tilltro_till_influencer_fullbild
Nyheter

Hög tilltro till influencers

I en studie genomförd av Twitter svarar närmare hälften av de tillfrågade att de litar på köpförslag från en influencer, alltså en kändis och inflytelserik person i sociala kanaler. Det visar på stor genomslagskraft med denna marknadsföringsmetod. 

Utvecklingen inom sociala kanaler de senaste åren har sett antalet influencers öka explosionsartat. Idag finns agenturer som enbart jobbar med att koppla ihop varumärken och företag med rätt ”kändis”.

En nyligen genomförd studie av Twitter  – som Dagensanalys.se hänvisar till –  visar att vi snart litar lika mycket på en influencer som på våra egna vänner. Studien var uppdelad i två delar. I den första intervjuade analysföretaget Annalect 300 personer för att se hur de svarade på förslag från influensers jämfört med vanliga annonser och förslag från nära och kära.

I den andra delen fick 500 personer jämföra sina reaktioner på traditionella digitala annonser jämfört med innehåll skapat av en influencer.

  • 40 procent av deltagarna i studien sade att hade köpt en produkt efter att ha sett den användas av en influencer på Instagram, Twitter, Vine eller YouTube.
  • 49 procent litade på köpförslag från influencers, medan 56 procent litade på sina vänner.
  • 20 procent svarade att de hade delat material de sett av en influencer.

En tredjedel av alla personer födda på 2000–talet säger sig följa en så kallad ”creator”, alltså exempelvis en artist eller konstnär. Kreatörers och kändisar enorma följarskaror på sociala kanaler ger alltså företag en helt ny möjlighet att nå sin målgrupp via dessa ”influencers”.

Artikeln senast uppdaterad: 7 juli, 2016
Vad innebär Facebooks nya algoritm?
Kundnytta: 12 Dec 2017

Vad innebär Facebooks nya

Hur kan man som marknadsförare bäst nyttja Facebooks nya flöde? Vi frågade en expert – Amanda Oxell. Läs mer
ICA – ett år på Snapchat
Nyheter: 08 Dec 2017

ICA – ett år på Snapchat

Drygt ett år har gått sedan ICA Sverige började använda Snapchat i sin marknadsföring. Vi tar reda på hur det har gått. Läs mer
Minskat förtroende för varumärken
Kundnytta: 06 Dec 2017

Minskat förtroende för

Konsumenter blir alltmer skeptiska mot varumärken, så få som 5 procent tycker att varumärken är öppna och ärliga. Så blir ditt... Läs mer
Vad är ett värdegrundsarbete?
Kundnytta: 04 Dec 2017

Vad är ett värdegrundsarbete?

Alla vinner därmed på att börja arbeta med företagets värdegrund – så här kommer du igång. Läs mer
Accelerera er affär!
Kundnytta: 01 Dec 2017

Accelerera er affär!

Relevans, smidighet, snabbhet och innovation är det företag måste fokusera på för att inte ge utrymme för konkurrens. Läs mer
4 tips om hashtags
Kundnytta: 29 Nov 2017

4 tips om hashtags

Allt började 2007 när en ensam Twitterpionjär bestämde sig för att i en tweet föreslå symbolen # som ett sätt att skapa grupper.... Läs mer
Från livsmedelsbolag till livsstilsbolag
Framgångsfaktorn: 24 Nov 2017

Från livsmedelsbolag till

Oatly har kommit långt genom att vara transparanta och ta kundrelationer till en högre nivå - så här lyckades de. Läs mer
Less is more
Felix Färgskola: 22 Nov 2017

Less is more

För marknadsförare har tryckta produkter alltid varit en viktig beståndsdel och det arbetas mycket med färger på olika sätt inom... Läs mer
Vikta kampanjen rätt
Kundnytta: 20 Nov 2017

Vikta kampanjen rätt

Ska kampanjen bygga varumärket eller leda till affär? Lyckas bättre genom att vikta rätt mellan branding och business i all... Läs mer