tilltro_till_influencer_fullbild
Nyheter

Hög tilltro till influencers

I en studie genomförd av Twitter svarar närmare hälften av de tillfrågade att de litar på köpförslag från en influencer, alltså en kändis och inflytelserik person i sociala kanaler. Det visar på stor genomslagskraft med denna marknadsföringsmetod. 

Utvecklingen inom sociala kanaler de senaste åren har sett antalet influencers öka explosionsartat. Idag finns agenturer som enbart jobbar med att koppla ihop varumärken och företag med rätt ”kändis”.

En nyligen genomförd studie av Twitter  – som Dagensanalys.se hänvisar till –  visar att vi snart litar lika mycket på en influencer som på våra egna vänner. Studien var uppdelad i två delar. I den första intervjuade analysföretaget Annalect 300 personer för att se hur de svarade på förslag från influensers jämfört med vanliga annonser och förslag från nära och kära.

I den andra delen fick 500 personer jämföra sina reaktioner på traditionella digitala annonser jämfört med innehåll skapat av en influencer.

  • 40 procent av deltagarna i studien sade att hade köpt en produkt efter att ha sett den användas av en influencer på Instagram, Twitter, Vine eller YouTube.
  • 49 procent litade på köpförslag från influencers, medan 56 procent litade på sina vänner.
  • 20 procent svarade att de hade delat material de sett av en influencer.

En tredjedel av alla personer födda på 2000–talet säger sig följa en så kallad ”creator”, alltså exempelvis en artist eller konstnär. Kreatörers och kändisar enorma följarskaror på sociala kanaler ger alltså företag en helt ny möjlighet att nå sin målgrupp via dessa ”influencers”.

Dokumentera innehållsstrategin
Kundnytta: 17 Aug 2017

Dokumentera innehållsstrategin

Dessa delar är viktigast att ha med i företagets innehållsstrategi. Vet du vilka? Läs mer
En färg säger mer än tusen ord
Chiffer spanar: 15 Aug 2017

En färg säger mer än tusen

Har du koll på färg? Som marknadsförare gäller det att kunna sina färger och färgpsykologi har blivit allt viktigare. Läs mer
Var ärlig i sociala kanaler
Kundnytta: 05 Jul 2017

Var ärlig i sociala kanaler

Konsumenter vill ha hjälp och ärliga svar från företag i sociala kanaler. Det ger också bäst försäljningsresultat. Läs mer
Få företagsbloggen att flyga
Kundnytta: 03 Jul 2017

Få företagsbloggen att flyga

En företagsblogg är ett fenomenalt marknadsföringsverktyg. Men det finns fallgropar. Vi listar 5 och hur du löser dem. Läs mer
Optimera video på Facebook
Chiffer spanar: 27 Jun 2017

Optimera video på Facebook

90 procent av alla Facebook-användare kommer till plattformen via mobilen. Därför ska du optimera dina videor för mobilen. Läs mer
Så hittar du rätt influencer
Kundnytta: 19 Jun 2017

Så hittar du rätt influencer

Influencer marketing ökar mest av all digital marknadsföring. Så hittar du rätt influencer att samarbeta med. Läs mer
Ny annonsmärkning på Instagram
Nyheter: 15 Jun 2017

Ny annonsmärkning på Instagram

Med en ny annonsmärkning på Instagram kan profiler på ett mer transparent sätt märka inlägg som är betalda samarbeten. Läs mer
Det perfekta nyhetsbrevet
Kundnytta: 13 Jun 2017

Det perfekta nyhetsbrevet

Vad ska ett nyhetsbrev uppfylla? Hur långt ska det vara och när ska det skickas? Så skapar du det perfekta nyhetsbrevet. Läs mer
Få fler kunder via LinkedIn
Kundnytta: 12 Jun 2017

Få fler kunder via LinkedIn

500 miljoner användare befinner sig på LinkedIn. Det finns med andra ord oändliga möjligheter att få fler kunder där. Läs mer