tilltro_till_influencer_fullbild
Nyheter

Hög tilltro till influencers

I en studie genomförd av Twitter svarar närmare hälften av de tillfrågade att de litar på köpförslag från en influencer, alltså en kändis och inflytelserik person i sociala kanaler. Det visar på stor genomslagskraft med denna marknadsföringsmetod. 

Utvecklingen inom sociala kanaler de senaste åren har sett antalet influencers öka explosionsartat. Idag finns agenturer som enbart jobbar med att koppla ihop varumärken och företag med rätt ”kändis”.

En nyligen genomförd studie av Twitter  – som Dagensanalys.se hänvisar till –  visar att vi snart litar lika mycket på en influencer som på våra egna vänner. Studien var uppdelad i två delar. I den första intervjuade analysföretaget Annalect 300 personer för att se hur de svarade på förslag från influensers jämfört med vanliga annonser och förslag från nära och kära.

I den andra delen fick 500 personer jämföra sina reaktioner på traditionella digitala annonser jämfört med innehåll skapat av en influencer.

  • 40 procent av deltagarna i studien sade att hade köpt en produkt efter att ha sett den användas av en influencer på Instagram, Twitter, Vine eller YouTube.
  • 49 procent litade på köpförslag från influencers, medan 56 procent litade på sina vänner.
  • 20 procent svarade att de hade delat material de sett av en influencer.

En tredjedel av alla personer födda på 2000–talet säger sig följa en så kallad ”creator”, alltså exempelvis en artist eller konstnär. Kreatörers och kändisar enorma följarskaror på sociala kanaler ger alltså företag en helt ny möjlighet att nå sin målgrupp via dessa ”influencers”.

Artikeln senast uppdaterad: 7 juli, 2016
Är flest hashtags bäst?
Kundnytta: 29 Maj 2018

Är flest hashtags bäst?

Hashtags kan hjälpa ditt content att nå nya målgrupper. Men vid överanvändning kan de däremot få motsatt effekt. Vi har... Läs mer
Gör ni rätt på LinkedIn?
Kundnytta: 29 Maj 2018

Gör ni rätt på LinkedIn?

Chiffer lyfter blicken och ser vad andra i branschen gör, vad LinkedIn förespråkar och vad företag vi följer gör som gör dem så... Läs mer
Integritetspolicy Chiffer Media AB
Nyheter: 21 Maj 2018

Integritetspolicy Chiffer Media

Integritetspolicy Chiffer Media AB Läs mer
Selecta väljer Chiffer
Nyheter: 16 Maj 2018

Selecta väljer Chiffer

Chiffer och Selecta har under våren inlett ett samarbete med fokus på att ytterligare stärka företagets kommunikation och närvaro... Läs mer
Strategisk AD sökes
Platsannons: 02 Maj 2018

Strategisk AD sökes

Vi söker en strategisk AD som delar vår passion för välgjort innehåll. På Chiffer skapar vi innehåll som är värdefullt för både... Läs mer
Välj rätt influencer
Krönika: 26 Apr 2018

Välj rätt influencer

Att influencer marketing är på väg bort är långt ifrån sanning. Rätt samarbete kan bli en guldgruva för företagen som... Läs mer
”GDPR är bara början”
Kundnytta: 25 Apr 2018

”GDPR är bara början”

Idag lever många sina liv uppkopplade och lämnar ständigt digitala spår efter sig. Därför behövs en uppdatering som skyddar... Läs mer
Chiffer söker projektledare
Nyheter: 23 Apr 2018

Chiffer söker projektledare

Chiffer växer och söker en projektledare som delar vår passion för välgjort innehåll. På Chiffer skapar vi innehåll som är... Läs mer
Vem äger din data?
Krönika: 27 Mar 2018

Vem äger din data?

Har du koll på vilken information Facebook och andra sociala medier egentligen har om dig? Frågan är högaktuell i svallvågorna av... Läs mer