmetod. 

Utvecklingen inom sociala kanaler de senaste åren har sett antalet influencers öka explosionsartat. Idag finns agenturer som enbart jobbar med att koppla ihop varumärken och företag med rätt ”kändis”.

En nyligen genomförd studie av Twitter  – som Dagensanalys.se hänvisar till –  visar att vi snart litar lika mycket på en influencer som på våra egna vänner. Studien var uppdelad i två delar. I den första intervjuade analysföretaget Annalect 300 personer för att se hur de svarade på förslag från influensers jämfört med vanliga annonser och förslag från nära och kära.

I den andra delen fick 500 personer jämföra sina reaktioner på traditionella digitala annonser jämfört med innehåll skapat av en influencer.

  • 40 procent av deltagarna i studien sade att hade köpt en produkt efter att ha sett den användas av en influencer på Instagram, Twitter, Vine eller YouTube.
  • 49 procent litade på köpförslag från influencers, medan 56 procent litade på sina vänner.
  • 20 procent svarade att de hade delat material de sett av en influencer.

En tredjedel av alla personer födda på 2000–talet säger sig följa en så kallad ”creator”, alltså exempelvis en artist eller konstnär. Kreatörers och kändisar enorma följarskaror på sociala kanaler ger alltså företag en helt ny möjlighet att nå sin målgrupp via dessa ”influencers”.

Så hittar du rätt influencer
Kundnytta: 19 Jun 2017

Så hittar du rätt influencer

Influencer marketing ökar mest av all digital marknadsföring. Så hittar du rätt influencer att samarbeta med. Läs mer
Ny annonsmärkning på Instagram
Nyheter: 15 Jun 2017

Ny annonsmärkning på Instagram

Med en ny annonsmärkning på Instagram kan profiler på ett mer transparent sätt märka inlägg som är betalda samarbeten. Läs mer
Det perfekta nyhetsbrevet
Kundnytta: 13 Jun 2017

Det perfekta nyhetsbrevet

Vad ska ett nyhetsbrev uppfylla? Hur långt ska det vara och när ska det skickas? Så skapar du det perfekta nyhetsbrevet. Läs mer
Få fler kunder via LinkedIn
Kundnytta: 12 Jun 2017

Få fler kunder via LinkedIn

500 miljoner användare befinner sig på LinkedIn. Det finns med andra ord oändliga möjligheter att få fler kunder där. Läs mer
Så mäts content marketing
Kundnytta: 07 Jun 2017

Så mäts content marketing

Hur mäts egentligen content marketing? Det finns många kanaler – vi reder ut de viktigaste mätpunkterna! Läs mer
Snapchat eller Instagram?
Nyheter: 05 Jun 2017

Snapchat eller Instagram?

Det finns både likheter och skillnader mellan Snapchat stories och Instagram stories. Så påverkar det ditt varumärke. Läs mer
B2B-innehåll bra på Facebook
Nyheter: 02 Jun 2017

B2B-innehåll bra på Facebook

Använd LinkedIn som plattform för att sprida ditt innehåll. Men också Facebook. Lägg inte alla ägg i samma korg. Läs mer
Kvinnor dominerar Instagram
Chiffer spanar: 31 Maj 2017

Kvinnor dominerar Instagram

Det är ingen större hemlighet att kvinnor dominerar Instagram, men hur stor är egentligen skillnaden mellan män och kvinnor? Läs mer
Så handskas du med nättrollen
Nyheter: 29 Maj 2017

Så handskas du med nättrollen

Sociala kanaler är bra plattformar att prata med dina kunder i. Här är tips på hur du ska svara på olika kommentarer. Läs mer